Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken spelkonsol ska man köpa

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-15 17:05

Jag tror nog PS2 o Xbox låter ungefär lika mkt, har bara hört syrrans o deras nya PS2 o den lätt rätt "rejält" och min XBox är absolut inte bättre, något lägre ljud i min XBox eventuellt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 17:10

GC låter lite men inte lika mycket som X o PS.
Man tänker inte på det så mycket iallafall inte när man spelar och jag brukar inte ha den på när jag inte spelar.

/Erik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-15 17:23

Nja... som sagt. XBox är väl inte något alternativ för en Maccare. Don´t join the Dark side.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-15 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Nja... som sagt. XBox är väl inte något alternativ för en Maccare. Don´t join the Dark side.

Det är ju bara löjligt och vara sån Microsoft hatare, XboX utgär väl inget direkt hot mot Apple precis

Hade PS2 haft en disk och möjligheten att kolla på divx filmer samt lägga in spel på HD ja då hade mitt val lätt blivit en PS2 men nu är det bara en konsoll med löjliga laddtider i Colin McRae

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-15 17:40
Citat:

Det är ju bara löjligt och vara sån Microsoft hatare, XboX utgär väl inget direkt hot mot Apple precis

Som Jim Carrey säger i filmen "Cable Guy" när dom är på "Medieval Times":
"I cannot listen to any of your intructions for you are my sworn enemy, and are about to meet your demise."

(Nja, denna fras är väl förmodligen från någon annan film eftersom Carrey hämtar fraser här och där i alla sina filmer mer eller mindre)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 17:40
Citat:

Det är ju bara löjligt och vara sån Microsoft hatare, XboX utgär väl inget direkt hot mot Apple precis

..då är det ju löjligt att protestera mot skövlingen av regnskogen också, det skadar ju ändå inte våra svenska skogar?

all ondska måste ju bekämpas.:p

Dom flesta bedömmare verkar ense om att MS förlorar en hyffsad slant på varje xbox. Dessa pengar räknar MS med att ta igen på spelförsäljning. Köper man en xbox och moddar den och inte köper några spel så har man med största sannolikhet gjort mer skada (för MS) än att aldrig köpa en xbox överhuvudtaget.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 19:38

Vill man bara spela roliga underhållande spel: Gamecube. Det finns inga spel med sådant spelvärde som Nintendospel. Med Zelda vill man inte gå ut på veckor; med några öl och polare finns det bara fyllespelet number one: Super Mario Kart, och inget annat. Mest spelglädje för pengarna!

Vill man ha massor med spel, oändligt med spel (men 75% skit): Playstation2. Bra maskin, bra spel där man garanterat kan hitta några som passar, kan spela dvd och går att chippa, men vinner egentligen mest mark på grund av GTA: Vice city...

... som i höst kommer även på Xbox - den ultimata multimediamaskinen för sitt pris. Runt 1800:- (1200 på PC-City) och sedan chippning och man har massor med spel, man kan spela alla filmer man kan tänka sig (dvd, vcd, avi, mpg, divx, xvid...). Man behöver inte ens flytta dem till skiva utan kan streama dem direkt från dator. Eller varför inte från en kompis? Xbox kan allt.

Smaken är som baken. Ett som är säkert är att det spelar ingen roll att det är Microsoft som gjort Xbox för även om man är väldigt mot Microsoft så kan man glädja sig åt att man skinnar dem genom att betala mindre än vad den är värd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 19:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Dom flesta bedömmare verkar ense om att MS förlorar en hyffsad slant på varje xbox. Dessa pengar räknar MS med att ta igen på spelförsäljning. Köper man en xbox och moddar den och inte köper några spel så har man med största sannolikhet gjort mer skada (för MS) än att aldrig köpa en xbox överhuvudtaget.

Vet inte om dom räknar med att ta igen förlorade slantar på spelförsäljning. Alla företag vill maximera sin vinst, Microsoft är inget undantag.

Hur tar man hem mest pengar? Genom att lägga ut så lite pengar som möjligt medan man får in så mycket pengar som möjligt.
Hur går man tillväga för att få till det effektivast? Skjut konkurrenterna i sank på ett eller annat sätt, njut sen av dominansen på en marknad där man är allenarådande och behöver därför inte anstränga sig (läs: slänga pengar i R&D och spel).
På vilket sätt gynnas konsumenter? Genom att få en bra produkt för löjligt lågt pris under en begränsad period. Vem fan bryr sig om framtiden, då är man six feet under ändå och det angår en inte.

