Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air som huvuddator

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ingen Macbook har IPS.

edit: Det är samma panel i 2011 som i 2010.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-03 22:25

Men, om man byter SSD och kör med det till någonting behöver åberopa garantin sätter man ju tillbaka original-SSDn inför reparationen. Då blir det väl inget tjafs från apple?

Jag har inte sett någon form av plombering i de macar jag skruvat på.

Men om det blir dyrare nu med 3e part så välj 256 från början.

Vad jag förstår är ssd:n (flashkretsarna) monterad direkt på moderkortet, så det är inte som att byta en vanlig hårddisk direkt.
För mig föll valet på mbp 13" mest på grund av utbytbar hårddisk, mäjighet till mer minne samt firewire och optisk läsare (som jag använd ca 3 ggr pr år)

Ursprungligen av Knutsson:

Vad jag förstår är ssd:n (flashkretsarna) monterad direkt på moderkortet, så det är inte som att byta en vanlig hårddisk direkt.
För mig föll valet på mbp 13" mest på grund av utbytbar hårddisk, mäjighet till mer minne samt firewire och optisk läsare (som jag använd ca 3 ggr pr år)

Det är inte som att byta en vanlig hårddisk, nej, men de är inte fastlödda eller liknande. De går bra att byta dem, men ersättningsdiskarna är dyra.

Ursprungligen av Capeman:

Det är inte som att byta en vanlig hårddisk, nej, men de är inte fastlödda eller liknande. De går bra att byta dem, men ersättningsdiskarna är dyra.

I den första omgången 11 och 13 air kan du byta.
De senaste är fastlödda nu dock.

Eller har jag fel nu kanske. Blev osäker.

Ursprungligen av illerG:

I den första omgången 11 och 13 air kan du byta.
De senaste är fastlödda nu dock.

Eller har jag fel nu kanske. Blev osäker.

Nej, det är de inte, ja du har fel.

MacBook Air 13" Mid 2011 Teardown - iFixit

Är väl lika bra att ta detta i en gammal tråd än att skapa ny förstås...

I dagsläget används min MBP 13" (mid 2009, 2,26GHz, 4GB) både som allti-i-allo och arbetshäst för musikstudion. Oftast står den snällt i ett BookArc-ställ kopplad till en skärm, 2 fw-diskar, ett ljudkort och ett litet midiklaviatur (båda usb).

Pärlan börjar ju ha några år på nacken och jag gick först i tankar om att slänga i en ssd och 8GB ram för att fräscha upp den. Sen började jag dregla över en 27-tums iMac men insåg att jag trots allt kommer behöva kunna flytta datorn då och då (studio, replokal, gig).

Sen såg jag den här: Belkin : Thunderbolt Express Dock

Jag är kopiöst less på alla sladdar till och från datorn! Om jag köper hubben och den värsta 13" MBA får jag större lagringskapacitet (rappare med flashlagring), lika mkt minne, och en smidigare dator de gånger jag flyttar på den. Och såklart EN kontakt plus magsafe att koppla i och ur...

Men... Hur står sig processorerna mot varandra när det kommer till nedmixning? Jag använder även Plex Media Server som får transcoda tunga mkv-filer titt som tätt. Orkar MBA med samma belastning?

Edit: Med "värsting" menar jag den snabbaste standardmodellen, inte maxad egen konfiguration.

Senast redigerat 2012-06-15 01:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 01:30

1,8 GHz Core i5 är snabbare än din nuvarande 2,26 GHz Core2Duo, så funkar din gamla så tänker du ju helt rätt!
Se här: MacBook Air, Pro Benchmarks

Men fundera på om du inte ska satsa 980 kr extra för att få 8 GB internminne.
Och Belkin-adaptern verkar inte komma förrän till hösten...

Ursprungligen av IngoX:

1,8 GHz Core i5 är snabbare än din nuvarande 2,26 GHz CoreDuo, så funkar din gamla så tänker du ju helt rätt!
Se här: MacBook Air, Pro Benchmarks

Men fundera på om du inte ska satsa 980 kr extra för att få 8 GB internminne.
Och Belkin-adaptern verkar inte komma förrän till hösten...

Lysande! Dessutom hade jag helt glömt att den kommer med i7 snart också. Blir att vänta ett tag med investeringen så Belkin-adaptern lär hinna komma, och 8 GB minne är ju logiskt i sig. Nu har jag iaf bestämt mig!

Kan också nämna att jag använder Plex Media Server på min MBA (Late 2010) och det klarar den av alldeles utmärkt!

Bevaka tråden