Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken spelkonsol ska man köpa

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 19:08

om du skaffar GC så passa dig för V-rally. Riktigt tråkigt och helt utan spelkännsla.
Rätta mig om jag har fel men jag tror att det senaste Colin McRay bara kommer att finnas tillgängligt till X-box och pc. Jag vet att det var nån som skrev att dom spelat Colin på PS 2 och det har jag också men inte det senaste. Wave racers är riktigt dåligt och mario sunshine är ingen höjdare det heller så det var inga vidare värdemätare du fick prova. Som jag skrev tidigare har PS 2 ett par år på nacken så den har inte alls samma grafik och spelmotor prestanda som GC ock X-box dessutom kommer det att komma en ny ganska snart PS 3.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 19:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Colin McRae endast för XBox/PC? Hallå! Det har funnits ett bra tag för PS2. Har själv spelat det.

Jag kollade upp det, och Colin 4 kommer att komma till PS2 samt X-box. Dock inte för tillfället till GC .....snyft!

/Erik

Eller så köper man "specialversionen" (V 2.5?)av PS2 med inbygd HDD och DVD-brännare... Ser riktigt grym ut! Vet dock inte när/om den kommer till Europa.. Men om den gör det så köper jag en.

/Stefan

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-13 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av ollebolle
Har precis införskaffat en GBA SP och är helnöjd! Förvisso har jag bara två spel än så länge, men GBAn kommer att förkorta mina långa och tråkiga resor kors och tvärs.... riktigt kul, lite nostalgi också...

Har aldrig testat ett SP själv, bara ett "vanligt" GBA. Grafiken är ju underbar, men GBA var ju alldeles för mörk. Men GBA SP ska funka klockrent i totalt mörker också?
Vad har du för spel och vilka rekomenderas?
Av dom jag har sneglat på så verkar det som om Sonic, Megaman eller Metroid är mest lockande.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 22:47

Castelvania!! (finns 3 till gba)

  • Medlem
  • 2003-09-13 22:55

Ärligt talat så har Nintendo aldrig varit särskilt bra på rallyspel. Med undantag för Wave Race, F-Zero och Mario Kart.
Mario Sunshine var tyvärr lite utav en besvikelse, men Metroid Prime och Zelda Windwaker är otroligt bra - och uppföljare kommer!
Varken XBox eller PS2 kan konkurrera med sådana titlar, dom har ingen grund av klassiker att stå på.
Min mening i korthet: ska du köpa en konsoll för att spela spel, med maximal spelkänsla och som verkligen är ett tv-spel i dess rätta bemärkelse - köp en GameCube!

/majk - fd. anställd på Nintendo

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 02:51

Jag citerar o håller med....."Min mening i korthet: ska du köpa en konsoll för att spela spel, med maximal spelkänsla och som verkligen är ett tv-spel i dess rätta bemärkelse - köp en GameCube!"

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
...Min mening i korthet: ska du köpa en konsoll för att spela spel, med maximal spelkänsla och som verkligen är ett tv-spel i dess rätta bemärkelse - köp en GameCube!

Typ något i den stilen - precis!

Vilken tur då att jag faktiskt har möjlighet att testa en hel drös med GameCube spel där jag lumpar. Mario-spelen är ju faktiskt rätt roliga, även om de kanske vänder sig mot barn i första hand...

Någon frågade ang. skärmen och belysningen på GBA SG - den är super! Verkligen ett lyft att man kan lysa upp skärmen. Visst, batteritiden kortas väl lite men det får man stå ut med...

Själv skulle jag kunna köpa en GC bara för Metroid Prime. Och Zelda. Men sen finns det ju knappt nåt mer spel värt att köpa till GC. Ta bort alla Mario (och Mario-kopior), Pikmin och liknande spel, så är utbudet nästan noll.

Xbox eller PS2 skulle jag lätt välja före en GC.

