Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-10-20 23:09

Som vanligt blir man riktigt sugen så fort Apple släpper något nytt. Men min gamla MB får hänga med ett år till tror jag.

Flyttade hit ett gäng inlägg om MBA från eventtråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 23:26

Det är en diskussion som inte är i relation till ämnet men som fortfarande är konstigt.

Att en betydligt klenare dator än intel i7 som kör windows klarar flash mycket bättre än en som kör OSX. Det är tyvärr bara dåligt och har blivit en canon vs. nikon sandlåde lek för dom båda aktörerna och dom som får lida är konsumenterna.

Det tas som sagt upp i andra ämnen.

Men till dagens realese. Tror ni dagens MBA producerar mindre värme?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-10-21 00:01
Ursprungligen av atomlab:

har blivit en canon vs. nikon sandlåde lek för dom båda aktörerna och dom som får lida är konsumenterna.

Va? Canon vs Nikon, där finns det ingen sandlåde lek, varken Nikon eller Canon är sura på varandra eller har någon rivalitet överhuvudtaget, dom har heller inget som motsvarar Adobes oförmåga att göra en produkt som passa båda, så förstår inte vad du kastar in Nikon VS Canon för?

PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?
2Gig ram? Klarar man ens att dra igång OS X och Word med det?
Inte ens 500Gb hårddisk?
Inte ens ett bakgrundsbelyst tangentbord kan de med att trycka in?

Vem köper den här datorn när du kan kasta på typ 3000 och få minsta Macbooken?

Ful var den också för den delen!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:12
Ursprungligen av PeeMaN:

PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?
2Gig ram? Klarar man ens att dra igång OS X och Word med det?
Inte ens 500Gb hårddisk?

Min vanliga MacBook har 2 GB i RAM och det funkar alldeles utmärkt. Vid nåt tillfälle hade jag 13 flikar i Safari, Pages, Number och Preview öppna samtidigt som jag spelade in i Garageband. 160 GB HDD har jag också men det har visst räckt mer än ett år så långt. Jag antar att du var ironisk men skriver ett svar som om du inte var det.

Ursprungligen av imaster:

Min vanliga MacBook har 2 GB i RAM och det funkar alldeles utmärkt. Vid nåt tillfälle hade jag 13 flikar i Safari, Pages, Number och Preview öppna samtidigt som jag spelade in i Garageband. 160 GB HDD har jag också men det har visst räckt mer än ett år så långt. Jag antar att du var ironisk men skriver ett svar som om du inte var det.

Jag är inte ett dugg ironisk... Jag har 2GB på min Macmini och den går ju på knä såfort man drar igång systemet känns det som... Och då har jag den helt "ren" utan massa tjafs installerat... Men du har väl någon magisk Macbook då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-21 10:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är inte ett dugg ironisk... Jag har 2GB på min Macmini och den går ju på knä såfort man drar igång systemet känns det som... Och då har jag den helt "ren" utan massa tjafs installerat... Men du har väl någon magisk Macbook då.

Där är hårddisken som är flaskhalsen. Sätt i en SD disk i din Mac minin så rockar den.

Ursprungligen av CUBEIS:

Där är hårddisken som är flaskhalsen. Sätt i en SD disk i din Mac minin så rockar den.

Det är inte hårddisken, det är minnet. När den väl slöar kollar jag på minnet-användningen som spikar i topp! Hade köpt en ny Mini direkt om den haft blåtand, men den allsmäktige Steve gillar ju inte Bluray då han vill kränga filmer i 720P via sin affär istället.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-10-21 20:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är inte hårddisken, det är minnet. När den väl slöar kollar jag på minnet-användningen som spikar i topp! Hade köpt en ny Mini direkt om den haft blåtand, men den allsmäktige Steve gillar ju inte Bluray då han vill kränga filmer i 720P via sin affär istället.

Känns som du blandat ihop Bluetooth och Bluray.

Har nya MBA Bluetooth?
Isåfall kan ni väl ansluta tangentbord eller mus den vägen och spara en USB-port.

Ursprungligen av mattiL:

Känns som du blandat ihop Bluetooth och Bluray.

Har nya MBA Bluetooth?
Isåfall kan ni väl ansluta tangentbord eller mus den vägen och spara en USB-port.

