Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-13 08:25

På ett sätt har det med FCPX att göra då programmet inte hanterar det vi pratar om just nu, dvs professionella i/o kort. Video- och grafik-kortsdiskussioner kring redigering tycker jag definitivt hör hemma här. Men du har nog helt rätt Ulf att vi är ute på en lång tangent vad gäller HDMI…

Nu har jag testat FCPX på jobbet - MacPro'n. Förutom allt annat smuts jag upptäckt konstanterar jag - vilket många andra också gjort - att FCPX droppar frames hejvilt. Jag jobbar mot en RAID som levererar ca. 2 Gb/s och ändå droppas frames för simpel ProRes 720p. Skandal.
Vad jag förstått så droppas frames oavsett vad man har för monstermakiner. Att dom inte ens såg till att fixa sådant här före släpp säger ju tydligt att något inte stod/står rätt till på den avdelningen i Cupertino. Man kan ju för h-e inte släppa en proffsvideoapp som droppar frames även med fet hårdvara och snäll codec. Detta tycker jag egentligen är den största skandalen i detta sorgligt prematura släpp.

Vid den berömda demon så hade dom garanterat avstängt Frame Dropping Warning (man kan klicka bort detta i Preferences). Annars skulle det ha dykt upp en varningsskylt med jämna mellanrum om droppade frames. På en demo med hela världens videoögon på sig. Kanske la dom till denna ovanliga option att kunna stänga av framedropwarning speciellt för demon - och den blev kvar vid släppet.
Alltså: FCPX är ett program som droppar frames så hejvilt att man kan stänga av varningarna för att inte störas i jobbet. Think about it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-13 18:23

Du kan stänga av samma varning i FCP7 och många versioner innan dess. En ganska vanlig sak man vill kunna stänga av skulle jag säga. Man kanske vill köra med 15 lager i 10 fps så att säga. Men det är skandal att programmet inte ens klarar av 720p material till datorskärmen. MacPro:n har okej med minne och "modernt" grafikkort?

Edit: Du skrämmer mig varje gång med mina Gb/s istället för GB/s. Spotant blev det "jevlar vilken disklösning den karln kör med i mitt huvud!

Aha. Jag har aldrig behövt stänga av något sådant och visste inte att man kundet tills nu :-D. Har aldrig haft droppade frames föränn nu i FCPX.

Quad-Core Intel Xeon 2,4 GHz, 8 kärnor alltså. 17 GB RAM (ska fylla den fullt snart bara för att det är så billigt ATI Radeon HD 5870, DeckLink HD Extreme.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du kan stänga av samma varning i FCP7 och många versioner innan dess. En ganska vanlig sak man vill kunna stänga av skulle jag säga. Man kanske vill köra med 15 lager i 10 fps så att säga. Men det är skandal att programmet inte ens klarar av 720p material till datorskärmen. MacPro:n har okej med minne och "modernt" grafikkort?

Edit: Du skrämmer mig varje gång med mina Gb/s istället för GB/s. Spotant blev det "jevlar vilken disklösning den karln kör med i mitt huvud!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 13:18

Lightworks för OSX släpps som en beta i December. Kan vara ett intressant alternativ till FCPX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 16:50

Kan vara trevligt med en direktlänk till Lightworks hemsida också.

Det ser förvånandsvärt "modernt" ut och har en ganska fin lista med production credits minst sagt. Kan vara intressant som sagt.

Senast redigerat 2011-09-14 17:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 17:47

Men hörrni, tror ni på allvar att Apple inte kommer att fixa till Final Cut X? Kommer kanske ta ett år men sedan kommer FCPX vara mycket bättre.

Klart Apple kommer att sopa banan igen - annat skulle vara en sensation. Dom släppte bara för tidigt. That's all.
Under huven (Central Dispatch-grejen etc) så har dom något stort på gång. Dom har släppt en grym ny sanslöt fet V8 (skall finsjusteras en del), men inga hjul passar till bågen...och gasen och en massa annat tjafs på styret funkar inte...man kan inte heller rejsa med andra - bara köra för sig själv inne i garaget.

Sen att en del klagar på att man sitter konstigt på bågen är inget att hänga upp sig på. Sådant är subjektivt och en vanesak.

Ursprungligen av acke:

Men hörrni, tror ni på allvar att Apple inte kommer att fixa till Final Cut X? Kommer kanske ta ett år men sedan kommer FCPX vara mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 17:50

Gällande Lightworks står det "I/O Support: DV25, DVCPRO 25, DVCPRO 50, and DVCPRO HD". Har jag missat något? Lightworks har även stöd för DPX - något som vore fantastisk om FCP(X) fick stöd för.

