Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 08:48

10.0.4 är primärt en stabilitet och prestanda update. Ett steg i rätt riktning. Video output låter forttfarande skakigt dock.

Jo, output - åtminstone med DeckLink PCI - är fortfarande oanvändbart. Även med deras nya driver som dom nyss släppt för denna FCPX-update. Trist. Jag vill verkligen gå över helt till FCPX - som ju I PRINCIP är genialt och egentligen helt fantastiskt (all dålig press har mestadels inget med verkligheten att göra) - men det lär nog dröja innan det går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 12:45
Citat:

All dålig press har mestadels inget med verkligheten att göra

Mja… Produkten är fortfarande verkligen version 1.0 oavsett dålig press. Självklara saker finns inte i programmet som gör arbetet djävulskt krångligt i många sammanhang. Triviala saker som video output är en given no-brainer att ha, det finns inte eller fungerar undermåttligt, du inga input fält för media så vitt jag har kunnat se i viewern (dvs öppna ett klipp, gå till tid X ser tidkod, ser hur långt klippet är osv), saknad av canvas / viewer upplägget är ett enormt problem m.m.

De har försökt återuppfinna hjulet vilket är tappert men man har glömt ganska många delar som fortfarande inte finns där.

Om FCPX 10.0.4 nu åtminstone blivit snabbt kanske man ska leka lite med det igen. Jag tror dock Adobe CS6, AVID eller rent av Autodesk Smoke 2012 kommer vara "The shit" så att säga (CS6 är nog gemene mans val om de fixat CS5 soppan). Smoke med ett Apple GUI, det vore drömmen. Var tog FCP EXTREME vägen!?

Senast redigerat 2012-04-11 13:04

Jo, men den dåliga pressen handlar ju i stort inte om dom där no-brainers - det handlar mest om GUI (liknar iMovie=amatööör) och att proffsprogram inte har barnsliga direktuppladdningsmenyer till YouTube...mm...mm... Det var det jag tänkte på.

Ursprungligen av Erik.dv:

Mja… Produkten är fortfarande verkligen version 1.0 oavsett dålig press. Självklara saker finns inte i programmet som gör arbetet djävulskt krångligt i många sammanhang. Triviala saker som video output är en given no-brainer att ha, det finns inte eller fungerar undermåttligt, du inga input fält för media så vitt jag har kunnat se i viewern (dvs öppna ett klipp, gå till tid X ser tidkod, ser hur långt klippet är osv), saknad av canvas / viewer upplägget är ett enormt problem m.m.

De har försökt återuppfinna hjulet vilket är tappert men man har glömt ganska många delar som fortfarande inte finns där.

Om FCPX 10.0.4 nu åtminstone blivit snabbt kanske man ska leka lite med det igen. Jag tror dock Adobe CS6, AVID eller rent av Autodesk Smoke 2012 kommer vara "The shit" så att säga (CS6 är nog gemene mans val om de fixat CS5 soppan). Smoke med ett Apple GUI, det vore drömmen. Var tog FCP EXTREME vägen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 15:33

GUI:et är i vissa fall ett stort steg tillbaka från FCP7 men då förstår jag vad du menar…

Erhm, mina synpunkter är förvisso vad jag ser som självaklart i en proffs editor så kanske de ändå är kopplade till "Zomg, Apple just released iMovie Pro!"

Tunga pros - som kan - börjar switcha över nu. Om några år rullar en stor del av professionell mediaproduktion på FCPX skulle jag tro - när FCP7 fasats ut till FCPX så har nog Apple lika stor och kanske större marknadsandel på pro-sidan. Om detta är Solvalla så sätter jag min peng på det. När man pillat ett tag med FCPX - även med dess för nya apps typiska brister - så känner man i magen - eller doften - av framtiden. Jag ser verkligen fram emot att få hoppa över helt och hållet när dom grundläggande bristerna är fixade - inom ett år skulle jag tro. Men - som sagt - en del ger järnet redan nu - tunga pros med brutala deadlines. Is i magen...liksom :-D:

Apple - Final Cut Pro X - In Action

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 09:54

Jag undrar det jag…

Adobe CS6 is coming…

Förväntade mig Dual Viewers inom ett år. Ljuddelen blir säkert fenomenal.
Intressant att Apple gläntar på roadmappen - det gör dom ju normalt aldrig. Dom fruktar att många hoppar över till t.ex. Premiere på lösa grunder. Dom vill säga: "Ta det lugnt - allt kommer och det sopar banan - hanka på med 7an för det som 10an ännu inte fixar - simma lugnt - dra inga förhastade slutsatser - nya FCP kommer att bli ert drömverktyg..." etc

