Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirusprogram?

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-06-28 17:37

Än så länge har jag inte kört något ständigt körandes antivirusprogram på mina Macar, men har både MacScan och VirusBarrier Plus som körs då och då via deras schemaläggare... brukar bara hitta någon cookie ibland...

1 inlägg borttaget, tänk på forumreglerna §1.1, §1.6.

Mvh

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-28 19:58

Jag använder bara min MBP hemma, men som professionell användare av Mac skulle jag nog troligen installera Antivirus.

Tänk er situationen att ni skickat vidare ett email från någon, och detta email innehåller ett virus, det skapar inga problem med din dator men sisådär 90% av företagsanvändarna använder fortfarande Windows.

Hur vore din sits efter en sådan händelse?

Som minimum bör man ha AV-scanners på sina servrar för email, kanske även på sina arbetsmaskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-29 20:23

Jag tolkar detta som att det finns risker men att de är ganska små för närvarande. Och då jag inte fumlar omkring i nätets mörkare vråer så behövs inget antivirusprogram. Men jag får även uppfattningen att Apple inte är helt på tå i denna fråga.

Sedan kan man ju tycka att MS och Apple borde ha antivirusprogram inbyggt. Lite av en skandal som det var under en period i Windows. Jag köpte en ny laptop för två år sedan(W7) och installerade omedelbart Norton. Efter två veckor fick vi ett virus som blåste hela hårddisken. Det var i alla fall vad de sa när vi lämnade in den. Mängder av foton försvann.

  • Medlem
  • 2012-06-30 08:59

KONSTIG DISKUSSION!
Visst, riskerna är små men det finns gratisprogram som tar några minuter att få på plats.
Jag har fått ner en del pc-virus som Sophos tagit bort så slipper mina vänner bli förbannade och sluta kommunicera med mig.
Vad är problemet. Finns det ett enda argument att inte installera ett skydd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-30 12:58
Ursprungligen av per s:

Finns det ett enda argument att inte installera ett skydd.

Det första jag kom på: Varför ha någonting i datorn som tar onödigt med resurser när du inte ens behöver mjukvaran? många bäckar små... leder till en långsammare dator.

Ursprungligen av kainen:

Det första jag kom på: Varför ha någonting i datorn som tar onödigt med resurser när du inte ens behöver mjukvaran? många bäckar små... leder till en långsammare dator.

Det är nog en skillnad som knappt är mätbar för den vanliga användaren i det här fallet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-30 17:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är nog en skillnad som knappt är mätbar för den vanliga användaren i det här fallet.

Säg det till Windows användare.

Ursprungligen av lappen71:

Säg det till Windows användare.

Javisst. Kör du t.ex. Security Essentials så är knappast den processen något som stör datorns prestanda. En normal PC-användare har cirka 4 till 8 GB internminne och en stark processor som säkerligen är en Intel Core 2 Duo eller högre. Detta så klart förutsatt att man har en relativt modern dator som är inköpt det senaste året. Det lilla minne och cpu som dras av ett antivirusprogram är väl använda resurser, och det finns betydligt mycket annat som du hellre kan stänga av.

Detsamma gäller för Mac.

För övrigt så framfördes ett klokt argument av en annan användare tidigare. Att köra någon form av antivirus med jämna mellanrum (eller konstant körandes i bakgrunden!) hjälper även till att skydda PC-användare som du delar filer med. Men då är det så klart en fråga om vilket moraliskt ansvar man anser sig ha..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-30 23:08
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Javisst. Kör du t.ex. Security Essentials så är knappast den processen något som stör datorns prestanda. En normal PC-användare har cirka 4 till 8 GB internminne och en stark processor som säkerligen är en Intel Core 2 Duo eller högre. Detta så klart förutsatt att man har en relativt modern dator som är inköpt det senaste året. Det lilla minne och cpu som dras av ett antivirusprogram är väl använda resurser, och det finns betydligt mycket annat som du hellre kan stänga av.