It's The Microsoft Way™.

Köp inte en X-box.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 20:17

Är någon uppdaterad på om det fortfarande finns några xbox- och ps2-maskiner kvar på PC City?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 20:21

Såg att det såldes GC för 999 kr på CoopPower för ett tag sedan.

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas L
Man behöver inte ens flytta dem till skiva utan kan streama dem direkt från dator.

Fast varför gå omvägen via en xbox om du har filmen i datorn?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 21:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Fast varför gå omvägen via en xbox om du har filmen i datorn?

Tja, det beror ju lite på hur det ser ut hemma då antar jag. En del kanske föredrar att se på film i TV-soffan men ha en stationär dator i arbetsrummet. Kanske. Jag ville mest poängtera att det går och att det går riktigt bra.

Ja ni... Inte den mest inbitne MS hatare har hållt fast vid sin ståndpunkt efter att sett XBoxen som just nu står hemma hos mig brevid en PS2:a...

På sin höjd har någon enstaka bara konstaterat att dom vägrar att köpa någonting alls

Så fett skönt att ha 30 spel direkt på HD:n = med inga laddningstider typ. 30 långfilmer, regfri DVD, MP3 musikspelare, FTP, SMB shares, SNES och MAME emulator med ca 300 spel. Boxen sitter också i Nätverket för smidighetens skull. Och oh, nu har jag fettat in ett OS X tema för GUI:et

Det är ju inte MS direkt som har gjort den så bra som den är. Utan alla opensource hackers därute...

Just nu sysslar dom med att fixa fram så att man kan spela in direkt från TV:n i något TIVo liknande manér.

Ang ljudnivån så kan jag säga att eftersom jag har både Xbox och en PS2:a stående brevid varandra så är nog PS2:an mer högljudd...

Och sen ser ju FIFA 2003 så mycket snyggare ut på XBoxen (Matrix Inside)...

Så, det är ingen som tvingar folk att köpa den...
Menjag kan säga att jag har mer skoj med den än med PS2:an...

Darn att jag skall lämna tillbaka den snart :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Fast varför gå omvägen via en xbox om du har filmen i datorn?

För att man hellre vill se film i en fet soffa och en tv med fett ljudsystem till.. Typ...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-15 23:42
Citat:

MS förlorar på varje xbox.

Vad man än tycker om PS2, XBox och GB så har jag myyyyycket svårt att tänka mig att MS tillverkar saker för att förlora pengar.

MS kan en sak - pengar. Det är också det enda dom är riktigt bra på. Så att dom skulle förslora pengar på den är knappast troligt.

Skulle i så fall vara för att Bill & Bull har fått ännu mer storhetsvansinne och vill överta spel-marknaden med (har dom inte redan den förresten? Det enda folk använder PC till är väl för spel?)

Ja ja... som någon sa, "Ondska måste alltid bekämpas". Annars kommer Bill & Bull till slut bestämma vilka kalsonger du skall ha på dig. Å vem vill det? Det skall H&M göra och Björn Borg, inte Bill & Bull.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Vad man än tycker om PS2, XBox och GB så har jag myyyyycket svårt att tänka mig att MS tillverkar saker för att förlora pengar.

MS kan en sak - pengar. Det är också det enda dom är riktigt bra på. Så att dom skulle förslora pengar på den är knappast troligt.

Skulle i så fall vara för att Bill & Bull har fått ännu mer storhetsvansinne och vill överta spel-marknaden med (har dom inte redan den förresten? Det enda folk använder PC till är väl för spel?)

Ja ja... som någon sa, "Ondska måste alltid bekämpas". Annars kommer Bill & Bull till slut bestämma vilka kalsonger du skall ha på dig. Å vem vill det? Det skall H&M göra och Björn Borg, inte Bill & Bull.

Ursäkta, men det var nog dagens mest paranoida inlägg...

Själv skiter jag i märket. Vill ha det som är bäst.
Men när man börjar babbla likt en sinnesjuk om "Ondska", ja då bör man nog kanske gå ut och få lite luft träffa människor på riktigt...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ursäkta, men det var nog dagens mest paranoida inlägg...

Jag börjar nästan bli lite rädd för honom.

