Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-11 20:05
Ursprungligen av Dalle:

eller så lirar en Extreme med ac bättre med nya Air än andra routrar med g/n-standarder?

Där kan du ha en poäng, skulle inte förvåna mig när det gäller Apple att dom optimerar sina egna alster lite extra och försämrar kompatibiliteten mot andra märkes routrar lite smått

Senast redigerat 2013-07-11 23:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle välja AE, den är bara en hundring dyrare än Asus:en.

Ursprungligen av Dalle:

Jag köpte nya Extreme samtidigt som min Air. Sjukt snabb wifi, och wifiproblem har jag faktiskt klarat mig utan. Kanske har jag bara tur, eller så lirar en Extreme med ac bättre med nya Air än andra routrar med g/n-standarder?

Låter på er som Airport extreme är det bästa valet , är det en sådan som är medicinen för att slippa wifi problemen så är det inte mycket att fundera på

  • Medlem
  • 2013-07-11 21:00
Ursprungligen av memnon:

Låter på er som Airport extreme är det bästa valet , är det en sådan som är medicinen för att slippa wifi problemen så är det inte mycket att fundera på

Garantier är ju tyvärr svårt att lämna, men jag skulle gå för en Extreme alla dagar i veckan!

Ursprungligen av Dalle:

Garantier är ju tyvärr svårt att lämna, men jag skulle gå för en Extreme alla dagar i veckan!

Det förstår jag ju .
Har du testat portforwarding om det fungerar smärtfritt? min nuvarande linksys router fungerar det allt annat än smärtfritt med min nas i allafall gällande det ...

Ursprungligen av memnon:

Det förstår jag ju .
Har du testat portforwarding om det fungerar smärtfritt? min nuvarande linksys router fungerar det allt annat än smärtfritt med min nas i allafall gällande det ...

Smärtfritt när jag har gjort det, dock på den äldre versionen.

  • Medlem
  • 2013-07-12 05:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Smärtfritt när jag har gjort det, dock på den äldre versionen.

Samma här, bara på den gamla. Men har svårt att tro att det inte skulle fungera annorlunda i nya versionen.

Ursprungligen av memnon:

Lite OT men ni som köpt macbook air och bytt till 802.11ac router har ni kört på eller airport extreme eller något annat tex Asus RT-AC66U .

Jag tänkte köpa router innan min dator dyker upp nästa vecka hoppas på lite input om val av router

Nu har jag visserligen ingen 2013 Air med ac-wifi, men däremot köpte jag en Asus RT-AC66U då min gamla router dog för någon månad sedan, lika bra att skaffa en ac-router när man ändå ska köpa ny :). Måste säga att den är riktigt bra. WiFi-täckningen är betydligt bättre motför min förra, jag har satt upp accesspunkter / bryggor, pillat i massor av inställningar osv utan minsta bekymmer. Föredömligt gränssnitt, alla funktioner en bra router ska ha, och såklart väldigt stabil också. Kan varmt rekommendera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-12 18:09
Ursprungligen av Kermit:

Nu har jag visserligen ingen 2013 Air med ac-wifi, men däremot köpte jag en Asus RT-AC66U då min gamla router dog för någon månad sedan, lika bra att skaffa en ac-router när man ändå ska köpa ny :). Måste säga att den är riktigt bra. WiFi-täckningen är betydligt bättre motför min förra, jag har satt upp accesspunkter / bryggor, pillat i massor av inställningar osv utan minsta bekymmer. Föredömligt gränssnitt, alla funktioner en bra router ska ha, och såklart väldigt stabil också. Kan varmt rekommendera den.

Jag har deras N-modell RT-N56U, den har haft en hel del problem med Airplay och OSX fildelning, kan vara värt att notera. Skulle köra på det säkra kortet, Airport Extreme, när priset skiljer såpass lite mellan modellerna. Om ett halvår, när andra märken tar halva priset jämfört med Airport Extreme, då skulle jag göra ett annat val, men inte just nu.

Ursprungligen av tooobe:

Jag har deras N-modell RT-N56U, den har haft en hel del problem med Airplay och OSX fildelning, kan vara värt att notera. Skulle köra på det säkra kortet, Airport Extreme, när priset skiljer såpass lite mellan modellerna. Om ett halvår, när andra märken tar halva priset jämfört med Airport Extreme, då skulle jag göra ett annat val, men inte just nu.

