Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har idag första generationens MacBook Pro och har beställt en MacBook Air 11".

Kan säga att det jag kommer sakna mest av allt med denna gamla skönhet (sitter vid den nu såklart) är bakgrundsbelysta tangenter. Man förstår det inte förrän man vant sig vid att ha det.

Varför jag ändå valde en MacBook Air beror på att jag prioriterar storleken över det mesta.

Själv gillade jag aldrig bakgrundsbelysta tangenter under de två år jag hade det. Det var distraherande i mörkret och i dunkelt ljus gjorde ljuset att tecknen snarast syntes sämre än när det var avstängt. Det är säkert jättebra om man inte har fått in en bra fingersättning, men för oss som kan skriva utan att titta på tangenterna är det ju helt meningslöst. Verkligen inget jag saknar eller skulle betala extra för.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 00:18
Ursprungligen av Samuel K:

Själv gillade jag aldrig bakgrundsbelysta tangenter under de två år jag hade det. Det var distraherande i mörkret och i dunkelt ljus gjorde ljuset att tecknen snarast syntes sämre än när det var avstängt. Det är säkert jättebra om man inte har fått in en bra fingersättning, men för oss som kan skriva utan att titta på tangenterna är det ju helt meningslöst. Verkligen inget jag saknar eller skulle betala extra för.

Där har du en poäng. Jag började med Facit skrivmaskin en gång i tiden obligatoriskt på skol schemat så fick man smäll på fingrarna av fröken Ulla om man smyg fluktade under skyddet........ hehehehe.. det var tider det.

Jag kan skriva utan att titta på tangenterna kom jag just på, så nu faller bakgrundsbelysning lite i skymundan

hmmm kan inte alla skriva utan att titta på tangenterna finns inga genvägar kids

Det finns en väg ut från mörkret ut i ljuset igen

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-24 10:19

Ja, nä, precis, kan man skriva så behöver man inte belysningen direkt
Och, USB-dongeln är det inget fel på, snarare tvärtom, den är klockren. Datorn växlar helt sömlöst över till trådat när man kopplar in den och det går bra att köra den via hub och allt.

Som sagt det är när man sitter med datorn i knät i soffan eller sängen som det är bra med belyst tangentbord.
Annars är det skit samma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-24 11:47
Ursprungligen av Antonic:

Som sagt det är när man sitter med datorn i knät i soffan eller sängen som det är bra med belyst tangentbord.
Annars är det skit samma.

Man kör väl med samma fingersättning även om man har datorn i knät, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 12:05
Ursprungligen av muskorv:

Man kör väl med samma fingersättning även om man har datorn i knät, eller?

Jag vet inte hur du sitter vid skrivbordet men har du datorn i knät så ligger dina händer annorlunda och i alla fall för skriver jag inte lika snabbt och måste kolla på tangentbordet ibland.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag vet inte hur du sitter vid skrivbordet men har du datorn i knät så ligger dina händer annorlunda och i alla fall för skriver jag inte lika snabbt och måste kolla på tangentbordet ibland.

//Rob

Precis av denna anledning vill man ha belyst. Det finns mänger med olika vinklar man jobbar i. Jag som jobbar i mörka nattklubbar med min dator uppskattar ljuset otroligt, ibland står datorn i någon mörk del. Att komma åt "fel" knapp kan bli förödande!

Ursprungligen av PeeMaN:

Precis av denna anledning vill man ha belyst. Det finns mänger med olika vinklar man jobbar i. Jag som jobbar i mörka nattklubbar med min dator uppskattar ljuset otroligt, ibland står datorn i någon mörk del. Att komma åt "fel" knapp kan bli förödande!

Hmm, vad har du för skumt jobb egentligen?

Sorry, helt ot och ska kanske raderas innan det ens läggs in!

Jag kan omöjligtvis ha samma vinkel på handen om jag tar datorn i knät helst om man halvligger.

Håller med hans faktiskt central lagring kommer mer och mer.
för mig skulle det lätt räcka med 64 lr 128GB i alla datorerna så fort jag får min NAS.

Ursprungligen av Antonic:

Håller med hans faktiskt central lagring kommer mer och mer.
för mig skulle det lätt räcka med 64 lr 128GB i alla datorerna så fort jag får min NAS.

Nja så svart på vitt är det inte riktigt.

