Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.6.6

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-07 07:52
Ursprungligen av Leftrustle:

Så Mac app store orkar de översätta, men iTunes store går inte?

Och även en nedladdning kan pågå i evigheter även fast den egentligen är klar. Med pågå menar jag att Apple-snurran inte lägger av.

Ursprungligen av ;:

det var som 17!! var tvungen att kolla iTunes store.. jo den var på Engelska..hade inte ens reflekterat över det...märkligt så det kan bli...

  • Medlem
  • 2011-01-06 22:31

Appstore känner inte igen mitt kreditkort trots att jag använder det i iTunes. Den märker inte heller att jag har tex Textwrangler, fast det kanske har med att jag inte kan logga in att göra.

  • Medlem
  • 2011-01-08 14:27
Ursprungligen av Baron:

Appstore känner inte igen mitt kreditkort trots att jag använder det i iTunes. Den märker inte heller att jag har tex Textwrangler, fast det kanske har med att jag inte kan logga in att göra.

Jag hade för lite pengar på kontot kortet är kopplat till, verkar det som. In med lite flis så gick det i App Store. Konstigt. En del kort är ju inte kopplade mot konton alls.

Ursprungligen av ;:

Vet inte vad apple sitter på för servrar. Men det tog inte ens 5 sekunder att ladda ner. Sitter med 100mbit. Och det var nog det snabbaste mitt internet nånsin har gått!

Ursprungligen av ;:

Det första som fångade min blick var "Precipice of Darkness 1&2" av samma folk som står bakom Penny Arcade. Det blev köp direkt. Har spelat demoversionerna tidigare men köp visade sig lite krångligt men nu har det löst sig. Det är lite av ett "Point and shoot" - spel med väldigt kul dialog

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-06 23:41

Hur är det egentligen möjligt att Apple Remote Desktop 3 kostar 599:- i Mac App Store medan man får betala från 2.995:- för en version i kartong? Kan knappt hålla mig från att trycka på köp-knappen fast jag egentligen klarar mig ganska bra med den inbyggda screen sharing.

Ursprungligen av NickZse:

Hur är det egentligen möjligt att Apple Remote Desktop 3 kostar 599:- i Mac App Store medan man får betala från 2.995:- för en version i kartong? Kan knappt hålla mig från att trycka på köp-knappen fast jag egentligen klarar mig ganska bra med den inbyggda screen sharing.

Kanske därför att programmen i Mac App Store enbart kan köpas och användas för privat bruk medan kartongversionen även tillåter kommersiellt bruk.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-06 23:47
Ursprungligen av Marcus K:

Kanske därför att programmen i Mac App Store enbart kan köpas och användas för privat bruk medan kartongversionen är till för kommersiellt bruk.

Det låter troligt. En klart rättvis prissättning i mitt tycke.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-07 01:16

Lifehacker har publicerat en artikel om nackdelarna med Mac App Store som är läsvärd;
Why the Mac App Store Sucks

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-07 01:30
Ursprungligen av ;:

Vad tror ni. Om jag köper ett program säg exempelvis Aperture på mitt konto på min dator. Kan jag sedan logga in på min kompis dator på mitt Apple-konto, och sedan ladda ner den där och att allt sedan funkar som det ska på bägge datorer?

Ursprungligen av |Edvin|:

Vad tror ni. Om jag köper ett program säg exempelvis Aperture på mitt konto på min dator. Kan jag sedan logga in på min kompis dator på mitt Apple-konto, och sedan ladda ner den där och att allt sedan funkar som det ska på bägge datorer?

Inom gränsen för auktoriserade datorer så borde det ju funka, med det i tanken skulle det ju vara intressant att köpa dyrare apps där. Å andra sidan så kan man ju inte köpa upgraderingar rabbatterat, så det kanske inte blir så stor förtjänst ändå

Är det bara jag som tycker att datorn segar ner sig rejält i och med uppdateringen av 10.6.6. Till och med att skriva den här texten går inte utan att det laggar. Sitter på MBP sommar 2007. Har photshopjobb att göra, ångrar att jag uppgraderade.

Ursprungligen av lill_postiZ:

Är det bara jag som tycker att datorn segar ner sig rejält i och med uppdateringen av 10.6.6.

Min mac mini segade en stund efter uppdateringen men det gick över efter ett tag. Kan vara nån indexering som går igång efter systemuppdatering. Däremot märkte jag ingenting på min MBP (senaste) eller iMacen.

Problem att öppna nytt fönster i Firefox (4.0b8) efter uppdateringen til 10.6.6.

Det verkar som Firefox "fastnar" när fönstret ritas upp på skärmen. Om man drar lite och flyttar fönstret lite, så ritas fönstret färdigt och webbsidan laddas in.

Problemet uppstår inte med nya flikar, utan bara med nytt fönster.

Fixas förhoppningsvis i 4.0b9 som ska komma i nästa vecka.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-07 13:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Problem att öppna nytt fönster i Firefox (4.0b8) efter uppdateringen til 10.6.6.