XBox = Skitkassa handkontroller! Har inte hittat några andra som skulle vara bättre heller...
PS2 = många dåliga spel finns, men det gör det väl till PC, Xbox, Nintendo också. Men de kostar mkt mindre och man har råd att köpa fel ibland.
Nintendo... = dyra spel, begränsat utbud

Jag har testat XBox mot min 100" TV och PS2.. Där PS2 är bättre tycker jag samt spel som är kodade i DTS så blir totalupplevelsen WOW

Tycker PS2 kontroller är utmärkta.:cool:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 11:23
Citat:

Själv skulle jag kunna köpa en GC bara för Metroid Prime. Och Zelda. Men sen finns det ju knappt nåt mer spel värt att köpa till GC. Ta bort alla Mario (och Mario-kopior), Pikmin och liknande spel, så är utbudet nästan noll.

vad sägs om resident evil 0, 1 och 4?
Eternal Darkness? Metal Gear Solid: The Twin Snakes? plus alla spel som kommer till alla möjliga plattformar, typ Fifa, nhl, tony hawk o.s.v.

..för att inte tala om..
Mario kart: double dash: 17 november.
nedräkningen har börjat...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 14:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Nintendo... = dyra spel, begränsat utbud

Nu är det inte ett Nintendo 64 han ska köpa. Spelen kostar precis lika mycket till alla konsoler.

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Har aldrig testat ett SP själv, bara ett "vanligt" GBA. Grafiken är ju underbar, men GBA var ju alldeles för mörk. Men GBA SP ska funka klockrent i totalt mörker också?
Vad har du för spel och vilka rekomenderas?
Av dom jag har sneglat på så verkar det som om Sonic, Megaman eller Metroid är mest lockande.

Jag köpte en SP samma morgon som den släpptes och det var nog ett av årets bästa köp (kolla i den här tråden om GBA SP när den lanserades). SP är otroligt mycket bättre än vanliga Advance. Jag har båda, så jag vet. SP är den bästa Game Boy (jag har köpt alla utom Game Boy Color) och antagligen den bästa bärbara konsol öht.

Det går perfekt att spela på totalt mörker (det är förödande när man ligger och spelar Advance Wars 2 till fyra på natten ). Formatet, fysiskt alltså, är suveränt och laddningbara batterier är överlägset. Färgerna bli lite blåaktiga av belysningen, men det är inget man tänker på.

För att lyssna i hörlurar måste man tyvärr skaffa en adapter, obegripligt att Nintendo valde denna lösning.

När det gäller spel att rekommendera så återupprepar jag vad jag skrev tidigare i denna tråd (du kanske inte har läst hela): Golden Sun 1 och 2 är de bästa RPG-spelen för Game Boy, om man gillar sånt. Advance Wars 2 är helt grymt strategispel som verkligen ga valuta för pengarna. (Advance Wars 1 ska vara lika bra, men jag har inte spelat det). Zelda är ju en klassiker också. Metroid har jag många kompisar som gillar skarpt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-14 21:01

Jag köpte PS2 bl.a därför att det finns en mycket stor begagnatmarknad med spel. Kalas att kunna sälja spel man tröttnat på eller köpa relativt nya spel biliigare.

Kanske finns till dpm andra burkarna med men till PS2 finns det mycket.

Jag har köpt och bytt spel på detta sätt. Fungerar kanon.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 21:29

Har också en PS2, den är helt suverän på alla sätt. Ett gigantiskt och aldrig sinande utbud av spel, en bra handkontroll och hyfsad grafik. Köpte först och främst PS2:an som ett komplement till macen men är nu helt såld. Har nog köpte 2 spel i månaden i genomsnitt (minst):D

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo

..för att inte tala om..
Mario kart: double dash: 17 november.
nedräkningen har börjat...

Mario Kart ett par kalla öl och fyra spelare... Hur kul som helst. Hoppas att det är lika bra som de tidigare...

/Stefan

  • Medlem
  • 2003-09-14 21:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Mario Kart ett par kalla öl och fyra spelare... Hur kul som helst. Hoppas att det är lika bra som de tidigare...

