Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Messages Beta

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-19 21:28
Ursprungligen av Lone_fox:

La precis till både facebook-chat och messenger (msn) direkt i nya betan, mycket nöjd och bye bye trotjänaren adium

Cocoon ger stöd för MSN
Cocoon - The MSN plugin for iChat

Facebook har nu eget stöd för iChat som också fungerar med betan.
https://www.facebook.com/sitetour/chat.php

Dessvärre verkar det som att Cocoon har stagnerat i utvecklingen. Inget har hänt där på flera månader och alla senaste supportposter är om att utevklarna skall nämna något, eller ge ett livstecken från sig mm. Många är besvikna på det. Körde det själv för någon / några månader sedan och det är som sagt en beta. Tråkigt nog :/

Ursprungligen av Lone_fox:

La precis till både facebook-chat och messenger (msn) direkt i nya betan, mycket nöjd och bye bye trotjänaren adium

Cocoon ger stöd för MSN
Cocoon - The MSN plugin for iChat

Facebook har nu eget stöd för iChat som också fungerar med betan.
https://www.facebook.com/sitetour/chat.php

Och inte svarar människan på mail heller.
Har ju varit helt dött på ett tag så jag slutade använda den.

Vem då?

Är det så för er också att om jag stänger ner min dator och sedan slår på den så uppdateras inte Messages med dom konversationer jag haft på telefonen under tiden? Så borde det ju verkligen vara så allt är samlat på alla enheter.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-20 10:04

Säger bara beta, testversion, under utveckling, hur många synonymer vill ni ha?

Installera ej ofärdiga program och OS om ni inte är beredda på lite problem och lustiga eller kanske rentav ologiska saker. Inte heller om ni inte är beredda att lämna konstruktiv kritik till Apple, det är de som ska ha den för att göra programvaran och systemen bättre.

Inser att de flesta av er här är införstådda med ovanstående, men en del kommentarer är lite i stil med varför funkar det inte? Dåligt, hur kan de lansera detta osv....

Meddelandetjänster kan vara luriga. Det kan ha varit ett serverproblem även när du hade problem på iPaden.

Men du har definitivt en poäng som jag inte tänkte på. Imessage finns ju redan så servrarna är igång så mitt resonemang om "varför en beta" kanske inte är helt korrekt...

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-20 20:21

Gällande att få samma konversation på alla enheter så har jag läst att det kan ha göra med att eftersom dator + iPad inte kan skicka till telefonnummer så måste kontakten på ens iPhone även ha personens e-post inlagd för att kunna få med den delarna.

Ingen aning om det stämmer, men det låter logiskt...

Ursprungligen av mattem:

Gällande att få samma konversation på alla enheter så har jag läst att det kan ha göra med att eftersom dator + iPad inte kan skicka till telefonnummer så måste kontakten på ens iPhone även ha personens e-post inlagd för att kunna få med den delarna.

Ingen aning om det stämmer, men det låter logiskt...

Precis så är det och så länge Apple inte fixar så man knyta sitt mobilnummer till sitt Apple-ID är det här med iMessenger på fler enheter halvkasst.

Ursprungligen av theplague:

Precis så är det och så länge Apple inte fixar så man knyta sitt mobilnummer till sitt Apple-ID är det här med iMessenger på fler enheter halvkasst.

Bra sagt!

Personligen skippar jag betan och hoppas att slutliga produkten är någorlunda bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-21 10:05

Jag får inte heller konversationerna på alla enheter, dock har jag nästan samma sak redan mellan iPhone och iPad. Där är det nästan ingenting som tas emot på iPad...fråga mig inte varför.

Ursprungligen av zinned:

Jag får inte heller konversationerna på alla enheter, dock har jag nästan samma sak redan mellan iPhone och iPad. Där är det nästan ingenting som tas emot på iPad...fråga mig inte varför.

