Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte vill ha MBP Retina

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Hand upp!

Spontant hade man ju trott att en tidningsman hade blivit till sig i trasorna över att typsnitt äntligen såg ut som de skulle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-14 12:02
Ursprungligen av zinned:

Nu har jag inte läst på så mycket men om man nu kör Retina-läge med den fulla upplösningen så borde väl appar som INTE är uppdaterade för Retina-skärmen endast ta upp en fjärdedel av den yta som de tar upp på en vanlig skärm? Dessa appars GUI har ju fortfarande inte dubblerat bredd och höjd på elementen...?

Det är (väl) som när iPhonen fick retinadisplay. Program som inte är anpassade visas pixeldubblerade.
Grundinställningen är att du uppfattar skärmen som 1440x900 upplösning. Och även kan välja 1680x1050 eller 1920x1200 upplösning, fastän det inte blir helt pixelmappat upplevs det tydligen hyffsat skarpt ändå.

Retina Display MacBook Pro: More Than Pixel Doubled 1440 x 900 | Obama Pacman

Ja, möjligen är Retina Macbook Pro´n lite före sin och min tid, men jag behöver Firewire, Ethernet och DVD spelare (när man är på resa åt kidsen) så tyvärr, nej tack denna gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 16:50
Ursprungligen av Firechild:

Ja, möjligen är Retina Macbook Pro´n lite före sin och min tid, men jag behöver Firewire, Ethernet och DVD spelare (när man är på resa åt kidsen) så tyvärr, nej tack denna gång.

Ethernet är ju inga problem, de har ju en converter till TB och liknande finns säkert till FW. De DVD-skivor du skulle spelat är ju ännu bättre att ha på disken istället.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 23:16

Fast de tjänar _ännu_ mer om du kommer på att du behöver mer minne om ett år och köper en NY dator tidigare än vad du räknat med! Med lite tur skapar Apple här en helt ny trend; icke-uppgraderingsbara datorer. Detta innebär att livslängden på en dator avsevärt kortas ner och 3 år blir någon form av maxgräns, för så länge kommer det precis att finnas OS-support på datorn. Borta är tiderna då man kunde hävda att en Apple-dator håller längre än motsvarande PC, nu är det betydligt värre än PC, nu ryker gamla datorer på löpande band och man är _tvungen_ att uppgradera i rasande fart. 10.8 kommer ju släppa stödet för datorer som såldes så sent som 2008/2009 så...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-14 23:49

Och, bara som ett tips till alla som funderar på en; räkna med att det kommer en version 2 av MBP retina inom ett år med högre upplösning, snabbare proppar, mer minne, till ett lägre pris, såklart. Man skall aldrig vara först med en Apple-produkt, det har jag lärt mig den hårda vägen!

Ursprungligen av bollman:

Och, bara som ett tips till alla som funderar på en; räkna med att det kommer en version 2 av MBP retina inom ett år med högre upplösning, snabbare proppar, mer minne, till ett lägre pris, såklart.

Va, är det sant?!

...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 10:52
Ursprungligen av ilPadrino:

Va, är det sant?!

...

Du kan låta hur ironisk som helst, men kontentan de senaste datorsläppen har varit att man mjölkar modellen lite extra genom att ta bort något när man släpper en ny, för att sedan stoppa tillbaka det ett halvår senare eller så så att fler skall köpa nytt. MBA har ju varit det tydligaste exemplet där man tog bort tangentbordsbelysningen till version 2 för att sen stoppa i det när man gjorde en refresh ett halvår senare eller så.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 11:04
Ursprungligen av bollman:

MBA har ju varit det tydligaste exemplet där man tog bort tangentbordsbelysningen till version 2 för att sen stoppa i det när man gjorde en refresh ett halvår senare eller så.

Tror faktiskt det hade tekniska orsaker och jag tror inte så många uppgraderade till nästa generation just för bakgrundsbelysningens skull.

Man kan säga vad man vill om MBPR men att inte kunna uppgradera minnet är dåligt. Jag håller med Bollman att det handlar nog om att minska på servis & reparationer kostnader genom att du bara behöver byta en sak ”moderkortet” och allt är byt på datorn förutom HD. Enkelt och snabbt service och billigare för Apple.