Xbox är en bra maskin. Att det råkar vara Microsoft som äger de som utvecklat den gör inte att jag ändrar uppfattning. Att Microsoft går back på maskinen är ett känt faktum - det är bara att räkna efter själva på hårdvaran. De tjänar sina pengar på spelen och täcker upp förlusterna på Xbox med bland annat licenspengar från deras stora programvaror.

Den division som xboxavdelningen hör till förlorade ungefär 1 miljard kronor i månaden runt förra julhandeln.

Självklart har MS som slutmål att tjäna pengar. Men, varför måste det bli så? Dom har satt ett lockpris på hårdvaran och gamblar på att tjäna in pengar på live/kringutrustning/spel. MS förlorar på vissa kunder och vinner på andra. Om dom aldrig får en tillräckligt stor andel av "vinnare" så måste dom dra sig ur konsolbranschen.

I min ungdom så argumenterade jag med nykterister som inte bara hävdade att totalkonsumtion av alkohol i Sverige är direkt kopplad till alkoholism, men även trodde att alkolismen ökade en gnutta i Sverige om jag gick på bolaget och köpte sprit som jag hällde ut i rännstenen.

Så, på samma sätt hävdar jag. Så länge MS säljer konsoler till subventionerade priser så förlorar MS på att man köper sådana, förutsatt att man inte skickar några mer pengar till MS via speltitlar/tjänster/tillbehör.

Om tillräckligt många människor köper xboxar till underpris för att köra linux på dom, se på film, eller endast använda piratade spel så kommer det tvinga fram en förändring av MS. Dom måste höja priset på sin konsol, eller kanske sluta sälja den helt och hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 00:09

Det handlar om att värna om en öppen och sund spelmarknad med konkurrens och innovationer, inte monopolisering från ett företag som lägger sig på sofflocket när målet är nått. Dessvärre är Microsoft så stora så har dom fått för sig att ta spelmarknaden så kan dom göra det genom att tillverka en konsoll och köpa lite bra spelutvecklare och sen släppa rasket och räkna på en stor förlust i början. För att bli störst. För att få monopol (eller så gott som).

Entré X-box.

Vad jag inte vill se är att spelkonsollmarknaden hamnar i Microsoftkäften med spel man prenumererar på vilka är undermåliga och kräver ständiga patchar etc. Visst fan är man negativ när man har denna inställning, det är ett worst case scenario. Men Microsofts trackrecord säger väl inte så mycket annat. Det handlar inte om att Microsoft är ondskan själv, vilket dom naturligtvis inte är. Det är bara ett företag som inte nöjer sig förrens alla andra är krossade.

Det handlar om att värna om en öppen och sund spelmarknad med konkurrens och innovationer

Sådär rosenröd gullig har nog aldrig konsolmarknaden varit...

Dessvärre är Microsoft så stora så har dom fått för sig att ta spelmarknaden så kan dom göra det genom att tillverka en konsoll och köpa lite bra spelutvecklare och sen släppa rasket och räkna på en stor förlust i början. För att bli störst. För att få monopol (eller så gott som).

Du förenklar för mycket. Det du beskriver har inte hänt. Det finns dessutom en smärtgräns för hur mycket MS vill förlora innan dom ändrar sitt projekt på något radikalt sätt. Sanningen är att vi utanför MS inte vet var den går.

Jag argumenterar inte för att MS skall få en dominerande ställning på konsolsidan. Jag försöker ge rationella skäl för hur man genom att köpa en xbox kan sabotera för MS. Vi har alltså samma önskan, men olika mål.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Vad man än tycker om PS2, XBox och GB så har jag myyyyycket svårt att tänka mig att MS tillverkar saker för att förlora pengar.

Nog kan MS förlora pengar om de vill ta över en marknad. Utvecklingen av Internet Explorer har inte varit gratis, men hittills har MS inte tagit betalt för den. Däremot dödade dom nästan totalt hela webbläsarmarknaden, vilket väl var målet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-16 00:56
Citat:

Ondska måste alltid bekämpas

...är inte mitt påhitt. Om ni läser ALLA inlägg så ser ni det 9 inlägg innan mig.

Jag har dock ingen smile efter min eftersom jag vägrar ha det. Förstår man inte ironi och sarkasm ändå så....

Citat:

Vad man än tycker om PS2, XBox och GB så har jag myyyyycket svårt att tänka mig att MS tillverkar saker för att förlora pengar.

Om du läser allt jag skrivit och inte rycker saker ur sitt sammanhang så står det också:

Citat:

Skulle i så fall vara för att Bill & Bull har fått ännu mer storhetsvansinne och vill överta spel-marknaden med (har dom inte redan den förresten?