Menar givetvis blueray

Ursprungligen av imaster:

Min vanliga MacBook har 2 GB i RAM och det funkar alldeles utmärkt. Vid nåt tillfälle hade jag 13 flikar i Safari, Pages, Number och Preview öppna samtidigt som jag spelade in i Garageband. 160 GB HDD har jag också men det har visst räckt mer än ett år så långt. Jag antar att du var ironisk men skriver ett svar som om du inte var det.

Har samma spec på min 13" MBP, funkar finfint!

Är för övrigt VÄLDIGT sugen på en Air nu, då MBP´n helt plötsligt blev VÄLDIGT otymplig!:cool:

Ursprungligen av PeeMaN:

PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?
2Gig ram? Klarar man ens att dra igång OS X och Word med det?
Inte ens 500Gb hårddisk?
Inte ens ett bakgrundsbelyst tangentbord kan de med att trycka in?
Vem köper den här datorn när du kan kasta på typ 3000 och få minsta Macbooken?
Ful var den också för den delen!

Köp den inte om du inte gillar den.

För mig så skulle det vara alldeles perfekt med en 11" MBA på grund av att jag gör en del resor. Den är bättre än Netbooks, har integriteten kvar och ser bra ut (enligt mig). Dessutom ser jag inget problem med lagringsutrymmet eftersom att jag knappast skulle pyssla med nedladdning av upphovsrättsskyddat material på en sådan dator.

Ursprungligen av PeeMaN:

PINSAMT dåligt av Apple. Ska man ta en produkt som redan från början är tveksam och göra den sämre?

Oh boy, du har verkligen missat poängen med den här produkten. Poängen med MacBook Air har aldrig varit att den ska vara ett prestandamonster och ha varenda liten finess som toppmodellerna har. Poängen har varit en så tunn och lätt bärbar Mac som det är möjligt att göra med prestanda som är acceptabel.

Bara för att det inte passar dina behov så betyder det inte att alla andra har exakt samma behov och önskemål. Tänk längre än näsan räcker. Det finns många som köpt och använder dagens MBA och är nöjda att kompromissa med prestanda och funktioner för att få en så lätt bärbar som möjligt.

Nya MBA är ett djärvt steg helt i rätt riktning för vad MBA är tänkt att vara. Och det kommer att visa sig väldigt framgångsrikt.

Ursprungligen av PeeMaN:

2Gig ram? Klarar man ens att dra igång OS X och Word med det?

Undrar du det på allvar? Det går givetvis bra. Kom ihåg att det inte ens var tre år sedan <a href="http://www.macrumors.com/2008/02/26/apple-rel...">samtliga MacBook Pro</a> såldes med 2 GB RAM och jag kan inte komma ihåg att det uppstod ramaskri över att det inte gick att dra igång OS X och Word då.

Mer minne är det första jag skulle sätta i en MBA och jag skulle rekommendera andra att göra det också, men det betyder inte att den är oanvändbar med 2 GB.

Ursprungligen av PeeMaN:

Inte ens 500Gb hårddisk?

Som om det var det viktigaste för alla. Än en gång, vad som gör MBA en bra produkt är inte att den har maxade specar. Det finns andra datorer som har den uppgiften att fylla.

Ursprungligen av PeeMaN:

Inte ens ett bakgrundsbelyst tangentbord kan de med att trycka in?

Bra finess, helt klart, men knappast avgörande. Antagligen offrad för att få ner storleken.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vem köper den här datorn när du kan kasta på typ 3000 och få minsta Macbooken?

Rätt många ska du se. Om några månader lär vi ha en bättre bild av hur väl MBA lyckas, men jag sätter mina slantar på att den kommer att flyga av hyllorna. Priset är aggressivt satt, jämför bara med vad gamla MBA kostade.

Det är ju inte så att en produkt blir billigare att tillverka bara för den är mindre och de som köper MBA gör det för att de vill ha en riktigt lätt och tunn dator, något som vanliga MacBook inte fixar lika bra som MBA.

MBA är helt klart inte en produkt i din smak, men det betyder inte att är en pinsamt dålig produkt från Apple. Försäljningssiffrorna kommer att visa att det snarare är kritiken som är pinsam...

Ursprungligen av PeeMaN:

Ful var den också för den delen!

Det är förstås en smaksak. Men som med många andra Apple-produkter bör man vara försiktig med att såga utseendet tills man sett det live.

Adrian B sa det!

Ursprungligen av gubbslyna:

Adrian B sa det!

