Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har förbeställt iPhone 6s/6s plus

Tråden skapades och har fått 353 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-10 13:21

Roliga är att jag bokade söndag 4/10 kl 16 och fick telefonen igår på relasedagen.
Tog en 6s space grey 64 GB Tele2 kontant med mecenat studentrabatt så jag är väl nöjd. Hittills har alla mina telefoner kommit på releasedagen och då har jag bokat några dagar efter förköpsdagen.

  • Medlem
  • 2015-10-10 13:28
Ursprungligen av kenjon:

Vilken modell och hos vem beställde du?

Beställde 6S rose gold 64GB hos halebop den 3/10, dom har tydligen 6-8 veckors leveranstid på den, så då gick jag till en Telia butik och tänkte boka en nästa gång dom kom in i butik, vilket tydligen är 23/11 enligt min bokning nu..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-10 13:32
Ursprungligen av pushloop:

Om du återskapat den från backup så kan det mycket riktigt bero på att den fortfarande arbetar i bakgrunden med indexering m.m. som kan ta ett tag. Detta gäller speciellt om du använder iCloud Bildbibliotek, om du har offlinelistor i Spotify o.dyl.

Nix, har inte aktiverat iCloud bildbiblioteket (pga att jag inte riktigt förstått mig på det än), inga offlinelistor i Spotify. Den har dock fått jobba hela natten, körde nämligen in en backup 01:00 inatt

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2015-10-10 13:34
Ursprungligen av ehy1:

Ni som inte fick en mobil, vad har ni får beräknad leveranstid? För jag har 23/11.. det är ju helt sjukt?

26/10 - beställd hos Halebop...

  • Medlem
  • 2015-10-10 13:38
Ursprungligen av Seroc:

26/10 - beställd hos Halebop...

Vilken modell beställde du och när la du ordern?

Ursprungligen av macki81:

Nix, har inte aktiverat iCloud bildbiblioteket (pga att jag inte riktigt förstått mig på det än), inga offlinelistor i Spotify. Den har dock fått jobba hela natten, körde nämligen in en backup 01:00 inatt

iCloud Bildbibliotek är underbart, och förhållandevis enkelt att sätta sig in i, så mitt råd är att lägga en kvart på det och sedan tuta och köra!

PS. Den enda evt. nackdelen är att det kan kräva mer utrymme på ditt iCloud-konto, vilket i sin tur kostar en i sammanhanget liten slant, men vill du ha dina bilder synkade mellan enheter samt möjligheten att frigöra utrymme på din telefon/iPad/Mac mha funktionen "Optimera [iPhone/iPad/Mac]-lagring" så är det värt varenda krona i min mening!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-10 16:05
Ursprungligen av pushloop:

iCloud Bildbibliotek är underbart, och förhållandevis enkelt att sätta sig in i, så mitt råd är att lägga en kvart på det och sedan tuta och köra!

PS. Den enda evt. nackdelen är att det kan kräva mer utrymme på ditt iCloud-konto, vilket i sin tur kostar en i sammanhanget liten slant, men vill du ha dina bilder synkade mellan enheter samt möjligheten att frigöra utrymme på din telefon/iPad/Mac mha funktionen "Optimera [iPhone/iPad/Mac]-lagring" så är det värt varenda krona i min mening!

Tack för tipset! Hur funkar det på macen om jag vill se bilder från iPhone? Har nämligen en rätt liten ssd-disk på macbook :/

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2015-10-10 17:16
Ursprungligen av ehy1:

Vilken modell beställde du och när la du ordern?

6s 16gb rose gold
Beställde på morgonen den 2/10 runt 9-tiden.

Ursprungligen av macki81:

Tack för tipset! Hur funkar det på macen om jag vill se bilder från iPhone? Har nämligen en rätt liten ssd-disk på macbook :/

Du väljer Optimera Mac-lagring i inställningarna för appen Bilder > iCloud (iCloud Bildbibliotek kräver senaste versionen av OS X 10.10 och fungerar enbart med appen Bilder) så sköter Macen det själv. Då lagras originalbilderna på iCloud och det du ser på Macen är en mindre version av bilden så att de ska få plats men så att du ändå kan titta på den.

