Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken spelkonsol ska man köpa

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-18 19:06

Har du varit på en annan planet de senaste 20 åren?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 19:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Har du varit på en annan planet de senaste 20 åren?

Jag har använt bra och dåliga produkter från Microsoft. Men jag har också använt bra och dåliga produkter från Apple, Nintendo, Sony, Toyota och en djävla massa andra företag.

Och tror du själv att Apple eller något annat företag på denna jord hade betett sig annorlunda när det gäller utnyttjande av sitt monopol om de varit i Microsofts situation? Don't bet on it.

Om du vill ge dig in i en debatt kring konsolmarknaden ställer jag upp. Men då får du också ha lite substans i uttalandena.

Och du vet, länge var Apple en bunt riktiga bakåtsträvare...

Jag minns fortfarande mina grå skräpmacar under mitten av 90-talet som jag av någon outgrundlig anledning älskade trots att de var rejält underlägsna Wintel-maskinerna på många sätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 20:35

På PS2 verkar det som om fläkten låter olika mycket beroende på vad det är för spe, vet inte om det är så men det är min uppfattning

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 20:36

Vet inte varför jag skrev sådär, jag är nog trött:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Äntligen någon med lite själ. Pengar är inte allt. Kul att det uppenbarligen finns någon annan som delar denna ädla tanke.

Varför köper man miljövänligt som är dyrare och ibland sämre? Jo för man har väl en tro på något bättre.

Som det alltid sägs när producenternas kvalitet och ideal sätts på prov:
"Konsumentmakt" är det enda svaret på detta. Tyvärr ett undvikande svar på många frågor. Men ändå:
Använd denna makt, konsument!
(Kunde lika gärna varit Sverker på Plus som sa det).

Ursäkta.. Gå ut och få lite luft...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-21 20:05
Citat:

Ursäkta.. Gå ut och få lite luft...

Det är helt okay att inte bry sig. Men om lite fler gjorde det så hade vi haft bättre produkter. Så enkelt är det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 20:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod

Det är helt okay att inte bry sig. Men om lite fler gjorde det så hade vi haft bättre produkter. Så enkelt är det.

Och nu pratar vi spelkonsoler.

Har det då ens slagit dig att Xbox råkar vara den bästa i sammanhanget rent hårdvarumässigt? Sedan att spelen inte alltid varit de bästa och att det inte finns lika många spel som till andra konsoler, ja det är väl något vi som Mac-användare är vana vid... Bäst hårdvara och OS, men inte tillräckligt kommersiellt stöd...

Om man nu kör sin PS2 XBox eller vad man nu väljer är ju ganska individuellt tycker jag.

XBox har inte Extremt bättre grafik, PS2 är inte Extremt bättre än XBOX osv.
Varför skall det vara svart eller vitt?? Köp båda då för f..n så behöver man inte klaga.

Men för at nu få den lilla Ps2 eller XBox att bli optimal spelupplevelse så skall man ju ha resten av utrustning också!!!

Inte för att jag köpte det för spelandes skull, men det gjorde att man satt extra timmar framför spelet iallafall.

Projektor med
100" Progressive bild i ramspänd duk..
Harman/Kardon Förstärkare och DVD med Dolby Digital DTS ljud i 7.1 kanaler.

Allt i SUPERBILD... DVD filmer i progressive Scan blir bättre skärpa och kontrast än plasma 50"

GRYM BILD!!!

T.o.m de dåligaste spelen till PS2 blir riktigt häfftiga spelupplevelser, särskillt de spel som använder sig av ljudsystemet DTS

FIFA 2003 I DTS med 100", ÄR RIKTIGT HÄFFTIGT, JAG HATAR FOTBOLL men det här kan jag spela dygnet runt, riktigt kul när alla som går utanför tror det pågår VM slutspel i vårat storarum

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-21 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
Och nu pratar vi spelkonsoler.

Har det då ens slagit dig att Xbox råkar vara den bästa i sammanhanget rent hårdvarumässigt? Sedan att spelen inte alltid varit de bästa och att det inte finns lika många spel som till andra konsoler, ja det är väl något vi som Mac-användare är vana vid... Bäst hårdvara och OS, men inte tillräckligt kommersiellt stöd...