Det är väl som sagt för att folk messar dig på ditt mobilnummer, som inte iPaden har en aning om att du använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 17:10
Ursprungligen av theplague:

Det är väl som sagt för att folk messar dig på ditt mobilnummer, som inte iPaden har en aning om att du använder.

Eftersom du behöver ett Apple ID för iMessage borde Apple på något finurligt sätt skicka vidare det meddelandet till alla enheter som med samma Apple-ID och som har iMessage aktiverat. Kan inte vara en omöjlighet.

Ursprungligen av acke:

Eftersom du behöver ett Apple ID för iMessage borde Apple på något finurligt sätt skicka vidare det meddelandet till alla enheter som med samma Apple-ID och som har iMessage aktiverat. Kan inte vara en omöjlighet.

Håller fullständigt med. Men återigen, varför kan man bara inte knyta mobilnumret till apple-ID't? Då skulle allt vara löst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-26 08:35
Ursprungligen av acke:

Eftersom du behöver ett Apple ID för iMessage borde Apple på något finurligt sätt skicka vidare det meddelandet till alla enheter som med samma Apple-ID och som har iMessage aktiverat. Kan inte vara en omöjlighet.

Så gör de. Har inte jag haft Message igång på min dator på flera dagar, och sedan startar det, så uppdateras konversationerna med det som jag har fört på min iPhone/iPad under de senaste dagarna. Så visst måste informationen lagras någonstans hos Apple....

Är det någon som vet om apple lagrar alla konversationer i Messages? Jag vet att telefonoperatörer lagrar sms i 1-2 år någonting.

Ursprungligen av jurassic579:

Är det någon som vet om apple lagrar alla konversationer i Messages? Jag vet att telefonoperatörer lagrar sms i 1-2 år någonting.

De lagrar inte själva meddelandet. Bara information om tidpunkt, avsändare och mottagare.

Ursprungligen av pmarriott:

De lagrar inte själva meddelandet. Bara information om tidpunkt, avsändare och mottagare.

Ok, tack för svaret.

Det här kanske är en dum fråga men imessage på telefonen lagras inte via någon operatör då heller? Alltså telefon till telefon alt dator till telefon.

Ursprungligen av jurassic579:

Ok, tack för svaret.

Det här kanske är en dum fråga men imessage på telefonen lagras inte via någon operatör då heller? Alltså telefon till telefon alt dator till telefon.

En rätt intressant fråga som du tar upp. Nej, Imessage lär inte lagras hos någon operatör eftersom det går som IP-trafik.

Men eftersom operatörerna har krav på sig att lagra information om SMS (och det är väl ok för dem eftersom de ändå vill debitera) så borde alla fula skurkar och terrorister istället använda tjänster som Imessage, WhatsApp, Viber etc... Och då blir informationslagringsdirektivet mindre och mindre relevant.

Jo, så är det nog. Alla dessa paranoida skanningar av våra liv ger inget resultat när det gäller dom stora skurkarna - det är korkskallarna som just styckat flickvännen och inte fixar det där med chatting etc - utan sms'ar som vanligt som åker dit
Politikerna säljer ut vår frihet för att eventuellt fånga en och annan korkskalle. Inte ens medelbegåvade bankrånare använder sms - eller identifierbar mobil över huvud taget. Och terrorister skrattar givetvis åt hela baletten att avlyssna bruset - dom kommunicerar på andra sätt eller krypterat.
Själva dialogerna man chattar lagras i en mapp som heter Chats eller nå't - ligger i Dokument tror jag - eller Applikation Support-mappen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men eftersom operatörerna har krav på sig att lagra information om SMS (och det är väl ok för dem eftersom de ändå vill debitera) så borde alla fula skurkar och terrorister istället använda tjänster som Imessage, WhatsApp, Viber etc... Och då blir informationslagringsdirektivet mindre och mindre relevant.