Tror som du att Airport Extreme är det säkra kortet så jag beställde nyss ett sådant som förhoppningsvis dyker upp på tisdag.

Beställde min för en vecka sedan nu. Ska komma på onsdag enligt UPS.
Jag valde baskonfigurationen på 13" men med 8 GB ram. Nu hoppas jag att jag blir nöjd.
Jag har hört från en släkting som köpt samma dator att man blir besviken på skärmen. Blir man verkligen det?
Som student fick jag med ett presentkort också. Kommer på tisdag.

Har en fråga angående leveransen. Behöver jag vara hemma hela dagen på onsdag eller får jag en ca.tid via sms? Kan en familjemedlem ta emot den annars?
Och till sist en fråga som kanske hör hemma någon annanstans. När kan OSX Mavericks tänkas släppas?

@Weedberg, skärmarna i MBA är inga höjdare direkt, det stämmer.
Men den som är bäst att avgöra om den är bra eller dålig för dig är såklart du.

Någon behöver vara hemma, inget SMS, en familjemedlem kan ta emot.

Ursprungligen av Weedberg:

Jag har hört från en släkting som köpt samma dator att man blir besviken på skärmen. Blir man verkligen det?

Kort sagt, ja. Men allt annat övervinner den besvikelsen ganska snabbt och efter nån vecka kommer du inte tänka på det ens.

Ursprungligen av keptang:

@Weedberg, skärmarna i MBA är inga höjdare direkt, det stämmer.
Men den som är bäst att avgöra om den är bra eller dålig för dig är såklart du.

Någon behöver vara hemma, inget SMS, en familjemedlem kan ta emot.

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Kort sagt, ja. Men allt annat övervinner den besvikelsen ganska snabbt och efter nån vecka kommer du inte tänka på det ens.

Tack för snabba svar!
Ang skärmen har jag testat hos ÅF korta stunder utan att ha tänkt på det. Kanske är en vanesak också!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2013-08-15 13:59

Jaha, som ny på forumet så skriver jag väl härmed mina första ord igenom att rätta mig i ledet och sälla mig till skaran som beställt Macbook Air mid 2013. Köpte en i5:a med 8 GB ram och 256 GB-SSD, och den kommer att nyttjas som en avancerad skrivmaskin i princip även om jag väl pysslar med lite andra småsaker med.

Jag beställde igår och väntar nu tålmodigt. Det innebär ett paradigmskifte för mig då jag sedan barnsben kört Windows, och på senare år PC-maskiner med Windows och Linuxvarianter.
Med 12 timmars potentiell batteritid kunde jag helt enkelt inte längre motstå, och tanken på att konvertera till Mac för att börja få utforska och lära lite nytt har funnits med mig sedan iPhone 3G lanserades i Sverige och jag köpte den. Åren med iPhone- och iPadmodeller sedan Sverigelansering har väl helt enkelt sakta men säkert konverterat mig.

A new era begins...

Idag anlände min nya jobbdator, MBA13/1.7/8/512. Har inte hunnit testa den så mycket eftersom jag byter jobb först i helgen, men från måndag är den i fullt bruk.

Bifogar en bild från en Blackmagic Disk Speed Test.

Lägger in en bild på min också.

Jag kan informera om att min har överlevt ett halvt glas vatten utspillt över sig. Jag hade tur eftersom jag hade en handduk precis bredvid mig och kunde torka bort vattnet snabbt.
Det var ett par nervösa dagar när den torkade och jag funderade på om jag skulle kontakta hushållets försäkringsbolag. Det behövdes inte!

När min MBA Late 2010 var helt ny lyckades jag spilla vitt vin i den. Det var rätt trist men jag var snabb och nu två och ett halvt år senare fungerar den fortfarande perfekt, ingen klistrighet i tangentbordet.

Ursprungligen av Weedberg:

Jag kan informera om att min har överlevt ett halvt glas vatten utspillt över sig. Jag hade tur eftersom jag hade en handduk precis bredvid mig och kunde torka bort vattnet snabbt.
Det var ett par nervösa dagar när den torkade och jag funderade på om jag skulle kontakta hushållets försäkringsbolag. Det behövdes inte!

