Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lasselu:

Ja, den där sista mening fick mig att grunna lite...typisk Gruber-vink om att han kanske vet något...:)

Ja, visst kändes det så? Om man inte gör skärmen mindre men ändå göra den mera en-hands-vänlig så antar jag att det handlar om att göra den tunnare och lättare samt göra de svarta kanterna mindre.

Eller sätta ett stort handtag som på dasslocks-iBooken

  • Medlem
  • 2011-01-02 09:21
Ursprungligen av lasselu:

Ja, den där sista mening fick mig att grunna lite...typisk Gruber-vink om att han kanske vet något...:)

Som jag tolkar det, syftar han på den lägre vikt som iPad 2 kommer att få? Men herr Gruber gillar verkligen att teasa.

Var kan jag ha läst att mars är en möjlig släppmånad?

Edit: Right, det var ett Digitimes-rykte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-31 12:53

Det vore ju löjligt att tro att Apple skulle släppa en sjutummare medans alla har Jobs uttalanden färskt i minnet. Om de nu tänker göra det blir det väl om ett par år i samband med att Apple meddelar att de alltid varit i krig med Eurasien.

Högre upplösning hade vart underbart men det kommer nog inte på ett par år.

Det har varit uppe tidigare detta med dock-kontakten. Apple följer sedan länge redan den överenskommelse som branschen enats om. Så de behöver inte byta ut sin 30-pin dock-kontakt för den saken skull.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 19:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det har varit uppe tidigare detta med dock-kontakten. Apple följer sedan länge redan den överenskommelse som branschen enats om. Så de behöver inte byta ut sin 30-pin dock-kontakt för den saken skull.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Dr Tinnitus

Taget från PDF så står det:

Citat:

Above requirement also applies to detachable cables used as adaptor i.e. where the Micro-B is replaced by a proprietary plug.

Det betyder att iPhone redan uppfyller kraven. Det räcker med en adapter och Apple kommer inte att ändra på kontakten på vare sig iPhone, iPad eller iPod.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-10 19:49
Ursprungligen av Eva:

Dom tror även att det på bilden är en iPad 2 prototyp..

//Stefan

Ursprungligen av Eva:

Grejen är att Kevin Rose senare ändrade sig och sa att det blir högre upplösning, men inte Retina:

In an update to the post, however, Rose notes that another source has indicated that while the display on the second-generation iPad will be of higher resolution than on the current models, it will not be a "Retina" display of the resolution seen on the iPhone 4 and fourth-generation iPod touch. A number of observers have noted that an iPad display at "Retina" pixel densities would be extremely difficult to achieve given the horsepower necessary to drive a display in the range of 2560 x 1920 pixels as would be required.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 13:22
Ursprungligen av Adrian B:

Grejen är att Kevin Rose senare ändrade sig och sa att det blir högre upplösning, men inte Retina:

In an update to the post, however, Rose notes that another source has indicated that while the display on the second-generation iPad will be of higher resolution than on the current models, it will not be a "Retina" display of the resolution seen on the iPhone 4 and fourth-generation iPod touch. A number of observers have noted that an iPad display at "Retina" pixel densities would be extremely difficult to achieve given the horsepower necessary to drive a display in the range of 2560 x 1920 pixels as would be required.

Det var det jag har sagt hela tiden. Högre upplösning kommer säkert men inte Retina upplösning. iPad skulle då få ett monster grafikkort och få mycket sämre batteritid. Men förmodligen kommer upplösningen att gå upp till 1280x960.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det var det jag har sagt hela tiden. Högre upplösning kommer säkert men inte Retina upplösning. iPad skulle då få ett monster grafikkort och få mycket sämre batteritid. Men förmodligen kommer upplösningen att gå upp till 1280x960.

Ja, det är väl ingen som trott på Retina. Däremot har en del trott att det inte blir någon ändring alls eftersom nuvarande appar och gränssnitt är anpassade för en dagens upplösning, så en nya upplösning kräver att de måste skalas och räknas om eftersom det inte blir lika enkelt som att bara dela varje pixel i fyra. Men det kanske är ett minimalt problem i praktiken. Och jag skulle gärna se högre upplösning, efter att ha suttit vid iPhone 4 känns pixlarna väldigt stora på iPad

Dagens lågoddsare

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 14:58

En fråga bara. Vill man verkligen ha en kamera på baksidan av en iPad. Kommer man verkligen att springa omkring och fota med den? Räcker det inte med en kamera för facetime?

Ursprungligen av -David-:

En fråga bara. Vill man verkligen ha en kamera på baksidan av en iPad. Kommer man verkligen att springa omkring och fota med den? Räcker det inte med en kamera för facetime?

Ja, det är många (mig inklusive) som ställt sig samma fråga tidigare och varit tveksamma. Men ryktena är ganska tydliga på den punkten. Kanske att Apple tänker lite längre än våra näsor räcker och det visar sig vara användbart.

