Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte vill ha MBP Retina

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag bara köpt mellanklass-datorer på sistone. Sist en 13" MBP Late 2011 med 750 GB hårddisk och 8 GB minne. Den som jag hade innan var också en 13" MBP från tidigt 2010. Räknar med byte med 18-24 mån intervall på denna typ av dator. Är grymt sugen på en MBPR men ska jag lägga så mycket på en dator så får jag nog stå ut med den i minst 4 år. Min nuvarande får jag ha 18 månader till och på den tiden har de väl kommit med en ny MBPR som man kan slå till på.

  • Medlem
  • 2012-06-15 14:27

Håller med flera tidigare. En för gammal dator är ju bra nästan bara om man inte följer mjukvaruutvecklingen. Eller har ringa krav.

  • Medlem
  • 2012-06-15 16:40

Att tro att folk skulle lägga 10.000 av sina egna slantar varannat år - utan att kunna få ut speciellt mycket i andra hand är bara dumt. Att proffsen alltid varit villiga att göra det är en annan sak. Det enklaste sättet att förlänga livet på en mac har ju varit att byta ut hd och minne efter ca två år - tillsammans med ett fräsch OS, och upplevelsen har varit en ny dator.

Nu ser jag det som en bättre strategi att köpa en ny iPad vartannat år, och komplettera med en billig pc-laptop när man behöver skriva/Photoshoppa. iPhonen och Androiden har man alltid med sig, så arbeta går var man än är.

Som sagt, jag tror att Macintosh- och OSX-eran är över, nu är det mobilt och iOS som är framtiden.

Retinaskärmen kommer ju vara standard om två år, och fastlödda komponenter likaså. Hoppas inte för mycket på att Mac Pro kommer att vara svaret nästa år...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 16:50
Ursprungligen av lime:

Att tro att folk skulle lägga 10.000 av sina egna slantar varannat år - utan att kunna få ut speciellt mycket i andra hand är bara dumt. Att proffsen alltid varit villiga att göra det är en annan sak. Det enklaste sättet att förlänga livet på en mac har ju varit att byta ut hd och minne efter ca två år - tillsammans med ett fräsch OS, och upplevelsen har varit en ny dator.

Hårddisken och OS:et går ju att byta även på MBP retina. De flesta som köper en MBP Retina gör det säkerligen å sitt jobbs vägnar och MacBook Pro har ju haft bra andrahandsvärde tror inte det kommer ändras i och med MBR.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-15 20:30

Vi som "gnäller" ser 2 problem (enligt mig):
1. Apple verkar mer och mer gå mot maskiner som är omöjliga att serva och omöjliga att uppgradera. Det ger dyrare ägandekostnader och kortare livslängd. Många av oss som jobbar med maccar och skall "sälja in" dem till organisationen brukar använda argumenten att maccar har lägre ägandekostnader och längre livslängd.
2. Apple verkar ha som ny taktik att släppa maskiner i flera steg där man inte "maxar" dem i första läget utan skapar möjlighet för sig själva att uppgradera maskinerna allteftersom utan att egentligen behöva lägga ner några pengar på utveckling (belysningen i MBA, endast 16GB i MBPR)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 20:37
Ursprungligen av bollman:

Vi som "gnäller" ser 2 problem (enligt mig):
1. Apple verkar mer och mer gå mot maskiner som är omöjliga att serva och omöjliga att uppgradera. Det ger dyrare ägandekostnader och kortare livslängd. Många av oss som jobbar med maccar och skall "sälja in" dem till organisationen brukar använda argumenten att maccar har lägre ägandekostnader och längre livslängd.
2. Apple verkar ha som ny taktik att släppa maskiner i flera steg där man inte "maxar" dem i första läget utan skapar möjlighet för sig själva att uppgradera maskinerna allteftersom utan att egentligen behöva lägga ner några pengar på utveckling (belysningen i MBA, endast 16GB i MBPR)

1. Mer fasta komponenter och högre precision vid tillverknng ger sannolikt längre livslängd på datorn och lägre ägandekostnader..
2. "Endast" 16GB i en bärbar dator...