Japp! Till och med jag blir sugen på en MBA. Visserligen har min 8-core Mac Pro handtag men i vissa sammanhang kan jag nog tänka mig att kompromissa mellan prestanda och storlek och släpa på en Air istället.:)

Ursprungligen av Adrian B:

Oh boy, du har verkligen missat poängen med den här produkten. Poängen med MacBook Air har aldrig varit att den ska vara ett prestandamonster och ha varenda liten finess som toppmodellerna har. Poängen har varit en så tunn och lätt bärbar Mac som det är möjligt att göra med prestanda som är acceptabel.

Bara för att det inte passar dina behov så betyder det inte att alla andra har exakt samma behov och önskemål. Tänk längre än näsan räcker. Det finns många som köpt och använder dagens MBA och är nöjda att kompromissa med prestanda och funktioner för att få en så lätt bärbar som möjligt.

Nya MBA är ett djärvt steg helt i rätt riktning för vad MBA är tänkt att vara. Och det kommer att visa sig väldigt framgångsrikt.

Undrar du det på allvar? Det går givetvis bra. Kom ihåg att det inte ens var tre år sedan <a href="http://www.macrumors.com/2008/02/26/apple-rel...">samtliga MacBook Pro</a> såldes med 2 GB RAM och jag kan inte komma ihåg att det uppstod ramaskri över att det inte gick att dra igång OS X och Word då.

Mer minne är det första jag skulle sätta i en MBA och jag skulle rekommendera andra att göra det också, men det betyder inte att den är oanvändbar med 2 GB.

Som om det var det viktigaste för alla. Än en gång, vad som gör MBA en bra produkt är inte att den har maxade specar. Det finns andra datorer som har den uppgiften att fylla.

Bra finess, helt klart, men knappast avgörande. Antagligen offrad för att få ner storleken.

Rätt många ska du se. Om några månader lär vi ha en bättre bild av hur väl MBA lyckas, men jag sätter mina slantar på att den kommer att flyga av hyllorna. Priset är aggressivt satt, jämför bara med vad gamla MBA kostade.

Det är ju inte så att en produkt blir billigare att tillverka bara för den är mindre och de som köper MBA gör det för att de vill ha en riktigt lätt och tunn dator, något som vanliga MacBook inte fixar lika bra som MBA.

MBA är helt klart inte en produkt i din smak, men det betyder inte att är en pinsamt dålig produkt från Apple. Försäljningssiffrorna kommer att visa att det snarare är kritiken som är pinsam...

Det är förstås en smaksak. Men som med många andra Apple-produkter bör man vara försiktig med att såga utseendet tills man sett det live.

Verkligen mitt i prick! Klockrent svar, riktigt bra argument och jag håller med dig på alla punkter. Tror många kommer uppskatta flash disken.

1,06kg, hade jag lätt kunnat bära under armen Hade dock hellre kompletterat min MBP 17" med iPad 3G

Ursprungligen av Adrian B:

Oh boy, du har verkligen missat poängen med den här produkten. Poängen med MacBook Air har aldrig varit att den ska vara ett prestandamonster och ha varenda liten finess som toppmodellerna har. Poängen har varit en så tunn och lätt bärbar Mac som det är möjligt att göra med prestanda som är acceptabel.

"Next generation of macbook"
"It is a real macbook in every sence of the word"
"It has a facebook camera, a duocore-processor and fast graphics to draw ultra high resolutin displays"

Det känns verkligen som apple ser att det här ska vara en tunn bärbar mac med prestanda som är acceptabel du. Det är defintivt inte så den marknadsför i deras lilla video, det luktar Zimmerman om dig: "Jag vet hur Apple tänker".

Ursprungligen av Adrian B:

Bara för att det inte passar dina behov så betyder det inte att alla andra har exakt samma behov och önskemål. Tänk längre än näsan räcker. Det finns många som köpt och använder dagens MBA och är nöjda att kompromissa med prestanda och funktioner för att få en så lätt bärbar som möjligt.

Nya MBA är ett djärvt steg helt i rätt riktning för vad MBA är tänkt att vara. Och det kommer att visa sig väldigt framgångsrikt.

Jag förstår att man vill ha en enkel och bärbar dator. Jag klagar i första hand inte på lättheten i datorn, vem fan vill inte ha en liten och smidig dator. Men när du inte ens kan ha lagringsutrymme över 128 respektive 256GB känns det inte seriöst längre.

