Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air som huvuddator

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Forumpolisen tyckte inte jag fick skriva en egen tråd så jag provar och ser om jag kan få lite hjälp här..;-)

Efter att ha läst här verkar en MBA vara något för oss.
Vi ska använda den till att surfa, spara bilder och lite enkelt fotoredigering, skriva enklare dokument, Skype, Spotify och mejl. Lagom stor är också viktigt, inte för tung och stor men inte heller för litet tangentbord.

Håller ni med om att en MBA är rätt för oss? Finns det risk att lagringsutrymmet är får litet? Jag är i ngen tekniker så jag har lite svårt att bedöma hir mycket plats vi behöver för foton. Hustrun är typen som tar 5 bilades av allt hon fotar och sedan inte raderar..;-).

Frågan är ju sedan vilken skärmstorlek vi ska ha? Men det får vi titta på i en butik. Men innan dess vill jag ringa in vilken modell som verkar vara lämplig.

Är ni ute efter portabilitet så är MBA säkerligen helt rätt för er. Jag kan inte se att den inte klarar av era användningsområden.

Frågan kring hårddiskutrymme är svår att svara på, det beror ju helt på hur stora bilderna är och hur många det är. Mina mobilbilder är någon enstaka megabyte medan min systemkamera tar bilder på ~20 megabyte. Ni får helt enkelt fundera ut det själva. En lösning på lagringsutrymme kan vara en extern hårddisk såklart. Smidigt och enkelt tycker jag.

Lycka till!

Prestandamässigt räcker en MBA väl till det ni vill ha den till. Själv har vi 13"-modellen och den är faktiskt _väldigt_ lätt och prortabel. Så om ni inte behöver den absolut minsta till yttre storlek skulle jag nog rekommendera 13" för sitt tangentbord och fina skärm. Dessutom får man en SD-kortläsare i 13"-modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 23:15

Är det skillnad på tangentbordet mellan 11" och 13"?

Det är nog samma tangentbord ser jag nu: Apple - MacBook Air - Jämför båda modellerna av MacBook Air. Men vete tusan om inte styrplattan är aningen större på 13"? Kolla bilderna!

Grejen är att även 13"-modellen är oerhört lätt och smidig. Samtidigt får man mer kraft, längre batteritid och större skärmyta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-11 14:42

Det är INTE samma tangentbord - vissa knappar är mindre på höjden på 11". T ex funktionstangenterna, och så vitt jag vet även understa raden: mellanslagstangent, shift, control, osv. Styrplattan är mycket riktigt större på 13", mer kvadratisk, medan 11" är mer widescreen. Bilderna på länken ovan visar det ganska tydligt.

Kan dessutom upplysa om att det är förvånansvärt smidigt att köra InDesign CS4, Photoshop CS4, ArchiCad 14, Safari mm småkrafs _samtidigt_ på en "stock" 13" MBA med bara 2GB RAM! Makalös manick, faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-20 22:45

Ni som kör 11" varianten. Är ni mycket nöjda? Klarar NI er med den?
Jag är fantastiskt sugen på att sälja min iPad och min MBP 13" (2010) för att köpa en 11,6" istället. Anledningen är att jag använder tyvärr min MBP för lite. Klarar mig bra på iPad men saknar lite saker och därav måste jag släpa fram min MBP istället för iPad.

Är kluven? "-Snälla bullen, hjälp mig."

Ursprungligen av Cokey:

Ni som kör 11" varianten. Är ni mycket nöjda? Klarar NI er med den?
Jag är fantastiskt sugen på att sälja min iPad och min MBP 13" (2010) för att köpa en 11,6" istället. Anledningen är att jag använder tyvärr min MBP för lite. Klarar mig bra på iPad men saknar lite saker och därav måste jag släpa fram min MBP istället för iPad.

Är kluven? "-Snälla bullen, hjälp mig."