Ahhh... en intelligent kommentar. Helt rätt. Ingen regel utan undantag. Men det finns mer exempel på tvärtom:

Atari hade en spelkonsol som hette "Lynx" för många många år sedan. Först på senaste har det kommit liknande från andra företag som är i denna klass.

NeXT är ytterligare ett exempel. Ett system som låg åratal framför Mac och Windows och andra system. Först nu dår vi se detta i form av OSX.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 22:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Ahhh... en intelligent kommentar. Helt rätt. Ingen regel utan undantag.

Min poäng var att alla som bryr sig om bra produkter och innovation faktiskt bör unna Xbox en tanke då den rent hårdvarumässigt är den i särklass mest innovativa av de nuvarande maskinerna. Den enda som på senare tid kunnat konkurrera med den är Dreamcast.

Vilket egentligen visar hur inskränkta alla kommentar om att man borde bojkotta Xbox för att Microsoft inte ska ta över spelmarknaden är...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton:
Boxen sitter också i Nätverket för smidighetens skull.

Vet någon om det då skulle vara möjligt att koppla in den till airportnätverket?

Daniel

Var nere på spelaffären och skrattade lite åt den trasiga demo-xboxen som stod där. En av tvspelsnissarna tyckte jag var en dum och elak Sony-kille. Han kontrade med att PS2 får färre och färre exklusiva spel och att tidigare givna PS-serier kommer först till xbox i fortsättningen, t.ex. Final Fantasy och Tekken :eek:

Vad har ni hört?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson
Vet någon om det då skulle vara möjligt att koppla in den till airportnätverket?

Daniel

USB nätverkskort?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
Min poäng var att alla som bryr sig om bra produkter och innovation faktiskt bör unna Xbox en tanke då den rent hårdvarumässigt är den i särklass mest innovativa av de nuvarande maskinerna. Den enda som på senare tid kunnat konkurrera med den är Dreamcast.

Dreamcast var en liten PC, Xbox är en lite större PC.. låter inte så innovativt

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Dreamcast var en liten PC, Xbox är en lite större PC.. låter inte så innovativt

Tack gode gud för förenklingar.

Dreamcast introducerade onlinespel för konsoler, VMUs (borde ha blivit en succé!) och mängder av intressanta tillbehör (mikrofon till seaman, fiskespö, etc etc). Samt då Windows CE.

Xbox var först med hårddisk (trevligare än minneskort), vidareutvecklade konceptet med onlinespel och har skapat en fantastisk tjänst i Live, man har fullständigt stöd för dolby 5.1 och hårdvarubaserat 60hz läge m.m.

Vad gjorde PS2 på innovationsfronten? Eller Gamecube för den delen?

Av samtliga maskiner jag ägt (vilket är samtliga förutom 3DO, Jaguar och Sega Saturn) är det just Dreamcast och Xbox som mest imponerat på mig. Playstation var dj-igt innovativ på sitt sätt när den kom, men det handlade egentligen mest om Sonys innovationer på marknadsförings- och affärsmodellssidan. SNES, slutligen, är världens genom tiderna bästa konsol. Men den var aldrig särskilt innovativ, den hade bara turen att få de bästa spelen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 18:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
Min poäng var att alla som bryr sig om bra produkter och innovation faktiskt bör unna Xbox en tanke då den rent hårdvarumässigt är den i särklass mest innovativa av de nuvarande maskinerna. Den enda som på senare tid kunnat konkurrera med den är Dreamcast.

Vilket egentligen visar hur inskränkta alla kommentar om att man borde bojkotta Xbox för att Microsoft inte ska ta över spelmarknaden är...

I min totalparanoida och inskränkta skalle spelas en del scenarior upp angående vad som kan hända om Microsoft tar över spelmarknaden (och ja, jag tror att det möjligen kan hända). Och det väger jag in precis som jag väger in en massa saker rent allmänt i min konsumtion.

Det är inte alls säkert att det blir så som mina fantasier spelar upp det, knappast ens troligt. Men jag tar ändå det säkra före det osäkra och köper en PS2'a. Det kan vara käpprätt åt helvete, men alla gör sina val efter eget huvud, eller i vart fall dom flesta av oss.