Du menar som Android-tillverkarna gör? "Det kommer snart, i en uppdatering"

Ja. Det unika är att dom aldrig brukar säga sådant - smygvisa planerna.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar som Android-tillverkarna gör? "Det kommer snart, i en uppdatering"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 12:53

Det positiva är att Apple verkar lyssna på kritiken. Sakta men säkert kommer saker folk "skriker" om. Dual Viewers är märkligt att man inte insåg tidigare var ett måste men man lär sig och tar åt sig - bra!

Om FCPX blir det givna valet är svårtare dock. Adobe CS6 är som sagt mycket imponerande och Smoke 2013 kan visa sig vara något mycket intressant för lite mer high-end post produktion.

Allt - utom just Dual Viewers möjligtvis - är nog planerat sedan lääänge - före släppet.

När det gäller Smoke så är det ju en viss prisskillnad :-D. För dom som bara ska klippa video så är det nog inte ett självklart alternativ - om ipengar spelar någon roll vill säga. Dom stora husen köper ju allt - mjukvara är löjligt billigt i sammanhanget för dom - vad dom använder mest och till vad vet man sällan - dom för inte statistik och dom som jobbar med produktion har inte tid eller lust att ens ta i frågan (fuck off typ - dom skiter fullständigt i "kriget" mellan apps och tar vad som behövs - Garageband och iMovie om det kniper - anything that works - klockan går - ticktackticktack - dom är inte ens på alla dessa forum) - men husen har allt :-D.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det positiva är att Apple verkar lyssna på kritiken. Sakta men säkert kommer saker folk "skriker" om. Dual Viewers är märkligt att man inte insåg tidigare var ett måste men man lär sig och tar åt sig - bra!

Om FCPX blir det givna valet är svårtare dock. Adobe CS6 är som sagt mycket imponerande och Smoke 2013 kan visa sig vara något mycket intressant för lite mer high-end post produktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-16 14:06

O nu har Autodesk fått en ny kund! Smoke 2013 för $3499

Comp, redigering och trevlig CC allt i ett o samma paket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 15:33

Smoke är lika mycket konkurrent till FCPX och Premier som AVID är. De är alla tre redigeringslösningar som vänder sig till proffs. Bara för att ena kostar mycket mer än andra kan man inte hävda de löser samma uppgift.

Ett exempel vore digital-kameror. En Canon EOS 600D som kostar mindre än 50% av en Canon EOS 7D kan du säkerligen få ut riktigt riktigt bra bilder ifrån om du har koll på fotografering och kameran. Sedan att 7D snabbare och är tåligare för väder och vind är något man betalar extra för. Lika så gör vissa redigerare (beroende på deras krav).

"De stora husen" har nog väldigt olika policy, men jag tror de flesta likt oss har en tydlig policy vad man nyttjar och inte. Vi har varit noggranna med att vi jobbar i Final Cut Pro som editor och inget annat. Detta kommer förändras nu med stor sannolikhet men det vore hemskt oseriöst att säga "kom till oss, klipp i iMovie, Final Cut Pro 7, Final Cut Pro X… [insert editor X]" om vi inte kan lösa uppgiften till 100% i alla miljöer.

Ja, Smoke kostar 10 gånger mer än FCPX men i vissa sammanhang kan jag tänka mig det presterar så pass mycket bättre. För ett proffs som livnär sig på redigering spelar en kostnad på 3000 kr eller 30000kr i längden mindre roll om uppgiften löses korrekt. På samma sätt kan ett proffs köpa en glugg till en kamera för 20 000 kr istället för de 2500 kr-gluggar många konsumenter väljer.

Smoke 2012 kostade över 100 000 kr och då börjar prata en riktigt massiv investering. Jag tror dess nya prisbild kommer gör det mycket intressant. Inte minst om du jämför med vad Premier Pro / AVID kostar.

