Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.6.6

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ;:

Fullkomligt livsfarligt. Impulsköp deluxe. Eller inte ens impulsköps, räcker ju att man snubblar med musen så har man installerat ett program för 500, zap. Gäller distansköplagen?

  • Medlem
  • 2011-01-07 22:57
Ursprungligen av eskimo:

Fullkomligt livsfarligt. Impulsköp deluxe. Eller inte ens impulsköps, räcker ju att man snubblar med musen så har man installerat ett program för 500, zap. Gäller distansköplagen?

Jag har läst att folk ångrat köp på ios-AppStore och lyckats få tilbaka pengarna. Men exakt hur vet jag tyvärr inte.

Ursprungligen av Spata:

Jag har läst att folk ångrat köp på ios-AppStore och lyckats få tilbaka pengarna. Men exakt hur vet jag tyvärr inte.

Det är inga konstigheter alls, rapportera anledningen till att du vill ha pengarna tillbaka via iTunes bara, funktionen finns under purchase history.

Jag har gjort det ett flertal gånger, pga felköp (klickat fel) samt när appen inte har uppfyllt det den beskrivs att göra, har fått refund från Apple på en gång.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-07 23:11
Ursprungligen av eskimo:

Fullkomligt livsfarligt. Impulsköp deluxe. Eller inte ens impulsköps, räcker ju att man snubblar med musen så har man installerat ett program för 500, zap. Gäller distansköplagen?

Så illa är det väl inte. Du måste väl skriva in ditt lösen innan köpet genomförs.

Ursprungligen av Mija:

Så illa är det väl inte. Du måste väl skriva in ditt lösen innan köpet genomförs.

Inte om jag köpt något innan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-08 10:44
Ursprungligen av eskimo:

Inte om jag köpt något innan.

Det handlar väl bara om några minuter....
Om du lämnar din maskin utan uppsikt loggar du väl ut?

Har för mig att det inte gäller mjukvara.

Var ett barn som råkat ladda ner en riktigt dyr app. Mamman kontaktade Apple och de löste det.

Ursprungligen av ;:

Installerade 10.6.6 tidigare och nu när jag trycker på playknappen, och har Spotify öppet, så öppnas inte iTunes. Det gjorde den väl förrut? Har iofs inte suttit så mycket vid laptopen den senaste tiden men så kanske har ändrats i nån tidigare uppdatering.
Superbra tycker jag iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 00:31
Ursprungligen av mhaggkvist:

Installerade 10.6.6 tidigare och nu när jag trycker på playknappen, och har Spotify öppet, så öppnas inte iTunes. Det gjorde den väl förrut? Har iofs inte suttit så mycket vid laptopen den senaste tiden men så kanske har ändrats i nån tidigare uppdatering.
Superbra tycker jag iaf.

Förut öppnades iTunes, men det ändrades före 10.6.6 (minns inte om det var Spotify eller OS X-uppdatering som ordnade biffen, men huvudsaken är väl att det nu fungerar som det ska!)

  • Medlem
  • 2011-01-08 12:43
Ursprungligen av ibish:

Förut öppnades iTunes, men det ändrades före 10.6.6 (minns inte om det var Spotify eller OS X-uppdatering som ordnade biffen, men huvudsaken är väl att det nu fungerar som det ska!)

Det var Spotify som fixade biffen...

Fråga: Får en utvecklare släppa program som finns i App Store utanför, via sin egen hemsida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-08 12:58

Eftersom man inte får släppa testversioner eller demos via App Store, och Apple själva rekommenderar att man helst gör sådant via en egen hemsida, så tror jag att svaret är Ja.

  • Medlem
  • 2011-01-08 17:54
Ursprungligen av pesc:

Eftersom man inte får släppa testversioner eller demos via App Store, och Apple själva rekommenderar att man helst gör sådant via en egen hemsida, så tror jag att svaret är Ja.

Så då ska man egentligen se det som ett komplement och det är ju inga problem med uppdateringar, eller 30-dagarsversioner och liknande? Och det är för privatpersoner.

Jag skulle nog se det som ett bra sätt att samla många program och göra dem lättillgängliga och göra det lätt att jämföra. Men jag kan ju isåfall lika gärna kolla upp vad det finns för program, gå in på utvecklarens hemsida och köpa/ladda ner det därifrån.

Om jag förstått det rätt, så ser jag inga konstigheter med det. Det är ju faktiskt värre att iOS App store inte specar moms.

Eller har jag missat något?

Nä ska det komma en AppStore för företag då tro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 14:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Nä ska det komma en AppStore för företag då tro.

Hur menar du? Du kan ju handla på App Store både som privatperson och företagare. Privatpersoner kan lägga in programmet på hur många datorer som helst, bara det är för privat bruk. Företag ska lägga in ett program per dator enligt licensen (även om det inte finns några begränsningar inbyggt).