Hursomhelst är det klart att man sneglat på boxen, till och med nästan köpt en för den ÄR en alltigenom duktig maskin som klarar mycket, vilket inte minst Anderton har påvisat. Sen är det ju upp till mig att avstå ändock, och utöva lite konsumentmakt på det jag tror på, precis som i EMU-val.

Vad jag läst om Microsofts uppgång sen starten så har det varit mycket skit i görningarna och helt ärligt är jag därför avogt inställd till Microsoft som företag och jag vet och är helt på det klara med att Apple/Sony/<insertcorphere> inte är några hedersknyfflar någon av dom heller. Dock så har jag den tron att dom skulle köra ett lite snyggare race än Microsoft. Det finns spektran i människor och enheter, man är olika hygglig/elak etc. Man kan inte sätta likhetstecken och hävda att Microsoft bara bespottas för att dom är störst och att alla andra skulle gjort samma sak. Det är inte min åsikt. Så då är jag där igen och tycker att MS är lite fulare och lite sämre och gör ett val utefter det.

I andras ögon inskränkt och paranoit måhända. Viss paranoia är sunt. Jag är salig i min tro.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
I min totalparanoida och inskränkta skalle spelas en del scenarior upp angående vad som kan hända om Microsoft tar över spelmarknaden (och ja, jag tror att det möjligen kan hända). Och det väger jag in precis som jag väger in en massa saker rent allmänt i min konsumtion.

Jag förstår bara inte hur Microsoft skulle kunna gå från att ha kanske 20% av marknaden till att "ta över". Det får du eller någon annan gärna förklara för mig. För det var inte så det gick till när de "tog över" operativsystemsmarknaden.

Citat:

Vad jag läst om Microsofts uppgång sen starten så har det varit mycket skit i görningarna och helt ärligt är jag därför avogt inställd till Microsoft som företag och jag vet och är helt på det klara med att Apple/Sony/<insertcorphere> inte är några hedersknyfflar någon av dom heller. Dock så har jag den tron att dom skulle köra ett lite snyggare race än Microsoft. Det finns spektran i människor och enheter, man är olika hygglig/elak etc. Man kan inte sätta likhetstecken och hävda att Microsoft bara bespottas för att dom är störst och att alla andra skulle gjort samma sak. Det är inte min åsikt. Så då är jag där igen och tycker att MS är lite fulare och lite sämre och gör ett val utefter det.

I andras ögon inskränkt och paranoit måhända. Viss paranoia är sunt. Jag är salig i min tro.

Faktum är att Hoffa är begravd under Microsofts huvudkontor i Redmond. Och innan Microsoft bildades var Gates och Ballmer högt uppsatta medlemmar i en utbrytargrupp från Chicago-maffian.

De har dessutom varit inblandade i oljekriget i Nigeria eftersom de ville försäkra sig om att Shell skulle köpa in Office på koncernnivå.

Bill Gates farfar är i själva verket Adolf Hitler, och ja, han är en av Pojkarna från Brasilien. Som i själva verket är utomjordingar. Ni har väl hört talas om Area 51...?

Microsoft är i själva verket en falsk front för Majestic 12, en hemlig organisation vars syfte är att störta tempelriddarna och Illuminati och att därigenom få makt över hela världens samlade resurser genom globalt inflytande över företagen. Förutom Ballmer och Gates ingår bl.a. Usama Bin Laden och Saddam Hussein i Majestic 12. Vilka de övriga åtta medlemmarna är är något oklart.

Det finns mycket annan smutsig byk som jag skulle kunna fortsätta med, men det vore ju intressant att istället höra vilka delar av Microsofts förflutna det är som du anser är mer ljuskänsliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 20:51

Jag säger inte att dom kommer ta över. Jag säger till och med att det knappast är troligt. Oavsett så har Microsoft en hög med dollars och har råd att förlora en del i syfte att "ta över", om dom så skulle vilja (Netscape vs. Explorer). Hur det skulle gå till? Tja, man kan ju släppa en skitbra produkt för ett lågt pris (X-box) och se vad som händer.

Eller så bombar dom Sony med lite nukleära missiler.

Tagga ner lite Thomas. Jag har en åsikt vilken jag tyvärr inte är tillräcklig insatt i för att kränga ut en A4 med hardcorefakta. Man läser bara tillräckligt mycket som är negativt (diverse artiklar, nyheter etc) under årens lopp och vips så sitter åsikten där att Microsoft är något jag ogillar.

