Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia lanserar Lumia

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Tobias, hur skickar jag musik till min Airplay-försedda förstärkare (eller annan enhet, typ TV/Boxee Box/annat) trådlöst med min Android-enhet?

Det vet jag inte. Jag fokuserade på svagheterna hos Lumia 800, och jämförde till viss del mot iPhone.

En rätt avgörande del då ingen annan (WP7/Android) kan göra det trådlöst?

Ursprungligen av keptang:

En rätt avgörande del då ingen annan (WP7/Android) kan göra det trådlöst?

Det finns ju en anledning till varför jag även nämnde DLNA. Det finns väl hos en del Android system? Och vad jag förstår så ska det klara av liknande saker, men inte mot Apples Airplay.

Skulle vilja hör mer som har Nokia Lumia 800. Jag har nämligen beställt en Nokia Lumia 800, och undrar givetvis hur fungerar telefoner för er? Ju mer info ju bättre! Tackar på förhand!

Tackar så mycket

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-01 15:49

Jag har en iPhone 4S privat och en 4 år gammal SonyEricsson på jobb. Min jobblur börjar nu sjunga på sista versen.
Vi får inte iPhone av min arbetsgivare, men Nokia Lumia 800 har inte några restriktioner. Jag har varit sugen på en Lumia 800 ett tag, det som gör att jag tvekar att ta ut en på jobb är att jag inte vet om den klarar jobbets webmail. Jag vill nämligen inte ha en BlackBerry, vilken är den enda godkända luren för vår mail system på jobb. Dock funkar webmailen på min privata iPhone. Om Lotus Notes webmail funkar med WP tvekar jag inte en sekund.
Någon som vet om det funkar???

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-02 14:23

En till som köpt sig en Lumia 800 och jag är helnöjd. Rapp telefon med riktigt trevligt gränssnitt. 90-talet ringde iPhone och ville ha sitt gränssnitt tillbaka... och då menar jag ikoner i rader, känns som sagt rätt mycket 90-tal. Att sen iOS idé om hur man skall systematisera dem inte är någon höjdare heller gör ju inte saken bättre. Och Android gör det om möjligt ännu sämre!
Att det inte finns så många appar än skiter jag totalt i, jag har aldrig haft mer än 10-15 i min iPhone ändå, det är grundfunktionaliteten som är det viktiga och i WP7.5 är den god, funkar mycket bra med allt jag kastat på den hittills. Har man Exchange på jobbet så känns det väldigt bra med en Nokia, synd bara att Exchange funkar så dåligt som det gör under Lion

Nu skall det bara bli spännande vad WP8 kommer erbjuda!

Att man inte kan synka kontakter och kalendrar direkt från en Mac känns väldigt oviktigt. Hur många har fortfarande sina kontakter och kalendrar endast på en dator som de dessutom måste hålla på och synka med telefonen??? Släpp sarjen och kom in i moln-leken

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-02 14:47
Ursprungligen av bollman:

Att man inte kan synka kontakter och kalendrar direkt från en Mac känns väldigt oviktigt. Hur många har fortfarande sina kontakter och kalendrar endast på en dator som de dessutom måste hålla på och synka med telefonen??? Släpp sarjen och kom in i moln-leken

Förstår inte riktigt hur du menar.
Det är ju en av de smidigaste sakerna med att ha iPhone, att den synkar mot iCloud. Jag har lagt in alla kontakter och min kalender på iMac:en och sen synkar den automatisk när jag ändrar antingen på datorn eller i telefonen.

Ursprungligen av bollman:

En till som köpt sig en Lumia 800 och jag är helnöjd...

Hur är det, kan den fortfarande inte användas som modem?

Jag skulle gärna damma av min Windows-lur om jag kunde få den att synka kontakter och kalender med iCloud. Jag höll dessutom på att spika upp fanskapet på väggen därhemma efter att ha försökt i över en timme att lägga in ett simpelt IMAP-epostkonto (hos Telia) på luren utan att lyckas. Har fanimej aldrig hänt mig och då har jag plöjt igenom måååååånga telefoner. Så, en LG E900 säljes mot en back exklusivt öl.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle gärna damma av min Windows-lur om jag kunde få den att synka kontakter och kalender med iCloud. Jag höll dessutom på att spika upp fanskapet på väggen därhemma efter att ha försökt i över en timme att lägga in ett simpelt IMAP-epostkonto (hos Telia) på luren utan att lyckas. Har fanimej aldrig hänt mig och då har jag plöjt igenom måååååånga telefoner. Så, en LG E900 säljes mot en back exklusivt öl.