Pengar och storhetsvansinne, saker som ligger MS varmast om hjärtat, är i alla fall inte det som ligger mig närmast. Visst hit med lite pengar. Men inte på det sättet.

MS bör man definitivt motarbeta. Dom är ett klart hot mot hela branschen. Det borde ni veta som är mac-användare.

Dom har t.o.m öppet sagt (Bills närmast man) att "litar 3Com på oss får dom skylla sig själva". Detta efter att ha ingått avtal med 3Com, stulit deras nätverkskunnande och sedan sagt upp avtalet.

Är det sådana spelare vi vill ha i datorvärlden? Kanske några vill det och tycker det är det bästa som hänt, men inte jag.

Nytänkande har nästan alltid, och kommer troligtvis alltid, komma från små företag och enskilda personer. Det är dessa små företag som sådana jättar som MS (och andra för del delen) krossar.

Tänk istället vilka fräcka system vi hade haft idag om det inte vore för detta. Jag är helt övertygad om att samtliga datalösningar varit åratals från nu.

Ta bara Apple. NeXT systemet och dess utvecklingsmiljö fanns för massa år sedan. Så mycket är det inte som är nytt i OSX. Tänk om utvecklingen hade tagit fart därifrån istället? Då hade vi varit 10 år fram i tiden.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 11:27

Gameboy Advance SP är en grymt bra konsol om man vill ha maximal spelglädje. Men jag antar att vi i den här tråden pratar de tre "stora"...

Vad gäller handkontroll: Controller S är numera standard till Xbox och är klart skönare än den gigantiska saken som ursprungligen följde med maskinen. Nästan lika bra som Gamecubes kontroll, klart bättre i vissa spel.

Vill du spela online, och gillar du "västerländska" spel (typ Deus Ex, Baldur's Gate, Half-Life): köp Xbox.

Vill du spela lite av varje och ha stor variation, men bryr dig inte sådär jättemycket om vad du spelar alla gånger: köp PS2.

Vill du spela Nintendos spel: köp Gamecube.

Vill du spela japanska rollspel: köp PS2.

Vill du ha lite udda, knasiga, kul grejor: köp alla tre. PS2 har EyeToy och en uppsjö av underskattade men helt otroliga spel (Rez, Ico, Amplitude, Frequency, Gitaroo Man etc). Xbox har Steel Battalion med världens coolaste handkontroll (jo, jag har den). Gamecube har kopplingen till GBA och många intresanta upplägg för den runt hörnet.

Well ni talar om inovation. MS står givetvis inte för något av det. Men däremot användarna.

Xbox marknadsandelar ligger "bara" någon procentenhet över GameCube i USA. Och långt efter PS2. Men däremot så har XBoxen blivit mäkta populär i många kretsar där man vill ha mer än just en kosnol, men ändå ingen hem pc.

Vi har ser: MP3 spelare, WMA, WMV, DIVX, XVID, MPEG1, MPEG2, SVCD, VCD, Regfri DVD, AC3 spelare, Bildvisare, Backup av spel direkt på hårdisken (inga dyra minneskort eller laddningstider), Linux, FTP klienter/server, Filhantering, SMB shares, och snart TIVO liknande funktioner, och ofta med ett bra och snyggt gränsnitt.. En "Multimediamaskin" helt enkelt till ett billigt pris.

Allt skapat av användare. Inte MS.

MS försöker stoppa det hela. Förgäves. När Xbox Live inte fungerade med Chippade XBox:s, så kom det genast ut switchar till chippen. Samt egna öppna och fria spelnätverk (under utveckling), som säkert får fler användare än XboxLive...

Jag vet inte, men jag ser ingen anledning för mig att köpa något annat som är sämre i både funktion och till den mesta delen grafik. (FIFA2003 och lite andra spel som jag har kört direkta jämnförelser med)...

Då återstår spelen. Vad vill man spela? Kolla runt och se vilka titlar som finns...
Det enda jag saknar är GTA Vice City (som kommer snart till XBoxen) och GC spelet StarWars Rouge Leader (hette det så?) som aldrig kommer till någon annan konsol än GC. (det spelet får mig att vattnas i munnen).

p.s man ser XboX spel upplaggda hela tiden i Posiend och MLMac...

