Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia lanserar Lumia

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 14:56

Det var väl en väldig generalisering. Jag hoppas du glömde en smiley i slutet
Jag kör inte Facebook och spelar inga spel, och jag är nog inte så cool heller för den delen.
Det är användarvänligheten som gör det. Men eftersom du inte kan förstå att normala användare kan ha nytta av en iPhone utan att ha den som ett arbetsredskap där åtkomst till filsystemet är ett måste, så ser jag inte vitsen i att ens försöka förklara varför jag tycker den är bra.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-09 22:16
Ursprungligen av kenjon:

Det var väl en väldig generalisering. Jag hoppas du glömde en smiley i slutet
Jag kör inte Facebook och spelar inga spel, och jag är nog inte så cool heller för den delen.
Det är användarvänligheten som gör det. Men eftersom du inte kan förstå att normala användare kan ha nytta av en iPhone utan att ha den som ett arbetsredskap där åtkomst till filsystemet är ett måste, så ser jag inte vitsen i att ens försöka förklara varför jag tycker den är bra.

Fniss

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 23:56

Så du ser ner på alla som inte använder jobbmail i sin iPhone...? Och inte har en massa appar? Det är väl upp till dem.
Som sagt, vi är alla olika.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl väldigt olika vad man har sin telefon till också. Av mina kompisar är det över 20 st som har iPhone, två har den som sin arbetstelefon, och de jobbar i vården. Inget större behov av att dra in filer på specifika platser i filsystemet.
YMMV som de säger over there.

Ursprungligen av bollman:

Jamen dåså, då bekräftar ju du bara att det är svårt att ha en iPhone som ett arbetsredskap. De flesta har en iPhone för att alla andra har det och för att det är coolt att uppdatera facebook via telefonen och för att de gillar angry birds och wordfeud.

Hur kan du dra den slutsatsen från kejons inlägg?

Ursprungligen av bollman:

Min bror har nog några spel och nån foto-app, men trots att det är jobbets iPhone 4S kan han inte ta emot jobbmailen på den eftersom deras nät inte tillåter inkoppling utifrån, så det är bara en telefon för hans arbetsgivare.

Det är minst sagt korkat. Jag har för mig att jag har hört samma sak om Försäkringskassan.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är minst sagt korkat. Jag har för mig att jag har hört samma sak om Försäkringskassan.

Det beror väl på vilken typ av uppgifter som kan förekomma i mailen. Jag känner mig ganska trygg i att Försäkringskassans personal inte kan läsa mail rörande mina sjukskrivningar, föräldrapenning etc i sin telefon på tunnelbanan. Sen är det någon jäkel som stänger av sin låskod på telefonen, tappar den och så har vi en skandal på halsen.

Ursprungligen av pmarriott:

Det beror väl på vilken typ av uppgifter som kan förekomma i mailen. Jag känner mig ganska trygg i att Försäkringskassans personal inte kan läsa mail rörande mina sjukskrivningar, föräldrapenning etc i sin telefon på tunnelbanan. Sen är det någon jäkel som stänger av sin låskod på telefonen, tappar den och så har vi en skandal på halsen.

Beslutet som sådant kan vara vettigt men om man har en sådan policy så behöver man inte en Iphone eller smartphone utan klarar sig med en enklare telefon. Det var det som jag tyckte var korkat

Det finns också telefonpolicies som gör att du inte kan stänga av lösenkoden. Det tillämpar vi på vårat jobb. Jag kan inte slå av skärmlåset eller lösenordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-10 18:59

Har man jobbmailen brukar det gå via Exchange, och med Exchange aktiverat går det inte att stänga av lösenkoden, vare sig du vill eller inte.

Ursprungligen av pmarriott:

Det beror väl på vilken typ av uppgifter som kan förekomma i mailen. Jag känner mig ganska trygg i att Försäkringskassans personal inte kan läsa mail rörande mina sjukskrivningar, föräldrapenning etc i sin telefon på tunnelbanan. Sen är det någon jäkel som stänger av sin låskod på telefonen, tappar den och så har vi en skandal på halsen.

Ursprungligen av ibish:

Har man jobbmailen brukar det gå via Exchange, och med Exchange aktiverat går det inte att stänga av lösenkoden, vare sig du vill eller inte.

Jag har kört exchange länge utan låskod.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-10 20:03

Då kanske det är en inställning som görs på Exchangeservern?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har kört exchange länge utan låskod.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-10 20:05
Ursprungligen av ibish:

Då kanske det är en inställning som görs på Exchangeservern?

AFAIK så ja.
Det är tvingande på min Android-telefon också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-10 11:04

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

Ursprungligen av bollman:

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

Jag är en...