Detsamma gäller för Mac.

Jag vet inte om du kommer från PC världen eller om du är född in Mac världen direkt men säga att antivirus program dra lite resurser är rena rama lögnen.
Jag har haft PC med Windows sedan Windows 98 och jag har aldrig upplevt att ett virus program har gjort datorn snabbare.

Men lev i den villfarelsen att det är lika nödvändigt att ha ett virus program till Mac.

  • Medlem
  • 2012-07-01 06:44
Ursprungligen av lappen71:

Jag vet inte om du kommer från PC världen eller om du är född in Mac världen direkt men säga att antivirus program dra lite resurser är rena rama lögnen.
Jag har haft PC med Windows sedan Windows 98 och jag har aldrig upplevt att ett virus program har gjort datorn snabbare.

Men lev i den villfarelsen att det är lika nödvändigt att ha ett virus program till Mac.

När ett virusprogram kör igenom hela hårddisken t ex direkt efter installationen eller om man vill kolla varför datorn beter sig knepigt tar programmet en del kraft. Annars nosar det mycket diskret på nya saker i bakgrunden och du har inte en chans att känna av någon kraftförlust. Samma i en pc. Jag lever i bägge världarna. Även om skit du fått in inte påverkar macen kan den fungera som smittspridare t ex om du delar med dig av filer, vidarebefodrar mail etc. Det är också en fråga om hänsyn och vårda sina relationer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-01 10:03
Ursprungligen av per s:

När ett virusprogram kör igenom hela hårddisken t ex direkt efter installationen eller om man vill kolla varför datorn beter sig knepigt tar programmet en del kraft. Annars nosar det mycket diskret på nya saker i bakgrunden och du har inte en chans att känna av någon kraftförlust. Samma i en pc. Jag lever i bägge världarna. Även om skit du fått in inte påverkar macen kan den fungera som smittspridare t ex om du delar med dig av filer, vidarebefodrar mail etc. Det är också en fråga om hänsyn och vårda sina relationer.

Du påstår med andra ord att jag ljuger när jag säger att en PC blir seg med virus program körandes i bakgrunden??
Då har vi olika upplevelser om den saken och aldrig helvete att det ligger på MITT ansvar att skydda andra mot virus.

Ursprungligen av lappen71:

Jag vet inte om du kommer från PC världen eller om du är född in Mac världen direkt men säga att antivirus program dra lite resurser är rena rama lögnen.
Jag har haft PC med Windows sedan Windows 98 och jag har aldrig upplevt att ett virus program har gjort datorn snabbare.

Men lev i den villfarelsen att det är lika nödvändigt att ha ett virus program till Mac.

Microsoft Security Essentials drar knappt någonting från processorn och kanske högst 30-50 MB ram när det ligger i bakgrunden. Givetvis ökar programmets anspråk på resurser när det väl utför en sökning eller uppdatering, men annars är det väldigt snålt. Detta program märker du inte alls av när det ligger och vilar. Påstår du annat så har du fel.

Jag lever inte i "villfarelsen" att det är lika nödvändigt till Mac. Dags att du slutar göra dina egna felaktiga tolkningar nu. Däremot så ska man inte vara naiv och tro att det inte finns en potentiell risk för att ett virus kan komma till Mac. Även Apple inser detta. Och då kan det vara bra att använda sig av förebyggande åtgärder. Men som jag sa tidigare, det är svårt att hävda sådant bland Mac-användare. Du är ett alldeles utmärkt exempel på denna svårighet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-01 12:54
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Microsoft Security Essentials drar knappt någonting från processorn och kanske högst 30-50 MB ram när det ligger i bakgrunden. Givetvis ökar programmets anspråk på resurser när det väl utför en sökning eller uppdatering, men annars är det väldigt snålt. Detta program märker du inte alls av när det ligger och vilar.

