Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirusprogram?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-02 11:07
Ursprungligen av pmarriott:

Öh? Låter ungefär som när jag var 4 och vägrade använda mina nya skor innan de var ingångna.

Du får tolka det hur du vill men det är så jag ser det att jag tänker inte installera ett program som JAG inte ser göra något nytta.
Men det är upp till var och en att avgöra och jag dumförklarar ingen som vill ha både hängslen och livrem

  • Avstängd
  • 2012-07-03 23:42
Ursprungligen av lappen71:

För att testa så installerade jag Sophos Antivirus för att verkligen testa hur systemet fungerar med det installerat.
Visst jag märker ingen skillnad alls på prestandan på datorn när Sophos inte gör något.
Men som jag misstänkte när jag scannar så är datorn i det närmaste obrukbar och det är bara låta den stå och tugga.
Att öppna denna sida för att svara tog närmare 1min och att öppna Youtube med flash vara bara att glömma.
Problemet är att Sophos tar all kraft från hdd när den scannar och låter inte användaren utnyttja någon alls.
Man skulle kunna tycka att när jag inte gör något med datorn att den utnyttjar max men direkt när jag vill göra något att den släpper lite kraft till mig.
Som den är nu skiter den fullständigt i att JAG vill göra något utan den tar allt kraft istället för att diskret scanna i bakgrunden.
Så detta program hamnar i papperskorgen.

Första gången jag hör talas om Sophos och vet inte ett smack om det, kompetent eller inte tycker jag det känns lite orättvist att testa ETT gratisprogram och sedan dra alla andra över samma kam?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 00:38
Ursprungligen av LaHe:

Första gången jag hör talas om Sophos och vet inte ett smack om det, kompetent eller inte tycker jag det känns lite orättvist att testa ETT gratisprogram och sedan dra alla andra över samma kam?

Var någonstans i min text ser du att jag drar alla program över samma kam?

  • Avstängd
  • 2012-07-04 00:41
Ursprungligen av lappen71:

Var någonstans i min text ser du att jag drar alla program över samma kam?

Nja... du säger det inte direkt, men när man läser det du skriver så...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 02:24
Ursprungligen av LaHe:

Nja... du säger det inte direkt, men när man läser det du skriver så...

Det är din tolkning och får stå för dig.

Ursprungligen av lappen71:

Det är din tolkning och får stå för dig.

Nej, jag tror de flesta av oss som har läst dina inlägg tolkade det på samma sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 14:13
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, jag tror de flesta av oss som har läst dina inlägg tolkade det på samma sätt.

Nej? Så du menar att det är mitt fel att ni tolkar fel när jag är så tydlig jag möjligen kan?
Det betyder att i alla diskussioner kan man hävda sin egen tolkning FAST man vet vad egentligen den andra menar och komma undan med det.

Nej jag drar inte alla virusprogram över en kam eftersom jag inte testat alla MEN om dom fungerar på samma sätt som Sophos är det en annan sak.
Enligt mig ska ett virus program arbeta i bakgrunden utan att egentligen märkas förutom att man ser ikonen.
Datorn ska inte blir slö utan den ska fortsätta gå arbeta med utan att det stör mig.
Som är Time Machine gör en backup på hela systemet och för mig är det ca150GB inte blir datorn obrukbar för det fast den söker igenom hdd.

Men än en gång som svar på TS fråga.
NEJ

Ursprungligen av lappen71:

Nej? Så du menar att det är mitt fel att ni tolkar fel när jag är så tydlig jag möjligen kan?
Det betyder att i alla diskussioner kan man hävda sin egen tolkning FAST man vet vad egentligen den andra menar och komma undan med det.

Nej jag drar inte alla virusprogram över en kam eftersom jag inte testat alla MEN om dom fungerar på samma sätt som Sophos är det en annan sak.
Enligt mig ska ett virus program arbeta i bakgrunden utan att egentligen märkas förutom att man ser ikonen.
Datorn ska inte blir slö utan den ska fortsätta gå arbeta med utan att det stör mig.
Som är Time Machine gör en backup på hela systemet och för mig är det ca150GB inte blir datorn obrukbar för det fast den söker igenom hdd.

Men än en gång som svar på TS fråga.
NEJ

Ge dig nu. Det du har skrivit i den här tråden innan är liktydigt med att slå på tv'n på slumpartad kanal och om man inte gillar det man ser fastslå att det som visas på tv är skit, sen stänga av.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 14:23
Ursprungligen av pmarriott:

Ge dig nu. Det du har skrivit i den här tråden innan är liktydigt med att slå på tv'n på slumpartad kanal och om man inte gillar det man ser fastslå att det som visas på tv är skit, sen stänga av.