Det är möjligt, men jag undrar om du inte ger Apple mer cred än vad de har förtjänat i just den här frågan. Mycket av deras agerande i "FCPX-gate" tycker jag bär en viss prägel av att bli tagen på sängen och lite panikartat, allt från licenshantering, säljstopp av FCP, patchar osv.

licenshantering, säljstopp = rätt
patchar = helt normalt - alla apps buggfixas, uppdateras och utvecklas
Undrar hur Premiere 1 var

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är möjligt, men jag undrar om du inte ger Apple mer cred än vad de har förtjänat i just den här frågan. Mycket av deras agerande i "FCPX-gate" tycker jag bär en viss prägel av att bli tagen på sängen och lite panikartat, allt från licenshantering, säljstopp av FCP, patchar osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 16:01
Ursprungligen av Zimmerman:

licenshantering, säljstopp = rätt

Ehm? Detta var den mest värdelösa hanteringen genom världshistorien av en "plattform övergång". Tackar att vi bara behöva köpa en extra licens under förra året, vete tusan hur större organisationer hanterade problematiken.

FCP till FCPX borde hanterats som OS9 till OSX. I OS-övergången gjorde Apple rätt - i hanteringen av deras redigeringsplattform gjorde de bort sig totalt.

Ursprungligen av Zimmerman:

patchar = helt normalt - alla apps buggfixas, uppdateras och utvecklas

Löpande uppdateringar har sina för och nackdelar. Apple brändes av en undermåttlig version 1.0 vad gäller FCP, rejält. OSX 10.0 var likt FCPX 1.0 - inte alls redo för "primetime". Men, när OSX släpptes var OS9 fortfarande default. Till och med när OSX blev default var man inte 100% hemma men då hade man i vart fall fått med 95% av allting - FCP har nu ett år senare (typ) inte ens fått vissa bas-funktioner att fungera.

Ursprungligen av Zimmerman:

Undrar hur Premiere 1 var

Den var nog inte så imponreande men man brände å andra sidan inte en kundbas på 2 miljoner något användare…

Jag menade att Rönnbäck hade rätt i kritiken. jag uttalade om hans analys.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ehm? Detta var den mest värdelösa hanteringen genom världshistorien av en "plattform övergång". Tackar att vi bara behöva köpa en extra licens under förra året, vete tusan hur större organisationer hanterade problematiken.

FCP till FCPX borde hanterats som OS9 till OSX. I OS-övergången gjorde Apple rätt - i hanteringen av deras redigeringsplattform gjorde de bort sig totalt.

Löpande uppdateringar har sina för och nackdelar. Apple brändes av en undermåttlig version 1.0 vad gäller FCP, rejält. OSX 10.0 var likt FCPX 1.0 - inte alls redo för "primetime". Men, när OSX släpptes var OS9 fortfarande default. Till och med när OSX blev default var man inte 100% hemma men då hade man i vart fall fått med 95% av allting - FCP har nu ett år senare (typ) inte ens fått vissa bas-funktioner att fungera.

Den var nog inte så imponreande men man brände å andra sidan inte en kundbas på 2 miljoner något användare…

Tillåt mig ha en avvikande uppfattning:

Alla företag släpper buggfixar/uppdateringar, dvs. de åtgärdar fel i en befintlig funktion

Däremot är det förhållandevis mindre vanligt att företag släpper uppGRADERINGAR, där man lägger till ny funktionalitet, utan att långt i förväg ha annonserat detta.

Apple är visserligen annorlunda jämfört med många företag, i det att de praktiskt taget aldrig anger "road maps". (nu gör de ju dock det, och det är ingen slump)

Jag har jobbat så mycket med mjukvaruutveckling att jag känner igen "köttben" som man slänger åt missnöjda användare för att de ska hålla sig lugna ett tag, och bara de täta intervallerna mellan uppdateringarna antyder att det är just det som händer. De vet att de kämpar mot klockan.

Men, det är ju BRA! Det är konkurrens som driver utvecklingen, och antingen så tar de tillbaka initiativet, eller så kommer användarna att hitta andra, i deras tycke bättre, alternativ. Det är precis som det ska vara!

"allt från licenshantering, säljstopp av FCP, patchar osv."

jag säger bara att din analys är rätt - FÖRUTOM det med patchar då detta inte är någon onormalt och att om sådant inte förannonseras så är det inget specifikt för FCPX som diskuteras i tråden. Den delen av anlysen blir ju ännu konstigare när Apple just i detta fall med denna mjukvara GÖR förannonsering :-D.