Jag kör både Mac & Windows, både hemma och på jobbet. Security Essentials är utmärkt på Windows och drar mindre kraft än "normala" virusprogram, kör på spel-windows burken hemma. Det är väldigt sällan som vi får virus på jobbet (windows) och typ aldrig hemma. Men då kan det vara bra att ha antivirus, tyvärr kör vi Norton på jobbet..

Ang antivirus på Mac är det en luring, vi har det på jobbets Mac datorer, dels för att det är policy och dels för att vi har många Windowsanvändare som är dåliga på datorer och glatt drar in virus om dom kan..
På mina hemma Macar har jag dock inget antivirus.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-01 10:01
Ursprungligen av Tobias Schelin:

...hjälper även till att skydda PC-användare som du delar filer med. Men då är det så klart en fråga om vilket moraliskt ansvar man anser sig ha..

Jag kör OSX av flera anledningar, tex att slippa virus och antivirusprogram så nej, jag anser mig inte ha något moralsikt ansvar för att någon annan inte är smart nog att köra OSX.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är nog en skillnad som knappt är mätbar för den vanliga användaren i det här fallet.

För ett antal år sedan torskade jag på Norton till min 15" MBP. Sällan har jag upplevt sådan sirap i systemet. Tar hellre ett virus då och då jämfört att jämt ha en seg burk. Skiten åkte ut och upp på hyllan.

Edit: Och, ja. Den segade i flera veckor, dvs långt efter att den initialt sökt genom systemet.

  • Medlem
  • 2012-07-01 10:27
Ursprungligen av pmarriott:

För ett antal år sedan torskade jag på Norton till min 15" MBP. Sällan har jag upplevt sådan sirap i systemet. Tar hellre ett virus då och då jämfört att jämt ha en seg burk. Skiten åkte ut och upp på hyllan.

Edit: Och, ja. Den segade i flera veckor, dvs långt efter att den initialt sökt genom systemet.

Norton, har ett av det sämsta track record i branschen. Är du förvånad?

  • Medlem
  • 2012-06-30 10:21

Vilken härlig diskussion!
*hoppar också ned i sandlådan med ett brett leende... Alla ska me!*

Under mina snart 10 år som Macanvändare så har ett virusprogram, eller liknande, aldrig sett ljuset på någon av mina Appleprodukter! Och jag kan med kluvet samvete erkänna att jag har sett en hel del skumma webbsidor i mina dagar :/
Jag fick en utmaning av en god vän för ca ett halvår sedan när vi diskuterade just denna frågan.. Det kan ju sägas så här... Han spelar i "bortalaget"
Under en helg så skulle vi 2 varva "den mörka sidan" av www. Jag med en Mac och han med nåt annat... Söndagen kom och det va dags att summera vårt äventyr. Jag surfade vidare, medan han satt å svettades med något som liknade virus, tjojaner och annat bös..

Så.. Egna erfarenheter säger mig att chanserna ÄR mindre att få skit med OSX än vad det är med WINDOWS... Med det inte sagt att det alltid kommer att vara så, men orka sitta och oroa sig för vad som KAN hända imorgon! Så tänker jag i alla fall.

Då e "PEBKAC" ett mycket större problem för oss Macanvändare

Nä.. Som någon sa tidigare.. Det e bara att luta sig tillbaka och gilla läget så länge det varar.:)

  • Medlem
  • 2012-06-30 11:16
Ursprungligen av Piggelin:

Under mina snart 10 år som Macanvändare så har ett virusprogram, eller liknande, aldrig sett ljuset på någon av mina Appleprodukter!

Mycket troligt, men hur vet du det? Många "virus" (fel ord, malware, illvara?) är egentligen trojaner som agerar som del i ett botnet. Använder folks datorer för att skicka spam, lösa captchas, delta i DDoS-attacker osv. Tanken är att man inte ska veta att man är drabbad.

