Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air som huvuddator

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det börjar komma in rapporter om att lagren med Airs börjar tömmas ut, precis som apple brukar göra innan varje produkt-refresh: MacBook Air Supplies Constrained and On Sale Ahead of Refresh - Mac Rumors

Är det inte extremt akut skulle jag också vänta då det verkar handla om nån vecka eller två max innan de nya kommer.

Ja och vi har ju WWDC om mindre än en vecka och vad som helst kan hända. Skulle aldrig våga köpa en Appleprodukt så nära inpå ett event. Känns som att det är många prylar i deras produktsortiment som snart borde uppdateras, med tanke på Thunderbolt. Allt från MacBooks till Cinema Displays.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-31 11:49

Väntar tills WWDC varit. Annars har jag en maxad 11" som jag hittat begagnad för 10kkr dvs 1.6, 4, 128 som jag köper om det inte kommer något nytt.

Ursprungligen av Cokey:

Väntar tills WWDC varit. Annars har jag en maxad 11" som jag hittat begagnad för 10kkr dvs 1.6, 4, 128 som jag köper om det inte kommer något nytt.

Jag fick tag på en 11' 4GB 64GB för 7k. Tyckte det var helt ok. Shit, va sleek den är alltså. Finfint komplement.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 09:53

Jag sålde min MBA 13" (första gen) och iPad (första gen) och köpte MBA 11" med 4gb ram och är grymt nöjd med den...

Använder inte iheller några speciellt tunga grejor och det fungerar hur smidigt som helst... Mail, surfa, musik, lite bildredigering, skolarbete, etc och det fungerar alldeles utmärkt, har inga som helst funderingar på att köpa stationärt eller så, 11" är ett perfekt mellanting för min del!

Om den nya kommer med upplyst tangentbord så byter jag också ut maskinparken mot en 13" MBA. Jag jobbar lite för mycket i mörker för att klara mig utan upplysta tangenter. Fattar inte hur det gick till innan det kom:)

Ursprungligen av MrSinatra:

Om den nya kommer med upplyst tangentbord så byter jag också ut maskinparken mot en 13" MBA. Jag jobbar lite för mycket i mörker för att klara mig utan upplysta tangenter. Fattar inte hur det gick till innan det kom:)

Fast skärmen lyser väl ändå upp tangentbordet en hel del, anser jag.

Ursprungligen av MrSinatra:

Om den nya kommer med upplyst tangentbord så byter jag också ut maskinparken mot en 13" MBA. Jag jobbar lite för mycket i mörker för att klara mig utan upplysta tangenter. Fattar inte hur det gick till innan det kom:)

Så den generationen som finns nu har inte upplyst tangentbord längre? Varför i all världen inte det? Det måste man ju ha!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-25 19:52
Ursprungligen av korthoga:

Så den generationen som finns nu har inte upplyst tangentbord längre? Varför i all världen inte det? Det måste man ju ha!

Läste nånstans att "dioderna" som används till detta bygger 5 mm på höjden. Således hade inte MacBook Air varit så tunn som den är idag samt haft sämre batteritid.

Jag trodde att även jag skulle sakna detta men så var ej fallet. Är väldigt nöjd utan belysning i knapparna.

Jag funderar på att byta till 13" när nästa version av Air släpps. Jag kör en 11" nu och den är verkligen perfekt på alla sätt och vis - storlek, vikt, kraft, batteri mm, allt duger väldigt bra till mig. Det enda jag verkligen verkligen saknat är SD-kortplatsen! Jag trodde aldrig att jag ens skulle bry mig om den (eller så att jag kunde skaffa en SD-adapter), men jag använder den väldigt ofta då jag fotar saker som jag vill ta in i datorn dagligen. Adaptrar kommer bort eller så glömmer man ta med sig dem ibland, det hade varit SÅ smidigt om det gick plugga in kortet direkt. Jag håller tummarna att 11":aren får SD-plats också, men det lär väl inte hända

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-22 13:47

Köra med micro-sd och en ultramini adapter som du lämnar i USB:n på datorn??

Finns väldigt små adaptrar nuförtiden kika här: World’s Smallest Micro SDHC USB Card Reader

Ursprungligen av Cokey:

Köra med micro-sd och en ultramini adapter som du lämnar i USB:n på datorn??

Finns väldigt små adaptrar nuförtiden kika här: World’s Smallest Micro SDHC USB Card Reader

Japp, jag kikade faktiskt på ett sådant tidigare då jag behövde SD-kort / adapter / USB-minne, men då det inte fanns att få tag en med microSD-slot inom rimlig tid så köpte jag en 32Gb "vanligt" usb-minne i samma storlek som den. Riktigt smidig!