Vissa saker vill man inte ha på en NAS. iPhotobiblioteket t ex - blir inte speciellt responsivt att skicka det över trådlöst nätverk.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-24 15:39

jag gissar att han är DJ och visst, såklart är det mysigt och smart med belysningen, men å andra sidan så är ju diskstorleken redan körd för honom. Dock, ska man ha med sig sådär mycket data så lär väl knappast det räcka med 500GB heller, mitt iTunes-bibla tar nästan upp en 750-disk alldeles av sig själv så det är inte ens att tänka på. Det som retar mig som f** är ju att man inte kan synka sin iPhone och iPad trådlöst samt att delningen av biblioteket bara funkar på det lokala nätet. Galet!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-24 18:09

Tips: det går bra att ha sin iTunes-bibbla på en annan disk än systemskivan

Jag blev rätt sugen på att uppgradera till den nya MBA, men sen när jag insåg att tangentbordsbelysningen inte fanns så blev jag lite mer tveksam. Jag har en ett år gammal MBP 13 tum och tycker ett bakgrundsbelyst tangentbord är helt underbart speciellt när man sitter i soffan eller ligger i sängen. Jag tycker det blir mycket jobbigare att skriva när jag stänger av belysningen på tangenterna. När jag köpte min MBP förra året så stod jag o valde mellan denna och en Air. Det föll på MBP lite för jag tyckte att prisskillnaden till den dåvarande MBA var för hög med avseende på vad man fick.

Nu känns den mer rätt prissatt i förhållande till MBP. Visst lite sämre prestanda men samtidigt så får man en väldigt liten o lätt dator. Men det gör att jag börjar undra lite. Jag ville ha en BÄRBAR dator. Jag har fått lite uppfattningen att de som köper 13 tum MBP vill ha en bärbar datorn, men jag kanske har fel. Nu när MBA är släppt och kostar ungefär lika, hur många kommer då välja 13 tums MBP? Tror ni MacBook Pro kommer att differentieras sig, prestandamässigt, ännu mer från Air:n vid nästa uppdatering?

Jag får iaf ta och fundera lite till på om jag är villig att byta bort mitt bakgrundbelysta tangentbord mot ett kilo

Ursprungligen av akerstrom:

Eller ännu coolare...

Som många tippat är det som DJ och ljud/ljus-tekniker jag jobbar.
Nej, jag vill inte ha med mig en extern hårddisk, jag har tillräckligt med ljudkort och sladdar som det är.
Nej, man kan inte "strömma" musiken. Det är inte nån jävla spotify vi jobbar med.

Däremot är jag övertygad om att det kommer bli strömmande någongång i framtiden då internet är så blir tillräckligt snabbt och fint och mjukvaran tillåter. Tills dess är inte Air något att ha för min del.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 00:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Som många tippat är det som DJ och ljud/ljus-tekniker jag jobbar.
Nej, jag vill inte ha med mig en extern hårddisk, jag har tillräckligt med ljudkort och sladdar som det är.
Nej, man kan inte "strömma" musiken. Det är inte nån jävla spotify vi jobbar med.

Däremot är jag övertygad om att det kommer bli strömmande någongång i framtiden då internet är så blir tillräckligt snabbt och fint och mjukvaran tillåter. Tills dess är inte Air något att ha för min del.

Klokt beslut att MBA är inget för dig . Tack för att du delgav oss detta beslut.

Men MBA är nog här för att stanna oavsett vad du eller vi tycker.

MBA har sitt kundsegment och det finns väl externa plånbokshårdiskar i 2.5 tums format på TB, så jag fattar inte vad som är problemet , eller kanske fattar jag

Sitter just nu och planerar mitt köp, för köp blir det. Det enda jag undrar över är hur stor roll som processorn har vid dagligt arbete med ordbehandling och lite spel på det. Är det värt att uppgradera processorn på 13 tummarn, eller hur bra kämpar standarden med i framtiden?

Senast redigerat 2010-10-25 11:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 14:41
Ursprungligen av Millegarden:

Sitter just nu och planerar mitt köp, för köp blir det. Det enda jag undrar över är hur stor roll som processorn har vid dagligt arbete med ordbehandling och lite spel på det. Är det värt att uppgradera processorn på 13 tummarn, eller hur bra kämpar standarden med i framtiden?

Mitt tips och mitt val blir en standard 13 tums 1.86 Ghz, med uppgraderat minne med 4 gig.

