Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt nya Macbook Air middle 2013

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-07 14:50
Ursprungligen av cirrus:

Någon som vet om man kan byta tangentbordet från Engelsk till Svensk layout på de nya mid 2013 modellerna? Eller är det så att inte ens tangentbord går att byta längre?

Varför inte köpa en med spansk layout? Den ska vara samma som det svenska.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-07 16:02

haha.... skämtar du? Ska kolla.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-07 16:08

Tycker inte det var så lika... är nog bättre att ha Engelsk isf med tanke på den dagen man säljer skiten igen. Men visst, beror väl på var man bor osv.

Har som sagt beställt en nu. Däremot slarvläste jag leveranstiden och trodde att den skulle levereras på 1 till 3 arbetsdagar. Men tydligen handlade det om att den kommer skickas då, inte komma fram till mig inom 1 till 3 arbetsdagar, vilket jag väl visserligen borde förstått. Men ändå blir man lite besviken när man inser det.

Den ska komma den 16 - 18 juli. Vi har ju Apple Store här i kommunen så kan tycka att dom borde kunna skicka en därifrån. Men men, det ska väl inte vara för lätt.

Hur har ni upplevt det ni som fått en? Tog det längre- eller till och med kortare tid för någon?

Btw, hur mycket snabbare hade det blivit med expressleverans egentligen? Någon som vet det?

Kunde inte motstå länge ...la nyss en beställning .
Borde bli en märkbar uppgradering från min 13 mbp med c2d från 2010 för det hoppas jag i allafall.

Avbeställde min nyss - men beställde igen fast från Dustin istället. 400 kr billigare och leverans inom 1 - 3 dagar istället för 10 dagar.

Ursprungligen av cirrus:

haha.... skämtar du? Ska kolla.

Ursprungligen av cirrus:

Tycker inte det var så lika... är nog bättre att ha Engelsk isf med tanke på den dagen man säljer skiten igen. Men visst, beror väl på var man bor osv.

Vad som menas är att den spanska layouten har samma knapplayout, även om knapparna har andra tecken. Om det är möjligt att byta knapparna är detta mycket enklare än att behöva byta hela top-caset.

Se t.ex. här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_d...

Ursprungligen av Peter Westerlund:

Avbeställde min nyss - men beställde igen fast från Dustin istället. 400 kr billigare och leverans inom 1 - 3 dagar istället för 10 dagar.

Jag är inne på dustin nu och förstår inte det här.

En 11a i7 8GB/256Gb för 10 799? Det är rätt mkt mindre än i applestore. Kan inte riktigt förstå att de kan hålla sådana priser.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag är inne på dustin nu och förstår inte det här.

En 11a i7 8GB/256Gb för 10 799? Det är rätt mkt mindre än i applestore. Kan inte riktigt förstå att de kan hålla sådana priser.

Det priset är exklusive moms .

Dustinhome.se är inklusive moms

  • Medlem
  • 2013-07-07 21:17
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag är inne på dustin nu och förstår inte det här.

En 11a i7 8GB/256Gb för 10 799? Det är rätt mkt mindre än i applestore. Kan inte riktigt förstå att de kan hålla sådana priser.

Kolla även så att ni inte får gamla modellen när ni beställer. En fallgrop man slipper helt med Apples egen butik.

Ursprungligen av memnon:

Det priset är exklusive moms .

Dustinhome.se är inklusive moms

Visst ja! Ser det nu!

  • Medlem
  • 2013-07-07 21:21

Notering: Den nya Air är betydligt svalare än min gamla från 2010 med C2D.
När jag streamade F1 via Viaplay var denna processor minst 20°c svalare än den förra. Denna låg på runt 55°c och den gamla på 75°c+.

Ursprungligen av Dalle:

Kolla även så att ni inte får gamla modellen när ni beställer. En fallgrop man slipper helt med Apples egen butik.

Ja jag tänkte också att det kunde vara så. Men bilden på den jag beställde var på årets modell och dessutom står det i specifikationen att den ska ha en batteritid på upp till 12 timmar. Det borde vara den tycker jag.

Hej nyblivna Macbook Air-ägare!

Jag skulle behöva hjälp med att testa en router med 802.11ac och undrar vad jag kan muta två av er med för att komma förbi kontoret i centrala Stockholm med era älsklingar någon timme? Vill skicka lite filer mellan två datorer och routern. Det optimala vore ju om någon har ärenden på stan och vågar lämna datorn hos mig en stund, men ni får så gärna hänga med och hjälpa till också om det låter intressant.

Tusen tack på förhand!

Hej,

Nu vet jag inte om jag postar rätt. men har en MB air middle 2013 med det berömda wifi-problemet. Jag får absolut ingen fast anslutning till mitt wifi hemma. Har 100Mbs fiber från BBB i min bostadsrätt med tillhörande Zyxel router.