Ni skriver att jag är otydlig och när jag försöker förtydliga då ska jag ge mig.
Trevligt...trevligt.

Ursprungligen av lappen71:

Ni skriver att jag är otydlig och när jag försöker förtydliga då ska jag ge mig.
Trevligt...trevligt.

Inte för att det hör till ämnet, men det är fullt möjligt på det här forumet att gå tillbaka och redigera sina inlägg eller rent av radera dem. Jag vill på inget sätt vara otrevlig eller göra narr av dig och dina svårigheter, men som Capeman säger, dina inlägg är av och till otydliga. Ta till dig av den konstruktiva kritik du får så ska du se att forumets läsare bättre uppskattar att läsa dina inlägg. Inom ramarna för forumets regler får man framföra vilka åsikter som helst här, ibland får man räkna med mothugg. Är man bara tydlig, kort och koncis så blir det bättre för alla plus att man kan undvika eventuell pajkastning pga missförstånd.

  • Medlem
  • 2012-07-02 11:06

OK, då kan vi väl avrunda med att du har problem med att datorn blir seg vid full scanning. Jag har det inte. Full scanning görs bara efter installation och vid enstaka tillfällen, lämpligt vis då man inte kör något tyngre.
Var och en får pröva och känna efter hur det fukar. Så finns det ju andra gratisprogram än Sophos att pröva också.
Ha det bra!:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-03 23:20

Jag håller helt med dej att en fullskanning bör avstanna när man rör musen eller utför något med datorn, för att sedan återupptas efter typ 5 min inaktivitet. Dåligt att de inte har programmerat dem så.

Ja, även jag tolkade det som LaHe och pmarriott.

Behövs antivirusprogram?
Nej.

Dina inlägg ÄR inte speciellt tydliga. Men släpp bollen nu. Du anser att man inte behöver antivirusprogram. Vi har fattat det. Jag anser inte heller att man behöver antivirusprogram, men jag skulle nog valt en annan infallsvinkel och argumentationsteknik än den du valde.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 14:22
Ursprungligen av Capeman:

Dina inlägg ÄR inte speciellt tydliga. Men släpp bollen nu. Du anser att man inte behöver antivirusprogram. Vi har fattat det. Jag anser inte heller att man behöver antivirusprogram, men jag skulle nog valt en annan infallsvinkel och argumentationsteknik än den du valde.

Och anledningen till att jag inte är så tydlig alltid finner då i ett tidigare inlägg

Hemma: nja, beror väl på lite, gillar man att ladda ner "gratisprogram" från piratbukten och surfar naket etc etc, JA.

Jobbet: ja, och argumentet att folk ska byta dator om man mailar vidare virus till andra med Windows som då i sin tur blir smittade håller inte riktigt.
Om tex en kund ringer upp och säger att de fått in virus vid flertalet tillfällen i mail som kommit från en själv och man bemöter det med att svara att det inte är ens eget problem och de borde skaffa Mac, så blir nog inte kunden långvarig om man inte är bäst i branchen på det man gör, om ens då.

  • Medlem
  • 2012-07-05 19:53

Enligt Symantec är det religion som är värst, inte naket som det sägs flera gånger i tråden.
Religious Sites are Worst for Malware, Report Finds - Tech Europe - WSJ

  • Avstängd
  • 2012-07-05 19:59
Ursprungligen av Zepto:

Enligt Symantec är det religion som är värst, inte naket som det sägs flera gånger i tråden.
Religious Sites are Worst for Malware, Report Finds - Tech Europe - WSJ

Tur man varken är naken eller religiös då...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-05 20:02
Ursprungligen av mendezzz:

Hemma: nja, beror väl på lite, gillar man att ladda ner "gratisprogram" från piratbukten och surfar naket etc etc, JA.

Nej, det finns inte några virus för OS X på piratbukten heller.

Citat:

Jobbet: ja, och argumentet att folk ska byta dator om man mailar vidare virus till andra med Windows som då i sin tur blir smittade håller inte riktigt.
Om tex en kund ringer upp och säger att de fått in virus vid flertalet tillfällen i mail som kommit från en själv och man bemöter det med att svara att det inte är ens eget problem och de borde skaffa Mac, så blir nog inte kunden långvarig om man inte är bäst i branchen på det man gör, om ens då.