Ursprungligen av Gordy:

1. Mer fasta komponenter och högre precision vid tillverknng ger sannolikt längre livslängd på datorn och lägre ägandekostnader..
2. "Endast" 16GB i en bärbar dator...

Längre livslängd är inte det samma som att datorn användningsbarhet ökar. Dator kanske fungerar men inte bra med mjukvara som kommer om 3 år pga minnet är begränsat till 16Gb och om 3 år kommer garanterat 32 GB vara standard och 64 GB kanske som tillval.

Ursprungligen av Hunter78:

Längre livslängd är inte det samma som att datorn användningsbarhet ökar. Dator kanske fungerar men inte bra med mjukvara som kommer om 3 år pga minnet är begränsat till 16Gb och om 3 år kommer garanterat 32 GB vara standard och 64 GB kanske som tillval.

Vilken värld lever du i? 32 GB är inte standard 2015.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vilken värld lever du i? 32 GB är inte standard 2015.

Jodå på premium maskiner på PC sidan kan mycket väl ha 32 GB som standard. Flera pc tillverkare ger möjlighet att ge 32 GB redan idag. Dyrt men finns så om två år kommer det finnas garanterat på PC sidan dock kanske inte på Apples bärbara.

Ursprungligen av Hunter78:

Jodå på premium maskiner på PC sidan kan mycket väl ha 32 GB som standard. Flera pc tillverkare ger möjlighet att ge 32 GB redan idag. Dyrt men finns så om två år kommer det finnas garanterat på PC sidan dock kanske inte på Apples bärbara.

Det betyder inte att det finns ett reellt behov av det. Men gå över till PC då.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det betyder inte att det finns ett reellt behov av det. Men gå över till PC då.

Idag finns det inget behov, men om jag köper en dator för att ha den som primär dator i minst 3-4 år så är minnet definitivt en kritisk komponent. Kanske inte nu men kan garanterat bli det om 2-3 år vilket innebär att jag ska ha datorn minst 1 år till. Varför skulle jag villa ha en PC när jag har mac? Jag vill i fortsättningen också ha Mac, att Apple inte vill ge mer minne för att kunna suga ut mer pengar från oss användare genom att behöva köpa ny dator oftare, är inget man blir glad av.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 21:56
Ursprungligen av Hunter78:

Idag finns det inget behov, men om jag köper en dator för att ha den som primär dator i minst 3-4 år så är minnet definitivt en kritisk komponent. Kanske inte nu men kan garanterat bli det om 2-3 år vilket innebär att jag ska ha datorn minst 1 år till. Varför skulle jag villa ha en PC när jag har mac? Jag vill i fortsättningen också ha Mac, att Apple inte vill ge mer minne för att kunna suga ut mer pengar från oss användare genom att behöva köpa ny dator oftare, är inget man blir glad av.

Detta är ju inget problem för dig eftersom du sa att du vill ha kvar din nuvarande dator i något år till så när du är redo att köpa en Retina MBP så kommer det antagligen finnas möjlighet att köpa den med 32GB, fast då kanske du vill ha 64GB?

Ursprungligen av Gordy:

Detta är ju inget problem för dig eftersom du sa att du vill ha kvar din nuvarande dator i något år till så när du är redo att köpa en Retina MBP så kommer det antagligen finnas möjlighet att köpa den med 32GB, fast då kanske du vill ha 64GB?

Problemet är att Apple överlag har mindre minne än kanske behövs. Jag säger inte att apple inte ska ha det så, men åtminstone ge kunden möjlighet att köpa till mer minne än vad Apple själva anser är rätt mängd. Dagens MBPR med tillval 16GB och 32GB, vad är problemet för apple. Det är jag som kund som betalar för det. Apple bör ge oss kunder möjlighet och inte begränsningar som dagens nya MBPR är med dagens 16GB ram.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 22:24
Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är att Apple överlag har mindre minne än kanske behövs. Jag säger inte att apple inte ska ha det så, men åtminstone ge kunden möjlighet att köpa till mer minne än vad Apple själva anser är rätt mängd. Dagens MBPR med tillval 16GB och 32GB, vad är problemet för apple. Det är jag som kund som betalar för det. Apple bör ge oss kunder möjlighet och inte begränsningar som dagens nya MBPR är med dagens 16GB ram.