Nu till det lustiga, jag åkte hem till mina föräldrar idag och tänkte prova surfa lite, då har jag hur stabil anslutning som helst genom deras budgetrouter, en 3g router från dovado med 3g sticka i.

Verkar ju märkligt, handlar det om en inställning jag har på min router hemma? Någon som innehar en router, modell bättre, som synkar bra med middle 2013?

Tack

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-07-09 11:33
Ursprungligen av VFaltin:

Hej,

Nu vet jag inte om jag postar rätt. men har en MB air middle 2013 med det berömda wifi-problemet. Jag får absolut ingen fast anslutning till mitt wifi hemma. Har 100Mbs fiber från BBB i min bostadsrätt med tillhörande Zyxel router.

Nu till det lustiga, jag åkte hem till mina föräldrar idag och tänkte prova surfa lite, då har jag hur stabil anslutning som helst genom deras budgetrouter, en 3g router från dovado med 3g sticka i.

Verkar ju märkligt, handlar det om en inställning jag har på min router hemma? Någon som innehar en router, modell bättre, som synkar bra med middle 2013?

Tack

Vilket protokoll ansluter du med? 802.11 g eller n, 2,4 eller 5 Ghz?

Har själv samma modell av dator och ansluter den både mot min Airport Express via 5 Ghz och mot en Ubiquiti AP på 2,4 Ghz nätet. Det funkar utan anmärkning.

Ursprungligen av Henkri:

Vilket protokoll ansluter du med? 802.11 g eller n, 2,4 eller 5 Ghz?

Har själv samma modell av dator och ansluter den både mot min Airport Express via 5 Ghz och mot en Ubiquiti AP på 2,4 Ghz nätet. Det funkar utan anmärkning.

Hej igen, jag är osäker på Zyxel-routern hemma, men på denna routern som finns hos mina päron står det bara 802.11 b+g+n channel 9 nör jag loggar in på routern. Misstänker att det 2,4 då det är en väldigt enkel router dem fick med sitt mobila bredband om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • 2013-07-09 20:10
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hej nyblivna Macbook Air-ägare!

Jag skulle behöva hjälp med att testa en router med 802.11ac och undrar vad jag kan muta två av er med för att komma förbi kontoret i centrala Stockholm med era älsklingar någon timme? Vill skicka lite filer mellan två datorer och routern. Det optimala vore ju om någon har ärenden på stan och vågar lämna datorn hos mig en stund, men ni får så gärna hänga med och hjälpa till också om det låter intressant.

Tusen tack på förhand!

Jag kommer tyvärr vara ute i skogen en månad eller så. Men hade jag vait hemma i Stockholm hade du kunnat få låna den.
Men nu var det ju inte folk som inte kunde låna ut sina maskiner som du frågade efter.

Nu har jag fått min dator och hunnit använda den litegrann

Här är mina tider jag klockat:

1:a startupen till val av språk: 31 sek
1:a avstängningen: 31 sek
2:a startupen: 15 sek
2:a avstägningen: 2 sek
Efter att ha flyttat över allt från min gamla dator, första avstägningen: 4 sek
Efter att ha flyttat över allt från min gamla dator, första startupen: 13 sek

DiskSpeed: W: 680 R: 724

Flytten tog däremot extremt lång tid och första försökt avbröts pga den tappade wifi-kontakten. Så vet inte om kanske bara hälften av alla filer kom med då. Hoppas inte det nu ligger massa dubbla filer på datorn....

I övrigt gillar jag verkligen min nya Macbook Air. Så mycket lättare och snyggare än Pron. Visst, när jag ställer datorerna bredvid varandra och jämför bilden så är Pron lite vassare. Lite bättre bild. Men det är inte för den saken skull dålig på Airen.

Här är en annan liten detalj jag gillar, att klumpen på nätsladden blivit aningen mindre jämfört med Pron:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-07-09 23:29
Ursprungligen av VFaltin:

Hej,

Nu vet jag inte om jag postar rätt. men har en MB air middle 2013 med det berömda wifi-problemet. Jag får absolut ingen fast anslutning till mitt wifi hemma. Har 100Mbs fiber från BBB i min bostadsrätt med tillhörande Zyxel router.

Nu till det lustiga, jag åkte hem till mina föräldrar idag och tänkte prova surfa lite, då har jag hur stabil anslutning som helst genom deras budgetrouter, en 3g router från dovado med 3g sticka i.

Verkar ju märkligt, handlar det om en inställning jag har på min router hemma? Någon som innehar en router, modell bättre, som synkar bra med middle 2013?

Tack

Hejsan!
Jag jobbar på lite olika ställen så jag kopplar upp mot lite olika accesspunkter här och där.

Hemma har jag en TimeCapsule 1GB som är typ 3-4 år gammal - Funkar bra men har haft några avbrott!
Hemma har jag även en Airport Express som är lite äldre än min TC - Funkar bra!
På en arbetsplats har jag Dlink BG-accesspunkt av okänd modell - Funkar bra!
På en annan arbetsplats har jag en Dlink DIR-655 - Funkar bra men har haft några avbrott!

