Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia lanserar Lumia

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack vare den trevliga överraskningen Windows Phone 7.5 gav mig är det inte lika självklart val längre att välja iOS och iPhone.
Tittar man på WP 7.5 och priset på t.ex. Nokia Lumia 800 ca 2700 kr vilket är mycket bra deal anser jag.
Fortsätter priserna var låga och det kommer ny bra hårdvara från Nokia så tycker jag att det finns stor chans att det blir ytterligare en Nokia med WP 8 som huvud mobil, även om ny mobil blir dyrare än dagens. Idag är huvudmobilen en iPhone 4S.
I dag är min Nokia Lumia 800 backup telefon men jag måste säga att jag använder min Nokia mer än iPhone i nuläget. Anledningen till detta är WP enkla och fräscha gränssnittet WP 7.5 ger. Sedan att telefonen och mjukvaran fungerar som ett Schweiz urverk gör att upplevelsen är mycket bra för WP 7.5.
Synk och funktionen med Skydrive fungerar mycket bra och hittills utan problem.

Totalt är mitt betyg 4 av 5 för att WP 7.5 inte har tillräckligt många bra apps som iPhone har.

Ursprungligen av Hunter78:

Tack vare den trevliga överraskningen Windows Phone 7.5 gav mig är det inte lika självklart val längre att välja iOS och iPhone.
Tittar man på WP 7.5 och priset på t.ex. Nokia Lumia 800 ca 2700 kr vilket är mycket bra deal anser jag.
Fortsätter priserna var låga och det kommer ny bra hårdvara från Nokia så tycker jag att det finns stor chans att det blir ytterligare en Nokia med WP 8 som huvud mobil, även om ny mobil blir dyrare än dagens. Idag är huvudmobilen en iPhone 4S.
I dag är min Nokia Lumia 800 backup telefon men jag måste säga att jag använder min Nokia mer än iPhone i nuläget. Anledningen till detta är WP enkla och fräscha gränssnittet WP 7.5 ger. Sedan att telefonen och mjukvaran fungerar som ett Schweiz urverk gör att upplevelsen är mycket bra för WP 7.5.
Synk och funktionen med Skydrive fungerar mycket bra och hittills utan problem.

Totalt är mitt betyg 4 av 5 för att WP 7.5 inte har tillräckligt många bra apps som iPhone har.

Har ett par finska kunder som skulle kunnat offra sina liv i en strid om Nokias förträfflighet. Efter att de skaffat sina första Lumia-lurar sa de att nästa gång blir det iPhone.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-21 06:20

Observera att sen Tango-uppdateringen kom till Lumia så finns wifi-hotspot, bland annat, och kolla även in Nokias kameratillägg, de gör kameran rätt mycket bättre.
Jag håller det också för otroligt att jag kommer skaffa en ny iPhone, och med tanke på hur horribelt ful iPhone 5 eller vad den nu kommer heta verkar bli så är det ingen sorg. Där kommer Apple också att se till att göra det rejält obekvämt för sina trogna användare genom att göra alla tidigare tillbehör obsoleta genom ny dockkontakt samt att de kommer addera fragmentation i appstoren eftersom det blir en ny upplösning att ta hänsyn till.
Jag tror WP8 kommer bli riktigt fett, och det är därför jag också tror att Surface kommer bli riktigt najs, det enda som jag är lite sur på är att det sades att WP8 skulle komma till Lumia 800, men nu blir det bara WP7.8. Okej, detta är lite som att köpa den första iPhonen och då får man väl kanske leva med att bakåtkompatibiliteten blir lite lidande, men jag bara varnar MS; det får inte bli en vana! Det är ju precis där som Apple briljerar; att leverera nya OS på äldre enheter (även om de nu gör lite märkliga val med iOS6 som att inte stödja det på första iPadden som uppenbarligen är mer kraftfull än 3Gs som får iOS6, sånt imponerar inte).

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-08-21 13:40
Ursprungligen av bollman:

Observera att sen Tango-uppdateringen kom till Lumia så finns wifi-hotspot

Vadå, finns det möjlighet att får de till Nokia Lumia 800 ?

Ursprungligen av musicG:

Vadå, finns det möjlighet att får de till Nokia Lumia 800 ?