Apple och andra tillverkare gör inte datorer som ska funka perfekt med ALLA program om 3 år utan de gör dom för dagens behov, att de sedan ofta funkar bra i säkert 5 år till är en annan sak. MBP Retina med Fyrkärnig processor 16GB minne SSD Thunderbolt och USB 3 är en av de minst begränsade bärbara som man kan köpa för ett överkomligt pris idag. Tror inte du tänker på att det till TB anslutningen även går att koppla RAM-diskar & DSP:er etc.

Ursprungligen av Gordy:

Apple och andra tillverkare gör inte datorer som ska funka perfekt med ALLA program om 3 år utan de gör dom för dagens behov, att de sedan ofta funkar bra i säkert 5 år till är en annan sak. MBP Retina med Fyrkärnig processor 16GB minne SSD Thunderbolt och USB 3 ä en av de minst begränsade bärbara som man kan köpa för ett överkomligt pris idag. Tror inte du tänker på att det till TB anslutningen även går att koppla RAM-diskar & DSP:er etc.

Jasså att begränsa möjligheten att kunna uppgradering skulle vara en bra för oss kunder? Tror inte det! MBPR är bra dator men hur många byter datorn för 21-26K innan 3 år inte många skulle jag tro. Dessutom vart finner du TB Ram? Skulle gärna veta var man kan köpa det och hur det fungerar. Det löser en del problem!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 22:49
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså att begränsa möjligheten att kunna uppgradering skulle vara en bra för oss kunder? Tror inte det! MBPR är bra dator men hur många byter datorn för 21-26K innan 3 år inte många skulle jag tro. Dessutom vart finner du TB Ram? Skulle gärna veta vm disk fungerar ungefär som en SSD men är snabbare på vissa ar man kan köpa det och hur det fungerar. Det löser en del problem!

En extern RAM-disk fungerar ungefär som en SSD men är snabbare på vissa uppgifter går att skriva/läsa i princip obegränsat till men har nackdelen att det som är på minnet inte sparas när datorn stängs av (om man inte backar upp förstås)
Externa RAM diskar finns med eSata men kommer säkert snart även med TB anslutning..

De flesta datoranvändare som jobbar professionellt byter dator minst vart tredje år, många leasar eller hyr då kan man regelbundet byta upp sig relativt enkelt och "billigt".

Ursprungligen av Gordy:

En extern RAM-disk fungerar ungefär som en SSD men är snabbare på vissa uppgifter går att skriva/läsa i princip obegränsat till men har nackdelen att det som är på minnet inte sparas när datorn stängs av (om man inte backar upp förstås)
Externa RAM diskar finns med eSata men kommer säkert snart även med TB anslutning..

De flesta datoranvändare som jobbar professionellt byter dator minst vart tredje år, många leasar eller hyr då kan man regelbundet byta upp sig relativt enkelt och "billigt".

När jag ser TB minne och det fungerar bra så är problemet löst för min del, dock är vi inte där. Det är lättare att Apple gav oss kunder möjlighet att köpa 32 GB ram istället.

När det kommer till ”professionellt byter dator minst vart tredje år” så handlar det om att Pro har en helt annan budget än privatperson. Dessutom förknippar jag Pro med att alltid kunnat byta minne och HD själv.

  • Medlem
  • 2012-06-15 21:55
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men gå över till PC då.

Jisses vilket barnsligt argument.

Jo, det var verkligen pinsamt juvenilt :-D. Jag hajade till.

Ursprungligen av Baron:

Jisses vilket barnsligt argument.

Ursprungligen av Baron:

Jisses vilket barnsligt argument.

Ja. Ursäkta att jag är enormt trött på dessa diskussioner som enbart grundar sig på att misskreditera en produkt bara för att den inte till 100% passar ens egna behov, eller lever upp till ens egna förväntningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 11:34
Ursprungligen av Gordy:

2. "Endast" 16GB i en bärbar dator...