När du redigerar bilden så laddas originalfilen ned från iCloud, och efter ett tag tas den bort från datorn igen och ersätts av en mindre version. Detta är helt dynamiskt och inget man behöver tänka på. Ju mer plats du har på datorn desto fler bilder i originalversion kommer att sparas på den. Har du mindre plats kommer färre originalbilder att sparas, men poängen är att du ändå skall kunna se bilderna och få en överblick över alla dina bilder.

Mer info finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT204264

  • Medlem
  • Markaryd, Sweden
  • 2015-10-11 10:10

Telias Förhandsbokning

Jag beställde min iPhone 6s Plus 128gb hos Telia 05/10
beräknad leveranstid först var 19/10 nu ändrat till 02/11

  • Medlem
  • 2015-10-11 12:41

Såg nu att om man beställer på apples hemsida skickar dom mobilen inom en vecka, hur kan det komma sig när ingen av operatörerna verkar ha en endaste mobil kvar?

  • Medlem
  • 2015-10-11 12:51

Beror ju på vilken telefon det gäller, 6+ Rose Gold beräknas skickas om 3-4 veckor ifrån Apple tex.
Apple hemsidans telefoner kommer ju direkt ifrån Kina och operatörerna måste ju beställa och vet inte riktigt hur många dom blir tilldelade.

Ursprungligen av ehy1:

Såg nu att om man beställer på apples hemsida skickar dom mobilen inom en vecka, hur kan det komma sig när ingen av operatörerna verkar ha en endaste mobil kvar?

  • Medlem
  • 2015-10-11 15:21
Ursprungligen av Gruv:

Beror ju på vilken telefon det gäller, 6+ Rose Gold beräknas skickas om 3-4 veckor ifrån Apple tex.
Apple hemsidans telefoner kommer ju direkt ifrån Kina och operatörerna måste ju beställa och vet inte riktigt hur många dom blir tilldelade.

Nej sant, men har bara svårt att tro att nästan alla modeller ska vara slut i så många veckor framöver? Verkar ju som att Apple från början har tillverkat alldeles för få av mobilerna.

  • Medlem
  • 2015-10-11 16:37

Om det är till någon tröst så var det ännu längre väntetid på en del modeller förra året när 6 och 6+ kom.

Ursprungligen av ehy1:

Nej sant, men har bara svårt att tro att nästan alla modeller ska vara slut i så många veckor framöver? Verkar ju som att Apple från början har tillverkat alldeles för få av mobilerna.

Ursprungligen av ehy1:

Nej sant, men har bara svårt att tro att nästan alla modeller ska vara slut i så många veckor framöver? Verkar ju som att Apple från början har tillverkat alldeles för få av mobilerna.

Likadant varje år - vad gäller leverantörerna. Beror på många faktorer. Antal bokade - antal levererade från Apple. Vissa modeller går också bättre än andra - speciellt i början. Nu säger också Apple att man redan slagit rekordet från förra året. Dom har säkert också problem att få fram från fabrikerna så det räcker.
I slutändan kommer alla som vill få tag på sitt ex. Blir säkert också en del returer/avbokningar - då snurrar det på igen - och den utlovade leveranstiden kortas ner betydligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-11 18:44

Det är ju en balansgång: släppa den senare med kortare leveranstider, eller släppa den tidigare med ev längre leveranstider (beroende på hur många som beställer).

  • Medlem
  • 2015-10-12 10:08

Jo sant, men tycker ändå dom borde ha lärt sig vid det här laget att dom lät göra en helvetes massa mobiler, dock är det säkert en del av deras marknadsföring att skapa den hysteri också..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-12 10:45
Ursprungligen av ehy1:

Jo sant, men tycker ändå dom borde ha lärt sig vid det här laget att dom lät göra en helvetes massa mobiler, dock är det säkert en del av deras marknadsföring att skapa den hysteri också..

Det handlar inte om att lära sig, det handlar om ekonomi.
Det är inte kostnadseffektivt att få fram så många telefoner till release, de kommer ha enorm överkapacitet senare.

Jag beställde min 6S, guld 64 GB, i fredags kväll från Apple Store. Den skickades idag och kommer imorgon. Tycker det är alldeles utmärkt snabbt.

