Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac App Store - flopp eller succé?

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 16:52
Ursprungligen av Adrian B:

Observera att detta är något Intel redan jobbar på.

Ars Technica hade en bra artikel om det förra månaden. Motivet är ökad säkerhet. Istället för att ha en säkerhetsmodell där antivirusprogram försöker bygga upp en kunskapsbank av kända hot och skydda användaren därefter (och därmed alltid ligga ett steg bakom hackare) så vill de byta till en modell där bara godkänd kod kan köras.

Ars Technica om detta:

Depending how enamored you are of Apple's App Store model, where only Apple-approved code gets to run on your iPhone, you may or may not be happy in Intel's planned utopia. Because, in a nutshell, the App Store model is more or less what Intel is describing.

Nu behöver det inte bli så illa som det låter, en mera sund användning av detta är:

[Intel] could set up a number of trusted signing authorities for x86 code, and developers could approach any one of them to get their code signed for distribution. This is, of course, the same model used on the Web, where e-commerce sites submit an application for an https certificate.

This distributed approach seems to work well enough online, and I would personally be quite happy to use it on all my PCs.

Men det går inte att komma ifrån att en sådan arkitektur också skulle kunna tillåta Apple att göra Mac OS X mera slutet. Det skulle definitivt ge ökad säkerhet men som användare skulle man förlora en frihet som känns som en grundsten i normal datoranvändning.

Men precis som Samuel K skriver så tror jag inte heller att Apple kommer att ta Mac OS X dit och jag är inte speciellt oroad.

Det där kommer sluta illa, godkänd kod är ett slag i luften. Det hjälper inget mot t.ex. phising och dyl, så då är dett bankkonto tömt i alla fall.
Dagens antiviruslösningar bygger inte enbart på definitioner, det är bara de latas väg. HIPS och dyl. är det som är framtiden.
Intel håller på att skjuta sig själv i benet, spec. när deras senaste nyhet är processorer med kopieringsskydd.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Jag struntar fullständigt i alla som flämtar om att det är "inlåst", jag vill bara att saker ska funka & då finns det INGET alternativ till Apple.
Jag är fullständigt övertygad om att Mac AppStore kommer att följas av mindre lyckade & sämre fungerande kopior ifrån andra tillverkare.

Sluta nu, det finns gott om fungerande alternativ till Apple där man slipper godtycklig kontroll. Jag kan acceptera det på min telefon för att vet att den alltid kommer fungera, men på min dator vill jag bestämma.

Jag tror på flopp, all Apples godtyckliga selektering kommer slå bakåt en vacker dag. Mac AppStore kommer att bli obligatoriskt, vänta bara. Censur/refusering/selektering är av ondo på Internet, på datorer o.s.v.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Jag struntar fullständigt i alla som flämtar om att det är "inlåst", jag vill bara att saker ska funka & då finns det INGET alternativ till Apple.
Jag är fullständigt övertygad om att Mac AppStore kommer att följas av mindre lyckade & sämre fungerande kopior ifrån andra tillverkare.

Jag tror du är betydligt mera representativ för merparten av Apples kunder, ja för merparten av de flesta konsumenterna överhuvudtaget, än de flesta här och på andra ställen på nätet. Apples skyddade (och delvis censurerade) värld och också en väl fungerande sådan.

  • Avstängd
  • 2011-01-06 19:38

Vilket tjafs det blev här då?

Kommer säkert själv att tjafsa om Apple låser OS till endast "Appstore" inköp men till dess, om någonsin, tycker jag helt klart att det blev snyggare och lättare att se och hitta program än via gamla sättet. Dessutom blev det enhetligare iom att det ser ut och känns som för iEnheterna via iTunes.

Vet inte varför, kanske bara en magkänsla, men på nått sätt tror jag att detta kommer att leda till prissänkningar över lag i det långa loppet men vi får väl se.

FLIPP (motsatsen till flopp) tror jag på iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 19:41
Ursprungligen av LaHe:

Vilket tjafs det blev här då?

Kommer säkert själv att tjafsa om Apple låser OS till endast "Appstore" inköp men till dess, om någonsin, tycker jag helt klart att det blev snyggare och lättare att se och hitta program än via gamla sättet. Dessutom blev det enhetligare iom att det ser ut och känns som för iEnheterna via iTunes.

Vet inte varför, kanske bara en magkänsla, men på nått sätt tror jag att detta kommer att leda till prissänkningar över lag i det långa loppet men vi får väl se.

FLIPP (motsatsen till flopp) tror jag på iaf.

Varför skulle utvecklar först vilja ge bort 30% till Apple och sen sänka priset ytterligare?

