Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur ser det ut med hastigheten vad gäller flash-diskarna? Är den snabbare än med de gamla mekaniska diskarna som satt i föregående?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 01:01
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur ser det ut med hastigheten vad gäller flash-diskarna? Är den snabbare än med de gamla mekaniska diskarna som satt i föregående?

Troligtvis. Men antagligen långsammare än de bättre aftermarket SSD-diskarna från Intel och andra.

Saknar inbyggt 3g modem och tycker att 4gb ram borde vara standard. Inget köp för mig för 11" är för litet för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:26
Ursprungligen av wrongturn:

Saknar inbyggt 3g modem och tycker att 4gb ram borde vara standard. Inget köp för mig för 11" är för litet för mig.

Det finns en 13" också.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:57

Det är just nu spekulationer men jag läste (ars tror jag) att den nya Macbooken Air måste extra beställas med mer RAM minne och det kan man inte uppgradera. Vi får se om det stämmer när någon (ifixit kanske) plockar isär den.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 03:53

men gud de tog bort bakgrundsbelysningen!? det är egentligen det mest geniala med hela macdatorn att knapparna lyser.. aja får sätta sådan uv lampa ovanför skärmen då så de vita på knapparna lyser blått..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 05:11

Ok fördelar mot nackdelar

MBA NEW VS MBA OLD

Fördelar med den nya:

Den har större hårddisk.
Fler USB portar
Bättre skärm
Har ljud genom DP
Bättre grafikkort

Nackdelar med nya MBA:

Saknar lysande knappar (enorm nackdel enligt mig)
Saknar musknapp (gillar inte stora pekplattan)
Den är enligt mig fulare, och ser billigare ut
Långsammare processor ifrån början

Vad är bäst? Det komiska är att MBA inte uppdaterats på nästan 18 månaden, och detta är liksom allt. Trodde det skulle vara mycket mera

Ursprungligen av Esa:

Nackdelar med nya MBA:

Saknar lysande knappar (enorm nackdel enligt mig)
Saknar musknapp (gillar inte stora pekplattan)
Den är enligt mig fulare, och ser billigare ut
Långsammare processor ifrån början

Vad är bäst? Det komiska är att MBA inte uppdaterats på nästan 18 månaden, och detta är liksom allt. Trodde det skulle vara mycket mera

Inte mer, utan mindre, det är hela poängen med MBA

Annars har det ju hänt mycket faktiskt, just de faktum att Apple kastar ut den vanliga hårddisken och kör på flashminne är ju en unik händelse, så vitt jag vet har en Mac aldrig varit hårddisklös sedan mitten av åttiotalet

Sen är batteritiden förbättrad, det är en av fördelarna med nya MBA. Och du tar inte ens upp skillnaden i vikt och storlek vilket väl måste vara det absolut viktigaste för den här typen av datorer som just handlar om minimal vikt och storlek.

Vad gäller musknappen så har Apple dumpat den på alla bärbara sedan en tid tillbaka, så det är inget unikt för MBA i alla fall. Jag har fortfarande fysisk knapp på min MBP så jag är lite ovan vid den knappfria styrplattan, men ju mer jag använt den desto lättare har det blivit.

"When asked about netbooks during his "special guest" appearance on Apple's quarterly earnings call, at first Steve Jobs seemed pretty down on the whole category, saying that there are "not a lot of them getting sold," and Apple's "entrance into that category" is the iPhone. But then he admitted that Apple is going to "wait and see" how the category evolves and "we've got some pretty interesting ideas if it does evolve."

http://gizmodo.com/5066800/steve-jobs-on-netbooks-weve-got-some-interesting-ideas

Ja, nu har vi svaret. Men inget 3G? Lite B...

