Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 Beta ute

Tråden skapades och har fått 663 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hummel:

Installera enbart beta/GM/ej släppt programvara på en telefon du kan riskera att förlora data och ha möjlighet att återgå till tidigare version.

Öh, va?

Antar att du vill varna för att installation av mjukvara som inte är officiellt släppt kan leda till tråkigheter? Detta tror jag de flesta vet om och att de som installerar beta/GM har vägt riskerna mot sitt intresse/behov av att använda mjukvaran.

I praktiken är denna GM med 99,9% sannolikhet exakt samma som du kommer att kunna ladda ner via iTunes om en vecka. Därmed är det i praktiken inte större risk i att installera den nu jämfört med om en vecka.
Dessutom föreligger det en risk att det går snett vid all läsning/skrivning/överföring av data.

Ursprungligen av pmarriott:

Öh, va?

Antar att du vill varna för att installation av mjukvara som inte är officiellt släppt kan leda till tråkigheter? Detta tror jag de flesta vet om och att de som installerar beta/GM har vägt riskerna mot sitt intresse/behov av att använda mjukvaran.

I praktiken är denna GM med 99,9% sannolikhet exakt samma som du kommer att kunna ladda ner via iTunes om en vecka. Därmed är det i praktiken inte större risk i att installera den nu jämfört med om en vecka.
Dessutom föreligger det en risk att det går snett vid all läsning/skrivning/överföring av data.

Som du skriver, ingen större risk än vid den vanliga uppdateringen som kommer om en vecka.

Med GM så försvann det fina flytet i iOS jämfört med iOS 6 på iPad mini och iPad 2.
Nu hackar det till lite varstans när man navigerar i OSet.
Animationer flyter inte 100 heller.

Ursprungligen av keptang:

Med GM så försvann det fina flytet i iOS jämfört med iOS 6 på iPad mini och iPad 2.
Nu hackar det till lite varstans när man navigerar i OSet.
Animationer flyter inte 100 heller.

Men det är en sjujäkla skillnad på GM och förra betan på min iPad 3. Förra betan var riktigt ruskig, nästan som en skarp Android-release.

  • Medlem
  • 2013-09-11 12:32
Ursprungligen av keptang:

Med GM så försvann det fina flytet i iOS jämfört med iOS 6 på iPad mini och iPad 2.
Nu hackar det till lite varstans när man navigerar i OSet.
Animationer flyter inte 100 heller.

Ogillas, tack för upplysningen!

Ursprungligen av pmarriott:

Men det är en sjujäkla skillnad på GM och förra betan på min iPad 3.

Det är bättre än senaste betan, nu går det iaf att spela spel. Men UIt flyter verkligen inte, tangentbordet hackar sig fram etc, allmänt dåligt flyt i allt.

Ursprungligen av Dalle:

Ogillas, tack för upplysningen!

Ja, det här var inte roligt alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-11 14:25
Ursprungligen av keptang:

Med GM så försvann det fina flytet i iOS jämfört med iOS 6 på iPad mini och iPad 2.
Nu hackar det till lite varstans när man navigerar i OSet.
Animationer flyter inte 100 heller.

Jag upplevde detta till viss del på min iPhone 4S också. Inte så allvarligt men initallt var det en del stuttering.

Jag vet inte om jag är helt hemma med att apple väljer effekter och funktioner framför "mjuk" upplevelse. Det är ändå något som iOS alltid varit - silky smooth.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag upplevde detta till viss del på min iPhone 4S också. Inte så allvarligt men initallt var det en del stuttering.

Jag vet inte om jag är helt hemma med att apple väljer effekter och funktioner framför "mjuk" upplevelse. Det är ändå något som iOS alltid varit - silky smooth.

Fast jag tycker nog att min iPad 3 har varit lite hackig även tidigare med iOS 6. Märker inte direkt någon försämring med iOS 7 GM. Förra betan var som sagt hemsk.

