Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Messages Beta

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Silent Knight:

Svar till Zimmerman.

Vadå? Det går ju att lägga in telefonnummer.

Nej. Jag kan inte skicka med iMessage till min frus iPhones telefonnummer från datorn. Bara till hennes iCloud-email. Det vi försöker säga är att systemet borde bunta ihop telefonnummer och email till en iOS-enhet. Nu måste jag definiera mottagare, enhet och vilken adress till enheten (telefonnummer eller e-post). Det borde räcka med att definiera mottagare och enhet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-18 21:22
Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Jag kan inte skicka med iMessage till min frus iPhones telefonnummer från datorn. Bara till hennes iCloud-email. Det vi försöker säga är att systemet borde bunta ihop telefonnummer och email till en iOS-enhet.

Jag provade att skicka till min brors telefonnummer igår, det gick utmärkt.

Har alla redan glömt att det är en beta det handlar om? Det innebär att det garanterat finns fel och dom vill Apple ha hjälp med att hitta av alla som tar hem och kör den här versionen.

Jag har skickat till flera av mina vänners iPhonenummer direkt från iMessage, så det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 22:04

Ok, det fungerar att skicka till kompisars telenummer. Men det skickade meddelandet från mig från datorn till testpersonen dyker inte upp i min telefon i vår konversation. Jag vill ju att alla meddelanden jag skickar från min dator ska komma in i telefonen och iPaden också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-18 22:16
Ursprungligen av acke:

Ok, det fungerar att skicka till kompisars telenummer. Men det skickade meddelandet från mig från datorn till testpersonen dyker inte upp i min telefon i vår konversation. Jag vill ju att alla meddelanden jag skickar från min dator ska komma in i telefonen och iPaden också.

Exakt, samma här. Om inte konversationerna kommer att synkas mellan enheterna så kommer jag aldrig att använda det.

Ursprungligen av zinned:

Exakt, samma här. Om inte konversationerna kommer att synkas mellan enheterna så kommer jag aldrig att använda det.

Man får hoppas att de gör så att det går att välja, för någon annan säger precis samma sak som du (tidigare i tråden) fast tvärtom

Inte på min Meddelanden. Dom enda identiteter jag kan lägga in är mail adresser. Du måste ha ett unikt Meddelanden.

Ursprungligen av Silent Knight:

Svar till Zimmerman.

Vadå? Det går ju att lägga in telefonnummer.

Jag testade lite med chefen här som har en iPhone. Han svarade med sin telefon och då fick jag först ett "OK" i datorn sen ett snörpt dito i telefonen sekunden efter (blinkade till och försvann). Det var som att den upptäckte att det där är redan mottaget på annat ställe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-17 22:44

Riktigt nice, dock tycker min sambo att det är aningens störande att jag får "tre" meddelanden varje gång jag får ett.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-18 00:56

Har haft samma 'trubbel' som ni andra med dubbla mottagare osv - Zimmerman du satte fingret på problemet.

Nu är jag rätt grön när det gäller Apple, men jag hade fått uppfattningen att Apple var ett företag som inte släppte halvdana produkter på marknaden? Det hjälper inte att brasklappa sig med suffixet Beta, kontentan är att folk blir missnöjda och inte förstår varför det strular.

Jag är skitnöjd, kunna skriva 'sms' med datorn är ju toppen! Är helnöjd med betan, men förväntar mig stora förbättringar. Ska bli intressant och se hur Apple löser hanteringen av flera enheter. Att meddelanden är synkade mellan enheter med samma Apple-ID bör de fixa till igår, men hur skall det notifieras, skall det pipa till på datorn, plinga i telefonen och en halv minut senare i iPaden?
-Nej det skulle inte damen hemma stå ut med. Och att ändra status var gång jag byter enhet 'orkar' jag inte med.
Misstänker starkt att Apple har ett projekt som heter: Vilken iPryl/enhet använder han nu?

Om det inte räcker med Beta, vad ska de då kalla den? Apple kan väl knappast ta ansvar för folks bristfälliga ordförståelse.

Att kunna textchatta mellan smartphones och datorer via Nätet är ju inget nytt (Skype och MS-messenger eller vad den heter är nog störst) - smartphones ÄR ju datorer så det handlar ju bara om vanlig chat egentligen - inget konstigt alls. Det unika med Apples egen lösning är just kopplingen till telefonnumret...och den implementationen har man "glömt" i Mac-versionen (och i iPad-versionen?) Herregud.
"Beta" håller inte i detta fall - denna uselhet är bortom "beta".