Nej även här. För en kund som använder win (där det finns massor av virus) borde väl redan ha ett fungerande och uppdaterat virusskydd. Om inte så behöver han ett om han inte vill byta till OS X.

Sydsvenskan antyder att Macar kan drabbas av trojaner iaf.

Ursprungligen av pmarriott:

Sydsvenskan antyder att Macar kan drabbas av trojaner iaf.

I alla fall den dator där nån murvel har suttit och kedjerökt, uppenbarligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-06 18:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

I alla fall den dator där nån murvel har suttit och kedjerökt, uppenbarligen.

Dom får inte röka på Sydsvenskans redaktion. Om du har ett sånt där alu-tangentbord kanske du också lagt märke till att det suger åt sig skit från fingrarna vare sig man röker eller inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-07 18:43
Ursprungligen av Konrad:

Dom får inte röka på Sydsvenskans redaktion. Om du har ett sånt där alu-tangentbord kanske du också lagt märke till att det suger åt sig skit från fingrarna vare sig man röker eller inte.

Det har jag märkt... men man rengör det innan det ser hälsofarligt ut som på bilden!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-08 01:31

Jag har kört Sophos gratisversion i ett och ett halvt år utan nåt större problem. Stäng av full hårddiskscanning efter första natten och låt den bara göra on-access scan. Drar varken minne eller CPU så det märks på nån av familjens mac:ar anno 2006-2010, med 1-4 GB RAM. Jag ser att CNET också jämfört Sophos och ClamXav nyligen, fast de är lite otydliga med om Sophos verkligen hittade lika många virus som ClamXav.

Man kan ju diskutera om AV behövs alls, eller om det hjälper, men det är ju som alla redan märkt en nästintill religiös diskussion. Lämnar den därhän.

Sophos var rätt sena med att känna igen Macdefender för mig och jag vet inte hur den stod sig mot de senaste "automatiska" trojanversionerna men inte gör den nån större skada iaf - så länge man inte vaggas in i falsk säkerhet. Jag är fortfarande försiktig med var jag surfar och vad jag klickar på. Man ska inte tro att man är odödlig bara för att man har antivirus. (eller för att man kör Mac OS *ahem*).

Sen finns ju även Apples numera inbyggda malware-filter. Hängslen o livrem. Fast de flesta hoten är väl ändå av mer social karaktär idag. Phishing och 411-email.

Ständigt samma fråga, behövs Antivirusprogram. Så har det tjatats i 10 år eller så.

Aldrig haft ngt, aldrig behövt något. Att jag skulle lägga ens en enda jävla cpu-cyel på att vara snäll mot Windowsgubbar med dåligt virusskydd -nepp. Har de gjort valet köra Windows får de ta det onda med det goda.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-08 21:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det argumentet förstår jag inte alls. I så fall är ju alla antivirusprogram på alla plattformar totalt värdelösa. För det kommer ju nya sorters angrepp hela tiden, som antivirusprogrammen inte klarar att hantera förrän antivirusprogrammen har uppdaterats.

Riktigt så fungerar ju iofs inte dagens antivirusprogram utan de upptäcker hot i realtid.
Det är inte speciellt många som kör enbart definitionsbaserat.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 22:14
Ursprungligen av zappee:

Riktigt så fungerar ju iofs inte dagens antivirusprogram utan de upptäcker hot i realtid.
Det är inte speciellt många som kör enbart definitionsbaserat.

Nja, dom försöker och lyckas väl sisådär skulle jag väga påstå

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-08 22:23
Ursprungligen av LaHe:

Nja, dom försöker och lyckas väl sisådär skulle jag väga påstå

Beror väl på vilka du menar. Comodo t.ex. har ett system där filen sandboxas om inte den känns igen, det vill säga i stort sett vattentätt.

  • Avstängd
  • 2012-07-08 22:33
Ursprungligen av zappee:

Beror väl på vilka du menar. Comodo t.ex. har ett system där filen sandboxas om inte den känns igen, det vill säga i stort sett vattentätt.

Vadå och hur då känner igen filen? då måste den ju ha nån sorts databas att jämföra med? ...och vad händer sen?

Virus mm är ju inte hela filen som är ett virus utan oftast en liten liten addering till originalfilen, sen finns det ju även det motsatta för andra typer av infektioner

Bevaka tråden