Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya iMacs med Sandy Bridge och Thunderbolt

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av JesperA:

Enligt macrumors:

"While we were unable to find explicit mention of support for Target Display Mode on the new iMac product pages, an Apple sales representative has confirmed to us that the new 27-inch models do continue to support the feature through the new Thunderbolt ports."

Ingenting har egentligen förändrats iom introduktionen av Thunderbolt då dom kör native displayport.

Super! Jag hade bara läst denna artikel, innan den uppdaterades:

Target Display Mode missing in action on new iMacs (Updated)

Ingen optisk enhet?

Ursprungligen av Mathias Falk:

Ingen optisk enhet?

Jo.

"Connections and Expansion: SuperDrive, SDXC card slot, audio in, audio out, USB 2.0, FireWire 800, Thunderbolt, Gigabit Ethernet."

Apple - iMac

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-03 16:49
Ursprungligen av Mathias Falk:

Ingen optisk enhet?

"Slot-loading 8x SuperDrive with 4x double-layer burning (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)"

Apple - iMac - Compare the 21.5- and 27-inch iMac.

Tack! Måste läsa nogrannare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-03 17:53

Apple - iMac - Fast graphics and processor performance. förstår inte riktigt dem dära graferna till höger "outstanding performance" och "grapic performance"

När man väljer den bättre så får ju varje punkt mindre x. E det fel eller är det jag som är förvirrad?

Sen kan man välja som tillval att ha både HDD och SSD i samtidigt Hur får dem plats med det?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-05-03 23:33
Ursprungligen av Kajan:

Apple - iMac - Fast graphics and processor performance. förstår inte riktigt dem dära graferna till höger "outstanding performance" och "grapic performance"

När man väljer den bättre så får ju varje punkt mindre x. E det fel eller är det jag som är förvirrad?

Sen kan man välja som tillval att ha både HDD och SSD i samtidigt Hur får dem plats med det?

Apples grafer är alltid lite godtyckliga

SSD-disken som man kan ha som extra tillval utöver den vanliga hårddisken är väldigt liten i jämförelse. SSD-diskar består inte alls av samma utrymmeskrävande komponenter. Kolla t.ex. denna bilden som ska visa SSD-disken som sitter i en Macbook Air. Det ser mer ut som ett RAM-minne:
http://assets.vr-zone.net/10740/owc_ssd_macbookair-thumb-640xauto-18832.jpg

Ursprungligen av Ree_Tab:

Apples grafer är alltid lite godtyckliga

SSD-disken som man kan ha som extra tillval utöver den vanliga hårddisken är väldigt liten i jämförelse. SSD-diskar består inte alls av samma utrymmeskrävande komponenter. Kolla t.ex. denna bilden som ska visa SSD-disken som sitter i en Macbook Air. Det ser mer ut som ett RAM-minne:
http://assets.vr-zone.net/10740/owc_ssd_macbookair-thumb-640xauto-18832.jpg

Den ser väl ut som ett ram-minne pga att man plockat ur minnet ur disken för att spara plats

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-03 18:14

Min iMac känns så fruktansvärt gammal nuförtiden. Under 2008-2009 var uppdateringarna väldigt blygsamma så jag tänkte september 2009 att datorerna kommer väl bara bli några tiondels GHz snabbare framledes. Så fel man hade. Nu har t o m entrylevel quad. Handbrake måste flyga med fyra CPU på den.

  • Medlem
  • 2011-05-03 18:20

Passade på och ta en bild på de gamla priserna så att somliga kan sitta och gräma sig. från 1000 till 2000 kr billigare och mycket bättre.
Själv hann jag precis lämna tillbaka en 27:a när MBP kom med nytt godis. Insåg vad som väntade.

Gamla konfig/priser: 21,5/3,06i3 11.995kr, 21,5/3,2i3 14.995kr, 27/3,2i3 16.995kr, 27/2,8i5QC 19.995kr

  • Medlem
  • 2011-05-03 19:10

Perfekt läge för mig att byta ut min iMac från 2008

Tycker det var en perfekt uppdatering på iMacarna! Äntligen känns det som riktigt prisvärda datorer igen, de slappade lite för länge med förbättringarna tycker jag.

Samtliga grafikkort är inte mer än 3 4 månader gamla. Det har gått frammåt.

Senast redigerat 2011-05-03 20:35
  • Medlem
  • 2011-05-03 23:16

Jag trodde att 512 MB var mycket för ett grafikkort. Nu finns AMD Radeon HD 6970M med 1 eller 2 GB minne.

Kan någon förklara vad det finns för fördelar med 2 GB grafikminne?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-04 12:24
Ursprungligen av MP:

Jag trodde att 512 MB var mycket för ett grafikkort. Nu finns AMD Radeon HD 6970M med 1 eller 2 GB minne.

Kan någon förklara vad det finns för fördelar med 2 GB grafikminne?

Jag funderar också på detta...hur ligger det egentligen till med detta i dagens datorer? Vad är det egentligen för processer som har fördel av att ha hela 2 GB grafikminne istället för 1 GB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 19:40
Ursprungligen av zinned:

Jag funderar också på detta...hur ligger det egentligen till med detta i dagens datorer? Vad är det egentligen för processer som har fördel av att ha hela 2 GB grafikminne istället för 1 GB?