Att inte kunna uppgradera minnet ser jag bara som Apple sätt att få in en ny trend att datorn håller max 3 År och sedan köp nytt, eller sitt kvar med gammal hårdvara och mjukvara.
Skulle inte förvåna mig om Apple kommer med en begränsning på sin egen utvecklade mjukvara att Apples mjukvara bara får stödja max 3 år gamla maskiner. Det kan Apple göra inom en rimlig framtid, när de nya maskinerna konstruktion finns i Apples alla macar. Allt detta för att tvinga in konsumenter i ett köp och släng tänkandet om datorer, att datorn är förbrukad efter 3 år. Det är inte omöjligt för det finns redan på plats i t.ex. OS X. Dock är inte gränsen 3 år utan 5 år gamla datorer.

Varför skulle Apple vilja göra så: För det första skulle Apple kunna höja omsättningen genom att människor köper datorer oftare inom tidsramen 2-3 år istället som det är idag 3-5 år, allt beroende på vilken datormodell. Högre omsättning = mer pengar för Apple. Om datorn får färre delar blir service och produktionen enklare samt billigare och Apple kan spara kostnader på service, lager och produktion m.m. Med andra ord lyckas Apple med den nya trenden så kommer Apple att tjäna ännu mer än de redan gör, tala om girighet…..

Senast redigerat 2012-06-16 11:39
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 00:04
Ursprungligen av Hunter78:

Varför skulle Apple vilja göra så: För det första skulle Apple kunna höja omsättningen genom att människor köper datorer oftare inom tidsramen 2-3 år istället som det är idag 3-5 år, allt beroende på vilken datormodell. Högre omsättning = mer pengar för Apple. Om datorn får färre delar blir service och produktionen enklare samt billigare och Apple kan spara kostnader på service, lager och produktion m.m. Med andra ord lyckas Apple med den nya trenden så kommer Apple att tjäna ännu mer än de redan gör, tala om girighet…..

Nej för de flesta byter ju sedan länge sina datorer oftare än vart femte år. Själv sitter du väl knappast med någon äldre dator, eller?

Ursprungligen av Gordy:

Nej för de flesta byter ju sedan länge sina datorer oftare än vart femte år. Själv sitter du väl knappast med någon äldre dator, eller?

Jodå det gör jag har en 2 år gammal MBP. Innan dess hade jag en ca 4 år gammal MBP plus en macmini. Denna MBP ska bli minst 3-4 år innan pension. Det gick pga att jag kunde uppgradera minnet och HD. Det kommer inte att gå med den nya MBPR.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 16:16
Ursprungligen av Hunter78:

Jodå det gör jag har en 2 år gammal MBP. Innan dess hade jag en ca 4 år gammal MBP plus en macmini. Denna MBP ska bli minst 3-4 år innan pension. Det gick pga att jag kunde uppgradera minnet och HD. Det kommer inte att gå med den nya MBPR.

Hur vet du att den inte kan användas så länge? Med 16GB så kommer den räcka bra länge och det kommer ju att gå att byta disken i den eller så kör man med extern disk.

Ursprungligen av Gordy:

Hur vet du att den inte kan användas så länge? Med 16GB så kommer den räcka bra länge och det kommer ju att gå att byta disken i den eller så kör man med extern disk.

Hur jag vet att minnet på 16GB ram inte kommer räcka i 4 år! Minnet brukar dubbleras var 18 -24 mån i användning, speciellt vid lite tyngre applikationer som Aperture 3.3 m.m. Sedan kräver varje uppdatering mer minne. 16GB räcker säkert i 18 – 24 mån men sedan kan det bli trögt. Är användningen bara kontors och kanske enkel iphoto så kan datorn säker räcka 3 år men tror knappast 4 år om utvecklingen går så fort som den gör. Jag skulle inte vilja sitta på en 4 år gammal dator med 5K bilder i iphoto eller Aperture 3.3. Det hade säkert fungerat men inget som jag hade drömt att vilja göra.

Det som fascinerar mig med denna tråd är att en del verkar klaga så högljutt över hur Apple har valt att lägga upp konstruktionen av sin nya Macbook Pro. Det är ingen som tvingar er att köpa denna produkt - det erbjuds alternativ om man inte vill ha alla komponenter inbyggda direkt på logikkortet. Så svårt är det inte att förstå.

Alla produkter som släpps kan inte passa alla. Denna missnöjestråd känns grymt onödig.

Ursprungligen av Hunter78:

Jodå det gör jag har en 2 år gammal MBP. Innan dess hade jag en ca 4 år gammal MBP plus en macmini. Denna MBP ska bli minst 3-4 år innan pension. Det gick pga att jag kunde uppgradera minnet och HD. Det kommer inte att gå med den nya MBPR.

