Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia lanserar Lumia

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-15 11:08

Spännande fakta:
När Nokia lanserade Lumia 820 och 920 så sjönk Nokia-aktien.
När Apple lanserade iPhone 5 steg Apples aktie 2%... och Nokias aktie 10%(!)

Ursprungligen av bollman:

Spännande fakta:
När Nokia lanserade Lumia 820 och 920 så sjönk Nokia-aktien.
När Apple lanserade iPhone 5 steg Apples aktie 2%... och Nokias aktie 10%(!)

Låter ganska rimligt. Nokia tjänar mycket mer pengar på licensavgifter än de gör på Lumia. Undrar hur länge det dröjer innan de blir en patent-piñata à la Kodak?

Ganska sanslöst. Men marknaden har väl alltid rätt...

eller beror det på de licenspengar som Apple betalar Nokia?

För övrigt intressant - det var ingen som gnällde om att Nokia begränsar innovation när de krävde (och fick) licenspengar för att Apple använde sig av nokias patent.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-16 00:36

Det kan ju bero på att de flesta av Nokias patent känns mer påtagliga än Apples "känsla-patent". Jag tror också att flertalet Nokias patent är äldre än Apples och därmed striktare skrivna och lättare att besluta om.
De nya patentlagarna i USA gör ju att man kan patentera nästan vad sjutton som helst, eller, det kan man, för man får betala för varje patent och patentverket skiter i om patentet överhuvudtaget är rimligt, utan det blir när någon bestrider patenten som man kollar om de är vettiga (fullständigt vansinnigt, gissa om det varit en del advokater med och beslutat om de reglerna...)

Sen tror jag faktiskt att rätt många var "underwhelmed" med iPhone 5, mycket säkerligen på att läckorna har varit ovanligt stora och exakta denna gång.

Det slog mig nu... Nokia annonserade Liumian före Apple annonserade femman men har vi ens ett lanseringsdatum för Lumian än?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det slog mig nu... Nokia annonserade Liumian före Apple annonserade femman men har vi ens ett lanseringsdatum för Lumian än?

Skulle tro att de väntar på Microsoft, ryktet säger att Windows Phone 8 släpps 29:e oktober.

Givetvis. Jag tänkte mest på skillnaden i strategi men det är klart - det var viktigt för Nokia att visa att de är på gång innan Apple släppte nyheten. Frågan är bara om det hjälpte

Jag tror att Lumia 920 kommer att vara en grym telefon, men den drunknar i mediabruset från iPhone 5. Nokia behöver en succé nu, och precis som du säger vill de nog få lite uppmärksamhet innan Apple presenterade iPhone.

Om jag jämför skillnaden i strategi Apple och "traditionella" mobiltillverkare - så är Apple klart bäst på att kapa tiden mellan presentation och tillgänglighet.

Traditionella mobiltillverkare som Sony (eller SonyEricsson) har (eller hade) en tendens till att presentera nyheterna ett halvår eller mer innan de var tillgängliga.

När folk nu klagar på mediahypen kring Apple så tror jag att den korta tiden mellan presentation och tillgänglighet är en viktig parameter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-23 09:56

Jag håller helt med dej, blir man sugen på en Sony eller något annat, vid en presentation, så hinner man se så många andra presenteras, som är ännu häftigare, innan man hinner köpa den. Så där gör nog Apple helt rätt. Det blir mer "spontana" köp, innan någon annan hinner emellan.

Ja det är ett branschproblem, man vill vara först att presentera nya funktioner för att sedan vänta flera månader till release. Gillar Apples nya modell, där presentation och släpp ligger tätt inpå varandra. Och att de nu faktiskt kan leverera volym från dag ett, de som vill köpa kan göra det..

Jag minns fortfarande när sonyericsson presenterade modeller långt innan och missade ändå produktionsupprampningen så att de inte kunde möta kundernas intresse av telefonen. Usch...

Precis!

Vet inte hur många gånger jag fått förklara för kunder att nej, den telefonen kommer inte förrän om 6 månader. Ja jag vet, den ligger på deras hemsida. Tyvärr dödar de sina egna produkter med den strategin också.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Precis!

Vet inte hur många gånger jag fått förklara för kunder att nej, den telefonen kommer inte förrän om 6 månader. Ja jag vet, den ligger på deras hemsida. Tyvärr dödar de sina egna produkter med den strategin också.

SonyEricsson/Sony/Ericsson var dessvärre effektiva på det. Synd för jag gillade exempelvis deras Raymodell.

Ni som haft Lumia ett tag. Vad tycker ni om navigeringsapplikationen Nokia Kartor? Hur är det med intressepunkter, exakthet osv?
Jag har haft en annan Nokia-telefon med Ovi-maps i vilket det var väldigt krångligt att uppdatera kartorna. Kan man uppdatera kartorna i telefonen utan att installera något program på datorn nu? Både Wifi och 3G i så fall?
Kan man plocka upp en kontakt att navigera till direkt i Nokia Kartor/Nokia Kör?
Finns det med en bilhållare till telefonen (som det gjorde till min gamla Nokia) eller får man köpa en löst?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-01 15:46

Navigeringen funkar bra. Man bara skriver in ungefär dit man ska och sen får man upp förslag på destinationer.
Vet inte om du kan navigera direkt från en kontakt, men det tror jag inte.
Kartorna laddar man ner direkt ifrån telefonen.

