Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Är det rent av Light Peak i iPad 2? Ren spekulation (inte rykte) men en intressant tanke: Could the iPad 2 Be Getting Light Peak? - Mac Rumors

En Light Peak port skulle vara många gånger mer praktiskt än miniDisplayPort, HDMI eller USB port, eftersom den kan agera i princip vad som helst. Man kunde ha en liten box som med flera portar, t.ex. miniDisplayPort, Firewire, USB, Ethernet osv. Eller bara enkla adaptrar, t.ex. LightPeak till VGA för att ansluta till projektor.

Genom miniDisplayport protokollet skulle iPad 2 kunna agera som andra skärm till datorn när den står i dockan.

Jag är skeptisk till det där ryktet än så länge.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är skeptisk till det där ryktet än så länge.

Verkar som om det var korrekt att vara skeptisk: Rumors of iPhone 5, iPad 2 'Delays' Called Untrue [Updated] - Mac Rumors

Det ser ut som vi kanske får se iPad 2 presenterad den 2 mars: iPad 2 Event on March 2?

The Loop: Apple announces iPad 2 event for March 2

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 17:16

Yay.... Honeycomb förlorar sin buzz...

//Rob

Senast redigerat 2011-02-23 17:40

Hmm, är det så att det vi får se nu bara är en slags iPad 1.5 men den egentligen stora uppdateringen dröjer? Typ till i höst?

Another iPad Coming Later This Year? Total MacBook Pro Revamp in 2012? - Mac Rumors

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, är det så att det vi får se nu bara är en slags iPad 1.5 men den egentligen stora uppdateringen dröjer? Typ till i höst?

Another iPad Coming Later This Year? Total MacBook Pro Revamp in 2012? - Mac Rumors

Tycker det låter logiskt. Likt:

iPhone 3G -> iPhone 3GS (nästan samma skärm, snabbare processor, osv.)
iPad -> "iPad 1.5" (nästan samma skärm, snabbare processor, front kamera osv.)

iPhone 3GS -> iPhone 4 (Retina skärm, snabbare processor, front kamera osv.)
"iPad 1.5" -> "iPad 2" aka. "iPad 3" (Retina skärm, snabbare processor osv).

Den största skillnaden är att det är väldigt kort tid mellan "iPad 1,5" och "iPad 2" aka. "iPad 3" jämfört med iPhone 3G och iPhone 3GS.

Ursprungligen av The Real Viking:

Tycker det låter logiskt. Likt:

iPhone 3G -> iPhone 3GS (nästan samma skärm, snabbare processor, osv.)
iPad -> "iPad 1.5" (nästan samma skärm, snabbare processor, front kamera osv.)

iPhone 3GS -> iPhone 4 (Retina skärm, snabbare processor, front kamera osv.)
"iPad 1.5" -> "iPad 2" aka. "iPad 3" (Retina skärm, snabbare processor osv).

Den största skillnaden är att det är väldigt kort tid mellan "iPad 1,5" och "iPad 2" aka. "iPad 3" jämfört med iPhone 3G och iPhone 3GS.

Precis så uppfattar jag det också, och precis som du skriver iPhone 3GS kan ju liknas vid att vara iPhone 3G 1.5.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 10:05

Jag är lite tveksam till iPad 3 redan i år. Det verkar lite väl optimistiskt. Apple tror jag tycker om att ha årliga uppdateringar. Lättare att planera.

Min gissning är att iPad 2 kommer att ha samma skärm, kamera fram och kanske t o m bak. Och mer RAM minst 512Mb. Är det något som Apple gjorde fel med iPad 1 så var det för lite RAM. Blir spännande att se på tisdag.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag är lite tveksam till iPad 3 redan i år. Det verkar lite väl optimistiskt. Apple tror jag tycker om att ha årliga uppdateringar. Lättare att planera.

Jo, men tanken med hela diskussionen om iPad 3 är inte att Apple ska frångå årliga cykler, utan bara bättre anpassa sin cykel för försäljning genom att fokusera på september precis som iPod gjort under många år nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 10:20
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men tanken med hela diskussionen om iPad 3 är inte att Apple ska frångå årliga cykler, utan bara bättre anpassa sin cykel för försäljning genom att fokusera på september precis som iPod gjort under många år nu.