  • Avstängd
  • 2011-01-06 19:58
Ursprungligen av zappee:

Varför skulle utvecklar först vilja ge bort 30% till Apple och sen sänka priset ytterligare?

Konkurrens, enhetlighet och lättare att nå oerfarna... och så länge man inte vill spela med finns ju gamla alternativet kvar att söka på nätet eller fråga som tex här?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 20:56
Ursprungligen av LaHe:

Konkurrens, enhetlighet och lättare att nå oerfarna... och så länge man inte vill spela med finns ju gamla alternativet kvar att söka på nätet eller fråga som tex här?

Jo, men om man nu tittar på utvecklarna så är ju detta ännu ett minus.

No DRM On The Mac App Store? – [Updated] | RazorianFly

Ursprungligen av zappee:

Jo, men om man nu tittar på utvecklarna så är ju detta ännu ett minus.

No DRM On The Mac App Store? – [Updated] | RazorianFly

Vad är det för speciellt med det? Vill en utvecklare medvetet göra sitt program defekt så får väl den personen göra det. Det finns goda anledningar till att det inte görs automatiskt och skulle rentav kunna innebära juridiska problem vad gäller exempelvis fri och öppen programvara om det gjordes.

  • Avstängd
  • 2011-01-06 21:17
Ursprungligen av zappee:

Jo, men om man nu tittar på utvecklarna så är ju detta ännu ett minus.

No DRM On The Mac App Store? – [Updated] | RazorianFly

Kan kanske eller rätt säkert bli det till en början för mindre utvecklare, men jag tror att det iaf, eller hoppas, kommer att bli en anpassning så småning om genom att fler får upp ögonen för vad som finns.

Sen kan man ju undra och tycka om att Apple ska 30% eller inte. Lusläser/testar dom varje program så det garanteras att det funkar som tänkt utan en massa underligheter eller rackartyg, så ok, men tvivlar lite där att så är fallet, har man ju märkt på ett fåtal iAppar att det klickar ibland.

Sen får man ju hoppas att det inte blir som med iTunes appstore där man ibland måste bläddra igenom 20 miljoner appar på typ kinesiska/japanska innan man kommer till nått man (jag) kan läsa (svenska/engelska typ)

Vi får väl se.

Ursprungligen av zappee:

Varför skulle utvecklar först vilja ge bort 30% till Apple och sen sänka priset ytterligare?

För att du når ut på ett helt annat sätt. Det är enklare, tryggare, smidigare och bekvämare att köpa via en App Store än direkt mot varje enskild tillverkare. Det är enklare att ladda ner och enklare att installera. Du når ut till en köpglad massa som redan lagrat sitt kreditkort hos Apple.

Jag tror också att en del sänker priset - motvilligt - för att App Store för iPhone har etablerat en (löjligt) låg prisnivå och det smittar nog av sig lite. Men har man redan relativt låga priser (och jag tycker många av dagens små macutvecklare tar ut låga priser) så hoppas jag man vågar stå på sig och ha kvar samma pris i App Store.

Sen är det ju inte så att Apple bara tar 30 procent för möjligheten att vara med, som utvecklare får man även tillgång till en del för den summan som förhoppningsvis sparar in på andra omkostnader så som hosting och betaltjänster.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 23:33
Ursprungligen av Marcus K:

Vad är det för speciellt med det? Vill en utvecklare medvetet göra sitt program defekt så får väl den personen göra det. Det finns goda anledningar till att det inte görs automatiskt och skulle rentav kunna innebära juridiska problem vad gäller exempelvis fri och öppen programvara om det gjordes.

Defekt?

Ursprungligen av Adrian B:

För att du når ut på ett helt annat sätt. Det är enklare, tryggare, smidigare och bekvämare att köpa via en App Store än direkt mot varje enskild tillverkare. Det är enklare att ladda ner och enklare att installera. Du når ut till en köpglad massa som redan lagrat sitt kreditkort hos Apple.

Jag tror också att en del sänker priset - motvilligt - för att App Store för iPhone har etablerat en (löjligt) låg prisnivå och det smittar nog av sig lite. Men har man redan relativt låga priser (och jag tycker många av dagens små macutvecklare tar ut låga priser) så hoppas jag man vågar stå på sig och ha kvar samma pris i App Store.

Sen är det ju inte så att Apple bara tar 30 procent för möjligheten att vara med, som utvecklare får man även tillgång till en del för den summan som förhoppningsvis sparar in på andra omkostnader så som hosting och betaltjänster.

Men du måste anpassa dig till diverse regler.

Ursprungligen av zappee:

Defekt?