Ursprungligen av Adrian B:

Undrar du det på allvar? Det går givetvis bra. Kom ihåg att det inte ens var tre år sedan <a href="http://www.macrumors.com/2008/02/26/apple-rel...">samtliga MacBook Pro</a> såldes med 2 GB RAM och jag kan inte komma ihåg att det uppstod ramaskri över att det inte gick att dra igång OS X och Word då.

Mer minne är det första jag skulle sätta i en MBA och jag skulle rekommendera andra att göra det också, men det betyder inte att den är oanvändbar med 2 GB.

Det enda man kan konstatera är att våra åsikter skiljer sig. Jag känner ingen som skulle klara sig på 2Gb ram i dagsläget. Som tur är så går det ju faktiskt att köpa till 2Gb för någon tusing, så även om det känns snålt att inte ha med det i standard-konfigen på iaf de dyrare modellerna så får jag ge mig på den punkten.

Ursprungligen av Adrian B:

Bra finess, helt klart, men knappast avgörande. Antagligen offrad för att få ner storleken.

Här handlar det inte om en "finess" utan något man vant sig vid som Macbook-användare. Hade du resonerat på samma sätt om styrplattan saknat multi-touch?
Jag anser att ett tangentbord som saknar bakgrundsbelysning är ett steg bakåt i utvecklingen, inte framåt vilket den här produkten ska vara.

Ursprungligen av Adrian B:

MBA är helt klart inte en produkt i din smak, men det betyder inte att är en pinsamt dålig produkt från Apple. Försäljningssiffrorna kommer att visa att det snarare är kritiken som är pinsam...

Det är förstås en smaksak. Men som med många andra Apple-produkter bör man vara försiktig med att såga utseendet tills man sett det live.

Man märker helt klart att det här är en produkt HELT i din smak när du är snabbt ute och försvarar den. Jag tycker fortfarande att det är pinsamt att kalla det här för innovativt. Jag tycker inte att priset är särskilt agressivt satt, då du som sagt kan få en macbook Pro 13tummare för två tusenlappar till om du tänkte 11tums respektive en tusenlapp MINDRE om du tänkte dig 13tums.

Storleken är inte allt, oavsett vad din fru sagt till dig

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-21 17:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår att man vill ha en enkel och bärbar dator. Jag klagar i första hand inte på lättheten i datorn, vem fan vill inte ha en liten och smidig dator. Men när du inte ens kan ha lagringsutrymme över 128 respektive 256GB känns det inte seriöst längre.

Det har ju att göra med att SSD-diskar är dyrt och inte finns i så stora kapaciteter ännu. Troligen har de flesta i målgruppen inget behov av att lagra väldigt stora mängder data i sin Air, utan sköter det på annat håll.

Vad är alternativet? Hårddiskar har förstås större kapacitet, men är långsammare och drar mer ström. SSD är betydligt mer modernt och i mina ögon kapacitetsmässigt tillräckligt för en ultraportabel dator.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda man kan konstatera är att våra åsikter skiljer sig. Jag känner ingen som skulle klara sig på 2Gb ram i dagsläget. Som tur är så går det ju faktiskt att köpa till 2Gb för någon tusing, så även om det känns snålt att inte ha med det i standard-konfigen på iaf de dyrare modellerna så får jag ge mig på den punkten.

Håller med om att 2 GB är snålt och att 4 GB gott kunde ha varit standard. Men nog går det att klara sig på 2 GB i dagsläget, det beror på vad man använder datorn till. Har bara 2 GB i min gamla MacBook och den hänger med rätt bra ännu, men jag skulle aldrig köpa nytt med mindre än 4 GB.

Ursprungligen av PeeMaN:

Här handlar det inte om en "finess" utan något man vant sig vid som Macbook-användare. Hade du resonerat på samma sätt om styrplattan saknat multi-touch?
Jag anser att ett tangentbord som saknar bakgrundsbelysning är ett steg bakåt i utvecklingen, inte framåt vilket den här produkten ska vara.

Fattar inte att detta verkar vara en deal-breaker för så många? Jag skulle inte få mycket gjort vid datorn om jag tittade på tangentbordet istället för på skärmen när jag skriver.

Ursprungligen av muskorv:

Det har ju att göra med att SSD-diskar är dyrt och inte finns i så stora kapaciteter ännu. Troligen har de flesta i målgruppen inget behov av att lagra väldigt stora mängder data i sin Air, utan sköter det på annat håll.

Självklart förstår jag att SSD är dyrt, det har jag skrivit om i tråden om hårddisk-byte för Macbooken. Men då kan man inte påstå (som adrian) att det här inte ska v ara en spejsad dator med häftiga funktioner liksom. Då faller det argumentet.