Ursprungligen av Json_81:

Det handlar inte om att lära sig, det handlar om ekonomi.
Det är inte kostnadseffektivt att få fram så många telefoner till release, de kommer ha enorm överkapacitet senare.

Förutom ekonomin så är det nog inte heller så enkelt att kunna rampa upp en produktion tillräckligt snabbt.

Men det är i alla fall ett trevligare problem än att tillverka mobiler som ingen köper...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-10-12 12:36

Tycker alltid att det är fascinerande med den färgen som blir "hypad" mest (i år rosé, förra året guld) att de har så små volymer av dom när efterfrågan ändå är så stor. Självklart är det säkerligen lite strategi i det för att få den lite exklusivare, men ändå lite irriterande.

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2015-10-12 12:59
Ursprungligen av CEk:

Tycker alltid att det är fascinerande med den färgen som blir "hypad" mest (i år rosé, förra året guld) att de har så små volymer av dom när efterfrågan ändå är så stor. Självklart är det säkerligen lite strategi i det för att få den lite exklusivare, men ändå lite irriterande.

Känner mig lite dum som valde den färgen så här i efterhand. För ärligt talat kvittar färgen för min del. Nåväl, den 26:e kommer väl den dagen också, bara att ha tålamod. (Och vara klokare nästa gång)

Min fru fick sin Rosé 64Gb den 9/10. Vi kom till Telias butik vid 16-tiden och då var bara hälften av alla iPhones uthämtade..

Men det är klart vi satt ju uppe och förhandsbokade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-10-12 14:46
Ursprungligen av Seroc:

Känner mig lite dum som valde den färgen så här i efterhand. För ärligt talat kvittar färgen för min del. Nåväl, den 26:e kommer väl den dagen också, bara att ha tålamod. (Och vara klokare nästa gång)

Tvärtom jag. Alltid mån om att få den färg jag vill ha, oavsett väntetid. Haha.

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2015-10-12 14:49

Så tappade jag min 4s i asfalten då jag gick för att hämta sonen i skolan. Suck, får använda pappas gamla vikbara Doro till den 26:e. Funderar på att ringa Halebop och fråga om det går att få telefon snabbare om man väljer en annan färg...

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2015-10-12 15:09

Pratade precis med Halebop och 16GB har de Silver och Gråa i lager, 64GB finns inga i lager. Så nu har jag beställt en grå istället. Jag har ett rosa-guld fodral som jag redan köpt så den kommer att vara rosa-guldig oavsett!

Tänkte bara ifall någon annan funderade på att göra en beställning.

  • Medlem
  • 2015-10-12 17:26

Fick hem min 6s 64GB Guld nyss. Överför från android nu, supersmidig app.

Det knepiga är dock att jag fick 2 st simkort medskickade från Halebop. Vad göra? Angav vid beställning att använda mitt gamla nummer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-10-12 17:49
Ursprungligen av ezo0n:

Fick hem min 6s 64GB Guld nyss. Överför från android nu, supersmidig app.

Det knepiga är dock att jag fick 2 st simkort medskickade från Halebop. Vad göra? Angav vid beställning att använda mitt gamla nummer.

Borde bara vara ett, om de inte har ett system där det ligger ett tillfälligt nummer på det ena för att sen använda det andra när porteringen går igenom.

  • Medlem
  • 2015-10-12 18:04
Ursprungligen av CEk:

Borde bara vara ett, om de inte har ett system där det ligger ett tillfälligt nummer på det ena för att sen använda det andra när porteringen går igenom.

Funkade bara med det ena så, nu funkar det fint.

Fattar äntligen grejen med iPhone och iOS. Aldrig mer android. Annars alltid varit helt anti-iphone. Måste äga en Iphone för att förstå.

  • Medlem
  • 2015-10-12 18:37
Ursprungligen av CEk:

Tycker alltid att det är fascinerande med den färgen som blir "hypad" mest (i år rosé, förra året guld) att de har så små volymer av dom när efterfrågan ändå är så stor. Självklart är det säkerligen lite strategi i det för att få den lite exklusivare, men ändå lite irriterande.

Nej det jag menar! Dom vet att den nya färgen alltid blir mest populär, så då kan dom ju välja att prioritera den tycker man ju även om det är en strategi..

Bevaka tråden