Ja men då är det bättre att fördröja iPad uppdateringen 3-4 månader så att den släpps i augusti/september än att släppa en version nu och sen plötsligt släppa en ny version i september. Apple har redan provat liknande med den första iPhonen när de sänkte priset efter 3 månader. Det gjorde rätt många användare förbannade. Jag tror man skulle kunna räkna med samma reaktion om Apple släpper en ny iPad efter 4 månader.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja men då är det bättre att fördröja iPad uppdateringen 3-4 månader så att den släpps i augusti/september än att släppa en version nu och sen plötsligt släppa en ny version i september. Apple har redan provat liknande med den första iPhonen när de sänkte priset efter 3 månader. Det gjorde rätt många användare förbannade. Jag tror man skulle kunna räkna med samma reaktion om Apple släpper en ny iPad efter 4 månader.

1) Denna diskussion hör till tråden om iPad 3, där har dessa saker tagits upp och där det är lämpligt att fortsätta det.

2) Det handlar inte om en helt ny version, det handlar snarare om "iPad Pro" - se texterna länkade i tråden.

3) Teorin är att iPad/tablet-marknaden är alldeles för het för att Apple skulle vänta så länge med att följa upp, se mitt citat av Gruber i den tråden:

Thus, my gut feeling is that Apple will move the iPad to a September release schedule, alongside the iPods. But they wouldn’t want to wait over a year and a half from the announcement of the original iPad to announce the second one — not with these stakes, and not with so many serious competitors trying their best to catch up.

Som sagt, fortsätt gärna diskussionen om ny iPad i höst, men gör det i rätt tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 14:33

Då hoppas vi att dom säger den 2 mars: When can you buy it? - TODAY! Starting at $399!

Är i USA tom 12 mars så det är min lilla önskan...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 14:37
Ursprungligen av Robo-X:

Jag är lite tveksam till iPad 3 redan i år. Det verkar lite väl optimistiskt. Apple tror jag tycker om att ha årliga uppdateringar. Lättare att planera.
//Rob

Ja fast de måste nog snabba upp sina uppdateringar för att kunna behålla sitt försprång, folk blir ju otåligare och otåligare och tycker ofta en blott några månader gammal produkt redan är old hat.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 18:23
Ursprungligen av Tabb:

Ja fast de måste nog snabba upp sina uppdateringar för att kunna behålla sitt försprång, folk blir ju otåligare och otåligare och tycker ofta en blott några månader gammal produkt redan är old hat.

Jag tror det är som netbooks marknaden för några år sedan. Det kom ut en ny modell varje månad och alla var lika kassa. Jag tror inte Apple spelar i den ligan. Allt Apple behöver göra är att släppa en ny iOS firmware version efter 3 månader och lägga till några nya funktioner så slår de alla andra tablets.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 18:28
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror det är som netbooks marknaden för några år sedan. Det kom ut en ny modell varje månad och alla var lika kassa. Jag tror inte Apple spelar i den ligan. Allt Apple behöver göra är att släppa en ny iOS firmware version efter 3 månader och lägga till några nya funktioner så slår de alla andra tablets.

Fast Apple är ju ett hårdvaruföretag och vill gärna sälja just sådant. Håller inte med om att alla Netbooks var kassa en del jag lånat har varit av förvånansvärt hög kvalité. Nästsn i Appleklass faktiskt. Men det som sänkte netbooks är inte iPad utan MS som av licensskäl effektivt begränsade deras användning genom att t.ex. se till att de flesta Netbooks bara klarade av 1GB minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 18:40
Ursprungligen av Tabb:

Fast Apple är ju ett hårdvaruföretag och vill gärna sälja just sådant. Håller inte med om att alla Netbooks var kassa en del jag lånat har varit av förvånansvärt hög kvalité. Nästsn i Appleklass faktiskt. Men det som sänkte netbooks är inte iPad utan MS som av licensskäl effektivt begränsade deras användning genom att t.ex. se till att de flesta Netbooks bara klarade av 1GB minne.