Ja jag är mycket nöjd och klarar mig bra. Jag har dessutom betydligt sämre syn än de allra flesta och tycker inte att 11" är något problem. De få gånger den inte räcker till, som t ex när man skriver större saker i Word (eller vad det nu är man oftast jobbar i), så har jag en extern monitor att koppla in den på.

Ursprungligen av Cokey:

Ni som kör 11" varianten. Är ni mycket nöjda? Klarar NI er med den?
Jag är fantastiskt sugen på att sälja min iPad och min MBP 13" (2010) för att köpa en 11,6" istället. Anledningen är att jag använder tyvärr min MBP för lite. Klarar mig bra på iPad men saknar lite saker och därav måste jag släpa fram min MBP istället för iPad.

Är kluven? "-Snälla bullen, hjälp mig."

Jag klarar mig jättebra. Jag köpte en 11" - direkt jag fick den kändes den lite för "platt" i upplösningen, dvs för lite utrymme i höjdled. Jag löste det genom att flytta dockan till högra sidan istället för i botten - ger betydligt mycket mer utrymme för alla programfönster.

I övrigt är jag supernöjd - perfekt att surfa, jobba, se film mm på. Har nästat slutat använda min iPad sen jag skaffade den, Air:en är ju i stort sett samma storlek men har mycket som iPaden inte har. När jag köpte den var jag säker på att den skulle kännas lite "seg" och bara användas till slösurf, kolla mail osv (den har ju trots allt "bara" 1.6 Ghz processor - oj så fel jag hade. Jag kör allehanda jobbprogram, typ Word, Flash, Photoshop osv (samtidigt) utan något som helst problem. Vid dagligt användande märker jag ingen skillnad i hastighet mot min iMac, förutom väldigt få situationer när man t ex komprimerar om en film eller så då det tar några sekunder extra. Är tokigt nöjd med den och kommer förmodligen inte kunna skaffa en MBP igen nu när jag sett ljuset.

Ursprungligen av Kermit:

Jag klarar mig jättebra. Jag köpte en 11" - direkt jag fick den kändes den lite för "platt" i upplösningen, dvs för lite utrymme i höjdled. Jag löste det genom att flytta dockan till högra sidan istället för i botten - ger betydligt mycket mer utrymme för alla programfönster.

Samma här - fast jag har dockan till vänster.

Ursprungligen av Capeman:

Samma här - fast jag har dockan till vänster.

DTV eller DTH - individuellt från person till person

Ursprungligen av Capeman:

Samma här - fast jag har dockan till vänster.

Sorry. Glömde att citera i ovanstående svar. Mod får gärna ta bort inlägget.

Jag löser det alltså genom att välja "Dölj dockan automatiskt".

Instämmer i kören. Det här utan tvekan den bästa dator jag haft. Du kommer inte att ångra dig, inte för en sekund.

Men som påpekas både på 99 och på andra forum - behöver du inte din MBA idag på stubben skall man nog vänta några veckor på de upphottade modeller som med all sannolikhet kommer. Snabbare CPU (i5?), Thunderbolt osv. Kanske även 4GB RAM som minimum?

http://www.99.se/aktuella-rykten/286924-nar-nasta-macbook-air-2011-a.html

Jag är nöjd med min MBA 11.6" och jag var lite tveksam i början om jag inte skulle köpa en iPad istället, men valde "en riktigt dator" istället. Ångrar mig inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-21 16:31

Tack för alla era svar. Ska överväga detta noggrant och se till att sälja min MBP och min iPad först.
Frågan är om man ska dra dom på tradera eller blocket.

Det lutar iallafall åt att köpa en 1.6 ghz 128 Mb ssd 11.6".

  • Medlem
  • 2011-05-21 17:40

Är det bara jag som värdesätter "stor" 13" skärm?

Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som värdesätter "stor" 13" skärm?

Verkligen inte! Jag planerar att köpa en 13" när nuvarande macbook-traktorn klappar ihop. Ska bli grymt skönt med högre upplösning!

Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som värdesätter "stor" 13" skärm?

Närå, jag har 27" till min 11" när jag är sugen på det.

Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som värdesätter "stor" 13" skärm?

