Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 12:52

Apple har även släppt lite dokumentation för FCP7-användare som vill övergå till FCPX.

Final Cut Pro X for Final Cut Pro 7 Editors final.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 12:59
Citat:

“The App Store has allowed us to do something quite new,” Townhill said, “to get a rapid release out within three months, addressing the feature complaints of our top-end professionals.” And, in an unorthodox move for Apple, he revealed a glimpse of future features to come: Townhill noted that while there are still things professionals desire that have yet to make it into FCPX—like multicam editing and support for broadcast video monitoring—Apple is “fully committed” to delivering these in an update in 2012.

Så kanske ett år innan vi kan använda FCPX då… Va tråkigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 15:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Så kanske ett år innan vi kan använda FCPX då… Va tråkigt!

Nja, det står ju tidigt 2012. Jag gissar på april.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 13:05

Mer godis: ProApps QuickTime Codecs

Fungerar ovan även om man INTE har FCPX / Motion X / Compressor på sin maskin?

Även en FCPX trial har släppts och man har en fin sida med vad som tillkommit i 10.0.1 och vad som komma skall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 17:36

Jo, jag såg det nu. Ändå väldigt långt bort.. April så kommer Adobe prata CS6 och inte omöjligt AVID MC6. Vi får se helt enkelt! Att de släppte en trial var guld värt. Kändes lite labilt på laptoppen dock.

Se upp...du kommer att torska dit ;-). Om du kör det på muskelmaskin vill säga.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, jag såg det nu. Ändå väldigt långt bort.. April så kommer Adobe prata CS6 och inte omöjligt AVID MC6. Vi får se helt enkelt! Att de släppte en trial var guld värt. Kändes lite labilt på laptoppen dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-03 21:48

Då kom AVID med version 6 av både Media Composer och Symphony. Ser ganska intressant ut

Avid | Media Composer: The fastest film and video editing software and systems

Highlights
- Open hardware architecture - AJA / BMD kort fungerar nu även i AVID.
- Utvecklat UI.
- Vettig cross-grade pris från FCP - 1500 dollar.
- DNxHD har även kommit i en 444 RGB HD varriant.
- Artist Color stöd som även fungerar i Resolve / Color

Summerat känns MC6.0 / Da Vinci / Adobe Prod. Bundle som en väldigt stabil ersättare till Final Cut Studio / Adobe Prod. Bundle. Det blir förvisso aningen dyrare men program mot program troligen vassare (hoppas bara jag kan komma in i AVID utan att kräkas).

Borde inte alla dessa bitch-slappar (crossgrade-erbjudanden osv) från Adobe och Avid snart få Apple att vakna ur dvalan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 08:22

What’s new in version 10.0.2:

- Fixes an issue in which a title may revert to the default font after restarting Final Cut Pro X
- Resolves an issue that could cause files recorded with certain third-party mobile devices to play back incorrectly
- Addresses a stability issue caused by changing the start time on a Compound Clip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 10:03

Bra att se Apple uppdatera appen löpande. Synd att den fortfarande saknar ett par importante funktioner.

Kan föresten någon som jobbat med FCPX lite mer verifiera eller dementera att man INTE kan köra ett helt okomprimerat workflow? Dvs 10-bit uncompressed in och ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 15:11

Nu finns Media Composer 6.0 Trail-versionen att ladda ner. Ska bli intressant att testa!

Notera att nerladdning är nästan 3GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-30 17:49

Kanske hade Apple ett 64-bit Final Cut Pro 8. Men så slängde man det och skrev Final Cut X istället..
Apple Completed, Then Killed A 64-Bit Version Of Final Cut Pro 8 [Rumor] | Cult of Mac

Det kan iofs vara möjligt, men saknar ju nästan betydelse, för 64-bitars konverteringen i sig var knappast den enda grejen som var i behov av förändring i den gamla kodbasen. Hade de "bara" gjort det så hade de i alla fall fått skriva om programmet senare

Ähh... Richard Harrington pratar smörja :-D. Han vet inte mera än någon annan - han är bara ännu en entrepenör som säljer sig själv (inget fel i det) och klämmer ur sig vadsomhelst för att stärka sitt eget varumärke (läs klickträffar på nätet).
När det gäller Apple-produkter så är det dessutom helt riskfritt eftersom Apple varken säger bu eller bä - och även om dom skulle dementera så tror ändå ingen på The Big Corporations. Det är många där ute som nästan lever på att "avslöja" saker om Apple - dom har "källor" :-D.