Men det är ju upp till var och en...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-17 16:35
Citat:

Vad ska man köpa om man vill kunna spela de coolaste spelen? Xbox? PlayStation 2? GameCube? Ge mig några tips och lite tips på roliga spel om ni har några...

Sammanfattning:
Stackars människa som måste läsa alla kommentarer för att köpa ett TV-spel. Hoppas "OlleBolle" inte läser för mycket. Kan ju göra vem som helst totalförvirrad.

Köp ett monopol istället. Ett gammalt hederligt analogt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod

Sammanfattning:
Stackars människa som måste läsa alla kommentarer för att köpa ett TV-spel.

De flesta kommentarerna handlar om olika fördelar med konsollerna, jag tror han uppskattar dem mycket för att kunna ta ställning till vad han vill ha.

Däremot har det kommit en del bisarra och totalt onödiga inlägg om ondska och Microsoft-monopol som antagligen gör det svårare att hitta rätt information.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas L
De flesta kommentarerna handlar om olika fördelar med konsollerna, jag tror han uppskattar dem mycket för att kunna ta ställning till vad han vill ha.

Däremot har det kommit en del bisarra och totalt onödiga inlägg om ondska och Microsoft-monopol som antagligen gör det svårare att hitta rätt information.

Bisarra och totalt onödiga? Jag tycker tvärtom, det är klart relevant och en intressant diskussion.
När man köper varor köper man på många olika saker, funktionalitet och pris är två argument vid ett val, men knappast dom enda argumenten.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-17 21:37

Äntligen någon med lite själ. Pengar är inte allt. Kul att det uppenbarligen finns någon annan som delar denna ädla tanke.

Varför köper man miljövänligt som är dyrare och ibland sämre? Jo för man har väl en tro på något bättre.

Som det alltid sägs när producenternas kvalitet och ideal sätts på prov:
"Konsumentmakt" är det enda svaret på detta. Tyvärr ett undvikande svar på många frågor. Men ändå:
Använd denna makt, konsument!
(Kunde lika gärna varit Sverker på Plus som sa det).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Bisarra och totalt onödiga? Jag tycker tvärtom, det är klart relevant och en intressant diskussion.
När man köper varor köper man på många olika saker, funktionalitet och pris är två argument vid ett val, men knappast dom enda argumenten.

Men herregud!

Det är en totalt bisarr och helt onödig diskussion av det enkla skälet att Microsoft inte är "The Evil Empire" även om hela Macintosh-världen i tio års tid försökt göra gällande att så skulle vara fallet.

Du och bod får det att låta som om vi ska välja bort Microsoft av samma skäl som vi bör välja bort ägg som inte kommer från frigående hönor. Det är ju bara löjligt.

Microsoft har om något rört upp rejält på en marknad som tidigare präglades av just ett monopol, nämligen Sonys. Resultatet är att vi i nästa generation maskiner kanske får se vettiga innovationer som inbyggd hårddisk och möjlighet till uppkoppling ur lådan. Resultatet är att vi får se en rejäl online-satsning istället för halvmesyrer (förutom då från Nintendo, som inte är intresserade av online eftersom de inte kan tjäna pengar på det än).

Hela spelmarknaden präglas av ett gäng ruggigt kapitalistiska företag i form av Sony, Nintendo, Microsoft och i stort sett samtliga utgivare. Sedan ägnar sig några av dem till och från åt att också försöka driva marknaden framåt, men där är ingen vare sig speciellt mycket bättre eller sämre än någon annan.

Att Microsoft inom en överskådlig framtid skulle lyckas få monopol över spelmarknaden är en vanföreställning som förmodligen odlas med en rejäl dos paranoia, eller möjligen någon hallucinogen substans. Att de fick det monopol på operativsystemsmarknaden som de idag har beror på en mängd orsaker och var knappast resultatet av ett aktivt, ondskefullt arbete. Sedan att de till och från missbrukat sin position är väl en annan sak. Men vilket företag har inte lite skit under naglarna? Den som nu vill svara Apple eller ännu värre Nintendo kan ju glömma det direkt.

Nej, köp glatt Xbox och lev med vetskapen om att det är en riktigt bra maskin från ett ganska så bra företag som faktiskt gör en hel del bra produkter. Köp för den sakens skull gärna både en Playstation 2 och en Gamecube också, av exakt samma skäl.

Avstå gärna från produkter från The Big Seven, de sju stora tobaksföretagen, av ideologiska skäl. Men det är en helt annan diskussion.

Bevaka tråden