Beställ den nya Macbook Pro Retina med 16GB internminne så kommer du garanterat klara dig de närmaste fyra-fem åren. Det är antagligen bara om hårdvaran går sönder eller om du vill spela moderna spel (om 3-4 år) som det kan bli lite tungt på grund av att grafikkretsen inte har hängt med i samma takt som spelmotorerna utvecklas.

  • Medlem
  • 2012-06-15 20:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Denna missnöjestråd känns grymt onödig.

Det är bara att låta bli att läsa...
Och onödiga trådar har vi väl aldrig sett tidigare...?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det som fascinerar mig med denna tråd är att en del verkar klaga så högljutt över hur Apple har valt att lägga upp konstruktionen av sin nya Macbook Pro. Det är ingen som tvingar er att köpa denna produkt - det erbjuds alternativ om man inte vill ha alla komponenter inbyggda direkt på logikkortet. Så svårt är det inte att förstå.

Alla produkter som släpps kan inte passa alla. Denna missnöjestråd känns grymt onödig.

Beställ den nya Macbook Pro Retina med 16GB internminne så kommer du garanterat klara dig de närmaste fyra-fem åren. Det är antagligen bara om hårdvaran går sönder eller om du vill spela moderna spel (om 3-4 år) som det kan bli lite tungt på grund av att grafikkretsen inte har hängt med i samma takt som spelmotorerna utvecklas.

Det beror på vad du använder din dator till, för jag är inte kontors Nisse som bara använder office, mail och surf. Jag kör gärna lite tyngre program som Apeture m.m. och vill kunna göra det på min MBPR om 3 år vilket jag tvivlar på att du kommer kunna göra för du kommer ha minnesbegränsningen. Tror säkert att CPU och grafik klarar sig, dock tror jag inte minnet gör det.

Redan idag är det problematiskt för min MBP som har 8 GB. 16 GB hade löst problemet för mig idag men frågan om det räcker om 2-3 år vilket jag inte tror, dock räcker min disk och grafikkort ett år till.

  • Medlem
  • 2012-06-15 00:42

Hur kan det vara girigt att försöka sälja sin produkt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 01:58

Min huvudsakliga dator tills igår har varit en MBP early 2008, som nu byts mot den första generationens unibody, den är väl 1 år nyare eller nått. Jag har sällan "ny-ny" dator, det är liksom helt onödigt i min värld. Jag klarar mig väldigt bra med förr-förra versionen, eller äldre, så länge den kan köra det senaste i OS-väg. Eftersom jag jobbar med support så är det tvunget att jag kör det senaste, och oftast till och med nästa version, såsom jag gör nu.
Att då inte kunna ha datorer äldre än 3 år på banan gör det jobbigare. Att inte kunna ta en 3 år gammal dator och maxa minnet och köpa en ny fräsch disk/ssd med större utrymme gör också äldre datorer mindre användbara. Livslängden blir avkortad, helt klart. Det kommer göra det ännu svårare att få in maccar på arbetsplatserna. Inte många organisationer som kommer tycka det är bra idé att betala premium för en dator som man redan på förhand kan säga kommer hålla kortare än billigare alternativ, och som kan bli dyrare i underhåll än andra. Det är tvärtemot mac-argumenten som varit giltiga länge; en mac är dyrare ja, men kostar mindre i längden på grund av längre livslängd.

Allvarligt, hur vanligt tror du egentligen att det är att folk sitter och skruvar RAM och hårddiskar för att förlänga livslängden på sina datorer ute på företag?

  • Medlem
  • 2012-06-15 08:22

Vi gör det hela tiden, ett företag med 300-400 användare.
Köper andra företag nya datorer när en hd rasar? Och även vi har märkt att det är billigare att stoppa i minnen själva. Det är ju tusenlappar per dator det handlar om.
Dessutom kan vi bestycka datorerna själva utifrån behoven. De som bara skriver behöver inte 8 GB RAM, medan CS5-användarna gör det. När en dator rör sig i organisationen kan den expanderas om det krävs.

Och då ligger vo säkert i lä för Bollman...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 08:52
Ursprungligen av Baron:

Köper andra företag nya datorer när en hd rasar?

Dte är inte ovanligt när garantier och serviceavtal gått ut. Det är inte gratis att mecka med datorer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 10:50
Ursprungligen av oskard:

Dte är inte ovanligt när garantier och serviceavtal gått ut. Det är inte gratis att mecka med datorer.

