Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-06-27 21:07

Nu har jag inte använt min så våldsamt mycket än, men har hittills inte haft några problem med wifi.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-27 23:13
Ursprungligen av br-Augustinus:

Jag har problem med att den tappar WiiFii, det kräver omstart innan den hittar nät igen, men annars är den super. Snabb, kall(!), inga fläktar går igång trots Aperture, Bento + you name it rullande.

Jag har haft samma problem med wifi och läst bland andra artikeln här på 99mac.se angående detta problem. Igår kontaktade jag Apple-supporten och blev uppmanad att köra "Trådlös diagnos" under samtalet. "Trådlös diagnos" ville justera något vilket teknikern sa att jag skulle godkänna. Efter det har jag faktiskt inte haft några fler problem. Nu har jag inte hunnit att använda datorn tokmycket sedan supportsamtalet men hittills verkar det lovande.

I övrigt är jag riktigt nöjd. Dock tycker jag att det borde finnas något bättre sätt att migrera Mail från den gamla datorn till den nya. Nu gick det ganska bra ändå genom att jag exporterade brevlådorna i min MBP och importerade dom i min nya MBA men nog tycker jag att det borde finnas ett enklare sätt.

Surt upptäckte i dag att skärmen är lite sned.
vid gångjärnen så ser man tydligt att det skiljer sig ifrån ena hörnet till andra. aja får gå till digital inn se i fall de kan fixa till det

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 19:13

Någon som vet om man kan byta tangentbordet från Engelsk till Svensk layout på de nya mid 2013 modellerna? Eller är det så att inte ens tangentbord går att byta längre?

  • Medlem
  • 2013-07-02 19:40

Det går kanske, men man gör det inte själv. Alltså kommer du inte tjäna någonting på att köpa en dator i tex USA och sen byta till svenskt tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 20:03

Varför går det inte göra det själv längre? (bryr mig inte om garantin). Går det inte köpa delarna längre? Skillnaden mellan Nord-Amerika och Sverige på en absolut maxad MBA 11 tum är ca 5000 SEK. Kan inte se att det skulle kosta upp emot 5000 SEK att byta ett tangentbord?

Kanske inte kostar 5000,-, men billigt blir det inte. Du byter ju hela chassit, vilket inkluderar en total nedmontering av hela datorn. Det tar en jäkla tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-02 21:51
Ursprungligen av Capeman:

Kanske inte kostar 5000,-, men billigt blir det inte. Du byter ju hela chassit, vilket inkluderar en total nedmontering av hela datorn. Det tar en jäkla tid.

Precis som Capeman säger inte överhuvudtaget värt att krångla med något byte av tangentbord och varför denna hets att byta tangentbord om du nu vill ha en prisvärd maxad MBA 11 tum i staterna och spara en fin slant (5000 kr) ?

Kan man inte bara köra sitt amerikanska tangentbord och ställa in svensk tangentbords uppsättning och i värsta fall om det är så störande klistra på å ,ä, och ö om man nu saknar blotta synen av dom bokstäverna , Big Deal ?

  • Medlem
  • 2013-07-02 22:10

Jag har för mig att jag har läst här på forumet att man kan beställa en en dator med svenskt tangentbord till en butik i USA. Men det kanske bara gäller om man knatar in i butiken när man väl är i staterna, samt har tid att vänta lite?

  • Medlem
  • 2013-07-02 22:27

Nu går jag lite OT, men det kan inte hjälpas.

När man har skaffat nytt så ska ju det gamla bytas ut, oavsett om det handlar om datorer, bilar, båtar eller.... Fruar!
Min tidigare dator är en Air 13" från 2010 med 1,83GHz C2D, 4GB RAM samt 128GB SSD. Jag har fått ett bud på 4000:-. Mac2sell som är välkända för sina övervärderingar värderar den till knappt 5000. Alltså kan 4000 vara rätt ok kompispris eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-02 23:18
Ursprungligen av Dalle:

Nu går jag lite OT, men det kan inte hjälpas.

När man har skaffat nytt så ska ju det gamla bytas ut, oavsett om det handlar om datorer, bilar, båtar eller.... Fruar!
Min tidigare dator är en Air 13" från 2010 med 1,83GHz C2D, 4GB RAM samt 128GB SSD. Jag har fått ett bud på 4000:-. Mac2sell som är välkända för sina övervärderingar värderar den till knappt 5000. Alltså kan 4000 vara rätt ok kompispris eller?

Tycker nästan det är överpris med 4000.