En något överdriven artikel som ändå tar upp en viktig poäng; man borde kunna "ta över" en konversation. Ingen anledning att det blippar till och iPhone och iPad när man sitter och chattar vid datorn.

The Overwhelming Onslaught Of iMessages | PandoDaily

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 22:00

En annan sak. Om man som ganska många gånger får ett grupp iMessage och vill ut när konversation börjar drar i väg till ett ställe där man inte vill hänga med. Då är det som jag förstår så att man får finna sig i detta tills gruppmeddelandet dör ut?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-18 22:14

För mig har det fungerat till mobilnummer första gången, sedan inte mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 22:16

Vänta nu funkar det för mig. Tror det beror på om man har lagt in både sitt nr och sitt Apple-ID under iMessage i iPhone.

Tillägg: Men telefonen vägra skicka om jag försöker skicka till mitt Apple-ID. Godnatt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-18 22:20

Jag har både och men inte alltid det fungerar ändå.

Så här fungerar det för mig.
Om jag ska skicka ett meddelande till min frus iPhone från datorn och jag anger hennes telefonnummer som mottagare så blir hennes namn rött i iMessage och om jag pekar på hennes namn så står det att numret inte är aktiverat eller tillgängligt för iMessage. Om jag anger hennes iCloud-mail fungerar det.
I hennes iPhone är det inställt på att ta emot meddelanden på både hennes telefonnummer och iCloud-mail.

Edit: Och nu fungerar det plötsligt utmärkt att skicka meddelande från datorn till frugans telefonnummer. Jag blir lite mörkrädd.

Senast redigerat 2012-02-19 10:44
Ursprungligen av pmarriott:

Så här fungerar det för mig.
Om jag ska skicka ett meddelande till min frus iPhone från datorn och jag anger hennes telefonnummer som mottagare så blir hennes namn rött i iMessage och om jag pekar på hennes namn så står det att numret inte är aktiverat eller tillgängligt för iMessage. Om jag anger hennes iCloud-mail fungerar det.
I hennes iPhone är det inställt på att ta emot meddelanden på både hennes telefonnummer och iCloud-mail.

Edit: Och nu fungerar det plötsligt utmärkt att skicka meddelande från datorn till frugans telefonnummer. Jag blir lite mörkrädd.

Kan inte det handla om att om kontakten är sparad med ett nummer OCH en mail så fatta messages det när man skriver in numret, fast den skickar till mailen? Messages på datorn har väl ingen sms-tjänst utan allt går över datatrafik?

Ursprungligen av jurassic579:

Kan inte det handla om att om kontakten är sparad med ett nummer OCH en mail så fatta messages det när man skriver in numret, fast den skickar till mailen? Messages på datorn har väl ingen sms-tjänst utan allt går över datatrafik?

Mycket möjligt, men varför fungerade det inte först, och sen dagen efter fungerade det?

Ursprungligen av pmarriott:

Mycket möjligt, men varför fungerade det inte först, och sen dagen efter fungerade det?

Lätt raljant svar: För att det är en beta?

Mer resonerande svar: funktionaliteten bygger på servrar och de kan mycket väl hittat fel som de rättat. Och det är kanske just detta som gör att Apple vill görs detta som en beta. Det blir svårt att få tillräcklig last för funktionen om man håller antalet testare för lågt, de behöver en större mängd testare så att man få riktig realtidspress på systemet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Lätt raljant svar: För att det är en beta?

Mer resonerande svar: funktionaliteten bygger på servrar och de kan mycket väl hittat fel som de rättat. Och det är kanske just detta som gör att Apple vill görs detta som en beta. Det blir svårt att få tillräcklig last för funktionen om man håller antalet testare för lågt, de behöver en större mängd testare så att man få riktig realtidspress på systemet?

Raljerande är bara fräscht och uppfriskande.
För övrigt har jag sett samma fenomen på min iPad tidigare, och där är det inte fråga om någon beta.

Vad är det här för dumheter med "beta" som apple börjat med. En beta-version släpper man väl för att användarna ska hjälpta till att upptäcka felen så att dessa kan rättas till innan den "riktiga" versionen släpps. Eller?