Ursprungligen av muskorv:

Vad är alternativet? Hårddiskar har förstås större kapacitet, men är långsammare och drar mer ström. SSD är betydligt mer modernt och i mina ögon kapacitetsmässigt tillräckligt för en ultraportabel dator.

Alternativet är att ge folk möjligheten att lägga till större lagringsutrymme för en peng.Vi macanvänare är ju vana vid att det ska kosta pengar typ.

Ursprungligen av muskorv:

Håller med om att 2 GB är snålt och att 4 GB gott kunde ha varit standard. Men nog går det att klara sig på 2 GB i dagsläget, det beror på vad man använder datorn till. Har bara 2 GB i min gamla MacBook och den hänger med rätt bra ännu, men jag skulle aldrig köpa nytt med mindre än 4 GB.

Fattar inte att detta verkar vara en deal-breaker för så många? Jag skulle inte få mycket gjort vid datorn om jag tittade på tangentbordet istället för på skärmen när jag skriver.

Vi verkar ju vara överrens om att 4GB är minimum. Det bakgrundsbelysta tangentbordet handlar nog mycket om vilken miljö man jobbar i och sådär kan jag tänka mig. Jag hade kunnat gå över (velat gå över) till en air om den haft en typ 300-500Gigs HD och bakgrundsbelyst tangentbord, då hade jag sålt min macbook pro direkt. Processorn i min dator är rena overkillen för det jag sysslar med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-21 17:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Självklart förstår jag att SSD är dyrt, det har jag skrivit om i tråden om hårddisk-byte för Macbooken. Men då kan man inte påstå (som adrian) att det här inte ska v ara en spejsad dator med häftiga funktioner liksom. Då faller det argumentet.

Spejsad? Att den har SSD istället för hårddisk handlar ju om att den ska vara så portabel så möjligt, ha så bra batteritid som möjligt och starta snabbt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Alternativet är att ge folk möjligheten att lägga till större lagringsutrymme för en peng.Vi macanvänare är ju vana vid att det ska kosta pengar typ.

Det är väl 1,8"-diskar som sitter i Air? Finns dessa i större storlekar än 256 GB?

Större lagringsutrymme skulle i så fall innebära en större dator och en hårddisk hade dessutom inneburit mycket sämre prestanda och sämre batteritid. Inga önskvärda alternativ när det gäller denna datortyp.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det bakgrundsbelysta tangentbordet handlar nog mycket om vilken miljö man jobbar i och sådär kan jag tänka mig.

Det är klart, om man befinner sig i en miljö där man av någon anledning måste skriva med felaktig/ingen fingersättning, kan det underlätta med bakgrundsbelysning när man ska navigera rätt mellan knapparna.

Men har man väl båda händernas fingrar på plats på tangentbordet känns ju belysning ganska menlöst.

Ursprungligen av muskorv:

...Det är väl 1,8"-diskar som sitter i Air? Finns dessa i större storlekar än 256 GB?

Den nya Air har ingen disk alls utan flashminne. SSD är ju också baserat på flash-teknologi men förpackade och anslutna på ett sätt så att de ser ut och beter sig som en hårddisk. Vet inte hur Apple har anslutit minnet på nya Air men förmodligen inte via SATA som är det vanliga för diskar nu för tiden.

Eller så är det via SATA fast det har lötts fast direkt på moderkortet. Undrar vilken kvalitet de har på minnena. Vore ju inte kul att byta hela moderkortet bara för att flashminnet ger upp.

Senast redigerat 2010-10-21 18:16
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår att man vill ha en enkel och bärbar dator. Jag klagar i första hand inte på lättheten i datorn, vem fan vill inte ha en liten och smidig dator. Men när du inte ens kan ha lagringsutrymme över 128 respektive 256GB känns det inte seriöst längre.

Hur mycket film, musik och andra utrymmeskrävande material har du? Och hur stor del av detta är helt licensierat eller köpt enligt lagliga metoder? Det är ju nämligen inte intressant att föra en diskussion om enorma lagringsutrymmen om det bara fokuserar på att ha plats med illegalt nedladdat material.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda man kan konstatera är att våra åsikter skiljer sig. Jag känner ingen som skulle klara sig på 2Gb ram i dagsläget. Som tur är så går det ju faktiskt att köpa till 2Gb för någon tusing, så även om det känns snålt att inte ha med det i standard-konfigen på iaf de dyrare modellerna så får jag ge mig på den punkten.