  • Medlem
  • 2013-07-02 23:31

Så vad är rimligt, 3 000?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 23:36

Ja man kan beställa vilket tangentbord man vill, var man vill i världen, men då måste man ringa och beställa samt ha fast adress så den kan skickas hem. Åker på regelbundna besök till väst genom jobbet och varför betala 16000 :- när den går köpas för 11000 :- nästa gång jag är där?

Såå lång tid tar det inte att skruva isär en MBA/P om man gjort det några gånger. Verkar som att efter mid 2011 så går det inte köpa tangentbord längre. Givetvis vill inte fina Apple att man är inne i datorn och rotar.

Ja man kan ställa om bordet till Svenskt även om man har amerikansk layout.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-02 23:46
Ursprungligen av Dalle:

Nu går jag lite OT, men det kan inte hjälpas.

När man har skaffat nytt så ska ju det gamla bytas ut, oavsett om det handlar om datorer, bilar, båtar eller.... Fruar!
Min tidigare dator är en Air 13" från 2010 med 1,83GHz C2D, 4GB RAM samt 128GB SSD. Jag har fått ett bud på 4000:-. Mac2sell som är välkända för sina övervärderingar värderar den till knappt 5000. Alltså kan 4000 vara rätt ok kompispris eller?

Helt rätt. 4000 kr är ett ok kompispris. 5000 kr ett marknadspris. Varken mer eller mindre och framförallt inte mindre med 4 Gb ram.

Nu kom studenterbjudandet.

Så nu ska jag beställa en 11a men är extremt ambivalent. Jag har en budget på max 11 000 (efter studentrabatten på 10% så runt 12 ordinarie pris.) 8 gb i ram är självklart. Men jag måste välja i7 ellet 256gb ssd.

Är skillnaden mellan i5 och i7 så värt stor egentligen. Är skillnaden märkbar. Å andra sidan finns det ju alternativ till stor disk (dropbox, skydrive etc)

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu kom studenterbjudandet.

Så nu ska jag beställa en 11a men är extremt ambivalent. Jag har en budget på max 11 000 (efter studentrabatten på 10% så runt 12 ordinarie pris.) 8 gb i ram är självklart. Men jag måste välja i7 ellet 256gb ssd.

Är skillnaden mellan i5 och i7 så värt stor egentligen. Är skillnaden märkbar. Å andra sidan finns det ju alternativ till stor disk (dropbox, skydrive etc)

Ta 256GB SSD.

  • Medlem
  • 2013-07-03 21:06

Jag hade satsat på en större SSD. En extern disk är för klumpigt. Dropbox kan bli segt om man har dålig uppkoppling ute på fältet.
Jag fick bara tag på en 128 GB-disk, och det ångrar jag. Men samtidigt var jag i behov av en ny dator snabbt. Och jag kan överleva en extern hårddisk. Men ska man plugga med sin dator kanske man bör prioritera en större disk mer? Bara du vet vad som är mest värt för dig.

Dom testar jag sett visar att i7 gör ganska stor skillnad i spel (iaf mer skillnad än dom få procent man kan tro, det kan handla om +5-10 fps i många spel). Så om man spelar hade jag tagit en i7 och kört extern lagring där det behövs. Spelar du inte hade jag kört i5 + 256 GB, det är alltid guld värt med mer intern lagring, och en i5 är snabb nog för allt "standardanvändande" man vill ha en laptop till.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-07-04 09:53

Det är fantastiskt snabb lagring i och med nya anslutningen. Jag kommer upp i 720 läsning 340 skriv mb/s i Blackmagic Speed Disk. Min iMac har en intern OCZ vector via SATA och den ligger på 500/500 ca.

Har funderat en del och det blir 256 GB...

Men jag hade gärna tagit i7 också men har inte riktigt råd just nu som student. Men det blev rätt mkt dator för pengarna ändå!

Står i valet och kvalet mellan en i5 och i7 processor. Använder datorn mest till att bygga webbsidor. Använder Photoshop och Dreamweaver. Har idag en Macbook Pro mid-2012 och vill inte att nya Air:en känns långsammare.

- Så vad i min användning skulle bli bättre med i7 processor?
- Vad skulle kunna bli sämre med i7 processor? (förutom ekonomin)

Och slutligen; vilken processor rekommenderar ni mig, och varför?

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Står i valet och kvalet mellan en i5 och i7 processor. Använder datorn mest till att bygga webbsidor. Använder Photoshop och Dreamweaver. Har idag en Macbook Pro mid-2012 och vill inte att nya Air:en känns långsammare.

- Så vad i min användning skulle bli bättre med i7 processor?
- Vad skulle kunna bli sämre med i7 processor? (förutom ekonomin)

Och slutligen; vilken processor rekommenderar ni mig, och varför?