Om jag säger att Ericsson tog fram en telefon som var mycket lik iPhone i fuktion och utseende ett år före iPhone släpptes - men dom lade ner hela projektet - vad säger ni då? Varför tror ni inte på mig? Varför tror ni på R
ichard Harrington (om ni nu gör det)?

Jag säger givetvis inte att detta inte har hänt. jag säger att Harrington inte VET om det har hänt.

Kan för övrigt berätta att FCPX fortfarande inte bara saknar viktiga saker (video ut t.ex.) - allt detta kommer i sinom tid - utan vad som är allvarligare är att konceptet kanske är lite väl före sin tid - t.o.m. för Apple. Det är mycket badbollar även i min monster-Macpro på jobbet och på MBP och iMac så slutar det helt enkelt att funka lite då och då.
Jag känner mig lite tveksam till att detta kan trimmas till i koden - det är nog bara drömmar. Jag tror helt enkelt att FCPX inte rullar fint föränn på 2013-2014 års maskiner. Gäller det bärbart kan det dröja längre än så.
Det är ju inget nytt att Apple släpper mjukvara som kräver nästa års maskinmodell för att rulla (minns ni Aperture-släppet t.ex.?) - men nu har dom nog släppt ett monster - ett i teori och koncept fantastiskt monster - som bara kommer att halta i flera år innan maskinparken kommer i kapp. Detta är nytt. Och otroligt vågat.
Att FCPX saknar en massa funktioner har aldrig upprört mig - jag bara fortsätter att jobba med 7an i lugn och ro och vet att FCPX är fullvuxet om 1-1,5 år. Men att Apples egna monstermaskiner också storknar är ju rent ut sagt löjligt pinsamt. Samtidigt sprider dom snygga bilder på MacBookPro's som spinner med FCPX :-D. Herregud. Det går givetvis inte att rationellt producera video i FCPX med en bärbar Mac - dom orkar knappt rita upp interfacet (tar några minuter att bara kicka igång det):-D. Jisses.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-30 20:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag känner mig lite tveksam till att detta kan trimmas till i koden - det är nog bara drömmar. Jag tror helt enkelt att FCPX inte rullar fint föränn på 2013-2014 års maskiner. Gäller det bärbart kan det dröja längre än så.

Det tror jag inte på. Jag vågar hävda att du kommer att märka stora förbättringar redan i version 10.1 (eller vad första stora uppdateringen kommer att ha för nummer).

Jag hoppas du har rätt. Lion måste ju också fixas vad gäller minneshantering (nog är det något vajsing med frigörande av RAM - MemoryClenaerPro etc säljer som smör på AppStore ).
Men om nu koden i FCPX är så usel - och då går att fixa till - så kan man ju undra hur extremt prematurt släppet av FCPX var. Det är nog rekord. Och med tanke på videoindustrin där ute så fattar man ännu mindre hur dom kunde släppa det så Extremt för tidigt. Och varför hade dom så bråttom och tog denna risk (som nu har slagit dom blodiga rakt i ansiktet)?
Att släppa halvfärdiga mesyrer för lek och latjolajban - eller t.o.m. iWorks - är ju en sak. Men att släppa ett professionellt videoprogram - eller om det var t.ex. Logic - så här ofärdigt är ju helskumt. Ingen verkar fatta vad som hände i Cupertino månaderna innan släpp (några på labbet opponerade sig givetvis mot släpp redan nu).

Ursprungligen av acke:

Det tror jag inte på. Jag vågar hävda att du kommer att märka stora förbättringar redan i version 10.1 (eller vad första stora uppdateringen kommer att ha för nummer).