Jag klarar mig alldeles utmärkt på 2GB i min Macbook. Den startar snabbt, det går snabbt att komma igång och har aldrig någonsin fått slut på tillgängligt minne.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur mycket film, musik och andra utrymmeskrävande material har du? Och hur stor del av detta är helt licensierat eller köpt enligt lagliga metoder? Det är ju nämligen inte intressant att föra en diskussion om enorma lagringsutrymmen om det bara fokuserar på att ha plats med illegalt nedladdat material.

Vad jag lagrar eller inte lagrar är helt oväsentlig. Om jag så har burken full med hårdporr från asien eller alla DVD-filmer som finns på piratebay så är det skitsamma. Säger jag att jag tycker att hårddisken är för liten, så är den det för mitt ändamål oavsett om det är legal eller illegal lagring vi pratar om.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag klarar mig alldeles utmärkt på 2GB i min Macbook. Den startar snabbt, det går snabbt att komma igång och har aldrig någonsin fått slut på tillgängligt minne.

Jag vet som sagt inte vad du gör med din dator, men min räcker det inte i.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad jag lagrar eller inte lagrar är helt oväsentlig. Om jag så har burken full med hårdporr från asien eller alla DVD-filmer som finns på piratebay så är det skitsamma. Säger jag att jag tycker att hårddisken är för liten, så är den det för mitt ändamål oavsett om det är legal eller illegal lagring vi pratar om.

Nu är det ju så att storleken på flashminnet inte borde ta hänsyn till att du vill ha flera GB med hårdporr från Asien eller att du vill lagra alla DVD-filmer från PirateBay. Dessutom gav du intrycket att din mening var att utrymmet inte räcker till fler än ett fåtal, vilket uppenbarligen är fel. Det var i alla fall det intrycket du gav enligt mig.

Hårdisken i den nya lilla rackaren är inte så dum. Ars Technica har lite siffror:

Using X-Bench, we saw the 128GB model—the APPLE SSD TS128C—give the following numbers:

Seq Uncached Write: 134MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Write: 158MB/sec (256k blocks)
Seq Uncached Read: 68.5MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Read: 165.8 MB/sec (256k blocks)

Random Uncached Write: 32.18MB/sec (4k)
Random Uncached Write: 116.5 (256k)
Random Uncached Read: 8.27 (4k)
Random Uncached Read: 108.56 (256k)

Man ska inte underskatta hur mycket detta betyder för den upplevde prestandan. Jämför med siffrorna för en vanlig 5400 rpm som sitter i många MacBook Pro:

Comparing this to my 15" unibody MacBook Pro, which has a 320GB 5400RPM Hitachi hard disk, the difference is significant:

Seq Uncached Write: 8 MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Write: 39.5 MB/sec (256k blocks)
Seq Uncached Read: 5.4 MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Read: 18 MB/sec (256k blocks)

Random Uncached Write: 0.7 MB/sec (4k)
Random Uncached Write: 15.14 MB/sec (256k)
Random Uncached Read: 0.25 MB/sec (4k)
Random Uncached Read: 12.51 MB/sec (256k)

Även mot Intels X-25 står den sig bra:

Here are the same numbers run on a heavily used Intel X-25 installed in a Mac system, with 30GB free (without TRIM of course). Thanks to Eli Hodapp of Touch Arcade for getting me these for comparison:

Seq Uncached Write 96 MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Write 90 MB/sec (256k blocks)
Seq Uncached Read 41 MB/sec (4k blocks)
Seq Uncached Read 207 MB/sec (256k blocks)

Random Uncached Write 14 MB/sec (4k)
Random Uncached Write 39 MB/sec (256k)
Random Uncached Read 4.59 MB/sec (4k)
Random Uncached Read 177 MB/sec (256k)

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad jag lagrar eller inte lagrar är helt oväsentlig. Om jag så har burken full med hårdporr från asien eller alla DVD-filmer som finns på piratebay så är det skitsamma. Säger jag att jag tycker att hårddisken är för liten, så är den det för mitt ändamål oavsett om det är legal eller illegal lagring vi pratar om.

Jag vet som sagt inte vad du gör med din dator, men min räcker det inte i.

Vem fan lagrar sin data lokalt på en laptop?

