Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-28 23:05

Nu tror de inte ens på SD-kortläsare längre. Ska man inte få nånting kul!?
Fast - varför skulle man behöva hål i caset för SIM-kort? Det byter man ju ungefär vart femte år, i snitt.
Misinformation, tror jag, och låter pengarna ligga kvar på USB-host och SD-kort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 08:24

en bild på skärmen har läckt..

iPad 2 screen surfaces in the West | Electronista

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-02-08 23:59

Detta kom nyss upp på Wall Street Journal...

Apple's New iPad in Production - WSJ.com

Ursprungligen av FG2011:

Detta kom nyss upp på Wall Street Journal...

Apple's New iPad in Production - WSJ.com

Ett utdrag med det intressanta:

Apple Inc. has started production of a new version of its iPad tablet computer, said people familiar with the matter.

The new device will be thinner, lighter and will come with a faster processor, more memory and a more powerful graphics processor, said the people familiar with the matter. It will have a front-facing camera for the first time for features like video-conferencing, but the resolution of the new iPad's display will be similar to the first iPad, they said.

WSJ har ett väldigt bra "track record" över sina rykten, så vitt jag vet, så vi kan nog lita på att det där stämmer (och det är ju i linje med vad som pratats om innan).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-02-09 06:56

Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning

Ursprungligen av Eva:

Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning

Det kommer i generation 3, förmodligen. Min misstanke är att den stora investeringen Apple nyligen gjorde var i syfte att säkerställa tillgången på en skärm med 2x nuvarande skärms upplösning. Högst sannolikt är det tillgången och inte tekniken som sätter käppar i hjulen just nu.

Ursprungligen av Eva:

Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning

Vid det här laget var det redan hyfsat givet att det inte skulle komma några förändringar på den punkten, om man följt ryktena och diskussionerna.

Det är helt enkelt för tidigt för att kunna gå i massproduktion av en Retina-skärm till rimlig kostnad, hur gärna vi än vill ha det idag. Det pekar just nu på att det är först 2012 som det blir tekniskt möjligt.

Ursprungligen av Eva:

Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning

Är det verkligen så trist?
Lägre vikt har många påtalat att det vore uppskattat vilket känns som en bra uppdatering. Tillsammans med mer kraft och kamera för Facetime så tror jag uppdateringen kommer att sälja väldigt bra. Nu har jag inte själv någon iPad, men är högre upplösning verkligen så viktigt? Visst vore det fint när man jämför med iPhone 4, men det känns som att många endast fokuserar på skärmen.

Hur stor var skillnaden mellan iPhone 3G och iPhone 3Gs? Endast snabbare hårdvara och kameran (typ). Det är lite samma tänk i den här uppdateringen tycker jag. Med den första iPaden har de introducerat konceptet för många och det är förmodligen nu i den andra versionen som iPaden kommer att börja bosätta sig i stugorna eftersom folk ser att det är en fantastisk produkt som inte blev en engångsföreteelse. Jag kommer att köpa en i alla fall.

Ursprungligen av Scarecrow:

Är det verkligen så trist?
Lägre vikt har många påtalat att det vore uppskattat vilket känns som en bra uppdatering. Tillsammans med mer kraft och kamera för Facetime så tror jag uppdateringen kommer att sälja väldigt bra. Nu har jag inte själv någon iPad, men är högre upplösning verkligen så viktigt? Visst vore det fint när man jämför med iPhone 4, men det känns som att många endast fokuserar på skärmen.

Hur stor var skillnaden mellan iPhone 3G och iPhone 3Gs? Endast snabbare hårdvara och kameran (typ). Det är lite samma tänk i den här uppdateringen tycker jag. Med den första iPaden har de introducerat konceptet för många och det är förmodligen nu i den andra versionen som iPaden kommer att börja bosätta sig i stugorna eftersom folk ser att det är en fantastisk produkt som inte blev en engångsföreteelse. Jag kommer att köpa en i alla fall.

Skillnaden mellan 3G och 3GS var ändå ganska betydande, vilket man ser nu iom iOS 4.2.1 och kommande 4.3. De extra 128MB i internminne samt 200MHz i klockfrekvens på CPU'n märks av väldigt tydligt.

Om man bortser från ryktena som florerar idag så tror jag Apple iPad gen. 2 kommer att tillföra en lättare vikt, aningen snabbare processor, mer internminne 512MB(kanske med busshastigheten 1066MHz som något rykte föreslog), FaceTime-kamera. Det blir antagligen lite av en 3GS-variant i släppet.

Dessutom är jag helt övertygad om att dom kommer presentera den innan Xoom:en släpps den 24:e februari. Detta hade varit marknadsstrategi på hög nivå och fullständigt krossat försäljningen av Motorola Xoom. Framför allt om dom behåller nuvarande gen. 1 16GB på en sänkt prisnivå á $399.

Men vi får se inom kort. Rykteskvarnen är iaf i full gång och WSJ har nog aldrig haft så många besökare till sin sida som idag.

Ursprungligen av Scarecrow:

Hur stor var skillnaden mellan iPhone 3G och iPhone 3Gs? Endast snabbare hårdvara och kameran (typ).

