Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte vill ha MBP Retina

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marcushedenstrom:

16 GB är max i gamla MacBook pro.

Stämmer bra från apple men den nya "vanliga MBP" alltså inte den med Retina ska klara 32 GB ram pga att minneskontrollen klarar det. Dock kan Apple lägga in begränsningar eller något så vi får bara 16GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-19 01:58

Vad för folk klagar på att den inte går att ta med i bilen för att se dassiga dvd på retinaskärmen? Finns portabla dvd på ica.

  • Medlem
  • 2012-06-19 11:20
Ursprungligen av p0tatis:

Vad för folk klagar på att den inte går att ta med i bilen för att se dassiga dvd på retinaskärmen? Finns portabla dvd på ica.

Hm, jag skulle tro att det är folk som vill kunna se dvd i bilen utan att köpa en portabel dvd-spelare på Ica. Men det är bara en vild gissning.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-19 12:44
Ursprungligen av Baron:

Hm, jag skulle tro att det är folk som vill kunna se dvd i bilen utan att köpa en portabel dvd-spelare på Ica. Men det är bara en vild gissning.

Att låta barn sitta med en dyr laptop i metall och glas i baksätet under färd är kanske inte världens smartaste, klart bättre då med en plastig billig DVD som dessutom ofta går att fästa hyfsat bra i bilen.

  • Medlem
  • 2012-06-19 14:42
Ursprungligen av Gordy:

Att låta barn sitta med en dyr laptop i metall och glas i baksätet under färd är kanske inte världens smartaste, klart bättre då med en plastig billig DVD som dessutom ofta går att fästa hyfsat bra i bilen.

Vuxna då?
edit: vaffan sitter jag och försvarar detta för? Den som vill kunna se på dvd i sin dator ska väl kunna klaga på visningskvaliteten på skärmen?

  • Medlem
  • 2012-06-20 20:49

zappee, ditt "försvar" blir mer och mer absurt. Nästan gammeltalibanistiskt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 21:11

Jaja, jag tror fortfarande inte att 16GB är begränsande och att standarden om 3år ligger på 32GB när det är 4GB som är standard idag.

Det kommer inte bli några problem dom närmsta 3åren med foto m.m. om du har 16GB, Dock tror jag att vid videoredigering kommer det bli lite hinder beroende på vilket format du kör.

Men arbetar man så prof med film så kör man ju ändå med stationär dator.

  • Medlem
  • 2012-06-20 22:11

Det handlar kanske inte om vad som är "problem". Det finns ju nyanser av kvaliteten i en upplevelse från toppen till bra till acceptabel till problematisk till dålig till oacceptabel. Man vill ju helst ligga i topp så länge det är möjligt. Men vad som är "möjligt" har blivit mer begränsat.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 22:38
Ursprungligen av Baron:

Det handlar kanske inte om vad som är "problem". Det finns ju nyanser av kvaliteten i en upplevelse från toppen till bra till acceptabel till problematisk till dålig till oacceptabel. Man vill ju helst ligga i topp så länge det är möjligt. Men vad som är "möjligt" har blivit mer begränsat.

Det finns ingen dator som ligger i topp i allt i 3-4 år.

  • Medlem
  • 2012-06-20 22:41

Det tror ingen, och det är det ingen som hävdar här. Men som tidigare sagts både en och två gånger tidigare är det lättare att hålla det sluttande planets lutning ganska flack om man själv kan peta i mer minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 22:44
Ursprungligen av Baron:

Det tror ingen, och det är det ingen som hävdar här. Men som tidigare sagts både en och två gånger tidigare är det lättare att hålla det sluttande planets lutning ganska flack om man själv kan peta i mer minne.

Kan ju finnas fler begränsningar med att peta i mer minne också. OSet ska stödja det, moderkortet ska stödja det o.s.v. Jag tror inte man löddar fast det för att jävlas.

Om den fanns, skulle jag idag välja en Retina MBP utan Retinaskärm.

Tunn och snygg med fantastiska prestanda till lägre pris. Och utan risk för att program ser knastriga ut innan de har uppdaterats.

Enda jag skulle sakna är inbyggd Ethernet och Snow Leopard.

  • Medlem
  • 2012-06-20 23:01

Inte heller det påstås i tråden. Men det ligger inte långt bort att tro att det handlar om att tjäna pengar, vilket förstås är helt i sin ordning.

Ursprungligen av Baron:

Men det ligger inte långt bort att tro att det handlar om att tjäna pengar.

Tror inte att de gör datorn mindre flexibel för att tjäna mer.

Däremot har de inte varit rädda för att trampa en relativt liten skara användare på tårna för att kunna nå sina uppsatta designmål. Apple känner nog inte att de förlorar på att lödda fast minnena.

Med det sagt utnyttjar jag de 24 GB som jag har i min Mac Pro. Jag är dock övertygad om att jag hade klarat mig rätt bra med 16 GB. I alla fall just nu. 8 GB är uteslutet för många typer av jobb, så det känns lite surt med priset på 16 GB.