Gällande Apple och FCPX - kanske, jag vet inte, de har tappat mitt förtroende ganska markant och gjort mig orolig på om produkten kommer leva kvar eller inte och i vilken form. Det är inte saker man vill ifrågasätta med sitt arbetsverktyg. Jag HOPPAS verkligen Apple fixar till FCPX, men de beter sig väldigt lynnigt på sin "Pro App" front just nu.

Jo, jag var ruggigt felinformerad. Det ska bli intressant att testa Lightworks för Mac. Hur den jobbar rent muskulärt - om den t.ex. lirar fint med Central Dispach. Jag kommer att testa bums. Testar allt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gällande Lightworks står det "I/O Support: DV25, DVCPRO 25, DVCPRO 50, and DVCPRO HD". Har jag missat något? Lightworks har även stöd för DPX - något som vore fantastisk om FCP(X) fick stöd för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 18:02

En till punkt gällande FCPX så har Apple en fenomenal förmåga att designa program. Ett av deras största problem tror jag är att behålla intresset i deras "barn" så att säga. DVDSP som är ungefär 5 år gammalt i sin nuvarande version är fortfarande ett av det bäst GUI-mässigt designade programmen som finns för OSX. Det är extremt flexibelt, det skalar från en liten skärm till en uppsättning av dubbla eller rent av trippla skärmar. Men, Apple tröttnade på DVD-produktion och man har inget intresse för BluRay-authoring sorgligt nog.

Jag tror inte någon annan utvecklare är så bra som Apple på ovan. Adobe är ganska bra men också spretiga i sin GUI-design och följer egna normer eller Windows-normer. Deras program känns ofta som de inte riktigt hör hemma i MacOSX. Tittar man sedan på ett bolag som AVID så ser deras program ut som ett riktigt skämt från en GUI-synvinkel. Avid Media Compser (AMC) ser fortfarande i OSX 10.6 ut som om man kör det på en crossbreed av OS9 och OSX 10.0 med ett inslag av någon Linux och Windows-derivat. De har fullständigt noll känsla för det - allt handlar om funktion, hur denna presteras på skärmen för användaren är låg prioriterat.

Så, med ovan i åtanke är det synd om inte Apple hänger med i pro-apps gamet. De har en väldigt unik position som mjukvaruutvecklare både hur de tänker vid app design, men också att de sitter så nära OS-utveckling OCH utveckling av hårdvaran programmet ska köras på.

Att Apple lägger ner DVDSP är ju logiskt. DVD är stendött och Blu-Ray kommer inte ens att födas ordentligt :-D. Dessa medium har ingen framtid. Där gjorde Apple ett sunt och helt rätt drag och jag hoppas att krafterna överfördes på FCPX :-). Proffsen - dom enda som kommer att pula med DVD-authoring ett tag till - använde ju inte DVDSP. Så där är nog saknaden noll.
Men du har ju rärr; det är ett fantastiskt program - det enda programmet som fick mig att prodda snygga komplexa DVD's - alla andra DVD-program fick mig att somna. Men, men...dom kan ju inte fortsätta med en sjönhet bara för skönhetens skull...när ingen vill se henne...liksom :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 18:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Att Apple lägger ner DVDSP är ju logiskt. DVD är stendött och Blu-Ray kommer inte ens att födas ordentligt :-D. Dessa medium har ingen framtid. Där gjorde Apple ett sunt och helt rätt drag och jag hoppas att krafterna överfördes på FCPX :-). Proffsen - dom enda som kommer att pula med DVD-authoring ett tag till - använde ju inte DVDSP. Så där är nog saknaden noll.
Men du har ju rärr; det är ett fantastiskt program - det enda programmet som fick mig att prodda snygga komplexa DVD's - alla andra DVD-program fick mig att somna. Men, men...dom kan ju inte fortsätta med en sjönhet bara för skönhetens skull...när ingen vill se henne...liksom :-).

Nej, men dom kan ta lärdom av dess forna skönhet och utveckla ett officiellt "pro app gui kit". Jag kan inte tala för DVD-produktionsbranschen i någon större form men vi producerade flera DVD:er som gick för repro i DVDSP och det fungerade fint. BluRay är fortfarande det enda mediumet som levererar riktigt hög kvalité till massorna. KabelTV i SD är markant mycket sämre än DVD, KabelTV i HD är markant mycket sämre än BluRay. Några bra streamingtjänster som fungerar smidigt, är lagliga och inte kostar shortan samt ser lika bra ut som BluRay, var finns de? Avskriv formatet om du vill men det är king of the hill för filmvisning idag och kommer förbli det ett bra tag till (igen, Apple skulle kunna göra så mycket mer med Apple TV men de har inte intresse nog för det).