Frågan är kanske lite hårt ställd men har man som jag en filserver som lagrar >6TB redundant är internt lagringsutrymme enbart till för program. Jag ser hellre 128 GB SSD än 2 TB disk i min laptop av just den anledningen.

För framtiden är det centraliserad lagring vi går mot. Otroligt skönt att slippa sitta och koppla in saker till laptopen. Mina datorer har blivit mycket mer bärbara sedan jag skaffade mig en server.

MacBook Air är kanske inte en dator för dig men för mig är det den perfekta avvägningen mellan storlek och prestanda.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vem fan lagrar sin data lokalt på en laptop?

Frågan är kanske lite hårt ställd men har man som jag en filserver som lagrar >6TB redundant är internt lagringsutrymme enbart till för program. Jag ser hellre 128 GB SSD än 2 TB disk i min laptop av just den anledningen.

För framtiden är det centraliserad lagring vi går mot. Otroligt skönt att slippa sitta och koppla in saker till laptopen. Mina datorer har blivit mycket mer bärbara sedan jag skaffade mig en server.

MacBook Air är kanske inte en dator för dig men för mig är det den perfekta avvägningen mellan storlek och prestanda.

Den som lagrar data lokalt på sin laptop är den som använder datan på andra ställen än hemma. Jag har ett jävligt gediget arkiv med musik som jag tar med mig ut på nattklubb när jag lirar för dansgolv på helgerna. Sen finns det saker som man inte vill sitta och kopiera frma och tillbaka hela tiden. Betänk även att det finns människor (sånna som jag) som inte kör med någon stationär dator utan använder sin bärbara hela tiden. Vad ska jag göra om jag sitter i en annan stad och behöver något dokumten?
"ajfan, det ligger hemma på filserven och tar XXMb. Jaså, bara mobilt bredband? Jaja, jag får väl sätta mig och ladda hem det och vänta en halvtimme då!"

Ursprungligen av PeeMaN:

Den som lagrar data lokalt på sin laptop är den som använder datan på andra ställen än hemma. Jag har ett jävligt gediget arkiv med musik som jag tar med mig ut på nattklubb när jag lirar för dansgolv på helgerna. Sen finns det saker som man inte vill sitta och kopiera frma och tillbaka hela tiden. Betänk även att det finns människor (sånna som jag) som inte kör med någon stationär dator utan använder sin bärbara hela tiden. Vad ska jag göra om jag sitter i en annan stad och behöver något dokumten?
"ajfan, det ligger hemma på filserven och tar XXMb. Jaså, bara mobilt bredband? Jaja, jag får väl sätta mig och ladda hem det och vänta en halvtimme då!"

Som dj kan jag förstå om det är svårt att släppa taget om lokal lagring. Även om man nu har ett 3G-modem med möjlighet att streama musik hemifrån är det ju inte alla klubbar som har täckning (tänker källare o dyl platser). Risken för krångel med hopkopplingen är ju inte heller någon man vill ta när man gör ett jobb.

Självklart är macbook air inte för alla - därmed inte sagt att den inte är för någon.

Ok, jag borde inte men...

Ursprungligen av PeeMaN:

"Next generation of macbook"
"It is a real macbook in every sence of the word"
"It has a facebook camera, a duocore-processor and fast graphics to draw ultra high resolutin displays"

Det känns verkligen som apple ser att det här ska vara en tunn bärbar mac med prestanda som är acceptabel du. Det är defintivt inte så den marknadsför i deras lilla video, det luktar Zimmerman om dig: "Jag vet hur Apple tänker".

Jag skulle inte påstå att jag vet hur Apple tänker, men jag förstår i alla fall för vilka MBA är avsedd.

Du låter som en person som klagar över att en automatväxlad bil saknar växellåda. Eller - för att ta ett mera närliggande exempel - som någon som klagar över att iPod touch saknar telefondel. Det är olika produkter som riktar sig till olika behov. Och tro mig, det finns många där ute som kommer att älska nya MBA och vara jättenöjda med den.

All marknadsföring är ofta tillspetsad, Apple är inget undantag. Men inget av citaten ovan är direkt felaktiga heller.

"Next generation of macbook" syftar på att Apple dumpat den vanliga hårddisken och att det är framtidens melodi.

"It is a real macbook in every sence of the word" - Det är fullt fungerande MacBook. Det kanske inte är exakt samma uppsättning portar, inte den snabbaste osv, men det är knappast poängen.