Japp.
Software Update for Nokia Lumia phones - Nokia

Nu får man hoppas att Nokia börjar leverera bra samt modern hårdvara i samma kvalité som Lumia 800 så kan ersättaren till iPhone 4S mycket väl bli Windows Phone 8 från Nokia.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-21 11:10

Det som är mest imponerande med WP7.5 och Lumia 800 är att hårdvaran är i klass med, eller något sämre, än vad som satt i den första iPhonen. Ändå flyter gränssnittet på väldigt, väldigt bra. Vi får väl se hur WP8 ter sig ut när MS höjer prestandakraven.

Ursprungligen av bollman:

Det som är mest imponerande med WP7.5 och Lumia 800 är att hårdvaran är i klass med, eller något sämre, än vad som satt i den första iPhonen. Ändå flyter gränssnittet på väldigt, väldigt bra. Vi får väl se hur WP8 ter sig ut när MS höjer prestandakraven.

Hur menar du nu?

Lumia 800
Skärm: 3.7" ClearBlack AMOLED / 800x480
CPU: 1.4GHz Qualcomm
Minne: 512MB
Lagring: 16GB
data-nät: HSDPA (14.4Mbps)
Kamera: 8MP med dubbel LED-flash
Video: 720p

Första iPhone
Skärm: 3,5" TFT / 320x480
CPU: 412MHz ARM 11
Minne: 128MB
Lagring: 4/8/16GB
data-nät: GPRS/Edge
Kamera: 2MP
Video: Ingen

Lumia 800 har till och med snabbare CPU än iPhone 4S i MHz (Dual Core 800MHz).

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-08-23 15:36

Hade det redan, hade bara inte lagt märke till den

Det är inget snack om att Lumia är en bra telefon... Även om N9 var bättre. Design och Kamera är de två områden där den smiskar iPhone duktigt. Däremot använder jag nu en iPhone 4S av den enkla anledningen att jag äger en Mac och möjligheterna att synka är och alltid kommer att vara betydligt sämre.

Så mitt råd är:
Har du en PC köp en Lumia.
Har du en Mac köp en iPhone...

Svårare än så är det inte, de är båda utmärkta telefoner. Nokian har lite baby sjukdomar som nog kommer att fixas inom kort.

Vet inte om jag håller med för Nokia Lumia med Windows phone 7 Connector funkar det väldigt bra med sync m.m.
Dock är iphone något bättre med Mac speciellt med appar m.m.

Ursprungligen av Hunter78:

Vet inte om jag håller med för Nokia Lumia med Windows phone 7 Connector funkar det väldigt bra med sync m.m.
Dock är iphone något bättre med Mac speciellt med appar m.m.

Nja, den synkar ju inte allt... Så det går bort för mig, jag har dessutom svårt att få den att funka med icloud (det gick till viss del med N9:an)

Men smaken är som baken

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-27 09:04

iCloud har jag lämnat då Apple i sin visdom lämnat alla som inte kör 10.7 bakom sig men tillåtit PC-användare att gå så långt tillbaka som XP från 2002, det är snyggt det.
Nu är det synk mot Exchange som är viktigt och där är Lumian överlägsen iPhonen, punkt.
Alla som gnäller över iTunes borde ju också älska Windows Phone Connector till Mac som ju är mycket mer rättfram än iTunes, kan jag tänka mig folk tycker.

Ursprungligen av bollman:

iCloud har jag lämnat då Apple i sin visdom lämnat alla som inte kör 10.7 bakom sig men tillåtit PC-användare att gå så långt tillbaka som XP från 2002, det är snyggt det.
Nu är det synk mot Exchange som är viktigt och där är Lumian överlägsen iPhonen, punkt.
Alla som gnäller över iTunes borde ju också älska Windows Phone Connector till Mac som ju är mycket mer rättfram än iTunes, kan jag tänka mig folk tycker.

Jag synkar min iPhone och iPad mot exchange (har gjort sen det var möjligt, iOS 3 har jag för mig), frugan gör likaså. Varför skulle det fungera dåligt?
iCloud använder jag bara till backup, för att slippa iTunes.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-27 14:50

För att det är _stora_ problem med bokningar som faller bort. Det är _många_ som är drabbade. Mer från Lions iCal, men det händer i iOS också. Just det är inte någe vidare snyggt.
Jag har setat och tittat i kalendern när bokningar ramlar bort en liten stund efter att man gjort dem. Och så har vi hela "svara-på-inkommande-inbjudningar" som verkligen funkar när det känner för det.