En åsikt som framfördes här på forumet var att Facetime på iPhone ofta används för att visa andra "här är jag" genom baksidekameran och att man gärna skulle vilja göra så även med iPad. Det låter vettigt, men det känns inte tillräckligt för att motivera en extra kamera bara för det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-13 15:30

Läste på Macworld nu om ryktet att nästa iPad kommer bli knapplös och allt styrs med gester istället. Vet inte om jag tror på det men det verkar vara en spännande idé i vilket fall.

Ursprungligen av |Edvin|:

Läste på Macworld nu om ryktet att nästa iPad kommer bli knapplös och allt styrs med gester istället. Vet inte om jag tror på det men det verkar vara en spännande idé i vilket fall.

Ja, det kom på tal i tråden om 4.3 och jag är skeptisk, av samma skäl som jag citerade där. Hur fungerar det för den som inte har fem fingrar på en hand t.ex.?

Här finns mer om ryktet: Apple to Remove Home Button From Future iPads and iPhones? - Mac Rumors

Ursprungligen av |Edvin|:

Läste på Macworld nu om ryktet att nästa iPad kommer bli knapplös och allt styrs med gester istället. Vet inte om jag tror på det men det verkar vara en spännande idé i vilket fall.

Jag tycker det är en mycket dålig idé.

Min 20-månaders använder vår iPad helt självständigt—tack vare hemknappen.

Det är en global "reset" som är väldigt intuitiv och lätt att förstå. Jag tror att en stor anledning till att relativt många äldre människor kan använda iPaden effektivt är just hemknappen.

Den är dessutom helt integrerad i den nödvändiga svarta ramen, så man vinner ingen plats på att ta bort den. Även om ramen görs mindre kan knappen matchas mot det.

Sen är det ju det faktum att alla Apps är skrivna med knappen i åtanke. Även om det kanske är lätt att skripta om dem, så känns det hela krystat.

Vad är vinsten? Har inte läst alla artiklar... vilka argument framförs som fördelar med en borttagning?

Tar man bort den blir ju alla iOS-enheter plötsligt tvåhands: en hand att hålla med och en hand för att swipa ner telefonen i golvet av misstag...

Nä... verkar riktigt... *censur*

Rykte: iPad lanseras i USA 2 eller 9 april, tre månader senare internationellt: Next-Generation iPad to Launch in the U.S. on April 2nd or 9th? - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 17:42
Ursprungligen av Adrian B:

Rykte: iPad lanseras i USA 2 eller 9 april, tre månader senare internationellt: Next-Generation iPad to Launch in the U.S. on April 2nd or 9th? - Mac Rumors

Det där känns mer sannolikt än ryktet att den skulle lanseras inom en månad och säljas inom två. De stämmer väl ganska bra med tidsplanen för gen 1 försäljning?

Ursprungligen av -David-:

Det där känns mer sannolikt än ryktet att den skulle lanseras inom en månad och säljas inom två. De stämmer väl ganska bra med tidsplanen för gen 1 försäljning?

Japp, det gör det definitivt. Apple gillar cykler på 1 år (se iPhone och iPod) så det är rimligt att anta att de skulle hålla något liknande för iPad.

Jag skulle kunna tänka mig mars också, men februari verkar inte så troligt i mina ögon, om det inte vore så att Apple vill justera lanseringen just denna andra gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-13 21:55
Ursprungligen av Adrian B:

Rykte: iPad lanseras i USA 2 eller 9 april, tre månader senare internationellt: Next-Generation iPad to Launch in the U.S. on April 2nd or 9th? - Mac Rumors

Det låter troligt, precis enligt den tidsramen som många har talat om innan. För mig var det helt otroligt att många trodde att det skulle bli en US-lansering i januari...eller ens Q1.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 00:19

Det som ryktades om är att Apple införde semester förbud i slutet på januari till mitten på februari. Det är nu klart för att Apple släpper iPhone 4 för Verizon. Många trodde det var för att släppa iPad 2.

//Rob

Ars Technica om varför det är osannolikt att Apple tar bort hem-knappen i år i alla fall (och även varför de kanske aldrig gör det): Why Apple won't yet ditch the home button on the iPhone and iPad

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-14 10:08

Även om kamera screenshotsen är 1024x768 så vägrar retina ryktena dö:
iPad2 Launching On First week Of April | FreakGeeks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-14 10:16
Ursprungligen av Jetwash:

Även om kamera screenshotsen är 1024x768 så vägrar retina ryktena dö:
iPad2 Launching On First week Of April | FreakGeeks

Det är väl så här ryktena lever vdare? Envisa upprepningar?

9to5mac rapporterar om att Engadget påstår sig ha koll på nästa iPad (och iPhone 5 också):

First, the next iPad. Supposedly the new iPad is on track for an April launch (not the very early 2011 launch that “insiders” claimed) and will include dual cameras (no surprise), a “super high-resolution” display, a dedicated SD card slot (that’s not a speaker), and a dual GSM/CDMA chip made by Qualcomm.

Tillägg: Jag tror Engadget brukar ha rätt bra källor och 9to5mac säger samma sak: Also, Engadget has a pretty solid track record with their Apple scoops.

Om Engadget har rätt så verkar iPad 2 bli en fullträff!

Bevaka tråden