Minnet är fastlött på moderkortet från fabrik, så det går inte att uppgradera i efterhand nämner detta igen ifall någon har missat det.

Lycka till med inköpet.

Är det någon som har fått hem sin Air än? Eller har tillgång till en i butik el dyl? Jag undrar verkligen ifall SD-porten på 13":aren är SDHC eller SDXC. Då Mac Mini uppenbarligen hade SDXC-stöd i senaste versionen kan man ju hoppas att Air:en har det också. Det bör gå kolla upp i System Profiler gissar jag.

Kan inte bestämma mig om jag vill ha en Air 13" eller en Pro 13", dagens i-landsproblem kanske, men är ett tufft beslut!

Ursprungligen av Marcus_R:

Kan inte bestämma mig om jag vill ha en Air 13" eller en Pro 13", dagens i-landsproblem kanske, men är ett tufft beslut!

Om jag skulle köpt idag skulle den högre upplösningen på Airen samt relativt prisvärda flash-disken fälla avgörandet till Airs fördel. En 13" Pro kostar 15kSEK med 128GB SSD och 20kSEK med 256GB. För 16.575:- får du en Air med 256GB flash och 4GB minne (med långsammare processor och avsaknad av optisk enhet). Vad som är viktigt för dig får du själv fundera igenom.

Dock väntar jag in nästa generation av Pro-maskinerna innan jag bestämmer mig, jag behöver inte en ny dator omedelbart och den uppgraderingen borde bli intressant - det finns rätt mycket jag kan tänka mig att man hittar på där.

Ursprungligen av morberg:

Om jag skulle köpt idag skulle den högre upplösningen på Airen samt relativt prisvärda flash-disken fälla avgörandet till Airs fördel. En 13" Pro kostar 15kSEK med 128GB SSD och 20kSEK med 256GB. För 16.575:- får du en Air med 256GB flash och 4GB minne (med långsammare processor och avsaknad av optisk enhet). Vad som är viktigt för dig får du själv fundera igenom.

Dock väntar jag in nästa generation av Pro-maskinerna innan jag bestämmer mig, jag behöver inte en ny dator omedelbart och den uppgraderingen borde bli intressant - det finns rätt mycket jag kan tänka mig att man hittar på där.

Jag är inte i behov av en optisk enhet, att den har mindre portar stör mig inte heller, utan det enda som talar emot en Air för mig är avsaknaden av belysta tangenter, samt att jag inte riktigt gillar den aluminiumfärgade ramen runt skärmen. Småsaker med andra ord

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 19:36

Bänkmärken, om nån missat dem. OBS att geekbench bara mäter CPU-hastighet och inte verkligt användande.

Ursprungligen av h_e:

Bänkmärken, om nån missat dem. OBS att geekbench bara mäter CPU-hastighet och inte verkligt användande.

Och här är länk till källa (ange alltid!) och mer info: Early Benchmarks on the New 13-Inch and 11-Inch MacBook Air - Mac Rumors

PeeMaN: PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?

Jag: Det är olika produkter som riktar sig till olika behov. Och tro mig, det finns många där ute som kommer att älska nya MBA och vara jättenöjda med den.

Michael Gartenberg: the 11" MacBook Air is the mobile computer I've been looking for all my life.

Just sayin'...

Ursprungligen av Adrian B:

PeeMaN: PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?

Jag: Det är olika produkter som riktar sig till olika behov. Och tro mig, det finns många där ute som kommer att älska nya MBA och vara jättenöjda med den.

Michael Gartenberg: the 11" MacBook Air is the mobile computer I've been looking for all my life.

Just sayin'...

ETT exempel... Just sayin'...

Kommer jag kunna se mina Naughty America filmer i 720p på en 1,4Ghz 11", med säg 4gb i ram?
Det är den STORA frågan..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-25 23:48

Driva stor skärm var inga problem. Jag kör med en Samsung 16:9-skärm på jobbet. Körde hela dagen och fläkten varvade inte upp en enda gång (2048x1152-upplösning, körde 2-skärm-läget). Med andra ord klarade den provet mycket bra. Underbart är ju bara början
Geekbench i all ära och säkert är proppen slöare, men eftersom disken är så toksnabb så är det skitsamma. I iStat kan jag se att den har swappat en del, men det har ärligen inte märkts ett dugg!

Bevaka tråden