Har en Nokia C5 liggande här på skrivbordet. Helt overksam. Men navigering var den ganska bra på. Tror t o m man kunde ta ner kartorna till den utan att koppla den till en dator infekterad med Windows.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-10-01 21:20

Det som är bra med Nokias kartor och kör app är att man kan ladda ner kartor i offline läge, vilket är bra när man ska på semester och inte vill betala dyra pengar för 3G uppkoppling. Samt att jag kommit rätt varje gång!

Jaha så har jag då varit ägare till en LUMIA 920 i en vecka.... Var trött på hypen kring iphone och ville prova något annat. Här kommer lite åsikter från användandet:
Telefonen är rätt stor jämfört med min gamla iphone 3Gs och även med nyare iphone, men man vänjer sig väldigt snabbt. Den är tung och känns riktigt gedigen i handen. Skärmen är knivskarp och jag skulle inte kunna byte ner mig i storlek ens efter denna vecka.
De basala funktionerna som att ringa och SMS:a funkar bra bortsett från att tangentbordsuppsättningen på svenska inte är komplett. Alla specialtecken, som accenter, saknas! Riktigt dåligt då problemet uppmärksammats redan när telefonen kom. Klagade hos Nokia som hänvisade till MS. SJ vs Banverket pajkastningsvibbar.

Det konstiga är att telefonen saknar en mängd självklara funktioner som tidtagarur, timer, miniräknare osv. Hur tänkte MS där när de lade med ett alarm, men inte det andra. Känns jobbigt att ha tre appar för tre att hantera tid...
Vidare är utbudet av appar rätt värdelöst, alla mina favoriter, bal Sydsvenskan, skånskan och Skånetrafiken saknas. SVTplay-appen är bara en länk till mobilversionen av hemsidan, samma med YouTube-appen. De öppnar båda IE.

Kameran är helt ok för att vara mobilkamera och det är inga konstigheter att båda maila och SMSa bilder. Apples bildinsamling kan hitta mobilen men inte bilderna på den.

Synkning med macen är väl ingen dröm men det funkar att lägga in både bild och ljud samt få ut dito ut telefonen via Windows Phone.

Just det - 4G är inte så dumt.... Inte om man som jag bor i Malmö där det faktiskt finns täckning:)
På det hela taget verkar det vara en väldigt bra telefon när man lärt sig allt.... Skulle nog säga att den är bättre än iphone på rätt många punkter och på det hela taget än bättre telefon. Har kollat på 5:an och den känns rätt trött och omodern.
/m

EDIT: så här innan jag går hem från jobbet...
Batteritid är något som inte visas, varken i procent eller med symbol. Man får helt enkelt "släcka" telefonen och använda knappen på sidan för att sedan gå till låsskärm för att se batterisymbol. Samma med täckning.... Så jävla omständligt. SKÄMS microsoft.

Senast redigerat 2013-07-22 21:23
Ursprungligen av martinator:

På det hela taget verkar det vara en väldigt bra telefon när man lärt sig allt.... Skulle nog säga att den är bättre än iphone på rätt många punkter och på det hela taget än bättre telefon. Har kollat på 5:an och den känns rätt trött och omodern.

Jag blev nyfiken på vilka punkter som du menar?

Jag gillar Nokia, och i grund och botten gillar jag Windows OS. Det är framförallt 2 saker som gör att det aldrig kommer att bli annat än iPhone som primär lur. 1) Jag kör kontakter och kalender via iCloud. Så länge man inte kan synka dessa mot andra system och lurar blir det inget. 2) Jag har investerat tusentals kronor i iOS-appar. Jag vill inte köpa dem igen, om och när de kommer till Windows.

Du kan synkakontakter med Google contacts

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan synkakontakter med Google contacts

Ja, men då måste jag blanda in Google. Och nuförtiden går det ju inte att köra Active Sync mot Google som förr.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, men då måste jag blanda in Google. Och nuförtiden går det ju inte att köra Active Sync mot Google som förr.

outlook.com.

Ursprungligen av keptang:

outlook.com.

Har de någon form av active sync? Mailen kan man ju inte ens köra IMAP på där.

Ursprungligen av pmarriott:

Har de någon form av active sync? Mailen kan man ju inte ens köra IMAP på där.

Japp, det är Active Sync.
För Windows Phone / iOS / Android.
Inte för mail på Mac (OS X alltså ).

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, men då måste jag blanda in Google. Och nuförtiden går det ju inte att köra Active Sync mot Google som förr.

Ja det är riktigt - för att använda Google måste du blanda in Google

Jag letade lite och fingrade lite... det går att få fram batteristatus, mottagning mm utan att gå ut till "låsskärm"...
Så nu är jag glad igen:)

Citat:

Jag blev nyfiken på vilka punkter som du menar?

Skärmen är större, har högre upplösning. Webläsaren är överlägsen vad gäller att stödja format vilket gör den rätt mycket skönare att surfa på, den visar det mesta inklusive web-TV som många tidningar har. Den har 4G - som funkar! Den är faktiskt lika enkel som iPhon att skapa nätverk med -det är ett fullfjädrat trådlös moden med router som man kan ha 8 olika användare anslutna samtidigt. Den har bättre mycket bättre kamera. Officepaketet ingår. Det känns mer som en liten dator och inte som en "leksak". Svårt att förklara.
Sen det subjektiva : den känns mer modern helt enkelt.

Ok, då är jag med och vet vad jag anser;)

Men vilka format klarar webbläsaren? Flash? Är det något mer format som är problem för iOS?

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, då är jag med och vet vad jag anser;)

Men vilka format klarar webbläsaren? Flash? Är det något mer format som är problem för iOS?

nu har jag ingen iphone här men tex sydsvenskans web-TV?

Bevaka tråden