Har du pengarna så köper du såklart en i7.
Finns inga nackdelar med det.

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Har idag en Macbook Pro mid-2012 och vill inte att nya Air:en känns långsammare.

Både CPU och GPU är mycket långsammare i nya Air. Har du inte haft SSD i din MBP, så finns där dock en stor prestandaskillnad.

Med detta sagt, så är min personliga åsikt att vi nått så långt att CPU / GPU inte längre har så jättestor betydelse, eftersom det oftast är mer än tillräckligt. Jag går själv i tankarna att byta ut min stationära Mac Mini i7 (late-2012) till en maxxad MBA 13.

Angående i5 vs i7 så skrev Anandtech en artikel om det häromdan. Jag väljer iallafall i7 http://www.anandtech.com/show/7113/2013-macbook-air-core-i5-4250u-vs-core-i7-4650u

Kaptang: Kortare batteritid och varmare dator då? Så blir det inte med i7an?

Jag vill inte köpa en i7 om skillnaden knappt märks. Min Macbook Pro idag tar 55 sekunder att starta och programmen en evighet. Det är väl mest det jag vill bli av med. Och det har väl inte ens med processorn att göra. Som jag förstår det är det vissa processer i photoshop jag skulle märka skillnad i några sekunder mellan processorerna?

Det som många skriver om att "framtidssäkra" biter inte jag så hårt på. Förmodligen kommer jag köpa en ny mac om bara något år.

Under lätt belastning så har i7 till och med bättre batteritid än i5.
Under hög belastning något lägre, men samtidigt så hinner den utföra mer än i5an.

Så jag skulle nog säga ca. +/- 0.
Länken som @air länkar till på Anandtech går igenom ett bra test.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-07-07 12:00
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Har idag en Macbook Pro mid-2012 och vill inte att nya Air:en känns långsammare.

Är din Macbook Pro dual eller quad core? Nya Macbook Air med i7 har marginellt snabbare CPU än instegsmodellen av 13" MBP 2012, men har du kraftigare CPU än så idag så är det ett nedbyte i ren CPU-prestanda. Men med tanke på det du beskriver om starttider o.s.v. kommer du nog uppleva en prestandaökning ändå tack vare snabb flashlagring i Airen.

Beroende på vad du gör i Photoshop finns risken att nya Air känns långsammare, i synnerhet om du har quad core idag.

Så här ser min dator idag ut:

Edit: De väntetider jag oftast stör mig på handlar om att starta datorn, öppna program och dokument. Så det handlar nog mer om en bra hårddisk och inte processor. Tung bildbehandling i Photoshop sysslar inte jag med. Det är mest enkel webbdesign.

Så en i5 borde räcka. Däremot är frågan kanske om jag borde maxa hårddisken med en 512 SSD...

Senast redigerat 2013-07-07 12:37
Ursprungligen av Peter Westerlund:

Så här ser min dator idag ut: http://cl.ly/image/0t091B433N1A/Sk%C3%A4rmavbild%202013-07-07%20kl.%2012.24.41.png

Edit: De väntetider jag oftast stör mig på handlar om att starta datorn, öppna program och dokument. Så det handlar nog mer om en bra hårddisk och inte processor. Tung bildbehandling i Photoshop sysslar inte jag med. Det är mest enkel webbdesign.

Så en i5 borde räcka. Däremot är frågan kanske om jag borde maxa hårddisken med en 512 SSD...

Din nuvarande maskins cpu prestanda ligger mittemellan nya MBA i5 och i7, men jag tror också att du inte lär märka någon skillnad där. Jag rekommenderar dock att ta 8GB minne och så stor SSD du kan tänka dig behöva. Notera att varken minne eller ssd går att utöka eller byta i efterhand.

EDIT: fattades ett ord.

Har nu köpt Macbook Air 13", 256 GB flashminne, 1,3 GHz Dual-Core i5 processor, 8 GB SDRAM. Men som jag förstår det ska man väl visst kunna byta ut SSDn i efterhand om man vill?

Hoppas verkligen jag kommer uppleva datorn som snabbare vid bläddring av filer och öppnande av program och så. Annars är det ju verkligen trist....

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Men som jag förstår det ska man väl visst kunna byta ut SSDn i efterhand om man vill?

Säkerligen kommer någon tillverka SSDn som passar, men du bryter garantin, och det blir antagligen rätt dyrt. Orsaken då att det inte är standardgrejer utan i dessa maskiner används annan kontakt och annan form på ssdn än vad som finns på marknaden. (Sen är det inte ens sata ssdn, utan det är pcie på denna)

EDIT: Se även http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13...

Bevaka tråden