Hehe, Macbook Air levereras utan Flash. New MacBook Air Doesn't Ship with Adobe Flash - Mac Rumors

Ursprungligen av Leftrustle:

Hehe, Macbook Air levereras utan Flash. New MacBook Air Doesn't Ship with Adobe Flash - Mac Rumors

Well, då är ju det problemet löst ur Apples synvinkel

Ursprungligen av Leftrustle:

Hehe, Macbook Air levereras utan Flash. New MacBook Air Doesn't Ship with Adobe Flash - Mac Rumors

Inte så förvånande. Flash drar extra batteri (när det används) och det är dåligt skrivet för både Mac och PC. Dessutom ligger ju Apple i en öppen konflikt mot Abobe där man kraftigt kritiserar hur Flash fungerar och är uppbyggt. Och precis som Mac Rumors säger så kommer ju heller Windows med standardstöd för Flash.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 08:39

Detta vore ju en skoldator i toppklass. Det vår kommun tydligen gick på när de köpte in till alla gymnasieelever var att den skulle vara lätt och liten. Mer kan jag inte komma på.. Den är inte lätt och den är inte tunn.. Skärmen på våra skoldatorer är tjockare än vad MBA är på tjockaste stället.
Detta är vad elever vill ha!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 10:26
Ursprungligen av |Edvin|:

Detta vore ju en skoldator i toppklass. Det vår kommun tydligen gick på när de köpte in till alla gymnasieelever var att den skulle vara lätt och liten. Mer kan jag inte komma på.. Den är inte lätt och den är inte tunn.. Skärmen på våra skoldatorer är tjockare än vad MBA är på tjockaste stället.
Detta är vad elever vill ha!

Nu fick jag lust att återvända till skolbänken igen

Detta kommer att bli en storsäljare pågrund av den aggresiva prissättningen i USA som adrian nämnde.

Apples aktiekurs kommer att stiga till höjderna igen. Upp 20-25 % på 6 månaders sikt från dagens kurs.

Marco Arment har gjort en utmärkt jämförelse av gamla och nya MBA (han har själv haft gamla MBA) samt jämför den med MacBook Pro 13 tum och även iPad: Marco.org - The new MacBook Air

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-10-21 08:45

Flashminnet går att byta ut, dessvärre ser det ut som att ramminnet är fastlött, iFixit kommer nog upp med den infon idag eller imorgon

  • Medlem
  • 2010-10-21 09:34

OT: PeeMaN kanske borde dra till ett PC-ställe och kritisera Apple? Känns som att han får mer medhåll där.

Ursprungligen av Dalle:

OT: PeeMaN kanske borde dra till ett PC-ställe och kritisera Apple? Känns som att han får mer medhåll där.

OT: Du kanske borde dra till ett ställe där folk uppskattar skit-inlägg som inte tillför något till diskussionen...

  • Medlem
  • City
  • 2010-10-21 09:35

"Saknar lysande knappar (enorm nackdel enligt mig)"

Instämmer, blir faktiskt inte ett köp pgr av detta. Har nu jobbat med bakgrundsbelyst tangentbord i ca 2-3 år och varje gång jag sitter med en dator som inte har detta sänks produktiviteten (och huvudvärken kommer).
Halva dagen sitter jag i dagsljus = inget problem, andra halvan i mörkare rum. Det är också väldigt mycket svårare att läsa vit text på svarta tangenter om man jämför med bluetooth-tangentborden som är vita.

Detta är en skam, just den här typen av detaljer gör att Apple är bättre än alla andra. Tänk dig själv, mörka hotellrum, mörka tågvagnar, Air är ju ingen desktop och borde vara anpassad för resande.
Dessutom som någon skrev, vart är 3G stödet?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-10-21 10:15

Underbart, då har man lagt en beställning på en 11,6 tummare med 1,6ghz 128GB ssd och 4gb minne. Sköt att få lite mindre dator än min vita macbook.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-21 11:57

Sådär ja, nu har jag varit på Grafit i Sundsvall och beställt en MBA 13 med 4gb ram. Blev första kund att beställa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 12:36
Ursprungligen av Sidde:

Sådär ja, nu har jag varit på Grafit i Sundsvall och beställt en MBA 13 med 4gb ram. Blev första kund att beställa.

Grattis, ett bra och optimalt val om du frågar mig

Blir nog mitt val också så småningom, kanske man skulle kunna ha ett legitimt skäl nu att ta flyget över till NY i kommande jultider och inhandla en MBA packa upp den och använda den på plats, och smeka fast den i mitt Vulkan ryggvärmeskydd på vägen hem, snacka om "boost" i den extra värmeplattan

Snacka om att gå rakryggad genom tullen vid hemkomst .