Sist men inte minst, om Apple nu är ett bolag som står för framtiden och ser framåt, varför har inte Compressor uppdaterats till en app från 2011? Varför har Apple en av marknadens sämsta H264 codecs som finns? Om man nu utgår från att DVD är död och "streaming is the future", varför visar man då inte framfötterna här? Precis som med FCPX har man inget direkt intresse av det och troligen är "time invested" vs "money gained" minimal jämte andra kassakor Apple sitter på i sin hage. Jag menar hela iTunes borde ju drivas av Apple-utvecklad mjukvara men jag kan inte för mitt liv tänka mig de encodar film och musik som ska säljas där i Compressor.

Jo, det kan man undra. Är deras H264-kodning så usel? Jag kör i.o.f.s. med Matrox numera och den är verkligen fin (man SER skillnaden :-). Kan man köpa pluggar till QT för att få bättre (dom som inte vill köpa kort ev Matrox etc)? Vem har konstanterat att Apples är så usel (vilket jag inte tvivlar på )? Tester?

Ursprungligen av Erik.dv:

Sist men inte minst, om Apple nu är ett bolag som står för framtiden och ser framåt, varför har inte Compressor uppdaterats till en app från 2011? Varför har Apple en av marknadens sämsta H264 codecs som finns? Om man nu utgår från att DVD är död och "streaming is the future", varför visar man då inte framfötterna här? Precis som med FCPX har man inget direkt intresse av det och troligen är "time invested" vs "money gained" minimal jämte andra kassakor Apple sitter på i sin hage. Jag menar hela iTunes borde ju drivas av Apple-utvecklad mjukvara men jag kan inte för mitt liv tänka mig de encodar film och musik som ska säljas där i Compressor.

Löst kopplat till ämnet, men säger ändå kanske något:

Adobe

Jag hoppas verkligen att Apple straffas med en ström av kunder som istället köper Premiere. men så är det ju inte. Tyvärr. Denna artikel är bizniz-propaganda - demagogi. Helt normalt m.a.o. Två kommentarer i tråden under artikeln och lite egen tankeverksamhet knäcker illusionen Adobe vill ge oss:

Hey not everyone bought CS5.5 Production Premium with the SWITCH code to use Premiere Pro I bought a few copies for After Effects and Photoshop.

This article tells me nothing. 45% means how many users? If they had only sold 20 copies to Mac users last year, and sold 29 copies this year, that would be a 45% growth. So % is meaningless in this case. If we were talking about % of Mac users who switched, that would be meaningful. Just PR BS from Adobe.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Löst kopplat till ämnet, men säger ändå kanske något:

Adobe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 12:45

Ah, jag trodde det hade länkats här tidigare. Då länken är ganska anonym annonserade Adobe tidigare en ökning med 45% av deras video production bundle på MacOSX för några veckor sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-15 15:20

Adobe säljer i vart fall många Production Bundles. Men jag håller med om att siffran är lite taget ur luften. Ungefär som Apples siffror om hur många som använder Final Cut Pro som man så stolt pratade om på NAB.

Visst är det propaganda, men all propaganda är ju inte osann. När det gäller tillväxten för Premier så finns det faktiskt lite siffror:

Interview: Adobe discusses Premiere Pro and Final Cut Pro
Premiere Market Share « UK and Ireland Channel News

Alla som följt Premiere ett tag vet att det är en produkt som vinner marknad, och en av de metoder de använder sig är att sälja det i bundles med andra program – dvs. exakt den strategi som gjorde att InDesign slog ut Quark från marknaden.

Titta för övrigt gärna på filmen där Adobe pratar om sin "vision". Visserligen en magnifik mängd av amerikansk corporate bullshit, men ändå intressant

Industry Trends - Adobe's Vision for Professional Video | Adobe TV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 12:06

Absolut. Och från att vara ett otymligt kanske oanvändbart verktyg har Premier potentialen att bli "standard" som desktop editor. Det är lite tråkigt Apple inte hänger med men så är det när man fokuserar på andra saker.

Adobe köpte för övrigt upp IRIDAS nyligen som sitter på respekterad grading-mjukvara. Hoppas bara inte Adobe gör en Apple likt Color / Shake / Final Cut Pro Server m.fl.