Något som jag inte riktigt förstår är inställningarna som verkar vara nya för under platstjänster-systemtjänster,Trafk och Wifi-nätverk? Vad är det för skillnad på den och inställningen Fråga om anslutning som är under inställningar-Wifi?

Ursprungligen av Okänd användare:

Något som jag inte riktigt förstår är inställningarna som verkar vara nya för under platstjänster-systemtjänster,Trafk och Wifi-nätverk? Vad är det för skillnad på den och inställningen Fråga om anslutning som är under inställningar-Wifi?

De inställningarna som är under Integritetsskydd->Platstjänster->Systemtjänster är om man tillåter att telefonen använder WiFi för att fastställa position, samt om trafikläget i kartorna får lov att använda platstjänster för att berätta om trafikläget.

Fråga om anslutning handlar om att telefonen ska fråga dig om du vill ansluta så fort den hittar ett WiFi-nät som den inte har varit ansluten till förut. Att ha "Fråga om anslutning" på drar mer batteri och är imho en helt onödig funktion.

Notera det sköna reverbet i nya ljudet när man låser telefonen

*Låser upp, låser, låser upp...*

Senast redigerat 2013-09-11 16:41
Ursprungligen av pmarriott:

De inställningarna som är under Integritetsskydd->Platstjänster->Systemtjänster är om man tillåter att telefonen använder WiFi för att fastställa position, samt om trafikläget i kartorna får lov att använda platstjänster för att berätta om trafikläget.

Fråga om anslutning handlar om att telefonen ska fråga dig om du vill ansluta så fort den hittar ett WiFi-nät som den inte har varit ansluten till förut. Att ha "Fråga om anslutning" på drar mer batteri och är imho en helt onödig funktion.

Tack för svar! den där Fråga om anslutning visste jag är att den vill fråga om man skall ansluta sig till -wifinät men inte det andra. Mobilnätsökning som är under Integritetsskydd->Platstjänster->Systemtjänster är det samma som den för Wifi-nätverk (som jag frågade om) fast för mobilnätet?

En fråga, om jag vill slänga in GMen på min iPad, kan jag återskapa program osv från min iCloud-backup från iOS6?

Ursprungligen av Elmeholt:

En fråga, om jag vill slänga in GMen på min iPad, kan jag återskapa program osv från min iCloud-backup från iOS6?

Ja

Däremot så går det inte att göra tvärtom. Att slänga in en IOS7 backup på en IOS6 enhet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ja

Däremot så går det inte att göra tvärtom. Att slänga in en IOS7 backup på en IOS6 enhet.

Tusen tack!

Jajäklar, nu har man använt GM några timmar mer på iPad mini, hemskt.
Frugan på iPad 2 vill nästan ha skilsmässa pga hur sjukt laggigt det är, tack Apple!

Katastrof.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-12 00:03
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Stödet för Exchange verkar inte vara på plats ännu.

Va? Inget Exchange-stöd i iOS 7 GM?

Ursprungligen av keptang:

Jajäklar, nu har man använt GM några timmar mer på iPad mini, hemskt.
Frugan på iPad 2 vill nästan ha skilsmässa pga hur sjukt laggigt det är, tack Apple!

Katastrof.

Man läser detta överallt nu, hoppas innerligt för Apples del att de löst detta tills den 18:e.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 00:03
Ursprungligen av keptang:

Jajäklar, nu har man använt GM några timmar mer på iPad mini, hemskt.
Frugan på iPad 2 vill nästan ha skilsmässa pga hur sjukt laggigt det är, tack Apple!

Katastrof.

Gjorde du en fullständig återställning eller uppdaterade du? Funderar på hur det kan tänkas flyta på en iPad 3...

Ursprungligen av tooobe:

Gjorde du en fullständig återställning eller uppdaterade du? Funderar på hur det kan tänkas flyta på en iPad 3...