Jag tror du är alldeles för optimistisk Acke. Om man tittar på Apples tidigare track record i att optimera programvara så är den inte lysande, t.ex. tog det flera år innan OS X blev någorlunda optimerat, likaså Aperture.

Själv tycker jag det är helt naturligt, alla programvaruföretag genomlider liknande saker när man verkligen gör en total omskrivning (de flesta som säger att de gjort det ljuger, men i FCPX fall är det av allt att döma sanning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 08:31
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror du är alldeles för optimistisk Acke. Om man tittar på Apples tidigare track record i att optimera programvara så är den inte lysande, t.ex. tog det flera år innan OS X blev någorlunda optimerat, likaså Aperture.

Själv tycker jag det är helt naturligt, alla programvaruföretag genomlider liknande saker när man verkligen gör en total omskrivning (de flesta som säger att de gjort det ljuger, men i FCPX fall är det av allt att döma sanning)

Sant, men det tog bara ett halvår att få ett mycket större projekt, Mac OS X 10.0 till 10.1, att bli mycket snabbare. Dock har nog inte Final Cut lika stor prioritet som Mac OS X. Vi får väl se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 09:14

FCPX har så stora fundamentala problem just nu jag verkligen undrar hur och när Apple kan fixa det hela. Då pratar jag för ett videoredigeringsproffs. Det skulle inte alls förvåna mig om inställningen hos Apple var den att:

a) Vi måste skriva om FCP från grunden hur vi än gör
b) Ovan är ett jävla jobb - varför bara evolutionerna när vi kan revolutionera

They've failed quite big skull jag säga.

Men om man nu ser på fallet OSX så var det väl snarare:
mars 2001: 10.0=oanvändbart för andra än nördar,
september 2001: 10.1=uselt,
augusti 2002: 10.2=nästan så man kunde överväga att överge OS9,
oktober 2003: 10.3=Nu börjar det likna något.

Med andra ord lite mer än ett halvår...

Senast redigerat 2011-12-01 10:02

Nu tror jag inte det är meningsfullt att jämföra ett operativsystem med en applikation. Egentligen.

Hej,

Jag tänkte bara kolla om någon här lyckats köpa FCP7-uppgraderingen EFTER det att FCPX kom? Jag har en burk med 6:an och X på men behöver 7. Har pratat med supporten och "någon" skulle återkomma men det hände inte! ÄR det kört eller ska jag lägga mina dyrbara arbetstimmar på att jaga nån obskyr supportperson?

Ursprungligen av dar303:

Hej,

Jag tänkte bara kolla om någon här lyckats köpa FCP7-uppgraderingen EFTER det att FCPX kom? Jag har en burk med 6:an och X på men behöver 7. Har pratat med supporten och "någon" skulle återkomma men det hände inte! ÄR det kört eller ska jag lägga mina dyrbara arbetstimmar på att jaga nån obskyr supportperson?

Jag tror att man bara kan beställa FCP7-uppgraderingen genom att personligen ringa till Apple (USA) och det är troligen ett begränsat antal kvar… men det är bara du som kan avgöra om det är värt pengarna eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 20:11

Gällande FCPX förstår jag inte alls hur Apple tänker. En editior som inte ens kan visa tidskod på klipp? Har labbat som hastigast i Premier CS 5.5 och det har potential. Inte minst kan det spela upp .m2v-filer man skickar till Adtoox. På datorn OCH ut via Kona-kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 20:08

Jag trodde bara sk "site licence" kunder kunde köpa nya FCP-liscenser men det kanske bara gäller nya sådana och inte uppgraderingar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 14:59

10.0.3 med multicam, Advanced Chroma Keying, Media Relink, Import Layered Adobe Photoshop Graphics, XML 1.1, Broadcast Monitoring (beta) är släppt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:01

Oooooh… Intressant. Jag har suttit två veckor och klippt en spex-grej utanför arbetstid och FCPX är låååååååååååååångt från färdigt för prime-time men detta är ju alltid något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:01

Finns nu även ett program för import av FCP7-projekt. Inte från Apple. Mac App Store - 7toX for Final Cut Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:07

Ok, var lite snabb där, det finns inte uppe någon info på App Store ännu.

Bevaka tråden