Citat:

Mycket troligt, men hur vet du det? Många "virus" (fel ord, malware, illvara?) är egentligen trojaner som agerar som del i ett botnet. Använder folks datorer för att skicka spam, lösa captchas, delta i DDoS-attacker osv. Tanken är att man inte ska veta att man är drabbad.

Jag vet det för att jag aldrig har installerat något!

Skämt å sido.. Jag fattade vad du menade. Nä det e ju sant det du säger..Men om jag nu har nån skit i min dator som jag inte märker av så bekommer det mig inte överhuvudtaget. Så länge min dator fungerar som den ska och mina pengar finns kvar på banken så e jag nöjd

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-01 07:00

Det kommer aldrig int ett AV i mina Macar så länget det inte finns ett reellt hot. Att jag skulle smitta ned min dator med ett AW nu, bara för att skydda de som använder andra OS kommer heller aldrig att hända.
Dessutom får man ofta höra, framförallt från de som använder windows, att virus inte är ett problem på win och att bara man är smart så behövs inte AV där heller.
Tycker någon att det är ett problem med att det kommer winvirus via OSX till deras OS har jag en bättre lösning än att jag skaffar ett dyrt program jag inte behöver. Dom kan byta till OS X!

Så min åsikt är. Det behövs inget antivirusprogram!

  • Medlem
  • 2012-07-01 14:44
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker någon att det är ett problem med att det kommer winvirus via OSX till deras OS har jag en bättre lösning än att jag skaffar ett dyrt program jag inte behöver. Dom kan byta till OS X!

Så min åsikt är. Det behövs inget antivirusprogram!

Jag har pc och F-Secure på jobbet. Det segar inte. Jag har ingen möjlighet att välja mac där. Jag har dropbox och filer åker fram och tillbaka mellan jobb och hem. Om man nu sitter i sin mac-bubbla hemma och skiter i pc-världen kan det ju i alla fall finnas anledning skydda sin egen jobbdator.
Skaffa ett bra gratisprogram som inte segar ett enda dugg. Och bry dig om andra också.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-01 16:38
Ursprungligen av per s:

Skaffa ett bra gratisprogram som inte segar ett enda dugg. Och bry dig om andra också.

Nej! Om de som kör win har ett skydd för att det behövs, varför skall då jag som inte behöver ett också ha ett? För om nu winvärlden har ett skydd för de få (enligt dom) hot som finns mot win, så skulle inte jag få deras virus i första läget och alltså inte behöva något för att skydda dom tillbaka.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-01 10:55
Citat:

Microsoft Security Essentials drar knappt någonting från processorn och kanske högst 30-50 MB ram när det ligger i bakgrunden. Givetvis ökar programmets anspråk på resurser när det väl utför en sökning eller uppdatering, men annars är det väldigt snålt. Detta program märker du inte alls av när det ligger och vilar. Påstår du annat så har du fel.

Jag kan varken säga bu eller bä om Microsoft Security Essentials för jag övergav som tur är Windows innan det kom så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har erfarenhet av alla andra och det är inga positiva kan jag säga. Men att hävda att Microsoft Security Essentials är resurs snålt är värdelöst i i sammanhanget om det inte gör sitt jobb.

Citat:

Jag lever inte i "villfarelsen" att det är lika nödvändigt till Mac. Dags att du slutar göra dina egna felaktiga tolkningar nu. Däremot så ska man inte vara naiv och tro att det inte finns en potentiell risk för att ett virus kan komma till Mac. Även Apple inser detta. Och då kan det vara bra att använda sig av förebyggande åtgärder. Men som jag sa tidigare, det är svårt att hävda sådant bland Mac-användare. Du är ett alldeles utmärkt exempel på denna svårighet.

Varför gör du dina egna tolkningar av varför Apple ändrade på sin sida? Dom har INTE erkänt att det finns virus till Mac utan det erkänner att det finns hot i form av trojaner.