Gå i frid.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-26 23:33

Skulle vara tacksam för lite X-box-länkar, så man kan botanisera vidare i ämnet.

Är intresserad av olika chip, koppling till dator (fungerar det med osx) osv.

Till er som tänker på att skaffa Xbox och bor i södra delen av landet; annons från Blocket.se

Gammal tråd, jag vet. Och inte har det med Mac-spel att göra heller. Men jag ville bara tala om att valet är gjort vad gäller spelkonsol. Det blev en Krysslåda, med extra handkontroll och spelet Amped 2. Med i lådan följde också Halo och Midtown Madness 3. Amped 2 är skitkul, Halo är trevligt och Midtown Madness 3 är ett trist spel med noll känsla.

Jag vet, jag vet, det är Microsoft, Gran Turismo finns inte till Xbox och den är stor, ful och tung.

Men lets face it: Prestandan är grym och möjligheterna vid moddning är trevliga.

Så, nu har jag sagt mitt, och ska aldrig posta något om icke-Mac-spel här igen.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-24 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Perry
Skulle vara tacksam för lite X-box-länkar, så man kan botanisera vidare i ämnet.

Är intresserad av olika chip, koppling till dator (fungerar det med osx) osv.

www.xbox-se.com är, trots den otympliga adressen, en av de bästa svenska sajterna för x-boxen. Dock hittar du ingen info om moddning där. PSXCare har däremot info om olika chips, vad de klarar och inte.
Och jodå, det funkar att koppla ihop xboxen med osx...

  • Medlem
  • 2004-02-12 23:40

Vänta tills Sony kommer ut med sin PSX!!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 07:26

Det har nämnts en del om spelutbudet; Det skulle vara störst till PS2 och minst till GC.

Jag hade tänkt att ev. köpa en spelkonsol till min 7-åriga dotter (och hennes 4-årige lillebror), så det verkar luta åt GC. Men när ni skriver att spelutbudet är minst till GC, kan ni då ge någon fakta? Vad är förhållandet i spelutbud mellan de tre största aktörerna?

Dessutom så vet jag inte riktigt var jag skall inhandla konsolen. ONOFF, EL-giganten eller SIBA kanske kan vara billiga, men enligt min erfarenhet inte direkt de bästa när det gäller fakta eller kundbemötande. Har ni några tips på bra butiker, i Göteborgsområdet?

Ursprungligen av mellberg:

Det har nämnts en del om spelutbudet; Det skulle vara störst till PS2 och minst till GC.

Jag hade tänkt att ev. köpa en spelkonsol till min 7-åriga dotter (och hennes 4-årige lillebror), så det verkar luta åt GC. Men när ni skriver att spelutbudet är minst till GC, kan ni då ge någon fakta? Vad är förhållandet i spelutbud mellan de tre största aktörerna?

Dessutom så vet jag inte riktigt var jag skall inhandla konsolen. ONOFF, EL-giganten eller SIBA kanske kan vara billiga, men enligt min erfarenhet inte direkt de bästa när det gäller fakta eller kundbemötande. Har ni några tips på bra butiker, i Göteborgsområdet?

Jag har en GC och jag ser inte spelutbudet som ett problem. Dessutom upplever jag att kvaliten på Nintendos produkter är oerhört hög och verkligen passar barn. Jag skulle aldrig tveka en sekund att välja en GC till mina egna barn.

/Jont Olof

På hur många spel det finns till GameCube kan jag svara på att det finns lika många som på X-box. Spelen som finns till GameCube är också bätrre än till X-box. Playstation har ju väldigt många spel men få av dom är värda att köpa.

Om man kollar på olika spelsidor så är det ungefär 3 av 5 spel till GameCube som blev utvalda till årets bästa spel.
Och det är bara till GameCube som det finns Mario och Zelda som alltid blir väldigt bra spel.

En billig GameCube för 900 kan du köpa på www.webhallen.se. Det finns många bra rea-spel där också.

I spelforumet diskuterar vi Macspel, jag hade flyttat tråden om jag kunnat. Men man kan inte flytta till Off Topicforumet, så därför stängs tråden.

Bevaka tråden