Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya iMacs med Sandy Bridge och Thunderbolt

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

...Sen kanske det är en begränsning i Thunderbolt att bara ha en skärm per port...

Den begränsningen ligger nog inte i Thunderbolt. Den ligger i skärmen.

Dagens skärmar har inga Thunderbolt-portar. De har MiniDisplayport. Skärmen kan alltså inte länka vidare till fler skärmar. Därför måste skärmen ligga sist i Thunderbolt-kedjan. Därför blir det bara 1 skärm per Thunderbolt-kedja.

Om skärmen hade haft två Thunderbolt-portar, så hade man säkert kunna länka vidare till fler skärmar.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 14:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den begränsningen ligger nog inte i Thunderbolt. Den ligger i skärmen.

Dagens skärmar har inga Thunderbolt-portar. De har MiniDisplayport. Skärmen kan alltså inte länka vidare till fler skärmar. Därför måste skärmen ligga sist i Thunderbolt-kedjan. Därför blir det bara 1 skärm per Thunderbolt-kedja.

Om skärmen hade haft två Thunderbolt-portar, så hade man säkert kunna länka vidare till fler skärmar.

Se det såhär. Det är inte Thunderbolt du kopplar in till skärmen utan DP. DP är inte kedjekopplad. Det enda TB gör är att "skicka vidare" en DP-signal i kedjan. Så även om skärmen hade dubbla TB kontakter så är det inte alls säkert att du skulle få två olika skärmbilder för det utan mest troligt att den första skärmen i kedjan skulle få bild och den andra skulle vara svart.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-05-05 20:36
Ursprungligen av studiox:

Se det såhär. Det är inte Thunderbolt du kopplar in till skärmen utan DP. DP är inte kedjekopplad. Det enda TB gör är att "skicka vidare" en DP-signal i kedjan. Så även om skärmen hade dubbla TB kontakter så är det inte alls säkert att du skulle få två olika skärmbilder för det utan mest troligt att den första skärmen i kedjan skulle få bild och den andra skulle vara svart.

Om DisplayPort v 1.2:

"Other improvements include multiple independent video streams (daisy-chain connection with multiple monitors)"

"As of February 2011, the latest HD 6000 series graphics cards feature support for DisplayPort 1.2, allowing daisy-chaining multiple monitors from the same connector"

Källa

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 22:27
Ursprungligen av Peth:

Om DisplayPort v 1.2:

"Other improvements include multiple independent video streams (daisy-chain connection with multiple monitors)"

"As of February 2011, the latest HD 6000 series graphics cards feature support for DisplayPort 1.2, allowing daisy-chaining multiple monitors from the same connector"

Källa

Vad coolt det hade jag ingen aning om. Undrar om det finns några skärmar som fixar det.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-05-05 23:17
Ursprungligen av studiox:

Vad coolt det hade jag ingen aning om. Undrar om det finns några skärmar som fixar det.

Apple Cinema Display kommer säkert att uppdateras tillsammans med Mac Pro. Då kommer skärmen säkert få 2 thunderbolt så att man kan daisy chaina. Fast det är en spekulation jag har, men känns troligt.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 10:30

Nej gör inte det. Du kommer få långsam uppdatering av skärmen i så fall. Inte alls optimalt. Undersök också om det är DisplayLink annars finns det inte drivrutiner för mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 11:33

Fick uppgifter från en bekant att det ska fungera bra för webbläsaren eller spotify. Tänker inte skicka videoströmmar eller något krävande. Ska dock undersöka saken med DisplayLink. Tack för tipset!

Ursprungligen av studiox:

Nej gör inte det. Du kommer få långsam uppdatering av skärmen i så fall. Inte alls optimalt. Undersök också om det är DisplayLink annars finns det inte drivrutiner för mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 11:38

Så här skriver en användare av tillbehöret på Dustin

"Funkar super med OS X har tre stycken kopplade till en iMac i7. En krånglade men snabb och bra support från Dustin så löste det sig utan krångel. Dock bör man ladda ner de nya drivrutinerna från DisplayLink. Tilläggas skall nog att USB-adaptrarna är inte lämpade att köra videoströmmar på men perfekt för mail, IM, verktyg mm mm"

Alltså så borde det fungera. Relativt bra. Typ. Kommer som sagt enbart använda den delen för fönsterhantering och sen i uttaget
för miniDisplay/ThunderBolt kommer jag köra en miniDisplay > dvi till min andra skärm.