Jag vet inte om du märker det själv men ditt resonemang haltar en aning.
Du säger att jag ska skydda mig för en potentiell risk genom att installera virus skydd som förebyggande åtgärd för ett virus som INTE ens finns än.
Hur tänkte du nu egentligen?

Nä du när det finns ett faktiskt hot i form av ett virus då kanske jag installera jag ett virus program.
Och med tanke på att jag körde utan virus skydd till Windows utan problem och det var mer hotat än OSX är så känner jag mig inte hotad.

Citat:

det är svårt att hävda sådant bland Mac-användare. Du är ett alldeles utmärkt exempel på denna svårighet.

Om det är så svårt att hävda kanske det beror på att du ror motströms.
Sen tycker jag det inte passar att en moderator att peka ut mig förtäckta ordalag som ett typ exempel för en fanboy eller mactaliban.
Du kanske ska fundera på din roll i detta forum och stiga ner från moderator tronen

Ursprungligen av lappen71:

Jag kan varken säga bu eller bä om Microsoft Security Essentials för jag övergav som tur är Windows innan det kom så jag har ingen erfarenhet av det. Men jag har erfarenhet av alla andra och det är inga positiva kan jag säga. Men att hävda att Microsoft Security Essentials är resurs snålt är värdelöst i i sammanhanget om det inte gör sitt jobb.

Varför gör du dina egna tolkningar av varför Apple ändrade på sin sida? Dom har INTE erkänt att det finns virus till Mac utan det erkänner att det finns hot i form av trojaner.

Jag vet inte om du märker det själv men ditt resonemang haltar en aning.
Du säger att jag ska skydda mig för en potentiell risk genom att installera virus skydd som förebyggande åtgärd för ett virus som INTE ens finns än.
Hur tänkte du nu egentligen?

Nä du när det finns ett faktiskt hot i form av ett virus då kanske jag installera jag ett virus program.
Och med tanke på att jag körde utan virus skydd till Windows utan problem och det var mer hotat än OSX är så känner jag mig inte hotad.

Om det är så svårt att hävda kanske det beror på att du ror motströms.
Sen tycker jag det inte passar att en moderator att peka ut mig förtäckta ordalag som ett typ exempel för en fanboy eller mactaliban.
Du kanske ska fundera på din roll i detta forum och stiga ner från moderator tronen

Då gör vi ett nytt försök så får vi se om du kan läsa vad det står istället för att göra dina egna tolkningar.

Jag har aldrig sagt att Apple har sagt att det finns virus till OS X. Däremot har Apple själva erkänt (öppna min första länk) att det finns en risk i och med att man på sin egen hemsida skriver "It's built to be safe [..] Defense against viruses and malware". Apple har lämnat den gamla marknadsföringen som sa att det inte finns några virus till OS X. Det här är fakta. Men det är också en helt annan sak än påstå att det skulle finnas några kända virus. Kan du komma över detta nu, eller ska du fortsätta göra dina egna tolkningar som blir helt felaktiga?

Vad har du erfarenhet av inom Windows, egentligen? Du övergav Windows innan Microsoft Security Essentials kom ut, säger du. Med andra ord så har du inte någon större erfarenhet av Windows sedan 2009. Sätt det i ett sammanhang så har du knappt ens erfarenhet av Microsofts Windows 7. Och jag kan lova dig att sedan 2009 så har programmen utvecklats rejält och därigenom blivit både effektivare och resurssnålare, vilket är helt naturligt på en marknad där man konkurrerar och företags- och privatkunder vill få ut mer av sina maskiner.

Jag tänker fortsätta att säga att du tillhör den skaran som utgör problemet när man pratar om dessa ämnen. Sådana som totalt isolerar sig från den breda massan och tycker att OS X är överlägset och att det inte finns anledning att varken tänka förebyggande eller bidra till att minska antalet skadliga program och filer. Om du anser att detta står i konflikt med min roll som moderator (vilket det inte gör) så tycker jag att du ska ta upp detta med en av våra forumledare.