Du gör det (vanliga) misstaget att mäta RAM-storlek i Gigabytes. Det korrekta måttet är kronor.

Om du dubblar eller fyrdubblar RAM-minnet i din dator så ökar användbarheten och prestandan oftast dramatiskt.

Om du idag köper standard-modellen av MBPR kan du om två år köpa minneskretsar som fyrdubblar din RAM-storlek för 1300:-.
Men du kan inte stoppa in dem längre.

MBPR är en fantastisk dator. Kanske köper jag en själv. Men det är en post på minuskontot att jag inte kan göra 1300:- manövern om två år.

Ni som måste uppgradera var 18e månad. Fatta hur svettigt det är för oss som kör Mac Pro!

Ursprungligen av jurassic579:

Ni som måste uppgradera var 18e månad. Fatta hur svettigt det är för oss som kör Mac Pro!

Jo! Om det fanns en MBP med 8-kärnig 12 GHz-processor, 128 GB internminne, 27 tums retina-skärm, som med ett nyp kan fällas ner till 11", 8 TB SSD och ett värsting GPU med 64 GB grafikminne så skulle en MBP hålla minst lika länge som en MP. Just, det. Max 9 mm tjock hopfälld. 150 gr vikt och en prislapp under 10 000:-

  • Medlem
  • 2012-06-15 23:49

Vad är det för bullshit att pro-användare byter dator hela tiden? Menar ni att alla pros är powerusers? Jag har vansinnigt svårt att tro att Bollmans alla hundratals datorer körs på gränsen till sin kapacitet. Men jag är tämligen övertygad om att de används av proffs. Samma är det hos oss. Vi har en ansenlig skara användare som kör hela cs samtidigt. Men vi har många fler som inte gör det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 23:55
Ursprungligen av Baron:

Vad är det för bullshit att pro-användare byter dator hela tiden?

Vart tredje år är väl inte hela tiden? Som sagt många leasar och hyr vilket gör att det är relativt enkelt och "billigt" att byta dator.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-16 00:00
Ursprungligen av Gordy:

många leasar och hyr

Är det så?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-16 00:06
Ursprungligen av planB:

Är det så?

Ja inte så konstigt eftersom det är förmånligt om man har företag och snabbt behöver byta upp sig när det kommer nya kraftfullare datorer. Många av de relativt nya datorer som säljs begagnade är ju f.d. leasing och hyrdatorer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-16 05:20

Vad är definitionen på en pro-användare? Min är att man använder sin dator professionellt, dvs i jobbet. Det innebär ju att även sekreteraren som sitter där framför sin iMac och funderar på skillnaden mellan enter och retur också är en pro-användare, men därmed inte sagt att hen (ha!) har ett RAM-minne fullt av program och alla kärnor jobbande på minst 70% arbetsdagarna igenom.
Jag märker ofta också att de som verkligen utnyttjar sina maskiner till max hela tiden är de som är ovilligast att byta. De vill inte _ha_ nya datorer hela tiden, det tar för mycket tid från deras egentliga, ofta kreativa, arbete.

Ram minnet är den absolut viktigaste komponenten i en dator om du vill få datorn och mjukvaran att flytta på mjukt och fint.
De flesta pro användare vet vad lite minne kan göra och få den bästa datorn bli slö och bli en pina att jobba med.
Vid köp av en 21-30K dator så tror jag att de flesta privatpersoner vill ha datorn i minst 3 år. Där av min kritik till avsaknaden till 32 GB uppgradering till datorn. Mer minne gör faktiskt att datorn kan användas längre. Den gamla design MBP så går det att uppgradera minnet till 32GB om jag inte har helt fel för mig, varför inte ge samma förutsättningar till MBPR?

Ursprungligen av Hunter78:

Den gamla design MBP så går det att uppgradera minnet till 32GB om jag inte har helt fel för mig, varför inte ge samma förutsättningar till MBPR?

16 GB är max i gamla MacBook pro.

Bevaka tråden