Å andra sidan så skulle det fungera med en Android eller Windows 8 telefon också eftersom alla de erbjuder det som jag behöver. Koppling mot företagets outlookserver - och något mer tillåter inte företagets säkerhetspolicies.

Fast du blandar lite i ditt inlägg. Du skriver först "smartphone" och sedan "Iphone". Jag utgår från att du menar "smartphone" som grupp eftersom ditt resonemang är "smartphone" inriktat och inte Iphonespecifikt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-10 11:14
Ursprungligen av bollman:

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

Seriöst, tror du på dig själv eller? Menar du att arbete är den enda riktiga nyttan man kan göra med en telefon, och allt privat är nöje? Snacka om trångsynt...

Ursprungligen av bollman:

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

Underskatta inte vilken effekt det kan ha som trivselhöjande effekt att ge sina anställda en smartphone istället för en vanlig lur, även om de inte kan använda dess funktioner i sin yrkesutövning. Det är jämförelsevis billigt att slänga åt folk en smartphone en gång vart andra eller tredje år. Jag blir personligen inte till mig brallan av att få en dyr telefon i näven, men många blir det.
Måste dock ifrågasätta varför personalen på mina barns dagis har fått Samsung Galaxy-telefoner allihop. De använde iofs GPS-funktionen för att köra lite geocaching en gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 11:32
Ursprungligen av bollman:

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

Du verkar tro att majoriteten av alla iPhone säljs till företag. Det tror inte jag, jag tror det är privatpersoner som köper dem, för sitt eget privata "behov". Men jag har ingen källa på det
Och inte vet jag om så många Androidägare har sin telefon som ett "ovärderligt arbetsredskap" heller...

Ursprungligen av kenjon:

Du verkar tro att majoriteten av alla iPhone säljs till företag. Det tror inte jag, jag tror det är privatpersoner som köper dem, för sitt eget privata "behov". Men jag har ingen källa på det
Och inte vet jag om så många Androidägare har sin telefon som ett "ovärderligt arbetsredskap" heller...

De flesta jag känner jobbar i lite mindre företag, och där väljer den anställde själv telefon när det är dags att binda om abonnemanget. Någon fick välja mellan BlackBerry och iPhone (amerikansk koncern), andra (också de amerikanska) fick välja mellan BlackBerry och BlackBerry. På min frus jobb får de som får papper på att de behöver ha e-post i luren ut en Xperia. Andra får en vanlig enkel SonyEricsson knapptelefon som de förmodligen köpt in en ett restlager på ett par 100 st någon gång. Intressant är att på min frus jobb är iPhone bannlyst. Man får inte ens köpa en iPhone privat och sätta företagets SIM-kort i.

För mig är det, beträffande arbetet, "ovärderligt" att kunna ta emot och skicka e-post i telefonen, samt att kunna ringa och ta emot samtal. Allt annat är fluff.

En kollega i ett annat företag berättade om hur de hade ett möte om att utefolket skulle beväpnas med iPad. Det haglade röster om hur mycket smidigare de skulle kunna arbeta, hur mycket tid som skulle sparas, hur effektiva de skulle bli. Min kollega sa när röken hade lagt sig att vi kommer inte att bli ett skit mer effektiva, eller smidigare. Och nån tid kommer inte att sparas. Men det är en kul leksak och vi kommer att gilla våra jobb mer om vi får varsin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-10 19:03

Man har iPhone för mailen (iaf när det är ett arbetsredskap). I statliga myndigheter är iPhone en av de telefoner som anses säker nog för att kunna ta emot e-post. För de flesta är det ovärderligt att ha mailen och kalendern när man reser i tjänsten. Jag säger inte att alla Androidmobiler är osäkra, men uppenbarligen inte alla modeller eller versioner av operativsystemet.

Ursprungligen av bollman:

Det är lätt att misstolka mig här tydligen?
Alltså, om man inte kan och inte får använda en smartphone i sitt arbete, varför skall man då ha en? Det _kan_ ju bara vara i så fall för hype-effekten och sin personliga förnöjelse.
Jag har aldrig hört att min bror beklagat sig över att han inte kan göra jobbsaker på telefonen, tvärtom. I hans ögon är iPhonen en liten lönebonus från arbetsgivaren, inget annat.