Gjorde en total återställning på ipad mini.
iPad 2/iPad 3/iPad mini har samma CPU, A5. iPad 3 har kraftfullare GPU dock (A5X).

edit: till och med ovan inlägg laggade med tgb, även detta.. Jag tryckte shift för att få ett stort T, men det var tydligen för snabbt..
edit 2: Helt omöjligt att träffa en länk i bookmark bar på ipad mini med iOS 7. har inte träffat fel en enda gång på iOS 6.

Senast redigerat 2013-09-12 00:41
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-12 07:00

Har ni skickat feedback till Apple ang lagget på iPad, så det blir bättre? Eller gnäller ni bara här?

Jag laddade över natten och jag har fortfarande den där laddningssymbolen som är som en blixt fast den verkar vara fulladdad. Ni som kört iOS 7 längre tid, skall det vara en sådanladdningssymbol eller skall man få den där andra symbolen som alltid har visats att enheten är fulladdad? Jag har även en bekant som jag hjälpte med att fixa iOS 7 som verkar inte heller få symbolen som annars skall visa att enheten är fulladdad.

Senast redigerat 2013-09-12 08:43

Minns faktiskt inte. Brukar bara titta på procentsiffran.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har ni skickat feedback till Apple ang lagget på iPad, så det blir bättre? Eller gnäller ni bara här?

Ja, på betorna har det rapporterats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 10:06
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag laddade över natten och jag har fortfarande den där laddningssymbolen som är som en blixt fast den verkar vara fulladdad. Ni som kört iOS 7 längre tid, skall det vara en sådanladdningssymbol eller skall man få den där andra symbolen som alltid har visats att enheten är fulladdad? Jag har även en bekant som jag hjälpte med att fixa iOS 7 som verkar inte heller få symbolen som annars skall visa att enheten är fulladdad.

Jag tror blixten betyder att den är ansluten till en yttre strömkälla, inte att den laddas. Men nu klarar jag mej två dygn på en laddning, så jag ska kolla nästa gång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 10:09
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag laddade över natten och jag har fortfarande den där laddningssymbolen som är som en blixt fast den verkar vara fulladdad. Ni som kört iOS 7 längre tid, skall det vara en sådanladdningssymbol eller skall man få den där andra symbolen som alltid har visats att enheten är fulladdad? Jag har även en bekant som jag hjälpte med att fixa iOS 7 som verkar inte heller få symbolen som annars skall visa att enheten är fulladdad.

@kenjon har rätt symbolen indikerar att telefonen sitter ansluten till en laddare.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror blixten betyder att den är ansluten till en yttre strömkälla, inte att den laddas. Men nu klarar jag mej två dygn på en laddning, så jag ska kolla nästa gång.

Tack gärna Nu vet jag inte riktigt min hur långt mitt batteri skulle räcka för jag använder lite varierat och sedan laddar jag oftast när jag skall lägga mig och sedan kör man helt slut på batteriet och laddar fullt en gång i månaden som jag har lärt mig man skall göra.

Ursprungligen av lappen71:

@kenjon har rätt symbolen indikerar att telefonen sitter ansluten till en laddare.

Så det betyder att Apple har tagit bort de tydliga symbolerna som fanns som visade om enheten laddades eller var färdig laddad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 10:24

I princip, ja. Du har ju procentvisningen också.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-09-12 10:37
Ursprungligen av kenjon:

I princip, ja. Du har ju procentvisningen också.

Ursprungligen av Okänd användare:

Så det betyder att Apple har tagit bort de tydliga symbolerna som fanns som visade om enheten laddades eller var färdig laddad?

Är det inte så att blixten pulserar (blinkar) medan den laddar, och lyser med fast sken när den är färdig?
Kan inte verifiera detta nu, men jag vill minnas att det är så på min iPhone 5...

Hittade en film på det här: http://www.idownloadblog.com/2013/06/13/ios-7...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 12:15

Ah, snyggt! Påminner om Macbook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-12 12:25

Fungerar som en oljad blixt på min iPhone 5. En hel del kosmetiska saker de borde fixa men det kommer väl i iOS 7.1 eller så.

Bevaka tråden