Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya iMacs med Sandy Bridge och Thunderbolt

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 09:33
Ursprungligen av kpt.blau:

Någon som vet om 27" standalone skärmen (för ca:10k) är densamma som sitter i nya iMac? om inte vad är det är för skillnad!?

Detta har redan besvarats flertalet ggr i olika trådar. Men ja, det är det. Nu vet jag dock inte exakt svar om den version som släpptes igår särskiljer sig men förra genrerationen hade samma display. Vore en ganska onödig kostnad om Apple skulle haft två olika versioner då de snabbt får ner priserna i masstillverkning.

Hmm. Kanske är det så. Verkar iaf som att de flesta som har satt in SSD är ense om att SSD är "the shit".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 12:35

Är det någon som vet om det är möjligt att peta in maximalt (16Gb) med minne i den billigaste 21,5":arn? Det ska väl inte vara något hinder för att den är lite billigare? Har slopat tanken med en Mac mini utan går istället på den billigaste iMac :). Från en Core2Duo är det ett stort steg!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 12:47
Ursprungligen av Mcus:

Är det någon som vet om det är möjligt att peta in maximalt (16Gb) med minne i den billigaste 21,5":arn? Det ska väl inte vara något hinder för att den är lite billigare? Har slopat tanken med en Mac mini utan går istället på den billigaste iMac :). Från en Core2Duo är det ett stort steg!

Är det inte så att det är 2 minnesplatser i 21,5"aren och 4 i 27"aren. Att det inte går att köpa minnen i 8GB moduler från Apple är en sak, men det går från andra ställen, tex Macoteket (Artikelnummer: AP-MBD31333-G08 och kostar 5195kr per modul) dock inte helt gratis.

Ursprungligen av tawi:

Är det inte så att det är 2 minnesplatser i 21,5"aren och 4 i 27"aren. Att det inte går att köpa minnen i 8GB moduler från Apple är en sak, men det går från andra ställen, tex Macoteket (Artikelnummer: AP-MBD31333-G08 och kostar 5195kr per modul) dock inte helt gratis.

I min förra generationens 21,5" 3,2 GHz i3 är det fyra minnesplatser. Två upptagna vid köp, två tomma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:08

Okej, jo men då är det med 99 % säkerhet även det i den nya generationen :).

Ursprungligen av johan_tanying:

I min förra generationens 21,5" 3,2 GHz i3 är det fyra minnesplatser. Två upptagna vid köp, två tomma.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 13:10
Ursprungligen av Mcus:

Okej, jo men då är det med 99 % säkerhet även det i den nya generationen :).

DÅ borde man kunna trycka i 32GB med andra ord?

Ursprungligen av tawi:

DÅ borde man kunna trycka i 32GB med andra ord?

Rent fysiskt går det, men det garanterar inte att du kan använda allt det där minnet. Det finns alltid en maxgräns för hur mycket datorn adresserar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:30

Så det spelar ingen roll om operativsystemet klarar av att hantera det. Datorn måste i sin tur (alltså hårdvaran) klara av minnesflödet?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Rent fysiskt går det, men det garanterar inte att du kan använda allt det där minnet. Det finns alltid en maxgräns för hur mycket datorn adresserar.

Ursprungligen av Mcus:

Så det spelar ingen roll om operativsystemet klarar av att hantera det. Datorn måste i sin tur (alltså hårdvaran) klara av minnesflödet?

Precis. Alla komponenter måste vara med. Både hård- och mjukvara.

Det verkar faktiskt vara så att 32 GB funkar; försöker läsa mig till.
http://download.intel.com/design/processor/datashts/324641.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:51
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Precis. Alla komponenter måste vara med. Både hård- och mjukvara.

Det verkar faktiskt vara så att 32 GB funkar; försöker läsa mig till.
http://download.intel.com/design/processor/datashts/324641.pdf

Samtidigt så säger de också:
1Gb, 2Gb, and 4Gb DDR3 DRAM technologies are supported
— Using 4Gb device technologies, the largest memory capacity possible is 32 GB,
assuming Dual Channel Mode with four x8 dual ranked unbuffered DIMM
memory configuration

Dvs 4x4 = 16 GB.

Ingen som kan skaffa nya iMacen och så testar vi?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 14:14
Ursprungligen av 20hz:

Samtidigt så säger de också:
1Gb, 2Gb, and 4Gb DDR3 DRAM technologies are supported
— Using 4Gb device technologies, the largest memory capacity possible is 32 GB,
assuming Dual Channel Mode with four x8 dual ranked unbuffered DIMM
memory configuration

Dvs 4x4 = 16 GB.

Ingen som kan skaffa nya iMacen och så testar vi?

Jag kan köpa en om du sponstar med 4 st 8GB moduler!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-04 13:02

En sak jag aldrig förstått. iMac är bra på många sätt, de har processorer i sig som stationära datorer har i sig normalt (inte nerbantade processorer för bärbara datorer) samt att dem har interna hårddiskar som man ser normalt i stationära datorer.