Meddelandena susar väl förbi någon server där det gör ett avtryck om avsändare, mottagare och tidpunkt. Vet inte i vilken utsträckning sånt här kan urskiljas i internettrafiken och isåfall om operatörerna lagrar det.

Kör man chatt-protokoll över IP - alltså inte SMS - så har nog inte operatörerna - t.ex. Telia Mobil - en susning om vad och när man skriver något. Kan inte föreställa mig att deras servrar kan destillera sådant - tror inte dom destillerar ut någonting alls i IP-bruset - skickar det bara vidare. Eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Meddelandena susar väl förbi någon server där det gör ett avtryck om avsändare, mottagare och tidpunkt. Vet inte i vilken utsträckning sånt här kan urskiljas i internettrafiken och isåfall om operatörerna lagrar det.

Apple släpper ju av vana beta's - dom brukar dock inte kalla dom beta och det är detta som är unikt i detta fall :-D. FCP 1 och Aperture 1 var definitivt beta's. FCPX 1 saknade/saknar ju en hel del funktioner, men är/var ingen beta i den bemärkelsen att den funkade bums för att prodda vissa grejer (tanka in video från SD-kort, klippa, krana upp till YouTube t.ex.).
Var det Leopard eller Snow Leopard som saknade fungerande SMB-stöd när det släpptes? Då kan man snacka om beta :-D.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-22 19:26

Siri är väl fortfarande beta?

Ursprungligen av gunek:

Siri är väl fortfarande beta?

Stämmer bra.

Jag tror fortfarande att detta främst är ett säkerhetsproblem och att så länge som Apple inte hittar en bra lösning på hur det så lär det dröja.

Den finurliga "vidarekopplingen" som Acke efterlyser är kanske ingen omöjlighet men jag tror inte att den är helt enkel att få till heller. Är det devicet eller Apples servrar som ska göra det?

Och om det är servern som gör vidarekopplingen, vad händer när du flyttar omkring SIM-kort? Det går säkert att lösa men det blir snabbt invecklat, speciellt säkerhetsmässigt för att se till att meddelanden inte skickas till någon som inte längre ska ha dem och det har varit lite rabalder kring detta tidigare.

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-02-26 09:39

Min beta flyter på löjligt bra, via Apple-id och telefonnummer.
Telefon är lite grinig med två olika konversationstrådar. Men det räknar jag kallt med att det ordnas upp i nästa iOS uppdatering.

Ursprungligen av thor:

Min beta flyter på löjligt bra, via Apple-id och telefonnummer.
Telefon är lite grinig med två olika konversationstrådar. Men det räknar jag kallt med att det ordnas upp i nästa iOS uppdatering.

Så, folk som enbart har ditt mobilnummer kan messa dig och du ser det på datorn, utan att du messat dem först?
Det tror jag inte riktigt på.

Ursprungligen av theplague:

Så, folk som enbart har ditt mobilnummer kan messa dig och du ser det på datorn, utan att du messat dem först?
Det tror jag inte riktigt på.

Inte jag heller utan tror att Thor har messat dem först och använder sitt appleId som avsändare, de svarar sedan på messet och då flyter det på bra. Något annat scenario kan jag inte tänka mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-27 12:07

...plus att han inte ser det i alla sina enheter, t ex både iPhone OCH iPad.

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-02-28 10:03

Konversationer som startats efter iOS 5 kom mellan två iphones fungerar bra och syns på iPad/iPhone och dator.
Självklart är iPhone inställd på att använda Apple-id som avsändare.
Det är en konversation med en person som har iOS 5 där jag har två trådar på min iPhone, men den startades innan ios 5 och det är med min sambo och det är en konversation mellan från mitt telnummer till hennes telnummer.
Om jag stänger av min telefon och hon skickar meddelande så hamnar de i den tråden som sms.
Tycker annars att allt syncar in fint på iPad / iPhone / mac. (iMessage och inte vanliga sms) Men jag kan inte svara för hur det ser ut på mina mottagares ienheter.

Bevaka tråden