"It has a facebook camera, a duocore-processor and fast graphics to draw ultra high resolutin displays" - Den kan driva stora skärmar. Däremot har den inte en facebook-kamera så vitt jag vet

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår att man vill ha en enkel och bärbar dator. Jag klagar i första hand inte på lättheten i datorn, vem fan vill inte ha en liten och smidig dator. Men när du inte ens kan ha lagringsutrymme över 128 respektive 256GB känns det inte seriöst längre.

Det är här jag menar att du måste lyfta blicken lite. För många där ute är detta inte ett problem. Och för andra är kompromissen rimlig. Kolla bara på hur många som valt att offra utrymme för att kunna köra SSD-diskar då SSD-diskar prismässigt blir alldeles för dyra i de största storlekarna. Jag vet folk som gått från flera hundra gig ner till 40-80 gig SSD och ändå tyckt det varit en förbättring tack vare prestandan. Det är i allra högsta grad seriöst. Och det är dessutom väldigt snabba kretsar i MBA, se mätresultaten ovan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda man kan konstatera är att våra åsikter skiljer sig. Jag känner ingen som skulle klara sig på 2Gb ram i dagsläget.

Jag känner folk som har datorer så gamla att 2 GB var maxgränsen (min egen far har en sådan MacBook och han är nöjd med den). Men visst, jag skulle råda alla att köpa 4 GB, speciellt eftersom det är fastlött och inte går att ändra i efterhand.

Ursprungligen av PeeMaN:

Här handlar det inte om en "finess" utan något man vant sig vid som Macbook-användare. Hade du resonerat på samma sätt om styrplattan saknat multi-touch?
Jag anser att ett tangentbord som saknar bakgrundsbelysning är ett steg bakåt i utvecklingen, inte framåt vilket den här produkten ska vara.

Jag håller egentligen med dig på den punkten, jag skulle inte vilja bli av med det. Och jag antar att Apple känner samma sak, så de måste haft goda skäl att skippa det, jag har svårt att tänka mig att de är helt nöjda på den punkten. Det är antagligen en olycklig brist precis såhär i övergången till en ny typ av produkt.

Men man får väga den bristen mot andra fördelar, som att de verkligen försökt maximera batteritiden genom att låta batterierna bli stora.

Ursprungligen av PeeMaN:

Man märker helt klart att det här är en produkt HELT i din smak när du är snabbt ute och försvarar den.

Grejen är att jag personligen kommer nog inte att köpa en sådan (om jag inte vinner på Triss), jag behöver en MacBook Pro för mitt arbete. Men jag skulle älska att ha en för resor eller som extra dator.

Skillnaden är att jag tittar på marknaden som helhelt och är rätt säker på att det finns massor av kunder där ute som kommer att älska den - och det är dessa som Apple tagit fram denna dator för. Det är det jag försöker förmedla. (Faktum är att vi redan sett ett antal här på 99mac som är eld och lågor över att få köpa nya MBA.)

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker fortfarande att det är pinsamt att kalla det här för innovativt.

Jag har inte använt just det ordet, men jag skulle definivt hävda att nya MBA är ett djärvt steg i rätt rikning för den typen av behov. Än en gång, kom ihåg för vilka den är gjord.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker inte att priset är särskilt agressivt satt, då du som sagt kan få en macbook Pro 13tummare för två tusenlappar till om du tänkte 11tums respektive en tusenlapp MINDRE om du tänkte dig 13tums.

Då får det att låta som att det borde finnas ett direkt samband mellan rå prestanda och pris. Men riktigt så fungerar det inte. Bara för att den är mindre betyder inte att den är billigare att tillverka. 128 GB flash-kretsar är inte automatiskt billigare än 500 GB mekanisk hårdisk bara för att man får mindre lagringsyta.

Bara för att det är färre finesser, mindre lagringsutrymme och långsammare processor i MBA så betyder det inte att den automatiskt är sämre än MBP 13 eftersom den har andra fördelar som väger upp det. Sätter man högt värde vid snabb omstart och kort tid för att vakna ur vila så väger det snarare åt MBA rent prestandamässigt.

Ultraportabelt betyder inte lågt pris. Istället för att jämföra med MBP borde du jämföra priset med förra generationens MBA.

Allt handlar om vilka behov som finns. Jag säger inte att MBA är rätt dator för dig (uppenbarligen inte) men jag menar att det finns många där ute som har andra värderingar.

Den är bilden från Ars Technica är rätt talade för varför vissa hellre vill ha MBA 11 än MBP 13:

Bevaka tråden