Andelen personer som jag träffat som ser iPhonen som ett ovärderligt arbetsredskap är rätt få.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-10 12:08

I mitt arbete är e-post inte alls viktigt i telefonen, däremot att kunna köra vissa medicinska appar. Så det är olika återigen.
Landstinget här tillåter numera iPhone som arbetsmobil, och då har de förstås en profil inlagd där man inte kan ta bort låset, som BlackSmp skrev ovan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-09-10 13:47

På företaget jag jobbar (stor svensk koncern) har de precis börjat tillåta iPhone. Innan är det bara BlackBerry som gällt för de som behöver mailen i mobilen. Men när det visade sig att det gick att köra webmail i iPhone och Android så gav man med sig, för att kunna hålla koll på säkerheten. Dock är det bara högre chefer som än så länge fått iPhone, övriga får klara sig med sina gamla BlackBerry tills de ger upp.
Min Lumia 800 har tyvärr ännu inte blivit begåvad med någon mail, trots att det skulle behövas. WP7.5 "kan" de inte på IT, därför får jag vänta ett tag till.

Ja det är en (av många inställningar du kan göra via Exchangeserver) Sen nedan:

Supported Exchange ActiveSync security policies

• Remote wipe
• Enforce password on device
• Minimum password length
• Maximum failed password attempts
(before local wipe)
• Require both numbers and letters
• Inactivity time in minutes (1 to 60 minutes)

Additional Exchange ActiveSync policies
(for Exchange 2007 and 2010 only)
• Allow or prohibit simple password
• Password expiration
• Password history
• Policy refresh interval
• Minimum number of complex characters in password
• Require manual syncing while roaming
• Allow camera
• Allow web browsing

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-11 08:43

Okej, för dessa vänner av ordning kommer här lite kalla fakta från oberoende källor:
iPad-anvädning i Sverige 2011, och även deras undersökning 2010:
Sveriges iPad-vanor 2011 - Daytona Insights
Enligt den undersökningen är iPad-användaren en man i 35-årsåldern som använder sin ipad till att surfa i soffan.

Här finns en intressant, om än begränsad i omfång, uppsats om iPhone som en del i konstruktionen av jaget:
urn:nbn:se:hj:diva-17741: iNeed : En kvalitativ studie om motiv till att konsumera en iPhone

Tyvärr hittar jag inte nu någon bra undersökning när det gäller iPhone-användningen i Sverige.

Men, jag vet ju att dessa undersökningar kommer dissas här eftersom de flesta som läser denna tråd är män i 25-35-årsåldern som bor i en storstad

Jag förstår inte. Vad är konflikten med att Ipad (och Iphone) mest används till privata saker och med att den samtidigt kan vara ett värdefullt arbetsredskap för några?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-11 09:57

Det är ingen konflikt! Det jag vänder mig mot är det som pmarriot berättar om; en vilja att tvinga fram inköp av iPhone/iPad till företag för att det minsann är ett ovärderligt arbetsredskap. Många vet att om man bara kan visa det så kommer det att köpas in, men att det i själva verket bara är ett ha-begär vill man ju såklart inte tala om. Det stämmer precis med uppsatsen ovan om att i-enheten blir en förlängning av jaget. I företag är det väl kanske inget problem att man delar ut "bonus" till sina anställda i form av en iPad, men jag irriterar mig lite på de massiva inköpen av i-enheter som görs inom den statliga verksamhet som jag följer på nära håll. Om folk bara visste hur mycket pengar som går åt på sånt här trams, men ingen vill rota i det, för alla vill ha möjligheten att ha en iPad på jobbets bekostnad, och om man klär av kejsaren sina kläder, tja, då får ju ingen...

Ok, jag trodde att vi resonerade kring telefoner och inte plattor eftersom tråden handlar om Lumian.

Snälla, tråden ska handla om Nokia Lumia, back to topic.

Skapa gärna en ny tråd i passande forum, det verkar finnas diskussionsunderlag.

Tack.

Nokia går på en kryptonit? di.se - Gamla Iphones hotar Nokia

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:33
Ursprungligen av pmarriott:

Nokia går på en kryptonit? di.se - Gamla Iphones hotar Nokia

Sett till vad amerikanska mobilabonnemang kostar så har jag inte förstått varför de ens diskuterar telefonens pris.
Det tar på sin höjd ett par månader så har de betalat mer i månadsavgifter.

Ursprungligen av Zepto:

Sett till vad amerikanska mobilabonnemang kostar så har jag inte förstått varför de ens diskuterar telefonens pris.
Det tar på sin höjd ett par månader så har de betalat mer i månadsavgifter.

Du menar för att det är så billiga abonnemang där?

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:47
Ursprungligen av akerstrom:

Du menar för att det är så billiga abonnemang där?

Nej, utan att de generellt kostar ganska mycket.
Så om du betalar $99 eller $0 för telefonen spelar inte så stor roll om du ändå betalar närapå det i månaden.

Köper du en iPhone lös utan abonnemang kostar den fortfarande flera hundra dollar.

Bevaka tråden