Jag trodde apple funkade så att en man med integritet, makt, känsla för produkter och svart polotröja granska produkterna före lansering och sa: -Nej, idioter, det här duger inte. Det ni har gjort suger och nu får ni gå tillbaka och jobba sex månader till. Sex månader sedan stod samme man med ett vänligt leende på scenen och annonserade produkter och tjänster som verkligen fungerade, från början. Publiken jublar. Alla är glada.

Det känns som att något har förändrats.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 23:41
Ursprungligen av Niklas99:

Vad är det här för dumheter med "beta" som apple börjat med. En beta-version släpper man väl för att användarna ska hjälpta till att upptäcka felen så att dessa kan rättas till innan den "riktiga" versionen släpps. Eller?

Jag trodde apple funkade så att en man med integritet, makt, känsla för produkter och svart polotröja granska produkterna före lansering och sa: -Nej, idioter, det här duger inte. Det ni har gjort suger och nu får ni gå tillbaka och jobba sex månader till. Sex månader sedan stod samme man med ett vänligt leende på scenen och annonserade produkter och tjänster som verkligen fungerade, från början. Publiken jublar. Alla är glada.

Det känns som att något har förändrats.

Mannen med den svarta polotröjan finns ej mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 09:25
Ursprungligen av Niklas99:

Vad är det här för dumheter med "beta" som apple börjat med. En beta-version släpper man väl för att användarna ska hjälpta till att upptäcka felen så att dessa kan rättas till innan den "riktiga" versionen släpps. Eller?

Jag trodde apple funkade så att en man med integritet, makt, känsla för produkter och svart polotröja granska produkterna före lansering och sa: -Nej, idioter, det här duger inte. Det ni har gjort suger och nu får ni gå tillbaka och jobba sex månader till. Sex månader sedan stod samme man med ett vänligt leende på scenen och annonserade produkter och tjänster som verkligen fungerade, från början. Publiken jublar. Alla är glada.

Det känns som att något har förändrats.

Det är kanske just denna hållning som gjort att Apple historiskt levererat servertjänster som varit betydligt sämre än konkurrenternas. De har inte velat testa publikt, och komplexa tjänster vars funktion är starkt beroende av momentan serverbelastning måste testas.

Jobs har heller inte varit intresserad av att kapa mikro- eller ens millisekunder på serversvar. Jämför med Google som varit fixerade vid att göra sökningar snabbare.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Niklas99:

Vad är det här för dumheter med "beta" som apple börjat med. En beta-version släpper man väl för att användarna ska hjälpta till att upptäcka felen så att dessa kan rättas till innan den "riktiga" versionen släpps. Eller?

Jag trodde apple funkade så att en man med integritet, makt, känsla för produkter och svart polotröja granska produkterna före lansering och sa: -Nej, idioter, det här duger inte. Det ni har gjort suger och nu får ni gå tillbaka och jobba sex månader till. Sex månader sedan stod samme man med ett vänligt leende på scenen och annonserade produkter och tjänster som verkligen fungerade, från början. Publiken jublar. Alla är glada.

Det känns som att något har förändrats.

Jag tycker mig ha ett distinkt minne av att ha kört ett helt OS i betaversion för sådär en 12 år sedan. Det hette nånting med OS X, har dessutom för mig att det tog riktigt lång tid innan det verkligen fungerade.

När jag tänker efter så är jag faktiskt ganska säker på att det är jag som minns rätt och du som minns fel.

Det har funnits beta tidigare, även på Steves tid. Det är inget nytt.

La precis till både facebook-chat och messenger (msn) direkt i nya betan, mycket nöjd och bye bye trotjänaren adium

Cocoon ger stöd för MSN
Cocoon - The MSN plugin for iChat

Facebook har nu eget stöd för iChat som också fungerar med betan.
https://www.facebook.com/sitetour/chat.php

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-19 21:12
Ursprungligen av Lone_fox:

La precis till både facebook-chat och messenger (msn) direkt i nya betan, mycket nöjd och bye bye trotjänaren adium

Cocoon ger stöd för MSN
Cocoon - The MSN plugin for iChat

Facebook har nu eget stöd för iChat som också fungerar med betan.
https://www.facebook.com/sitetour/chat.php

Men nu sparas ingen meddelandehistorik om man gör över till iMessage?

Edit: Jag får då inte Msn att fungera i iMessage

Bevaka tråden