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-21 12:14

Om jag vill ha en 13" med 2.13 GHz så måste jag välja modellen med 256 gb, vad är det för skit? Ska de låsa fast mitt processorval vid att jag måste ha mer utrymme?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 12:32
Ursprungligen av CEk:

Om jag vill ha en 13" med 2.13 GHz så måste jag välja modellen med 256 gb, vad är det för skit? Ska de låsa fast mitt processorval vid att jag måste ha mer utrymme?

Så har det alltid varit , det kostar att ligga på toppen.

Samtidigt måste väl Apple få segmentera för varje användares behov. Speciellt för ett sådant produktsegement som Macbook Air utgör.

Nu finns det olika konfigurationer för varje plånbok från cirka 9000 kr upp till 17000 kr.

Det tycker jag är bra i grunden.

Lite tråkigt att backlighten försvann på denna nya modell, det måste jag få påpeka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-27 23:44

Tycker väl dock inte att hårddiskutrymmet (eller i det här fallet, flashminnet) definierar att ligga på topp. Om jag behöver mer processorkraft framför lagringsutrymme (antagligen inte prio ett på en Air) så tycker jag inte Apple ska bestämma det åt mig så länge jag är beredd att betala mer för processorkraften.

Ursprungligen av CUBEIS:

Så har det alltid varit , det kostar att ligga på toppen.

Samtidigt måste väl Apple få segmentera för varje användares behov. Speciellt för ett sådant produktsegement som Macbook Air utgör.

Nu finns det olika konfigurationer för varje plånbok från cirka 9000 kr upp till 17000 kr.

Det tycker jag är bra i grunden.

Lite tråkigt att backlighten försvann på denna nya modell, det måste jag få påpeka.

Kan man boota en air från en USB-hårddisk tro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 12:49
Ursprungligen av David Slättne:

Kan man boota en air från en USB-hårddisk tro?

Nej. Bara firewire gäller vid bootning och det saknar MBA tyvärr.

Trodde samtliga Intel-Macar kunde boota från USB-hårddiskar? Air:en levereras med återställning/installation på en USB-sticka?

edit:
Apple Support: Starta från en extern USB-lagringsenhet (Intel-baserade Mac-datorer)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 13:04
Ursprungligen av Hagelin:

Trodde samtliga Intel-Macar kunde boota från USB-hårddiskar? Air:en levereras med återställning/installation på en USB-sticka?

edit:
Apple Support: Starta från en extern USB-lagringsenhet (Intel-baserade Mac-datorer)

Okey du har troligtvis rätt men när jag prövade på min nya Mac Mini Intel från en extern USB disk så lyckades jag inte boota men i firewireläget inget problem. Kan kanske bero på externa lådan oxå.

Nu har jag inte prövat att boota från en extern USB hårddisk till en ny MacBook Air så det är kanske bäst att inte säga mer innan man har prövat praktiskt.

Samtidigt har ju Apple övergett firewire standarden på sina konsumentprodukter sedan en tid tillbaks, så då vore det väl naturligt att ge stöd för USB bootning i större utsträckning.

Ursprungligen av CUBEIS:

Nu har jag inte prövat att boota från en extern USB hårddisk till en ny MacBook Air så det är kanske bäst att inte säga mer innan man har prövat praktiskt.

Jag tror nog att Apple garanterar att det går att boota från USB när de skickar med systemet på en USB-sticka, eller hur?

Jag vet inte riktigt hur myten om att bootning bara ska gå från firewire fortfarande lever kvar när det har gått att boota PowerPC-Macar från USB sedan förra årtusendet, det kom i Power Mac G4 (AGP Graphics) och iMac (Slot-Loading).

Från Apple själva (ursprungligen från 1999), min markering:

What's New to USB?

Beginning with the Power Mac G4 (AGP Graphics) and the iMac (Slot-Loading), two new features to USB are most apparent: support for USB audio devices and booting from USB drives.

Bevaka tråden