Ursprungligen av studiox:

Nej gör inte det. Du kommer få långsam uppdatering av skärmen i så fall. Inte alls optimalt. Undersök också om det är DisplayLink annars finns det inte drivrutiner för mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 13:41

Jag mejlade Dustin angående om de kunde hjälpa mig, vilket de kunde. Fick en länk till de drivrutiner som behövs för att få : "DELTACO USB 2.0 TILL VGA-ADAPTER DVI/HDMI 1600X1200 - Ger dig enkelt möjlighet att köra extra skärmar på t.ex din laptop - Produktinformation" att fungera i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 17:15
Citat:

FLASH: The 2011 iMac EFI update enables 6Gb/s mode on two internal SATA ports.

Tack för den!

Gällande flera skärmar…
Då är begränsningen i TB / DP och inte i grafikkortet. Alltså man måste ha en fysisk kontakt per skärm på moderkortet alt. grafikkortet.

Kan Apple inte ta och uppdatera MacPro nu också?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 17:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Tack för den!

Gällande flera skärmar…
Då är begränsningen i TB / DP och inte i grafikkortet. Alltså man måste ha en fysisk kontakt per skärm på moderkortet alt. grafikkortet.

Kan Apple inte ta och uppdatera MacPro nu också?

Klart det finns en begränsning på grafikkortet också.

Nej, ingen ny MacPro än på många år, det har jag inte råd med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 17:47
Ursprungligen av studiox:

Klart det finns en begränsning på grafikkortet också.

I sammanhanget är det inte så om inte Apple använder en speciell version av AMDs grafikkort. Men visst kan grafikkortet ha en begränsning. Så vitt jag kan se har alla Radeon 6XXXM kort stöd för AMD Eyefinity Technology.

Citat:

AMD Eyefinity multi-display technology:
- Support for up to 6 simultaneous displays
- Independent resolutions, refresh rates, color controls, and video overlays

Display grouping
- Combine multiple displays to behave like a single large display

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 19:17
Ursprungligen av Erik.dv:

I sammanhanget är det inte så om inte Apple använder en speciell version av AMDs grafikkort. Men visst kan grafikkortet ha en begränsning. Så vitt jag kan se har alla Radeon 6XXXM kort stöd för AMD Eyefinity Technology.

AMD Eyefinity har inget med flera kanaler att göra utan man använder samma kanal, fast med högre bandbredd. Tror inte ens OSX klarar av detta, se nedan bland annat.

What products support AMD Eyefinity technology?
AMD Eyefinity technology was introduced in AMD's latest line of ATI Radeon™ HD 5000 Series graphics products which includes the following:

AMD Radeon™ HD 6870 GPUs
AMD Radeon™ HD 6850 GPUs
ATI Radeon™ HD 5970 GPUs
ATI Radeon™ HD 5800 Series GPUs
ATI Radeon™ HD 5700 Series GPUs
ATI Radeon™ HD 5670 GPUs
ATI Radeon™ HD 5500 Series GPUs
ATI Radeon™ HD 5450 GPUs
ATI Mobility Radeon™ HD 5400 Series or higher GPUs

Note: These products support up to 6 display pipelines per GPU and the total number of display pipelines depends on the GPU as implemented by the manufacturer.1 Also, at least 3 simultaneous, active display outputs, including one DisplayPort™ connector are required to support AMD Eyefinity technology. Please consult the manufacturer of a particular product to confirm if it supports this feature.

What Operating Systems does AMD Eyefinity technology work with?
At present Windows® Vista and Windows® 7 support AMD Eyefinity technology.

Can I support different resolutions?
All monitors running in a Display Group or cloned modes must be running with the same resolution.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-05 20:45

SATA 3.0 ordnades med en uppgradering av EFI.
iMac EFI Update 1.6 Adds 6 Gb/s SATA Capabilities - Mac Rumors

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-06 11:56

Om man tittar på iFixit så ser det inte ut att vara helt svårt ut att sätta i en SSD i efterhand och slippa betala 5000:- extra för SSD. Nu är det iof. en stor SSD men jag vill inte betala 5000 för det.

Man får ju en Intel 120GB SSD för 1699:- INTEL 320 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 25NM - Nya versionen av X25-M som finns i många kapaciteter! - Produktinformation

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-06 14:36

Synd att 6Gb/s SDDerna är lite dyrare men jag skulle nog köra på något åt det här hållet:

OCZ VERTEX 3 MAX IOPS 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC

Den kostar ett par lappar mer men är också mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2011-05-07 10:44

Vet någon vilket märke och modell det är på SSD:n i iMacen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-09 11:00

Vet inte man gissar att det är INTEL SSD

Toshiba eller Samsung i MBA och MBP enligt diverse trådar på nätet. iMac verkar åtminstone tidigare ha kört med Toshiba. Misstänker att Bare Feats har jämförelser,

Senast redigerat 2011-05-10 03:10
Bevaka tråden