Det är ett annat ord för att något exempelvis är skadat, felaktigt eller trasigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 23:39
Ursprungligen av Marcus K:

Det är ett annat ord för att något exempelvis är skadat, felaktigt eller trasigt.

Så ett program blir defekt när Apple hindrar det från att kopieras?

Ursprungligen av zappee:

Så ett program blir defekt när Apple hindrar det från att kopieras?

Om det innebär att programmet inte längre gör vad det är tänkt att göra så ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 23:42
Ursprungligen av Adrian B:

Japp, och det är ett problem, speciellt när Apple inte är helt tydliga med reglerna eller ändrar dom när de känner för. Men lite beroende på vilken typ av program du gör så är detta ett stort eller litet problem. Många spel och vanliga program påverkas väldigt lite av reglerna skulle jag tro (medan andra typer av program, som verktygsprogram, antagligen är helt omöjliga att göra i Mac App Store).

Så om ditt program ändå inte bryter mot reglerna är det inte ett problem alls. Andra kanske fått skriva om någon del av programmen, men ändå känt det varit värt det besväret för att de tror på Mac App Store.

Vi får väl se när det börjar dyka upp nekade program.

Ursprungligen av Marcus K:

Om det innebär att programmet inte längre gör vad det är tänkt att göra så ja.

Varför skulle det göra det?
Vad pratar du ens om?

Ursprungligen av zappee:

Varför skulle det göra det?
Vad pratar du ens om?

Om programmet är tänkt att göra en sak men medvetet hindras från att göra det så är programmet defekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-07 10:09
Ursprungligen av Marcus K:

Om programmet är tänkt att göra en sak men medvetet hindras från att göra det så är programmet defekt.

Så program är tänkta att piratkopieras?

Förresten så Mac App Store något som kommer sänka open source-mjukvara då de troligen inte kommer acceptera Apples stängda miljö.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-07 18:37
Ursprungligen av zappee:

Förresten så Mac App Store något som kommer sänka open source-mjukvara då de troligen inte kommer acceptera Apples stängda miljö.

Tvärtom, det här är väl drömläget för de som brukar påpeka att flera Appstore parallellt vore guld och mumma. Bara att dra ihop ett snyggt UI till de vanliga opensource-app-repositories som finns -och har funnits länge, om jag inte är felinformerad?- så lär väl Open Source-volymerna dra iväg.
Såvida det inte är nåt annat i smeten som gör kakan god.

Fram till igår så var det enklaste sättet att få en app installerad på sin PC att tanka ned den från PirateBay och installera. Inga serienummer, inga skivor, inga dongles. Dessvärre inte heller någon betalning till programmeraren, och ingen garanti att programmet är vänligt och snällt.
Idag är det enklaste sättet att klicka Buy i Mac App Store. Alla andra sätt (utom kanske PirateBay) är krångligare. Apple håller på att göra om det de gjorde med nedladdad musik i iTMS, fast nu för apps.

Visst har MAS buggar och brister, och jag hittade inget jag ville spontanköpa igår. Men iTunes 6.0 var inte heller färdigt...

Ursprungligen av zappee:

Vi får väl se när det börjar dyka upp nekade program.

Det finns redan nekade program. Alla program som installerar inställningspanelen till Systeminställningar, i princip alla backupprogram, alla program som kräver rootaccess mm. I princip alla program från Rogue Amoeba är portade vid dörren till exempel.

Ursprungligen av zappee:

Men du måste anpassa dig till diverse regler.

Japp, och det är ett problem, speciellt när Apple inte är helt tydliga med reglerna eller ändrar dom när de känner för. Men lite beroende på vilken typ av program du gör så är detta ett stort eller litet problem. Många spel och vanliga program påverkas väldigt lite av reglerna skulle jag tro (medan andra typer av program, som verktygsprogram, antagligen är helt omöjliga att göra i Mac App Store).

Så om ditt program ändå inte bryter mot reglerna är det inte ett problem alls. Andra kanske fått skriva om någon del av programmen, men ändå känt det varit värt det besväret för att de tror på Mac App Store.

Efter att ha tittat lite närmare på det nu när det har kommit kan jag konstatera att det under nuvarande förutsättningar floppar rejält för egen del. Tråkigt eftersom jag verkligen gillar konceptet men kan inte tänka mig att använda den så länge som varken användare eller utvecklare respekteras. Den får bli förpassad till tunnan tills dess den går att använda.

Men eftersom majoriteten antagligen inte kommer att bry sig blir det nog en succé.

Jag tycker inte om att min dator mer och mer ser ut som en iOS-grej. Mac App store känns lite som en början till det.
Klart att många gillar att det blir mer "ett tryck så är man igång" som i iPhone och iPad, men jag tror att datorn som kraftfullt verktyg blir "trubbigare", då mer blir undanstoppat och för mycket smink döljer det väsentliga.