Däremot fastnade jag lite på detta i morse och klurade lite.. Slutade med att jag beställde ett Eye-Fi kort idag (trådlös överföring av bilder) Så nu kan jag fota hejvilt och föra över bilderna till både mac:en, iPhone och iPad:en utan att ens behöva plocka ut kortet eller fippla med adaptrar. Med andra ord blir det nog 11" air i fortsättningen också Mer info här: How does the Eye-Fi card work? | Eye-Fi UK

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-23 00:15
Ursprungligen av Kermit:

Slutade med att jag beställde ett Eye-Fi kort idag (trådlös överföring av bilder) Så nu kan jag fota hejvilt och föra över bilderna till både mac:en, iPhone och iPad:en utan att ens behöva plocka ut kortet eller fippla med adaptrar. Med andra ord blir det nog 11" air i fortsättningen också Mer info här: How does the Eye-Fi card work? | Eye-Fi UK

Ohh nice..

Fungerar det bra då? Snabbt och så? Hur lång tid tar t.ex. en bild att föra över samt hur stor är den då?

Ursprungligen av Cokey:

Ohh nice..

Fungerar det bra då? Snabbt och så? Hur lång tid tar t.ex. en bild att föra över samt hur stor är den då?

Det vet han nog inte än, eftersom han beställde det idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-23 00:21
Ursprungligen av Capeman:

Det vet han nog inte än, eftersom han beställde det idag.

Express delivery

Läste det som "köpte ett idag".

"Tiden skall utvisa denna trevliga innovationens funktioner och fördelar"

Ursprungligen av Cokey:

Ohh nice..

Fungerar det bra då? Snabbt och så? Hur lång tid tar t.ex. en bild att föra över samt hur stor är den då?

Som sagt har jag inte fått det än, men hämtar det imorrn Kollade en video, det enda jobbiga verkar vara att man måste sätta i kortet i datorn och konfigurera det på nåt sätt, typ så att macen får in kortets ID eller nåt sånt.. så jag vet inte om jag måste köpa en billig SD-kort-läsare på typ Clas Ohlson för att kunna sätta upp det med min 11" Air. Återkommer om det

Det finns iaf apps till iPhone / iPad där man kan connecta direkt till kameran när den är på och ladda hem bilderna till fotoalbumet. Perfekt om man tagit en bild och t ex vill lägga ut på facebook el liknande. Ska testa den så snart jag hämtat, lär bli imorgon kväll eller så. Kan återkomma med info då

Har också haft Mac med bakgrundsbelyst tangentbord förr. Det kändes viktigt då, men jag saknar det ändå inte idag.

  • Medlem
  • 2011-06-25 20:15

För att upplyst tangentbord gör datorn tjockare, har diskuterats åtskilliga gånger.

Jag ser ingen vits med upplyst tangentbord och saknar det inte på min MBA. Så länge det finns två upphöjda "ploppar" på bokstäverna F och J, så vet jag var mina fingrar ligger när jag skriver, även i bäckmörker.

Idag kom ju den efterlängtade boosten på MBA med Sandy Bridge, Thunderbolt och bakgrundsbelyst tangentbord.
Jag är nu i uppgraderingsbehov och står i valet och kvalet mellan följande:
MBA 13" (i5, 4GB RAM, 128GB SSD) för 11995:-
eller
MBP 13" (i5, 4GB RAM, 320GB SATA) för 10995:-
som uppgraderas till 8GB + 120GB SSD för 2798:- (totalt 13698:-)

Jag jobbar en del i photoshop, men annars är det webbutveckling med php och mysql, samt en del testande och experimenterande med utveckling i XCode, virtuella maskiner mm.
Har 4GB på min nuvarande Macbook Unibody, och det räcker nog, men när jag leker med VirtualBox kan det kännas något klent, därför 8GB i MBP. Jag bär med mig datorn överallt, så MBA har ju ett behändigare format men vet inte om det kompenserar för MBP:s (eventuella) prestandaövertag...

Tips/Rekommendationer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 21:30
Ursprungligen av Knutsson:

Idag kom ju den efterlängtade boosten på MBA med Sandy Bridge, Thunderbolt och bakgrundsbelyst tangentbord.
Jag är nu i uppgraderingsbehov och står i valet och kvalet mellan följande:
MBA 13" (i5, 4GB RAM, 128GB SSD) för 11995:-
eller
MBP 13" (i5, 4GB RAM, 320GB SATA) för 10995:-
som uppgraderas till 8GB + 120GB SSD för 2798:- (totalt 13698:-)

Jag jobbar en del i photoshop, men annars är det webbutveckling med php och mysql, samt en del testande och experimenterande med utveckling i XCode, virtuella maskiner mm.
Har 4GB på min nuvarande Macbook Unibody, och det räcker nog, men när jag leker med VirtualBox kan det kännas något klent, därför 8GB i MBP. Jag bär med mig datorn överallt, så MBA har ju ett behändigare format men vet inte om det kompenserar för MBP:s (eventuella) prestandaövertag...

Tips/Rekommendationer?