Dock är det tråkigt om någon LCI löst ut. Då står du där, utan garanti.

Ursprungligen av gubbslyna:

Dock är det tråkigt om någon LCI löst ut. Då står du där, utan garanti.

Jag håller med. Kontakta försäkringsbolaget direkt och hör vad de tycker om fallet, det kan vara värt att kontrollera maskinen iallafall.

Hej!
Jag har beställt min nya älskling i onsdags kväll!
Macbook air mid 2013 med i5,8GB Ram, 128 GB SSD och 13'' skärm
Beräknad leveranstid är till på torsdag med UPS.
Det är så att jag går i skolan under den dagen, mina mormor och morfar bor bara 10 meter från mitt hus. När budbilen kommer kan de då ta emot paktet eller är det bara jag som kan ta emot det. De kanske kan ha mitt leg och visa upp det??
Tacksam för svar!
ps! är ledig på fredagen efter den beräknade leveranstiden är!

Ursprungligen av matteboy96:

Hej!
Jag har beställt min nya älskling i onsdags kväll!
Macbook air mid 2013 med i5,8GB Ram, 128 GB SSD och 13'' skärm
Beräknad leveranstid är till på torsdag med UPS.
Det är så att jag går i skolan under den dagen, mina mormor och morfar bor bara 10 meter från mitt hus. När budbilen kommer kan de då ta emot paktet eller är det bara jag som kan ta emot det. De kanske kan ha mitt leg och visa upp det??
Tacksam för svar!
ps! är ledig på fredagen efter den beräknade leveranstiden är!

Om mormor och morfar är hemma hos dig ska det inte vara några problem. Leg behövdes inte när mamma tog emot min.
Datorn tror jag kommer levereras på eftermiddagen. Så blev det med min och när jag läste på om ups förstod jag det så att alla gör det. Wordt case scenario är att ingen tar emot på torsdag. Då gör de ett nytt försök på fredag.
Kan också meddela att jag köpte en likadan dator och är grymt nöjd. Har hört fläkten en gång, när jag spelade Deer Hunter i ett par minuter. Ett spel jag tycker bättre om på ipaden.

Ursprungligen av matteboy96:

Hej!
Jag har beställt min nya älskling i onsdags kväll!
Macbook air mid 2013 med i5,8GB Ram, 128 GB SSD och 13'' skärm
Beräknad leveranstid är till på torsdag med UPS.
Det är så att jag går i skolan under den dagen, mina mormor och morfar bor bara 10 meter från mitt hus. När budbilen kommer kan de då ta emot paktet eller är det bara jag som kan ta emot det. De kanske kan ha mitt leg och visa upp det??
Tacksam för svar!
ps! är ledig på fredagen efter den beräknade leveranstiden är!

Ring UPS i förväg och ändra leveransadress / person till din mormor/morfar så är det enklare. Helst senast en dag i förväg så den inte hinner ut på leverans, då kommer addressförändringar inte alltid fram i tid.

Tack så mycket Weedberg och Jan Nylund för svaren!
Tror jag låter leverans adressen vara kvar! De är hemma hela dagen och det gör inget för dem för då får de något att göra eftersom de är pensionärer, HAHA,
Skulle det skita sig totalt så är jag ju såklart hemma som Weedberg säger!
Men tack än gång för alla svaren!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-31 20:19

När jag har försökt ändra leveransadressen har jag fått svaret att det bara är avsändaren som får ändra

Ursprungligen av kenjon:

När jag har försökt ändra leveransadressen har jag fått svaret att det bara är avsändaren som får ändra

Japp, gäller att ange rätt leveransadress från början.

Ursprungligen av keptang:

Japp, gäller att ange rätt leveransadress från början.

Okej, jag har lyckats ändra flera gånger med både UPS och övriga, men det kanske är enklare när man bor i en liten stad. Mina ändringar har dock varit av arten att leverera till kontorsadresser istället. Ändring av vem som står som mottagare kanske är värre nu när jag tänker efter.

Då har min mac åkt från dubai...
någon som har någon aning om vart den skall next?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 21:51

Ofta till Holland. Eller Tyskland.

Min åkte via Korea, Kazakhstan, Polen, Tyskland och Danmark. Väldigt krånglig väg känns det som. Omiljövänligt? Men men... Den kom ju fram.

Bevaka tråden