Jag vill bara att rätt ska vara rätt och även om jag hållert med någon så måste jag rätta sakfel - det är en sjukdom jag har. Om någon kritiserade nazister - som jag avskyr - med felaktiga argument så måste jag rätta till (vilket har fått en del idioter att tro att jag är nasse - detta som ett exempel)

Sedan undrar jag vad "osv" är för något. Räcker det inte med den usla licenshanteringen och säljstoppet? Är det inte uselt nog? När man lägger till faktafel i en lista - och avslutar med osv - så kalls det - på engelska - för "bias".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tillåt mig ha en avvikande uppfattning:

Alla företag släpper buggfixar/uppdateringar, dvs. de åtgärdar fel i en befintlig funktion

Däremot är det förhållandevis mindre vanligt att företag släpper uppGRADERINGAR, där man lägger till ny funktionalitet, utan att långt i förväg ha annonserat detta.

Apple är visserligen annorlunda jämfört med många företag, i det att de praktiskt taget aldrig anger "road maps". (nu gör de ju dock det, och det är ingen slump)

Jag har jobbat så mycket med mjukvaruutveckling att jag känner igen "köttben" som man slänger åt missnöjda användare för att de ska hålla sig lugna ett tag, och bara de täta intervallerna mellan uppdateringarna antyder att det är just det som händer. De vet att de kämpar mot klockan.

Men, det är ju BRA! Det är konkurrens som driver utvecklingen, och antingen så tar de tillbaka initiativet, eller så kommer användarna att hitta andra, i deras tycke bättre, alternativ. Det är precis som det ska vara!

Ursprungligen av Zimmerman:

...När man lägger till faktafel i en lista - och avslutar med osv - så kalls det - på engelska - för "bias".

Eller retorik, ett fint ord för ordbias.

Kul utveckling. Det känns som det var ett tag sen som skarp konkurrens drev mjukvaruutvecklingen på macsidan. Parallells och VMwares kapprustning är det enda hyfsat aktuella exempel som jag kommer på.

Jo, vi är nog alla i tråden ganska fascinerade av utvecklingen - som EricDV säger så var det länge sedan det var sådan här schwung på app-utvecklingen/konkurensen
I stort så beror det på grafikkortens utveckling och "realtids"-rendering. Det är det det egentligen handlar om - förutom allt annat så klart :-).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Eller retorik, ett fint ord för ordbias.

Kul utveckling. Det känns som det var ett tag sen som skarp konkurrens drev mjukvaruutvecklingen på macsidan. Parallells och VMwares kapprustning är det enda hyfsat aktuella exempel som jag kommer på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 17:07

Det har inte varit så här mycket konkurrens vad gäller "desktop video" på många år. Det är, hoppas jag, bra!

Tja, du kan försöka vifta bort det om du vill, men jag skulle nog ändå tro att att de flesta delar min uppfattning, att Apple har sjabblat ovanligt mycket i hela hanteringen av FCPX. Det händer den bäste, och emellanåt också dem.

Du läser inte vad jag skriver - alla ser det - eller så spinner bara retoriken på av vana :-D. Du VET vad det handlar om och att jag inte viftar bort ett enda dugg - jag bara rättade en detalj och du kan inte ta det (är det såå hemskt? jag blir ofta rättad och har inget emot det - tvärtom) Nå - skitsamma. Det är OT.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, du kan försöka vifta bort det om du vill, men jag skulle nog ändå tro att att de flesta delar min uppfattning, att Apple har sjabblat ovanligt mycket i hela hanteringen av FCPX. Det händer den bäste, och emellanåt också dem.

Är du full eller? Vad har du "rättat"? Vilket faktafel tycker du att jag har kommit med?

Suck.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Är du full eller? Vad har du "rättat"? Vilket faktafel tycker du att jag har kommit med?

Senast redigerat 2012-04-17 08:38

Nu har dom fått till video out - åtminstone med DeckLink - senaste drivern från BlackMagic did the trick!. Det ser vackert ut och rullar smooooth - svarar snabbt. Den grundbulten är nu på plats. När man kan välja fritt aspect ratios - helt customized - så kan jag gå över helt till FCPX. Men det lär dröja innan jag avinstallerar 7an :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-19 12:00
Citat:

Apple also pointed out a recent SCRI report on broadcast and post NLE purchases that suggests the company owns 52 percent of the market when it comes to new seats. Additionally, Apple notes that there are now more editors working with FCP X that with Final Cut Pro 7.

Give me some of the drugs they are using!

Källa:
Post Magazine - Apple reveals future FCP X update plans

Bevaka tråden