Det verkar som Firefox "fastnar" när fönstret ritas upp på skärmen. Om man drar lite och flyttar fönstret lite, så ritas fönstret färdigt och webbsidan laddas in.

Problemet uppstår inte med nya flikar, utan bara med nytt fönster.

Fixas förhoppningsvis i 4.0b9 som ska komma i nästa vecka.

Lustigt det där. Hos mig är det tvärt om. har aldrig upplevt Firefox så snabb som nu. Nytt fönster..bom...uppritat och klart på nolltid. Jag sitter med en iMac i7, 8 GB minne.

Ursprungligen av onnyt:

...har aldrig upplevt Firefox så snabb som nu...

Du berättar inte vilken version du kör. Är det betan (4.0b8), eller senaste "officiella" versionen (3.6.13), eller någon annan äldre version?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-07 14:18

3.5.11

Ursprungligen av onnyt:

3.5.11

Ja, där ser man, en ganska gammal version.

Mitt problem ligger förmodligen i just kombinationen 4.0b8 och 10.6.6 - och bara just vid öppnande av nytt fönster.

När väl fönstret är uppritat så funkar min Firefox alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-07 14:26

Installerade 3.6.13 precis och den verkar lite segare. Ritar upp fönster långsammare. har inte tömt papperskorgen ännu, kan man backa till 3.5.11 tro?

Ursprungligen av onnyt:

...har inte tömt papperskorgen ännu, kan man backa till 3.5.11 tro?

Ja, det kan du. Bara flytta tillbaka 3.5.11 från papperskorgen, och kasta 3.6.13.

Men det har kommit ganska många uppdateringar även till 3.5.x - både buggfixar och säkerhetsuppdateringar - så även om du vill stanna kvar i 3.5-serien så är nog en uppdatering till 3.5.16 att rekommendera.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-07 15:14

Apple tillåter inte programmen i App Store att bete sig hur som helst, det betyder att den TextWrangler som säljs där har vissa funktioner avstängda. Det går t.ex inte att spara i ändrade systemfiler som hosts och liknande, tidigare fick man upp en ruta för att autentisera som administratör, nu kommer det ett kryptiskt felmeddelande.

Behöver man kunna det så får man ta hem samma version från Barebones hemsida men med stöd för att spara systemfiler.

För att förvirra så heter båda version 3.5

Senast redigerat 2011-01-07 18:32
Ursprungligen av Mija:

Apple tillåter inte programmen i App Store att bete sig hur som helst, det betyder att den TextWrangler som säljs där har vissa funktioner avstängda. Det går t.ex inte att spara i ändrade systemfiler som hosts och liknande.
Behöver man kunna det så får man ta hem samma version från Barebones hemsida men med stöd för att spara systemfiler.
För att förvirra så heter båda version 3.5

Med andra ord så är det dags att sluta hylla Apples nya App Store.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-07 17:22

Nåja, jag tror inte att detta är avgörande för att vare sig hylla eller dissa App Store. Möjligheten att ändra systemfiler är ju knappast något nödvändigt för de flesta programvaror.

Verkar redan vara säkerhetshål. Appel kommer det nog få det hårt mot hackarna nu.

Hackers claim to find Mac App Store loophole, pirating Angry Birds | Joystiq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 19:10

Fast de flesta Mac-applikationer har aldrig haft DRM eller kopierings-skydd!

Så jag fattar inte varför "Apple ska få det svårt" om en enskild MacApp har piratkopierats. Syftet med Mac App Store har ju aldrig varit inlåsning eller DRM, som jag ser det.

Ursprungligen av pesc:

Fast de flesta Mac-applikationer har aldrig haft DRM eller kopierings-skydd!

Så jag fattar inte varför "Apple ska få det svårt" om en enskild MacApp har piratkopierats. Syftet med Mac App Store har ju aldrig varit inlåsning eller DRM, som jag ser det.

Så du menar att dom flesta program som man köper ( Ej shareware) till Mac inte har serienummer ( en sorts kopierings-skydd). Intressant.

För doms om är paranoida så bör det sägas att Apple scannar allt du har installerat och enligt uppgift sparar informationen och sedan skickar det till sina servrar tillsammans med vilken hårdvara och övrig personlig information. Har inte upptäckt något funkigt själv (och bryr mig inte så mycket). Men det kan väl vara värt att kolla upp om man nu inte vill ha det så.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

För doms om är paranoida så bör det sägas att Apple scannar allt du har installerat och enligt uppgift sparar informationen och sedan skickar det till sina servrar tillsammans med vilken hårdvara och övrig personlig information. Har inte upptäckt något funkigt själv (och bryr mig inte så mycket). Men det kan väl vara värt att kolla upp om man nu inte vill ha det så.

Källa? Foliehatt.com gills inte.

På en e-postlista för säkerhet. Men som sagt, jag har inte sett något som bekräftar det. Och jag bryr mig inte heller då jag inte har något att dölja.

Lär väl dyka upp snart på dom vanliga nyhetställena.

Bevaka tråden