Jag tittade på datorn idag i en Apple Store. Aperture var fantastiskt. Mycket vill ha. FCPX versionen som låg på var 10.0.1(!!) och det är 10.0.5 som har retinastöd...

Rapp och fin känsla från SSD:n. Bra färg och kontrast på skärmen också. Känns som en MBP och inte som en MBA (vilket var väntat och givet). Man märker dock att den är smäckrare än gamla MBP, helt klart.

Adobes program kan man se pixlar på, men jag tyckte inte att det störde så mycket. Och jag är rätt pjoskig ändå. Jag fick en känsla av att folk som stod och tittade på datorer sidan om mig inte fattade vad jag pratade om, eller att de märkte någon skillnad.

Blev lite besviken när en i personalen inte förstod problemet med att FCPX inte var uppdaterat, utan bara pekade på skärmen och sa att "jo, det är 1080p". Han menade nog mitt source-klipp i viewern, men det var skalat till 46% och han kopplade helt enkelt inte riktigt. OnOff-känslan infann sig och det är jag inte så van vid här nere inne på AS.

Att surfa in på apple.com var galet snyggt. Alla bilder uppdaterade till @2x och det var extremt krispt. Det kan man dock inte säga om resten av nätet. Undrar när "gemene webmasterman" känner att det är dags att erbjuda högupplösta bilder till retinaenheter... Känns som det kan dröja för sidor som inte har anknytning till webteknologier eller teknik.

Läste även idag att MBPR kan minst driva den egna fulla upplösningen plus 2 Thunderboltskärmar i 2560x1600 och en tredje skärm 1920x1200 på hdmi samtidigt. Coolt.

En fin dator. Nu skall bara världen ikapp också.

Kan vara värt att notera att det främst är program som Adobes CS som blir lite lidande (men inte så illa), eftersom gränssnittet innehåller mycket ikoner och bildfiler.

Ett program som är mer textbaserat till sin natur kommer att verka retinaanpassat, även om det inte är det.

Ta t ex Evernote. Även om det innehåller en hel del ikoner, så bryts det upp med mycket välrenderad text. Då märker man nästan inte ens att grafikfilerna inte är högupplösta.

Man skall också förstå att ej optimerade program inte blir suddiga, utan de är väldigt krispa, men saknar den anti aliasing man är van vid, vilket gör att man kan se pixlar i grafikkanterna.

Har väldigt svårt att tro att någon skulle välja bort retinaskärmen om man fick välja fritt.

Däremot kan man ju såklart säga att man vill ha samma dator 2000 kr billigare, med traditionell skärm

Senast redigerat 2012-06-21 05:58

Tack en för en bra beskrivning Andree. Minskar inte köplusten direkt.

  • Medlem
  • 2012-06-21 00:24
Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack en för en bra beskrivning Andree. Minskar inte köplusten direkt.

Instämmer helt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack en för en bra beskrivning Andree. Minskar inte köplusten direkt.

Man blir upprymd när man ser hur bra det ser ut i 'best case'-scenariot, men även lite vemodig är man inser att det krävs en övergångsperiod innan vi alla sitter med det här typen av bildkvalitet.

Just nu känns behovet av två 24" 3840x2400 Thunderbolt retinaskärmar oändligt...

Tråden börjar skifta fokus. Från vill inte ha till vill ha.

Men fem veckor offline på landet med en dynggrep i handen ska väl få en att se nyktert på saken igen och lugnt invänta generation 2.

tråden borde heta vi som inte har råd med nya Retina För varför skulle man inte vilja ha en annars hehe

  • Medlem
  • 2012-06-21 16:55

Av de skäl som nämns tidigare. Jag är långt ifrån övertygad om att jag vill ha den just nu. Men kanske om ett år.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-21 18:58

En 13'' Retina MBA om ett år vore intressant, förutsatt att den har minst 16 GB Ram.

jag skulle inte tacka nej till en 30 " Retina skärm

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:46

Erkänn era fattiga kyrkråttor att ni visst vill ha en retina... the best a hen can get...

Ursprungligen av LaHe:

Erkänn era fattiga kyrkråttor att ni visst vill ha en retina... the best a hen can get...

när du säger det så så låter det i mina öran som "det bästa en höna kan få"

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:53
Ursprungligen av gotfredsen:

när du säger det så så låter det i mina öran som "det bästa en höna kan få"

Oops... haha... fanken... efter för-midsommar ska man knipa käft

  • Medlem
  • 2012-06-21 21:51

Jag betalar inte mina datorer själv och jag får i stort sett vad jag behöver. Det handlar inte om pengar i mitt fall.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 21:56
Ursprungligen av Baron:

Jag betalar inte mina datorer själv och jag får i stort sett vad jag behöver. Det handlar inte om pengar i mitt fall.

Lighten up... ta ett skämt som en man... klart att det inte gör... finns ju andra kriterier som vi var och en prioterar!

Bevaka tråden