Jo, fast jag har en 17" MBP och en iMac 24" också, så då har jag skärmstorleken. Så min MBA är inte min huvuddator, utan mer en surfdator på resa. Men skulle jag använda den som huvuddator så skulle jag koppla in en större skärm när jag är hemma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-21 21:32
Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som värdesätter "stor" 13" skärm?

Nej det tror jag inte, nu när MBA har blivit en huvuddator för mig, så i nästa generation med en i5 processor kan man hoppas, (tror dock enbart på en i3 processor), så köper jag en 13 tums version för när man sitter 8-10 timmar med den lilla skärmen som jag gör så blir man lite trött i ögonen.

Konstigt nog är det inte aktuellt för min personliga del att koppla in en större 24 tums LED som jag har ståendes, jag har min lilla MBA 11.6 tums i knät hela tiden.. lite iPad över den .......... när det gäller användningsmiljö-område- vänlighet...

Thats how it works

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-21 22:24

Upplever min ipads skärm som utmärkt. Denna är ju faktiskt större. Har 13" MBP idag men nyttjar sällan hela skärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-22 23:49

Såja, nu har jag tagit ett beslut och lagt ut både min MBP och min iPad på annons... Wish me luck..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-30 11:51

Nå nu är både iPaden såld och min MBP..

Så nu ska det inhandlas en MBA 11,6" istället.. Vet inte om jag orkar/vågar vänta på nästa generation..

Men nu till den stora frågan, ni som har 1.4 cpu med 2 gb ram. Saknar ni prestanda?

Såsom jag använder en dator idag surf/mail/lite word/lite foto/lite film så tror jag inte att jag behöver mer...

Vad säger ni? Är det värt pengarna?

Ursprungligen av Cokey:

Nå nu är både iPaden såld och min MBP..

Så nu ska det inhandlas en MBA 11,6" istället.. Vet inte om jag orkar/vågar vänta på nästa generation..

Men nu till den stora frågan, ni som har 1.4 cpu med 2 gb ram. Saknar ni prestanda?

Såsom jag använder en dator idag surf/mail/lite word/lite foto/lite film så tror jag inte att jag behöver mer...

Vad säger ni? Är det värt pengarna?

Eftersom du inte kan uppgradera RAM i efterhand, köp max, 4.

Håller med, välj 4 GB, annars kommer du att ångra dig längre fram.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-30 13:53

Kollade priserna nyss med studentrabatt genom min fru..

8545 2 gb ram
9363,75 4 gb ram

Så det var inte ett så svårt beslut.. Nu kommer det svåra om jag ska vänta tills WWDC varit.. Vad tycker folket? (Ja jag har svårt att ta beslut själv.)

Ursprungligen av Cokey:

Kollade priserna nyss med studentrabatt genom min fru..

8545 2 gb ram
9363,75 4 gb ram

Så det var inte ett så svårt beslut.. Nu kommer det svåra om jag ska vänta tills WWDC varit.. Vad tycker folket? (Ja jag har svårt att ta beslut själv.)

Köp! Det kommer alltid något nytt..

Ursprungligen av Cokey:

Kollade priserna nyss med studentrabatt genom min fru..

8545 2 gb ram
9363,75 4 gb ram

Så det var inte ett så svårt beslut.. Nu kommer det svåra om jag ska vänta tills WWDC varit.. Vad tycker folket? (Ja jag har svårt att ta beslut själv.)

Det beror väl på hur mycket du behöver den just NU. Jag går själv och avvaktar för att köpa en MBA 11,6, men jag har å andra sidan inte sålt mina andra grejer utan behöver bara tillskott. Jag väntar gärna 1 månad om det blir bättre grejer i grundmodellerna etc. Hade gärna sett bakgrundsbelysning, inte för att jag tror det kommer, men vem vet.
Som alltid, det är beroende på hur akut det är när man ska köpa.

  • Medlem
  • 2011-05-30 15:19

Vänta 10 dagar och se om den kommer med i3 processor och Thunderbolt.

Bevaka tråden