Mer minne är bra speciellt med högre upplösta skärmar. 27" iMac kan driva totalt 3st 30" skärmar vilket är många pixlar. Vidare är program som körs på GPUn VRAM hungriga.

Dock undrar jag lite också varför Apple envisas med mobile kort i iMac. Måste vara utrymme eller värmeutckeling men lite skumt. Mycket dyrare och slöare kretsar.

Tycker det var en riktigt bra uppdatering av iMac:arna. Själv köpte jag första generationens 27" i7, den har gått som en klocka sedan dess trots 8h+ användning per dag (jobb samt fritid). Funderar starkt på att byta upp mig. Inte för att den jag har på något sätt känns otillräcklig, men.. ni vet hur det är, mycket vill ha mer

En fråga (lite offtopic) - hur mycket får man, på en höft, för en 2.8 i7 (late 2009) om man säljer begagnat? Försöker klura ut hur dyrt det blir att sälja den jag har och köpa en av de nya.

Ursprungligen av Kermit:

En fråga (lite offtopic) - hur mycket får man, på en höft, för en 2.8 i7 (late 2009) om man säljer begagnat? Försöker klura ut hur dyrt det blir att sälja den jag har och köpa en av de nya.

Vi har redan flyttat en exakt likadan offtopicfråga från den här tråden, för den är... Offtopic. Så ta det i en annan tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 09:05

Nästa fråga är hur stor prestandaskillnad ger det att sätta SSD i den i övrigt värstingkonfade iMacen, med i7 3,4 GHz? Hur bökigt är det för övrigt att sätta in mer RAM i 27"aren?

Ursprungligen av tawi:

Nästa fråga är hur stor prestandaskillnad ger det att sätta SSD i den i övrigt värstingkonfade iMacen, med i7 3,4 GHz? Hur bökigt är det för övrigt att sätta in mer RAM i 27"aren?

SSD gör väldigt stor förbättring oavsett dator, ett måste om man ändå ska lägga ut pengarna på en ny dator.

En tråd; http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/283148-ssd-vs-hdd-video.html

Hur byter man minne: iMac (sent 2009) och iMac (mitten 2010): Installera eller byta ut minne

Ursprungligen av tawi:

Nästa fråga är hur stor prestandaskillnad ger det att sätta SSD i den i övrigt värstingkonfade iMacen, med i7 3,4 GHz?

Alltså, det beror ju på vilka prestanda du menar. Allt som involverar hårddisken blir snabbare när man går från en roterande mekanisk disk till SSD, vilket gör väldigt mycket för rappheten överlag, men resten är ju detsamma. Jag hade inte tvekat en sekund.

Citat:

Hur bökigt är det för övrigt att sätta in mer RAM i 27"aren?

Om de inte ändrat chassit väldigt mycket: Lucka på undersidan, en skruv med phillips-skalle. Tar väl en minut ungefär.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-04 09:21
Ursprungligen av tawi:

Nästa fråga är hur stor prestandaskillnad ger det att sätta SSD i den i övrigt värstingkonfade iMacen, med i7 3,4 GHz? Hur bökigt är det för övrigt att sätta in mer RAM i 27"aren?

Din dator kommer inte gå snabbare med SSD, däremot kommer den läsa och skriva data snabbare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 09:34
Ursprungligen av studiox:

Din dator kommer inte gå snabbare med SSD, däremot kommer den läsa och skriva data snabbare

Fast hastigheten märks som din dator vore just snabbare då allt på en dator handlar om läsa/skriva. Så jo ens dator upplevs bra mycket snabbare med SSD

  • Oregistrerad
  • 2011-05-04 10:23
Ursprungligen av 20hz:

Fast hastigheten märks som din dator vore just snabbare då allt på en dator handlar om läsa/skriva. Så jo ens dator upplevs bra mycket snabbare med SSD

smaken som baken, jag har två SSD i min dator och det enda som går snabbare är att starta upp datorn. Då har jag ändå en MacPro med 16 cores

Ursprungligen av studiox:

smaken som baken, jag har två SSD i min dator och det enda som går snabbare är att starta upp datorn. Då har jag ändå en MacPro med 16 cores

Kanske beror på att din MacPro är något lite snabbare i sig än en MBP eller iMac. Färre flaskhalsar, helt enkelt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 10:46
Ursprungligen av pmarriott:

Kanske beror på att din MacPro är något lite snabbare i sig än en MBP eller iMac. Färre flaskhalsar, helt enkelt?

Fast om det är färre flaskhalsar borde det inte ge ännu mer att byta till SSD då? Iom att det då i princip bara är diskarna som halkar efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 11:33
Ursprungligen av tawi:

Fast om det är färre flaskhalsar borde det inte ge ännu mer att byta till SSD då? Iom att det då i princip bara är diskarna som halkar efter.

Precis

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 09:39
Ursprungligen av studiox:

Din dator kommer inte gå snabbare med SSD, däremot kommer den läsa och skriva data snabbare

Låter bra. Läser lite andra trådar också, det är ändå några tusen extra det handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 09:45
Ursprungligen av tawi:

Låter bra. Läser lite andra trådar också, det är ändå några tusen extra det handlar om.

Tänk på att du inte kan stoppa i en extra SSD sen i efterhand då detta är tydligen sjukt svårt?

Någon som vet om 27" standalone skärmen (för ca:10k) är densamma som sitter i nya iMac? om inte vad är det är för skillnad!?

Bevaka tråden