Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac App Store - flopp eller succé?

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Flopp eller succé? För vissa utvecklare är svaret givet: Pixelmator drog in en miljon dollar på de första 20 dagarna i Mac App Store.

I am ecstatic to announce that Pixelmator grossed a gigantic $1 million on the Mac App Store. And that happened in only 20 short days.

What is even better is that the app is getting rave reviews on the Mac App Store (4.5 stars with over 275 ratings on the US store, 5 stars with over 128 ratings in the UK, and 4.5 stars with over 129 ratings in Germany). And, thanks to the Mac App Store, more people than ever are choosing to download Pixelmator.

Such an amazing success feels fantastic. Thank you so much for your enthusiastic support.

Läs mer: Pixelmator Grosses $1 Million on the Mac App Store

(Ännu mer om det hos MacRumors.)

Jag drar igång en gammal tråd för ämnet är fortfarande aktuellt...

Allt tyder på succé men när använde ni Mac App Store senast? Jag köpte ett spel första dagen den släpptes men kom just på att jag inte använt den sedan dess...

Jag har faktiskt börjat använda det igen, hittar lite småprogram. Men använder det inte lika frekvent som i iPhonen eller iPaden.
För mig handlar det lite om känslan av att "stöka" ner datorn med massa småprogram, spelar säkert ingen roll, men känns inte bra

Har aldrig använt det och ska mycket till om jag ska göra det.

Köpte Aperture i App Store för någon vecka sedan.

Jag har inte använt Mac App Store speciellt mycket ännu.

Men jag tror å andra sidan vi här inte är representativa alla användare. Vi som hänger här vet hur man packar upp en zip-fil, vi vet att man inte ska köra program från en skivavbild och vi är bekväma med att klicka igenom en installerare på sju steg. För många andra är sådant nästan oöverstigliga hinder och där tror jag MAS kan göra all skillnad.

Jag tror även att MAS kommer att växa sakta men säkert, inte minst för att Apple behandlar program i MAS som första klassens Macprogram och övriga som andra klassens. T.ex. kommer Apple bara att dela ut Design Awards till program i MAS.

Laddade ner något gratisprogram, bara för att testa, men har sen inte använt det. Har tittat lite, men jag blir helt galen på att det är så fruktansvärt oöverskådligt och svårt att söka i.

Däremot kommer jag (bli tvungen) att ladda ner Xcode 4, men f.n. klarar jag mig fint med Xcode 3, så det blir först när behovet verkligen infinner sig.

Fortfarande bara öppnat och stängt det en enda gång....

Ser fram emot den dagen då iphone appar och mac appar synkas... t.ex. angry birds resultat.

Jag brukar kolla då och då, mest på skoj. Och några spel har jag köpt (tyvärr, har egentligen inte tid...). Reklamen på Appstore för OmniFocus fick mig att köpa programmet men jag handlade via Omnigroups hemsida för att det var billigare där.

Jag önskar att det fanns någon filterfunktion och något sätt att spara sin vy så att man avgränsar defaultvyn till de kategorier man är intresserad av.

Jag har en 8-9 apps därifrån. Köpt vs gratis är 50/50.
Det är väldigt behändigt både vid installation samt vid uppdateringar.
Tummen upp från mig.

En sak som slog mig, som jag inte riktigt tänkt på innan som är en fördel med Mac App Store: Programmen går att installera på flera datorer på ett väldigt enkelt sett.

Tekniskt sett går detta ofta även med andra program, men det är olika hur licenserna ser ut, vissa program kollar till och med på nätverket så ingen annan kopia med samma serienummer är aktiv. Men med MAS-program har man alltså rätt* att installera programmen på de datorer man äger. Det är också enkelt, och man behöver inte hålla reda på serienummer och liknande.

* = Jag läste någonstans att det är upp till utvecklaren att tillåta detta, jag vet dock inte om det är sant eller om det automatiskt gäller *alla* program. I praktiken verkar de flesta tillåta det iaf.

Är jag den enda som aldrig skaffat en app via MAS ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-09-21 20:07
Ursprungligen av LCR:

Är jag den enda som aldrig skaffat en app via MAS ?

Du kör inte Lion ännu?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-21 20:30
Ursprungligen av mattiL:

Du kör inte Lion ännu?

Även Snow Leopard har Mac App Store.

Ursprungligen av mattiL:

Du kör inte Lion ännu?

Nej, har gjort det men ser ingen anledning att köra ett OS som kräver mer av datorn när jag inte har behov av något den versionen har som inte Snow Leopard har...

Ursprungligen av joakimo:

Även Snow Leopard har Mac App Store.

Som sagt, Snow Leopard 10.6.6 (eller var det 6.5?) fick Mac App Store.

Jag anser mej själv kompetent att ladda hem mjukvara från respektive utgivares sida, backa upp på egen hårddisk och sedan installera själv. Jag anser inte att detta är någonting speciellt svårt för någorlunda kompetenta Mac-användare och hoppas innerligt att de inte gör om Mac OS X till enbart MAS.

Tror han menade Lion som i "köpt en app via MAS".

Bevaka tråden