Jag skulle nog gå på MBP eftersom det går att få in mer RAM där och att jag upplever skärmen som bättre när jag jämfört MBA med MBP i butik. Det är också lite mer kraft i MBP.
Men MBA är ju ett grymt bra val även det och eftersom du bär med dig datorn överallt så kanske den lite lägre vikten är av betydelse. Hur som, det är ett angenämt val du står inför.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 21:50
Ursprungligen av stile:

Jag skulle nog gå på MBP eftersom (...) jag upplever skärmen som bättre när jag jämfört MBA med MBP i butik

Jag håller verkligen inte med. Skärmarna är ju lika stora men MBP-skärmen är mer glansig (så pass att jag inte kan jobba med den, står inte ens ut i Apple Stores ljussättning) och har mycket lägre upplösning (1280x800 mot MBA 1440x900).
Jag vet inte om färgåtergivningen skiljer dem åt för professionell användning, men jag måste annars säga att jag upplever skärmen på MBA som mycket, mycket bättre än MBP 13".
På femtontummaren kan du välja matt skärm men den finns inte på minsta MBP.

Vad stile annars säger om minne och prestanda stämmer förstås. Vi får se om SSD väger upp den extra GHz du får i standard MBP Sandy Bridge CPU.

Men, bäst är förstås att TS provar själv, i butik. Dock blir det svårt att hitta en butik som har ett demoex med SSD, tror jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 20:37
Ursprungligen av alamode:

Jag håller verkligen inte med. Skärmarna är ju lika stora men MBP-skärmen är mer glansig (så pass att jag inte kan jobba med den, står inte ens ut i Apple Stores ljussättning) och har mycket lägre upplösning (1280x800 mot MBA 1440x900).
Jag vet inte om färgåtergivningen skiljer dem åt för professionell användning, men jag måste annars säga att jag upplever skärmen på MBA som mycket, mycket bättre än MBP 13".

MPB har IPS-panel, vilket ger bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinkel. Jämför skärmarna när du tittar lite snett från sidan så ser du stor skillnad till MBPs fördel.

Men, i slutändan är det upp till var och en vad man prioriterar.

Ursprungligen av Vassius:

MPB har IPS-panel, vilket ger bättre färgåtergivning och bättre betraktningsvinkel. Jämför skärmarna när du tittar lite snett från sidan så ser du stor skillnad till MBPs fördel.

Jag vet att det är en bättre panel, men stämmer det verkligen att det är en IPS? Modellen från 2010 hade en bättre sortens TN. Har inte sett något om att panelen ändrades till i år, men då har jag å andra sidan inte letat så noga heller

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-28 02:31
Ursprungligen av Samuel K:

Jag vet att det är en bättre panel, men stämmer det verkligen att det är en IPS? Modellen från 2010 hade en bättre sortens TN. Har inte sett något om att panelen ändrades till i år, men då har jag å andra sidan inte letat så noga heller

Verkar som jag var felinformerad. I stand corrected.

Men min slutsats stämmer iaf, Pro har mycket bättre skärm. Vi jämförde på jobbet när vi ställde min 13" MBP och kollegans 13" Air intill varandra, det var stor skillnad i bildkvalitet och betraktningsvinkel.

Jag kommer att köra på en 13" MBA som enda dator. Det enda jag är lite brydd över är om jag ska ha 128 eller 256 GB SSD. Någon som vet vad det kostar att uppgradera till 256 i efterhand?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-08-02 07:50
Ursprungligen av morberg:

Jag kommer att köra på en 13" MBA som enda dator. Det enda jag är lite brydd över är om jag ska ha 128 eller 256 GB SSD. Någon som vet vad det kostar att uppgradera till 256 i efterhand?

Apple betraktar inte disken i nya Air som utbytbar, så om du byter den pajar du garantin. I och med att det är specialformat på disken så är alternativen begränsade, men det finns (dyra) tredjepartslösningar. Dock blir det betydligt dyrare än att välja till 256 gig från början.

OWC OWCSSDAPAE240 240GB Mercury Aura Pro Express... in stock at OWC
OWC OWCSSDAPAE360 360GB Mercury Aura Pro Express... in stock at OWC
OWC OWCSSDAPAE480 480GB Mercury Aura Pro Express... in stock at OWC

Ursprungligen av Vassius:

Apple betraktar inte disken i nya Air som utbytbar, så om du byter den pajar du garantin. I och med att det är specialformat på disken så är alternativen begränsade, men det finns (dyra) tredjepartslösningar. Dock blir det betydligt dyrare än att välja till 256 gig från början.

Tack för infon, det får bli 256 från början.

Knutsson: Jag gör i stort sett samma saker som du, bortsett från virtualiseringen som är väldigt sporadisk, och kommer att skaffa en air.

Cult of Mac bidrar med lite tankar:
De anser att man klarar sig på 128GB: How To Make The Most Of Your New MacBook Air’s Solid State Drive… The Right Way | Cult of Mac
De visar att man kan uppgradera SSD: Good News, DIYers! New MacBook Airs Have User Upgradeable SSDs | Cult of Mac

Jag tycker att frågan som kvarstår är om jag skall ha 11 eller 13 tum. Skall dra till Palle på PowerPC och kolla in det IRL.

/Magnus

Bevaka tråden