  • Medlem
  • 2012-07-01 11:15

Du blir överkörd av en bil.
Inga problem, det var ju inte en buss.

Spelar ingen roll om det är virus eller trojaner, det är ändå du som drabbas.
Själv föredrar jag att inte bli överkörd, oavsett fordon.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-01 11:29

Sitter i en stridsvagn så det är lugnt

Ursprungligen av Zepto:

Du blir överkörd av en bil.
Inga problem, det var ju inte en buss.

Spelar ingen roll om det är virus eller trojaner, det är ändå du som drabbas.
Själv föredrar jag att inte bli överkörd, oavsett fordon.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-01 12:12
Citat:

Jag har aldrig sagt att Apple har sagt att det finns virus till OS X. Däremot har Apple själva erkänt (öppna min första länk) att det finns en risk i och med att man på sin egen hemsida skriver "It's built to be safe [..] Defense against viruses and malware". Apple har lämnat den gamla marknadsföringen som sa att det inte finns några virus till OS X. Det här är fakta. Men det är också en helt annan sak än påstå att det skulle finnas några kända virus. Kan du komma över detta nu, eller ska du fortsätta göra dina egna tolkningar som blir helt felaktiga?

Du får skydda dig med ett virus program mot virus som inte ens finns än om du vill.

Och ditt påstående att du aldrig sagt att Apple har erkänt att det finns virus vet vi alla hur det var med det.

Citat:

Om Apple själva erkänner risken för virus så ska vi väl ändå kunna tänka om och påpeka detta istället för att lura in nya användare i en falsk trygghet.

För säger man att det finns en risk betyder det att det finns.

Citat:

Vad har du erfarenhet av inom Windows, egentligen? Du övergav Windows innan Microsoft Security Essentials kom ut, säger du. Med andra ord så har du inte någon större erfarenhet av Windows sedan 2009. Sätt det i ett sammanhang så har du knappt ens erfarenhet av Microsofts Windows 7. Och jag kan lova dig att sedan 2009 så har programmen utvecklats rejält och därigenom blivit både effektivare och resurssnålare, vilket är helt naturligt på en marknad där man konkurrerar och företags- och privatkunder vill få ut mer av sina maskiner

Ja om du observant så ser du på min profil att jag reggade mig på Macworld 2008 så kan du räkna ut vilka OS jag använt.
Men jag har erfarenhet av dagens operativsystem av windows eftersom jag supportar datorerna inom våran bostadrättsförening.
Och min uppfattning att virusprogrammen har inte blivit nämnvärt resurssnålare utan det är datorerna som har blivit kraftfullare.

Citat:

Jag tänker fortsätta att säga att du tillhör den skaran som utgör problemet när man pratar om dessa ämnen. Sådana som totalt isolerar sig från den breda massan och tycker att OS X är överlägset och att det inte finns anledning att varken tänka förebyggande eller bidra till att minska antalet skadliga program och filer.

Naturligtvis så är OSX överlägset när det gäller antal hot från virus och trojaner.
Vem är det du försöker lura egentligen för är det något jag ogillar är det skrämselpropaganda.
Jag har aldrig påstått att OSX är 100% säkert men det är fan så mycket säkrare än Windows i form av antal hot.

Du säger gång på gång att vi ska skydda oss mot ett framtida hot,ett hot som inte finns än men kanske kommer.
Som förslag har du att installera ett virus program som skydd som inte kan skydda eftersom hotet inte är uppfunnet än.
Inte den skarpaste kniven i lådan va?

Ursprungligen av lappen71:

För säger man att det finns en risk betyder det att det finns.

Nej, det behöver inte alls betyda att det finns virus.

Om man säger att det finns en risk, så betyder det kanske bara att man ser vissa tendenser och antydningar till vad som komma skall.

Senast redigerat 2012-07-01 15:14
Bevaka tråden