Men i praktiken gjorde just det väldigt stor skillnad och är skälet till att 3GS står sig bra idag med senaste iOS medan 3G inte gör det (precis som grenhall var inne på). Så ur den synvinkeln tror jag iPad 2 blir en väldigt trevlig produkt.

Ursprungligen av Adrian B:

Men i praktiken gjorde just det väldigt stor skillnad och är skälet till att 3GS står sig bra idag med senaste iOS medan 3G inte gör det (precis som grenhall var inne på). Så ur den synvinkeln tror jag iPad 2 blir en väldigt trevlig produkt.

Jag kommer stå först i kön för att ge Apple mina pengar!

Ursprungligen av Adrian B:

Men i praktiken gjorde just det väldigt stor skillnad och är skälet till att 3GS står sig bra idag med senaste iOS medan 3G inte gör det (precis som grenhall var inne på). Så ur den synvinkeln tror jag iPad 2 blir en väldigt trevlig produkt.

Det är det jag menar även om jag bevisligen var otydlig. Jag var aldrig imponerad när de presenterade 3Gs eftersom jag hade en 3G utan det var först när min 3G sa upp sig och jag skaffade en 3Gs som jag förstod hur mycket bättre den faktiskt var (en återkoppling till Evas kommentar "Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning :(").

Ursprungligen av Scarecrow:

Det är det jag menar även om jag bevisligen var otydlig. Jag var aldrig imponerad när de presenterade 3Gs eftersom jag hade en 3G utan det var först när min 3G sa upp sig och jag skaffade en 3Gs som jag förstod hur mycket bättre den faktiskt var (en återkoppling till Evas kommentar "Trist rykte. Ingen bättre skärmupplösning :(").

Ah, ja jag var inte riktigt säker på hur du menade, men då är vi på samma linje, en "tråkig" men solid uppdatering

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja jag var inte riktigt säker på hur du menade, men då är vi på samma linje, en "tråkig" men solid uppdatering

Precis. Men vi kommer troligen att gilla skiten så jävla mycket hur "tråkig" den än verkar vara nu.

Ja, jag är partisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 14:18

Precis, bra för förstagångsköparna men knappas så lockande för oss som redan har en iPad. För mig känns det som om jag vill ha mer än en 'speed bump' och kamera för att köpa nytt igen.

Nytt på produktionsfronten! Kanske får Motorola se sin Xoom enormt överskuggad av iPad.

Apple's New iPad in Production - WSJ.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 09:56
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-09 16:47

Jag måste säga att jag kommer inte överens med utseendet på kommande modellen, om den ny verkligen får det utseendet som man ser på alla bilder. Den där lilla "grillen" nere till vänster på baksidan och märkligt rundade kanter...nja, känns fel. Givetvis väldigt subjektivt och jag kände samma sak inför iPhone 4, vars utseende jag sedan började gilla skarpt.

Well well, vi får väl se

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 17:20
Ursprungligen av zinned:

Jag måste säga att jag kommer inte överens med utseendet på kommande modellen, om den ny verkligen får det utseendet som man ser på alla bilder. Den där lilla "grillen" nere till vänster på baksidan och märkligt rundade kanter...nja, känns fel. Givetvis väldigt subjektivt och jag kände samma sak inför iPhone 4, vars utseende jag sedan började gilla skarpt.

Well well, vi får väl se

Vänta tills du ser den innan du dömer ut den. De flesta "modeller" baseras på rykten och mest från case tillverkare för att få lite gratis uppmärksamhet.

//Rob

"Grillen" vi får se nu tror jag inte kommer att dyka upp. Det vore ologiskt från Apples sida anser jag.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-09 20:12

Att vikten kapas måste väl vara den största fördelen.
Undrar vilket år den kommer till Svea rike ?

Ursprungligen av mattiL:

Att vikten kapas måste väl vara den största fördelen.
Undrar vilket år den kommer till Svea rike ?

Ja, lägre vikt är verkligen önskvärt. Dock, sen jag skaffade vikfodral och sällan bara håller den i handen har jag inte stört mig på vikten fullt lika mycket.

Jag tror inte det dröjer lika länge som för första iPad-modellen. Jag tror den kommer senast till sommaren i Sverige.

Observera att vi numera har en tråd om iPad 3 också

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-02-10 08:19

Vikten anser jag vara sekundärt. Tycker vikten är ganska bra faktiskt.

Det händer för lite nu... Känns som att dom borde presentera den precis innan Xoom släpps för total dominans. Orkar snart inte vänta mer.

Ursprungligen av grenhall:

Det händer för lite nu... Känns som att dom borde presentera den precis innan Xoom släpps för total dominans. Orkar snart inte vänta mer.

Om Apple ska lansera iPad 2 ett år efter iPad 1 så dröjer det fortfarande lite tid. En presentation i mars och leverans (i USA iaf) i april är väl det som är troligast hittills.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-14 10:12

Rykten om skärmen igen.

Det verkar iaf klart att det inte blir en högre upplösning i iPad 2, men kanske ny skärmteknik.

iPad 2 might use Samsung’s Super PLS display technology | 9 to 5 Mac iPad 2 might use Samsung’s Super PLS display technology | Apple Intelligence

Är det rent av Light Peak i iPad 2? Ren spekulation (inte rykte) men en intressant tanke: Could the iPad 2 Be Getting Light Peak? - Mac Rumors

Bevaka tråden