/Stefan

Upp till åtta spelare faktiskt! Jag har stora förhoppningar på detta kommande spel.
Känner en kille som spelat det på E3, han lovordar

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Upp till åtta spelare faktiskt! Jag har stora förhoppningar på detta kommande spel.
Känner en kille som spelat det på E3, han lovordar

Kräver en stor TV.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Upp till åtta spelare faktiskt! Jag har stora förhoppningar på detta kommande spel.
Känner en kille som spelat det på E3, han lovordar

Hmm, måste köpa mer öl och fler handkontroller! Skulle inte ha nöjt mig med 36" heller...

/Stefan

  • Medlem
  • 2003-09-15 09:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Kräver en stor TV.

Nja, faktum är att man kan spela på varsin om alla har bredbandsadapter

om man vill spela en massa olika spel av varierande kvalitet varje vecka då skall man köpa sig en ps2'a, men faktum kvarstår att utav dom tre så är faktiskt ps2'an lite gammal när det kommer till hårda fakta om teknologin.

Gamecuben tycker jag själv är underbar, finns inte så många spel, men dom som finns håller verkligen hög kvalité och spelglädja.

har själv en xbox, som efter att ha chippat den, är helt underbar, perfekt "mediastation" spelar upp precis alla filmformat, gba/mame/nes/snes/etc emulation. Själv har jag inga problem med dom gamla kontrollerna, men visst, om man inte har så manliga händer så finns det ju Controller S

men egentligen, vilken typ av spel spelar du mest?
är det mycket action/fps spel så satsa på en xbox.
Är det mycket survival horror och/eller rollspel så köp en ps2 (även om xboxen faktiskt har en bra klump rollspel)
Vill du ha (ett fåtal) spel med ytterst hög spelkvalité så köp en GC

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Vill du kunna spela Colin McRay rally skaffa x- box (det finns bara till den konsolen). eller pc.

Lycka till.:p

/Erik

Jag har Colin 1, 2, 3 till Playstation så nu är det nog dags att du tar av dig nattmössan.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-15 10:57

Idag ska jag köpa en Gameboy Advance SP och något trevligt spel till den.
Jag återkommer med kommentarer senare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Jag har Colin 1, 2, 3 till Playstation så nu är det nog dags att du tar av dig nattmössan.

stämmer, colin fyra kommer till ps2 med, release nu i dagarna tror jag.
Personligt tycker jag inte colin är nån höjdare direkt när det gäller körkänsla, särskilt inte när man dagligen ser vad som är på väg

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 12:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Jag har Colin 1, 2, 3 till Playstation så nu är det nog dags att du tar av dig nattmössan.

Läs alla inlägg innan du snackar!

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 12:24

Ett spel som jag tycker säljer Gameuben väldigt bra är Star Wars Rouge Squadron: Rouge Leader II. Det är verkligen oerhört bra! Det var ett av de första som kom, men det håller fortfarande väldigt bra. I höst kommer dessutom uppföljaren (också den exklusivt till GC tror jag?) och förhandsrapporterna är väldigt lovande.

Colin McRae 3 är på gång till GC i höst enligt Codemasters, och går det bra lär vi ju få se Colin 4 också i sinom tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 14:17

Vilken av GC, Xbox och PS2 låter minst? Har bara hört PS2:an i ett tyst rum, och den dånar på ganska bra...

Ville bara visa en orehört skön bild. Håller med japanerna på bilden, xboxen är verkligen oerhört stor, klumpig, plastig... ja listan kan göras lång. Har iofs aldrig spelat på maskinen i någon större utsträckning, så jag kanske inte ska uttala mig Jag håller mig till GC
När det gäller GBA SP kan jag tipsa om ett riktigt kul spel: "Wario Ware Inc. - Minigame Mania". Gillar man variation och småspel är det helt rätt

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-09-15 17:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Vilken av GC, Xbox och PS2 låter minst? Har bara hört PS2:an i ett tyst rum, och den dånar på ganska bra...

Vet inte hur det är med PS2 och GC men fläkten i X-boxen susar på alldeles för mycket i min smak. Detta är riktigt tråkigt för annars skulle den fungera utmärkt som enda DVD-spelare i vardagsrummet. När jag spelar spel så tänker jag dock inte på susandet. Jag skriker för mycket för att höra något annat.

Bevaka tråden