De netbooks som var bra klassades som subnotebooks och kostade också dubbelt så mycket som normala netbooks. I vilket fall som helst så var marginalerna så små på Netbooks att utan WinXP hade det aldrig lönat sig att sälja de. Linux netbooks ville ingen ha. Och Apple har aldrig varit i den segmentet.

Tablets är dagens Netbooks marknad. Marknaden blir helt översvämmad av tablets som alla försöker hävda sig mot Apples iPad. Det är ingen som har lyckats och jag tror i och med iPad 2 blir det ännu svårare. Apple har prissatt iPad så pass bra att det blir väldigt svårt för någon att få bra marginaler på sina tablets utan att ta några genvägar. Mindre skärm och sämre komponenter eller ha högre priser än Apple.

//Rob

Engadget har tagit tillbaka flera av de saker de utlovade förut, framförallt högupplöst skärm och SD-kortplats: iPad 2 sports A5 processor, 512 MB of RAM, cameras, thinner design?

Inte så förvånande med tanke på att dessa rykten redan sågats av Gruber.

Gruber skriver mer om detta här, och avslutar med en intressant "bomb" i fotnoten:

I could publish things I’m only half-sure about, like the iPad 2 switching from aluminum to a lightweight high-strength carbon fiber body, but I don’t, because I’m only half-sure and I’ve only heard about it from second-hand sources who themselves are unsure about it. And even if I were to off-handedly mention such speculation, I’d do so in a footnote and take pains to emphasize the uncertain nature of the information and the second-hand status of the sources thereof. What I would never do is take a flyer and report uncertain speculation as a fact, and, if it wound up not panning out, chalk it up to Apple having changed things at the last moment rather than the report being flat-out wrong all along.

Imorgon får vi svaret.

Den intressanta frågan i mina ögon är om thunderbolt händer på iPad2, vad kommer användningsområdena att vara? extern skärm för typ presentationskanoner? Extern minneskortsläsare? Ja vad är tanken med thunderbolt? Börjar man sakta överge dockconnectorn för sync?

Jag tror inte att den kommer sakta att överge dockconnectorn, men vem vet?! Men det är faktiskt en svindlande tanke. Min dröm är ju att iPaden skall kunna användas som extra skärm till min MBP när den står i dockan. Med Thunderbolt kan den kopplas till, i princip, vad som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 21:31

Jag har hört från "väldigt säkra källor" att iPad 2 bara säljs i vitt första månaden i USA.
Låter väldigt konstigt, men han är säker på sin sak.

får se hur det blir med den saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-10 11:08
Ursprungligen av martenj:

Jag har hört från "väldigt säkra källor" att iPad 2 bara säljs i vitt första månaden i USA.
Låter väldigt konstigt, men han är säker på sin sak.

får se hur det blir med den saken.

Vad för säkra källor? En kompis kompis som är återförsäljare vill sälja iPad 1 till original pris genom att säga att endast iPad vit kommer?

Glöm det. Svart iPad 2 kommer att finnas från dag ett och sälja dubbelt så bra som den vita.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:20
Ursprungligen av Robo-X:

Vad för säkra källor? En kompis kompis som är återförsäljare vill sälja iPad 1 till original pris genom att säga att endast iPad vit kommer?

Glöm det. Svart iPad 2 kommer att finnas från dag ett och sälja dubbelt så bra som den vita.

//Rob

haha lugna dig. det är en person som precis bytt jobb från Apple till annat häromdagen. han påstår detta. men vi får väl se helt enkelt, jag tycker det låter jättekonstigt.

Ursprungligen av martenj:

haha lugna dig. det är en person som precis bytt jobb från Apple till annat häromdagen. han påstår detta. men vi får väl se helt enkelt, jag tycker det låter jättekonstigt.

Med tanke på alla svarta som är till salu på ebay låter det som att någon drivit med någon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 10:09

tror knappast det...

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-12 01:35

Japp, "bara" 512mb ram, lite synd ändå, dom har ju verkligen jobbat med att få Safari att vara riktigt bra på att hantera ram så att det klarar sig med 512mb ram men 1Gb hade kunnat pinna på rätt bra.

iPad 2 Wi-Fi Teardown - iFixit

Bevaka tråden