Du ville ju ha ngn Borkaborka Pripjat-öl som inte gick få tag på norr om ekvatorn sist jag var på om det här.

Ursprungligen av Goflorp:

Du ville ju ha ngn Borkaborka Pripjat-öl som inte gick få tag på norr om ekvatorn sist jag var på om det här.

Pratar vi möjligen om Болиярка? Jo, men jag har gått ner i pris. Det här med marknadsekonomi, vet du. Den samlade skaran potentiella köpare för ett vettigt pris får plats i en skokartong. Nu nöjer jag mig med en back av vilken premium-öl som helst.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-02 21:31

Jag har helt gett upp mobileme/icloud, jag måste ha en tjänst som är mer tillgänglig än så. Oavsett hur illa det känns så har jag flyttat allt mitt till jobbets exchange. Helt plötsligt funkar saker och man har en hastighet mot sin eposttjänst som är betydligt mer än pinsam som apples.
Vad jag menade var att funktionen att synka sina kontakter och kalendrar direkt mellan dator och telefon utan mellanliggande tjänst inte känns viktig.
Och nej, tethering funkar inte, men å andra sidan använde jag det typ 5 gånger under alla år med iPhone så det kan kvitta. Jag har inbyggt 3G i datorn så det är ointressant ändå.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-05-07 11:52

Beställde en Lumia 800 som jobbtelefon i fredags (vi får inte ha iPhone av någon anledning). Ska bli spännande att se hur den är att använda.
Det viktigaste är att den klarar webmailen vi har på jobb, sen är jag sugen på att testa navigatorn. Lär väl bli några timmar med näsan i skärmen.

Ursprungligen av AndyK:

[...] Ska bli spännande att se hur den är att använda [...]

Har du inte läst Goflorps tråd?

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du inte läst Goflorps tråd?

Jag visste inte att Goflorp har haft en Lumia.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-05-07 14:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Har du inte läst Goflorps tråd?

Jo, jag har läst :). Men det var inte en Lumia ;).
Och jag har inte mina kontakter sparade på samma vis som honom heller. De ligger inbakade i vår webmail, förutom de jag behöver telefonnummer till, de har jag i telefonens kontakter. Tror nog att det ska räcka att kopiera till SIM-kortet.

Ursprungligen av AndyK:

Jo, jag har läst :). Men det var inte en Lumia ;).

Spelar det någon kvitt?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-05-07 20:27

Jag tror bara inte att jag kommer få de problemen Goflorp fått, eftersom jag har mina kontakter sparade på ett annat sätt. Vi använder inte Outlook på mitt jobb, ej heller Mac. Dessutom spelar det mig ingen större roll om den går att synka eller ej, det har jag nämligen inte gjort på min gamla jobbtelefon heller.

Jag såg att telefonen anlänt till godsmottagningen idag under eftermiddagen, vilket borde betyda att den kommer med internposten under förmiddagen i morgon.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-05-09 09:40

Har inte hunnit leka med den så mycket än, men första intrycket är lite ljummet....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-12 09:40

Tja, Goflorp hade nog en WP7, Lumia 800 har ju WP7.5 som uppenbarligen är bättre.
Jag tycker WP7.5 är snyggare, snabbare, smidigare och allmänt bättre än iOS som känns lite ålderstiget vid det här laget. MS har ju trots allt tänkt lite nytt här. Tar en tid att vänja sig vid det, men jag tycker det rockar. Kör man sen Exchange och SharePoint så funkar det ju fett mycket bättre än iOS.

Ursprungligen av bollman:

Tja, Goflorp hade nog en WP7, Lumia 800 har ju WP7.5 som uppenbarligen är bättre.
Jag tycker WP7.5 är snyggare, snabbare, smidigare och allmänt bättre än iOS som känns lite ålderstiget vid det här laget. MS har ju trots allt tänkt lite nytt här. Tar en tid att vänja sig vid det, men jag tycker det rockar. Kör man sen Exchange och SharePoint så funkar det ju fett mycket bättre än iOS.