Ingenstans har jag stött på en AP som inte funkat alls däremot har jag haft några avbrott. Jag körde Trådlös Diagnos och första gången hittade den några potentiella problem och erbjöd sig att rätta till dom. Efter detta har det blivit bättre faktiskt.

Ska förhoppningsvis koppla in min nya TC till helgen och får då se om det är prestandaskillnad på min gamla n-TC och min nya ac-TC.

Allmänt känt mer eller mindre att Apple ofta har wifi-problem, oavsett om det handlar om en dator från Apple eller iPhone /iPod/iPad.

Kassa drivrutiner antagligen precis som när det gäller Apples drivrutiner för GPUs.

Lite trist att Apple inte har gjort många knop för att förbättra skärmen. Det kan inte finnas någon annan förklaring än att Apple inte vill att prylarna ska konkurrera inbördes. En Macbook Air 11-tum blir en för "bra" dator för den låga prislappen om skärmen har en fin IPS-panel.

Missförstå mig inte. Macbook Air är en grym dator och jag tycker att fördelarna överväger - såklart. Men bildskärmen är helt enkelt för dålig på en ny dator 2013 för runt 10-15-tusen.

Då har jag lagt en beställning på min första Mac! Blev en med i7, 128gb och 8 gb ram.

Ska bli intressant att få en egen uppfattning av Apples värld

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Lite trist att Apple inte har gjort många knop för att förbättra skärmen. Det kan inte finnas någon annan förklaring än att Apple inte vill att prylarna ska konkurrera inbördes. En Macbook Air 11-tum blir en för "bra" dator för den låga prislappen om skärmen har en fin IPS-panel.

Missförstå mig inte. Macbook Air är en grym dator och jag tycker att fördelarna överväger - såklart. Men bildskärmen är helt enkelt för dålig på en ny dator 2013 för runt 10-15-tusen.

Håller med

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-10 22:27
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Missförstå mig inte. Macbook Air är en grym dator och jag tycker att fördelarna överväger - såklart. Men bildskärmen är helt enkelt för dålig på en ny dator 2013 för runt 10-15-tusen.

Apple och de flesta Air-kunderna ser de väl som tillräckligt bra och de har kanske andra fördelar som att de är stryktåligare än bildmässigt bättre skärmar.
Tippar på att Apples nästa Air-modeller kommer att ha bättre skärmar.

Ursprungligen av Gordy:

Apple och de flesta Air-kunderna ser de väl som tillräckligt bra och de har kanske andra fördelar som att de är stryktåligare än bildmässigt bättre skärmar.
Tippar på att Apples nästa Air-modeller kommer att ha bättre skärmar.

Jag hoppas det är i alla fall minst ett år kvar till den Air:en kommer. Nu när man precis köpt den senaste.

Hade Retinan haft bättre batteritid hade jag kanske övervägt den istället. Och orkar inte vänta till i höst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-10 23:34
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Lite trist att Apple inte har gjort många knop för att förbättra skärmen. Det kan inte finnas någon annan förklaring än att Apple inte vill att prylarna ska konkurrera inbördes. En Macbook Air 11-tum blir en för "bra" dator för den låga prislappen om skärmen har en fin IPS-panel.

Missförstå mig inte. Macbook Air är en grym dator och jag tycker att fördelarna överväger - såklart. Men bildskärmen är helt enkelt för dålig på en ny dator 2013 för runt 10-15-tusen.

Ser ut som vi får vänta till 2014 på det
http://www.macrumors.com/2013/07/10/apple-to-...

Kan ju gälla Retina skärmar endast såklart, men man kan ju hoppas att det gäller alla modeller.

Lite OT men ni som köpt macbook air och bytt till 802.11ac router har ni kört på eller airport extreme eller något annat tex Asus RT-AC66U .

Jag tänkte köpa router innan min dator dyker upp nästa vecka hoppas på lite input om val av router

Ursprungligen av memnon:

Lite OT men ni som köpt macbook air och bytt till 802.11ac router har ni kört på eller airport extreme eller något annat tex Asus RT-AC66U .

Jag tänkte köpa router innan min dator dyker upp nästa vecka hoppas på lite input om val av router

Jag skulle välja AE, den är bara en hundring dyrare än Asus:en.

  • Medlem
  • 2013-07-11 19:57
Ursprungligen av memnon:

Lite OT men ni som köpt macbook air och bytt till 802.11ac router har ni kört på eller airport extreme eller något annat tex Asus RT-AC66U .

Jag tänkte köpa router innan min dator dyker upp nästa vecka hoppas på lite input om val av router

Jag köpte nya Extreme samtidigt som min Air. Sjukt snabb wifi, och wifiproblem har jag faktiskt klarat mig utan. Kanske har jag bara tur, eller så lirar en Extreme med ac bättre med nya Air än andra routrar med g/n-standarder?

Bevaka tråden