OSX tycker jag är välbalanserat som det är nu mellan funktionalitet och användarvänlighet, får se hur det blir i framtiden med det...

Given succé för mig. Blir nog köp av pages, numbers och iphoto. Trevligt att de delar upp programpaketen!

Jahapp! Uppdaterade, kollade igenom lite och insåg att "den här skiten klarar jag mig utan". Slängde ut Appstore ur docken direkt och kände mig nöjd.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jahapp! Uppdaterade, kollade igenom lite och insåg att "den här skiten klarar jag mig utan". Slängde ut Appstore ur docken direkt och kände mig nöjd.

+1 på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-06 22:45

Ganska underhållande att man kan använda sig av de program som "kostar" (dvs om man lyckas få tag på filen) och sedan ersätta paketinformationen med innehållet från en app som var gratis.

Alltså,

1. Ladda ner en gratis-app
2. Högerklicka på ikonen och ta paketinnehåll
3. Kopiera _CodeSignature, _MASReceipt and CodeResources från gratisappen till "en annan" app.
4. Starta!

Bara testat detta på några saker, inte säker på hur pass väl det fungerar över lag.

Ursprungligen av WELiN:

Ganska underhållande att man kan använda sig av de program som "kostar" (dvs om man lyckas få tag på filen) och sedan ersätta paketinformationen med innehållet från en app som var gratis.

Alltså,

1. Ladda ner en gratis-app
2. Högerklicka på ikonen och ta paketinnehåll
3. Kopiera _CodeSignature, _MASReceipt and CodeResources från gratisappen till "en annan" app.
4. Starta!

Bara testat detta på några saker, inte säker på hur pass väl det fungerar över lag.

Haha, om det här verkligen fungerar på alla paid-apps är det ju hysteriskt roligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 23:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, om det här verkligen fungerar på alla paid-apps är det ju hysteriskt roligt.

Hahaha... ja visst är det roligt att skratta åt första versionen. Ingen tvingar dig att använda App Store. Du kan fortfarande köpa både från internet och i affären precis som förut. Men att kritisera är alltid enklare än att komma med konstruktiv kritik.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Hahaha... ja visst är det roligt att skratta åt första versionen. Ingen tvingar dig att använda App Store. Du kan fortfarande köpa både från internet och i affären precis som förut. Men att kritisera är alltid enklare än att komma med konstruktiv kritik.

//Rob

Ptja, nu var ju just det inlägget inte menat som kritik, utan en miss som är jävligt roligt. Och hade det varit Microsoft hade du skrattat.... Men vart vill du att jag ska framför kritiken? Ska jag maila till Apple istället för att ha diskussion med folk här eller vad är poängen med ditt inlägg?

Jag har faktiskt börjat se vissa fördelar med att ha MacAppStore, men jag kan definitivt se vissa nackdelar.

Om man som jag också kör lite äldre modeller med äldre mjukvara; jag kör bl.a. fortfarande Macromedia Freehand, vilket jag utan problem kan göra eftersom jag har flertalet äldre Mac-modeller i alla Apples olika steg av utveckling. Detta är inget problem då jag har massor av skivor med äldre system, massor av gammal mjukvara som jag kan installera när behovet finns.

Felet med den modell som läggs fram här är att så fort en nyare version av ett program släpps, finns inte de äldre tillgängliga. Ok, det må vara hänt att det inte finns någon fördel att köra 2.5 över 2.6, men när version 1.1 av ett program är kompatibelt med någon fil vilket senaste 3.2 versionen INTE är, så är det kört.

Jag har hållit på alldeles för länge och räddat folk från att gå miste om massor av data för att köpa detta som det enda alternativet.

Om jag köper rätten att använda en viss mjukvara (jag har ju inte köpt mjukvaran) så vill jag kunna göra det, även om det så är två år senare.

Förhoppningsvis kommer MacAppStore bara vara ETT av FLERA sätt att installera mjukvara på en Mac.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-07 09:44

Lifehacker har två intressant artiklar om ämnet som har varsin vinkling:

Why the Mac App Store Sucks
Why You Might Really Like the Mac App Store in the Long Run

Även om jag gillar idéen med AppStore så finns det orosmoment...o så är priserna lite väl häftiga på några produkter. Köpa en app för upp till 50 kr är ok även om man direkt efter slänger den (ungefär som på iPhone/iPad) men ska jag lägga ner mer så vill jag veta exakt vad det är jag får. Så tyvärr så kommer "spontanköpen" inte vara lika vanliga på Mac:en som i iOS...

Bevaka tråden