Mango var det tydligen.

Sedan var det ju inte bara problem med kontakterna, det var ju problem med ALLT när man kopplade den till en Mac. Inget funkade i princip.

men lycka till ni som kör det.
- det kan ni behöva.

Ursprungligen av bollman:

Tja, Goflorp hade nog en WP7, Lumia 800 har ju WP7.5 som uppenbarligen är bättre.
Jag tycker WP7.5 är snyggare, snabbare, smidigare och allmänt bättre än iOS som känns lite ålderstiget vid det här laget. MS har ju trots allt tänkt lite nytt här. Tar en tid att vänja sig vid det, men jag tycker det rockar. Kör man sen Exchange och SharePoint så funkar det ju fett mycket bättre än iOS.

Jo, den var uppdaterad till 7.5 innan jag prackade på den på Goflorp.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-12 21:40

Haha, okej, men...använde du verkligen rätt program? Jag tycker synkprogrammet funkar över all förväntan, men å andra sidan synkar jag bara bilder och musik, resten känns ju som att sladdlöst är vägen... liksom.

Då har man haft Nokia Lumia 800 ett tag och måste bara säga att jag är grymt överraskad hur bra Windows Mobil 7.5 fungerar med senaste uppdatering och med mac.
Nokia fungerar fint med Windows Mobil 7 Connector för mac. Synka kontakter mellan två telefoner fungerar mycket fint via Bluetooth fick jag över alla kontakter från iphone 4S till nokia Lumia 800.

Om Windows Phone 7.5 fungerar så pass bra hur blir Windows Phone 8?
Om Apple inte gör iOS 6 bättre så kan mycket väl hända att min nästa huvud telefon blir en Windows Mobil 8 phone, när iPhone 4S har gjort sitt om ca 1 år då totalt 2 år.

En kollega till mig har en Lumia och det senaste halvåret har jag suttit och pillat med luren så gott som dagligen eftersom jag är nyfiken på vad Windows Phone egentligen är för något. Att det finns många som gillar Lumian är det inget snack om men personligen har jag inte hittat ett enda försonande drag. Apputbudet är hårresande uselt och användargränssnittet är oerhört fult, anser jag.

Kollegan älskar dock sin Lumia. Själv blir jag nog kvar i IOS.

Windows Phone 7.5 är väldigt stabilt och mycket mer tilltalande är android tycker jag, även om Windows Phone 7.5 har färre apps.
Det är väldigt enkelt att navigera och hitta saker i systemet och i telefonen vilket är väldigt bra.
Nu får vi hoppas att Microsoft får i gång app utvecklarna så det kommer fler nytto apps.

Ursprungligen av Hunter78:

Windows Phone 7.5 är väldigt stabilt och mycket mer tilltalande är android tycker jag, även om Windows Phone 7.5 har färre apps.
Det är väldigt enkelt att navigera och hitta saker i systemet och i telefonen vilket är väldigt bra.
Nu får vi hoppas att Microsoft får i gång app utvecklarna så det kommer fler nytto apps.

Det kommer nog att komma fler program när Microsoft lanserar Phone 8.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-08-20 01:48

Har också kört Lumia 800 i snart ett halvår nu. Har däremot aldrig ägt en iPhone, men kör både iOS (iPad) och OS X. Synkar kanon med macen då jag använder mig av SkyDrive som synkar bilderna till datorn. (Måste dock dra bilderna från SkyDrive mappen som ligger integrerat i Finder till iPhoto. Vilket synkar vidare bilderna till iPaden) Kalendern på macen har jag kopplat till mitt gmail-konto så de synkar finfint.

Utseende för mobilen slår iPhone tycker jag, kan vara för att man har sett den så länge och för att varenda kotte har en iPhone och att man får vara lite "unik" med en Lumia 800. Allt är fint integrerat i telefonens operativsystem. Batteritiden är gudomlig, Nokia Drive är kalas och den håller när man tappar den i marken.

Däremot som många påpekar känns mobilen aningen beta. Dåligt med appar, dålig kamera, inge WiFi-hotspot, inge "airplay"

Men ska man ge ett betyg blir det 3,5 av 5. Då den synkar bra med Mac. (vilket jag inte tycker Android gör) Självklart inte lika bra som en iPhone, speciellt inte nu när ML har kommit.

Bevaka tråden