Det beror ju på om datorn kostade 5000 som en HP eller 25000 som en schysst macbook pro. En 5000:-dator lägger man inte 5 minuter på, men om man kan förlänga livet 1 år på en 25000:-dator så gör man det, annars är man bara dum!
Jag ansvarar ändå för rätt många hundra maskiner och vi är rätt många som jobbar med att byta diskar och minnen allteftersom när datorerna börjar närma sig åldersstrecket. Vi försöker i det längsta att hålla datorerna vid liv 4 år eller mer, men det blir ju svårare och svårare. Eftersom jag köper datorer för skattemedel så tror jag de flesta i denna tråd kan uppskatta att vi försöker låta bli att köpa nya maccar så snart någon tycker det är lite lite minne i sin dator...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-15 08:46

En av de mer korkade trådarna jag stött på. Om ni inte vill ha en sån här dator ge fan i att köpa den då. Om ingen köper den kommer den givetvis att försvinna ur sortimentet. Det finns ju trotts allt andra MBP att välja på. Ja jag kan givetvis strunta i att läsa tråden men Jezzz…snacka om dagens i-landsproblem.

  • Medlem
  • 2012-06-15 14:25
Ursprungligen av onnyt:

En av de mer korkade trådarna jag stött på. Om ni inte vill ha en sån här dator ge fan i att köpa den då. Om ingen köper den kommer den givetvis att försvinna ur sortimentet. Det finns ju trotts allt andra MBP att välja på. Ja jag kan givetvis strunta i att läsa tråden men Jezzz…snacka om dagens i-landsproblem.

Det var bara en reaktion på alla lika korkade trådar om "Vi som vill ha ditt", "Vi som väntar på datt", "Vi som har beställt dutt" osv.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-06-15 08:54

Apple kommer nog märka att inköpen av nya MBP kommer minska om det är så att man inte kan ändra konfigureringen gäller såväl företag som privatpersoner eftersom man inte kan byta disk, batteri mm

Det känns som att jag måste hålla liv i min 17" MBP så länge det går....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 10:59
Ursprungligen av Jallef:

Apple kommer nog märka att inköpen av nya MBP kommer minska om det är så att man inte kan ändra konfigureringen gäller såväl företag som privatpersoner eftersom man inte kan byta disk, batteri mm

Tror tvärtom MBP Retina och dess efterföljare kommer bli riktiga storsäljare precis som likaledes svåruppgraderade MacBook Air har blivit.Disk och batteri kommer ju gå att byta på MBP Retina även om det blir krångligt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 11:09

Man kan köpa 2st MBA för priset av en MBR, det är liksom skillnaden, då kan man stå ut med att datorn är förbrukad inom 3 år...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 11:29
Ursprungligen av bollman:

Man kan köpa 2st MBA för priset av en MBR, det är liksom skillnaden, då kan man stå ut med att datorn är förbrukad inom 3 år...

Konstigt resonemang och jag kan lova att en MBR inte kommer vara oanvändbar eller förbrukad om 3 år, visst kommer skärmens höga upplösning då anses vara vardagsmat och processorerna kanske kommer vara bland de klenare som säljs men ändå. Det finns ju folk som fortfarande sitter med Apples gamla Powerbook & första genrationens MBP men ändå gör fantastiska grafik musik och spelproduktioner.

Hårdvara som sådan - med sitt OS och apps från egen tid - kan ju användas av allmogen hur länge som helst nästan :-D. Min 10 år gamla PowerBook Titanium funkar finemang än :-). Men det är IT-planeten omkring som ändras; kolla t.ex. in vad som krävs för iCloud och räkna tillbaka till den Mac och det OSX som krävs för iClod. Tänk t.ex. vilken Mac som har ett maxOS som innebär ett Safari som inte lirar HTML5 - den datorn kommer snart inte att kunna surfa Internet på ett vettigt sätt. Etc. Tänk fram egna exempel.

Det finns sällan en fördel med ålder, men ibland är det klockrent :-D. Vi som varit med sedan början av IT-revolutionen (20-25 år) har ett helt annat perspektiv - en överblick - vi har sett många, många generationer manicker bli obsoleta mycket, mycket snabbare än vad hårdvaran som sådan är. Min iPhone 4 är verkligen en fin bit hightech - rena science fiction och bara ett par år gammal - men den kan inte lira Siri :-D. Tänk mera och hårdare medborgare. Försök se the big picture.

(jag själv skiter i Siri, men man kan föreställa sig t.ex. en gammal mormor som vill prata med luren - fingrarna söndervärkta och synen usel - hon har då inte någon användning för min fina lur när jag köper nytt. Bara ett exempel på hur manicker blir specifikt obsoleta även om dom i övrigt fortfarande är utsökta)

Bevaka tråden