Vad som är väldigt positivt för både Apple och Adobe (och faktiskt användarna av dessas produkter) är när något likt Final Cut Pro X sker - man släpper en "ny" produkt som ska ersätta en gammal befintlig sådan som inte alls beter sig på samma sätt, då måste man fråga sig vad man söker av sitt verktyg. Det finns något positivt där faktiskt trots en massa avsaknader i FCPX för då kan man verkligen sätta fokus på vad man behöver / saknar, om det man gjorde löstes på bästa sätt eller om denna "nya" produkt kanske helt enkelt inte är rätt verktyg för jobbet längre.

Det är ju det som är så fantastiskt med konkurrens, att det faktiskt gynnar utvecklingen, när den fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 17:39

Idag släpps första uppdateringen, Final Cut Pro X 10.0.1. Förutom stöd för XML import och export kommer:

• Support for events and projects through Xsan, the company's technology that allows multiple computers to concurrently access storage

• Support for media stems (or audio channeling). This lets users assign a "role" to media once it's imported, so that when it's time to export things like dialogue, sound effects and soundtracks, those exports can be done in a single pass.

• Custom starting timecodes

• Full-screen view toggle for Mac OS X Lion users

• GPU-accelerated export (was previously only CPU-based)

Coming in early 2012:
Multicam Editing
Broadcast-Quality Video Monitoring

Apple - Final Cut Pro X - Software Update

Aha. Man får ju hoppas att dom har buggfixat också :-D. Att dom gett updaten bara 0.1 är charmigt drygt - dom vill visa att MASSOR kommer - XML-support som många efterfrågat med höga röster är bara en 0.1

Ursprungligen av acke:

Idag släpps första uppdateringen, Final Cut Pro X 10.0.1. Förutom stöd för XML import och export kommer:

• Support for events and projects through Xsan, the company's technology that allows multiple computers to concurrently access storage

• Support for media stems (or audio channeling). This lets users assign a "role" to media once it's imported, so that when it's time to export things like dialogue, sound effects and soundtracks, those exports can be done in a single pass.

• Custom starting timecodes

• Full-screen view toggle for Mac OS X Lion users

• GPU-accelerated export (was previously only CPU-based)

Coming in early 2012:
Multicam Editing
Broadcast-Quality Video Monitoring

Apple - Final Cut Pro X - Software Update

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 19:42

Kommit uppdateringar på Compressor och Motion också.
Motion 5: Version 5.0.1 release notes
Compressor 4: Version 4.0.1 release notes

Jag kör faktiskt FCPX för småjobb/snabbjobb på jobbet - smågrejer som bara ska ut på nätet eller FTP'as till någon annan som ska förädla (ca 20% av allt jag gör). Hemma ("familjefilmerna") är det FCPX som gäller. Om ett år är det nog bara FCPX som gäller skulle jag tro.
Man får ett baggisjobb - springer iväg och skjuter - trycker in P2-kortet och importerar i FCPX - att sedan snabbt slaska igenom materialet och droppa ner klippen till timeline med FCPX slår allt jag provat i hela mitt 20-åriga videoliv - det är sanslöst effektivt...med en MacPro monsterburk vill säga.

Jag frågar inte i polemiskt syfte, utan för att jag vill veta, okunnig som jag är inom detta område: Vad är det som gör det effektivt? Att slippa koda om till prores, eller något annat?

Det handlar om handhavande, hur man går igenom inhämtat material, hur man väljer bitar, hur överskådligt detta är och hur man sätter ihop dessa bitarna.

Egentligen handlar det mest om EN grej: skimning. Man kan skimma igenom material, effekter, templates, etc. The User Experience - förutom effektiviteten - är klockren. Med en snabb burk vill säga. Man kan avverka tråkiga jobb snabbare helt enkelt. Det är intuitivt och känns naturligt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag frågar inte i polemiskt syfte, utan för att jag vill veta, okunnig som jag är inom detta område: Vad är det som gör det effektivt? Att slippa koda om till prores, eller något annat?

Senast redigerat 2011-09-21 13:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 07:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 12:50
Ursprungligen av acke:

Allt som är nytt i 10.0.1:
Final Cut Pro X: Version 10.0.1 release notes

Apple är ibland lite lustiga med sina x.x.1 uppdatering - vissa är GIGANTISKA.

- Export audio and video stems as a single multitrack QuickTime movie or as separate files using Roles
- Import and export XML to support third-party workflows

Ovan var två saker som verkligen saknades.

- Speed up delivery with GPU-accelerated export

Ovan är ett trevligt tillskott.

Synd att video-output fortfarande saknas. No-go för väldigt många proffs då.

Alltså, jag fattar inte. Var hittar jag uppdateringen. Jag har letat i app store och i programuppdateringen under äpplet. Nada. Om jag försöker ladda ner hela fcpx igen säger rutan att programmet är redan köpt, men inte från app store. (Vilket det är)

Bevaka tråden