Ursprungligen av ibish:

Hur menar du? Du kan ju handla på App Store både som privatperson och företagare. Privatpersoner kan lägga in programmet på hur många datorer som helst, bara det är för privat bruk. Företag ska lägga in ett program per dator enligt licensen (även om det inte finns några begränsningar inbyggt).

Fast t.ex. får ju inte Aperture köpt via MacAppStore användas komersiellt om jag förstod det hela rätt.

Sen vore det väll smidigt om Apple gjorde en företagsanpassad AppStore med allt vad det skulle kunna innebära.

  • Medlem
  • 2011-01-08 14:52
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast t.ex. får ju inte Aperture köpt via MacAppStore användas komersiellt om jag förstod det hela rätt.

Hupp? Varför då? Var står det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-08 15:45
Ursprungligen av Baron:

Hupp? Varför då? Var står det?

I FAQen står det att man får använda programmen i en dator för personligt bruk. Jag antar att det också står i det avtal jag snabbt kryssade för att jag läst och förstått när jag startade App Store första gången.

Ursprungligen av Mija:

I FAQen står det att man får använda programmen i en dator för personligt bruk. Jag antar att det också står i det avtal jag snabbt kryssade för att jag läst och förstått när jag startade App Store första gången.

Nej det är inte det det står. Det står att programmet får användas på vilka macar som helst som du äger eller personligen har kontrollen över.

Självklart får man använda programmen för kommersiella ändamål.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-08 18:15
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej det är inte det det står. Det står att programmet får användas på vilka macar som helst som du äger eller personligen har kontrollen över.

Självklart får man använda programmen för kommersiella ändamål.

Personal use betyder att det inte är för kommersiellt bruk.

Edit: Hittade ett undantag:

(ii) If you are a commercial enterprise or educational institution, you may download a Mac App Store Product for use either (a) by a single individual on each of the Mac Product(s) that you own or control, or (b) by multiple individuals on a single shared Mac Product that you own or control. For example, a single employee may use a Mac App Store Product on both the employee's desktop Mac Product and laptop Mac Product, or multiple students may serially use the Product on a single Mac Product located at a resource center or library.

TERMS AND CONDITIONS

Ursprungligen av Mija:

Personal use betyder att det inte är för kommersiellt bruk.

Nej Mija, du har fel. Personal use syftar inte på appen i fråga utan på en dator du inte äger men använder. T.ex. en bärbar som ditt företag står för men du använder.

Tilläggsklausulen beskriver vad som gäller för juridisk person.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Självklart får man använda programmen för kommersiella ändamål.

Jag är inte övertygad.
Skulle gärna ha ett svar från Apple i den här frågan.
Nån som kan ringa Bjers och fråga?

  • Medlem
  • 2011-01-08 17:43

Usch.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-08 21:51

Som jag ser det får man använda programvarorna kommersiellt, se punkt ii nedan.

Klipp från de svenska villkoren:

ANVÄNDNINGSREGLER FÖR MAC APP STORE-PRODUKTER

Om inte annat anges häri,

(i) Får du ladda ned och använda applikationer från Mac App Store (”Mac App Store-produkt”) för personligt, icke-kommersiellt bruk på Apples produkter som kör Mac OS X och som du äger eller kontrollerar (”Mac-produkt”).

(ii) Om ni är ett rörelsedrivande företag eller en utbildningsinstitution, får ni ladda ned Mac App Store-produkter för användning av antingen (a) en enskild individ på varje Mac-produkt(er) som ni äger eller kontrollerar, eller (b) flera individer på en enskild, delad Mac-produkt som ni äger eller kontrollerar. Till exempel får en enskild anställd använda en Mac App Store-produkt både på den anställdes dator som är en Mac-produkt och dennes bärbara dator som är en Mac-produkt, eller så får flera studenter löpande använda Mac App Store-produkten på en enskild Mac-produkt som finns i ett resurscentrum eller ett bibliotek.

Fick ett kvitto på mitt första Mac App Store inköp i mailen, avsändaren/adressaten/sidhuvudet var iTunes Store. Har inte fått det för mina två andra inköp trots att köp2 skedde endast sekunder efter köp1.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-09 19:33

Trevligt med 10.6-uppdatering och App Store. Har redan köpt några appar, men nu kan jag inte nå App Store alls. "Cannot connect to App Store" Ska man bli orolig?

Nu gick det

Senast redigerat 2011-01-09 19:52
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 23:11
Ursprungligen av ;:

Någon som vet varför inte Call of Duty 4 går att köpa i app store ?
Den verkar finnas i den amerikanska app store men inte i den svenska...

Nu är Klara sur.

Bevaka tråden