Men varför envisas dem med grafikkort som normalt sitter i bärbara datorer och inte stationära? Kan förstå att de inte slänger in ett GTX 580 precis, eftersom det skulle vara svårt att kyla och ha tillräcklig strömförsörjning till. Men det finns mycket billigare grafikkort som är mycket bättre än de grafikkorten Apple har i sina iMacs som inte blir särskilt varma och som inte tar stor plats, är det omöjligt att få in? eller måste allt sitta på samma logicboard som det gör nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:14

Enligt vad som står på Apples hemsida angående nya iMac så kan man trycka in 16Gb ram i samtliga modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:18
Ursprungligen av Mcus:

Enligt vad som står på Apples hemsida angående nya iMac så kan man trycka in 16Gb ram i samtliga modeller.

Där står det att maxram på en Macbook pro är 8. Men man kan ha 16 gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 13:22

Då är det nog möjligt att peta in 4x8Gb stickor i en iMac

Ursprungligen av 20hz:

Där står det att maxram på en Macbook pro är 8. Men man kan ha 16 gb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-04 13:58

Nu känner jag mig tvingad att vara petimäter här, kanske för att alla ignorerar frågorna ovan

Men ---> Gb != GB

Kom igen nu, låt oss använda rätt benämningar

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 15:37

Har någon koll på siffrorna på sidan Apple - iMac - Fast graphics and processor performance. Tycker det verkar vara väldigt snett, ju "bättre" hårdvara ju sämre testresultat får man ut. Gäller både processor och grafikkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 15:45

Intressant med CPU-sockel, bra för framtida uppgraderingar kan man ju hoppas på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 19:06
Citat:

Det man inte ser på dessa bilder tyvärr är vad det sitter för SSD enheter i de nya iMacarna. Någon som vet? Är de snabbare är tidigare modeller?

Apple har generellt sätt ganska slöa SSD-diskar. Kanske man ändrat på detta i och med iMac men troligen inte, speciellt så man fortfarande kör SATA II

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-04 15:59

Det man inte ser på dessa bilder tyvärr är vad det sitter för SSD enheter i de nya iMacarna. Någon som vet? Är de snabbare är tidigare modeller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-04 16:49

MBA har dödat mitt imac intresse fullständigt. konstigt couldnt care less..

Men alltid trevligt med ny hårdvara- LÄGRE PRISER från Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 18:58
Citat:

Sponsor OWC has posted a photo gallery with some teardown photos of a 2011 iMac 27in 3.4GHz, and notes in a later blog post that there's no SATA III (6Gb/sec) in the new models. (Unlike the 2011 MacBook Pros, which are said to have SATA III now on even the optical drive bus in the later builds.)

Hur tänkte Apple nu? SATA III känns ganska självklart om man har en dator från 2011. Nya SSD diskar vill verkligen ha detta. Förvissor snålar Apple på val av SSD-media också men ändå. Massiv miss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 19:36

Så. Då har jag beställt nya iMac :). Vart en 21,5" core i5 i grundutförandet! Tänker koppla samman den med mina två 23" Dells som redan står uppradade i vertikalt läge på skrivbordet. Blir en fröjd att koda, redigera och surfa loss på denna setup. Beräknad leverans den 10 maj!!

Ursprungligen av Mcus:

Så. Då har jag beställt nya iMac :). Vart en 21,5" core i5 i grundutförandet! Tänker koppla samman den med mina två 23" Dells som redan står uppradade i vertikalt läge på skrivbordet. Blir en fröjd att koda, redigera och surfa loss på denna setup. Beräknad leverans den 10 maj!!

Hur ska du göra det? Det är bara 27" som har två Thunderbolt/DisplayPort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-04 22:18

Tänkte använda mig av detta tillbehör DELTACO USB 2.0 TILL VGA-ADAPTER DVI/HDMI 1600X1200 - Ger dig enkelt möjlighet att köra extra skärmar på t.ex din laptop - Produktinformation.

Ursprungligen av Capeman:

Hur ska du göra det? Det är bara 27" som har två Thunderbolt/DisplayPort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-05-05 09:53

Finns det ingen Displayport splitter eller hubb? Eller går inte det att bygga rent tekniskt?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-05 10:32
Ursprungligen av tawi:

Finns det ingen Displayport splitter eller hubb? Eller går inte det att bygga rent tekniskt?

Även om det skulle finnas det så skulle det betyda att du skulle få samma signal till flera skärmar, och det vill du väl inte? Vill du ha flera skärmar behöver du flera grafikkort, så enkelt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-05 11:54
Ursprungligen av studiox:

Även om det skulle finnas det så skulle det betyda att du skulle få samma signal till flera skärmar, och det vill du väl inte? Vill du ha flera skärmar behöver du flera grafikkort, så enkelt är det.

Det stämmer inte riktigt. AMDs senaste grafikkortet till MacPro stödjer 3 skärmar, lika så grafikkortet i 27" iMacen. Sen kanske det är en begränsning i Thunderbolt att bara ha en skärm per port. AMDs kort klarar teoretiskt sätt tror jag 6 skärmar med deras Eyefinity teknik.

Bevaka tråden