Jag har aldrig märkt det. Synkar mot jobbets Exchangeserver och Googles och har aldrig tappat bort något (så vitt som jag har märkt i alla fall)

Jag använder förvisso bara e-post via Exchange, men det fungerar då i alla fall helt utan anmärkning.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-09-05 10:55

Jag kör iPhone 4S (privat) och Lumia 800 (jobb) parallellt.
Jag kan ju säga att jag använder hellre min iPhone än Lumian. Inte för att Lumian är dålig, utanför att många appar till WP har en väldigt lång väg kvar till samma standard som iOS. Många appar är väldigt buggiga eller saknar funktioner, men det är väl framför allt att det fortfarande saknas väldigt många appar som både finns till iOS och Android.
Den enda appen som jag upplever bättre i WP än i iOS är Handelsbankens.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 23:43

Nya Lumian, Video: Nokia Lumia 920 video hands-on | The Verge, ser riktig najs ut.

Lite mer och bättre appar till WP så är jag beredd att byta sida.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-07 06:16

Ja, nu blir det till att skramla pengar, det var ju fasen att de ökade hårdvarukraven så till den milda grad att det inte gick att uppgradera de gamla 800 och 900. Nåja, först skall vi se hur WP7.8 blir, kanske kan man "stå ut" med det en liten stund.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-09-07 18:00
Ursprungligen av bollman:

Ja, nu blir det till att skramla pengar, det var ju fasen att de ökade hårdvarukraven så till den milda grad att det inte gick att uppgradera de gamla 800 och 900. Nåja, först skall vi se hur WP7.8 blir, kanske kan man "stå ut" med det en liten stund.

Vet man något datum när 7.8 släpps?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 07:05

Inte nog med att Nokia fuskar med videofilmen.
Dom fuskar med stillbilderna också.

Läs detta:

Nokia faked the still photos too | sefsar by Youssef Sarhan

Trist. Jag antar att stjärnorna hade kunnat vara ett resultat att ett pålagt digitalt filter i telefonen, men den sista bilden verkar ju onekligen vara svår att prata sig runt.

Men....men.... tänk om de fejkade hela N70-reklamen där de påstod att alla bilder i reklamen faktiskt var tagna med en N70.

Har Nokia sagt att filmen/bilderna som flyger runt på internet är tagna med Lumian?

Nokia PureView - Nokia

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 13:35

Det är ändå falsk marknadsföring. Även om de inte har sagt det så blir man lurad att tro att de är tagna med Lumian.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-07 13:44

Är en Nokia bättre än Apple i allmänhet? Vad tycker du? Från min erfarenhet skulle jag säga att ja, det är det!

Senast redigerat 2012-09-11 19:55
Ursprungligen av 3macse:

Är en Nokia bättre än Apple i allmänhet? Vad tycker du? Från min erfarenhet skulle jag säga att ja, det är det!

Kom inte med den där oseriösa jämförelsesidan igen, som jämför mot en produkt som det inte ens finns officiella specar på än. Dessutom har den ju fel. Det står bland annat att iPhone 5 inte ska ha fri navigation, men det kommer med iOS 6. Dessutom kommer man med din länk till en jämförelse mellan Samsung och en iPhone. Men nu pratar vi om Nokia.
Och jag har haft många Nokia. E900, E72, N97, E6, E7, N8. Fina lurar allihop, med ett totalt värdelöst OS.

Man skulle nästan kunna tro att du gör reklam för där skitsidan.

Senast redigerat 2012-09-11 19:55
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 13:55

Nokia har ju några hundra modeller, så vilka menar du då?
Och nej, det tycker inte jag. Och troligen inte den stora massan heller eftersom det går så dåligt för Nokia och så bra för Apple.

Ska se vad det blir av iPhone och iOS 6, annars blir det en WP8 telefon. Antagligen en Lumia 920, om den kommer i november. Ser lovande ut, även som den känns lite stor.

Bevaka tråden