Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4.1 ute nu

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 22:42

Äntligen funkar proximity-sensorn i min iPhone 4. Tack Apple för 4.1. Nu funkar telefonfunktionen, dvs man kan ringa till någon utan handsfree inkopplad med luren mot kinden utan att vid VARJE samtal av misstag parkera, muta, lägga på, slå igång högtalartelefon etc...

Jailbreak is gone men telefonen funkar!

Tur man har två lurar...

Felkod 1002 vid uppgradering av 3G

När stapeln är uppe i 99,9% lämnar iTunes felmeddelande med kod 1002. Provat både i DFU-mode och ”vanlig”. Testat QickPwn ( Restore Error 1002 fix! - Mac Forums ), men det händer inget.

Tydligen intet som direkt har att göra med 4.1 utan verkar ha dykt på ett flertal 3G vid tidigare uppgraderingar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 19:11
Ursprungligen av sahlen:

När stapeln är uppe i 99,9% lämnar iTunes felmeddelande med kod 1002. Provat både i DFU-mode och ”vanlig”. Testat QickPwn ( Restore Error 1002 fix! - Mac Forums ), men det händer inget.

Tydligen intet som direkt har att göra med 4.1 utan verkar ha dykt på ett flertal 3G vid tidigare uppgraderingar.

Error 23, 28, 29, 1002, 1011, 1012, 1013, 1014, 1611: These errors may indicate a hardware issue with your device. Follow the steps in this article and also attempt to restore while connected with a known-good 30-pin Dock Connector cable, computer, and network to isolate this issue to the device. If the MAC address is missing or the IMEI is the default value (00 499901 064000 0), this can also confirm a hardware issue.

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså varje gång det kommer en uppdatering får jag en stor klump i magen. När man läser om människor som får 1004 trots att de inte meckat med jailbreak inser man att en dag kanske man sitter där när man uppdaterat.. Sålänge garantin finns kvar är det ju okej, men vad gör man om detta händer på en 3G eller 3Gs som garantin gått ut på?

Allt kan hända när det gäller teknik, iPhone är inget undantag.
Har du ingen garanti kvar så är du antagligen körd.

Altså varje gång det kommer en uppdatering får jag en stor klump i magen. När man läser om människor som får 1004 trots att de inte meckat med jailbreak inser man att en dag kanske man sitter där när man uppdaterat.. Sålänge garantin finns kvar är det ju okej, men vad gör man om detta händer på en 3G eller 3Gs som garantin gått ut på?

Kan spela worms igen på min 3G. Fantastiskt. Eller egentligen sorgligt att luren var sabbad i flera månader utan kompensation...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 14:55

Proximity sensorn blev inte helt fixad verkar det som. Pratade precis och hold knappen trycktes in. Har 4.1 och iPhone 4.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-09-12 12:06

Det stämmer. Jag har också problemet kvar. Det är en hel del därute på nätet som har kvar problemet. När det gäller detta så har Apple uppenbarligen ett mycket stort problem - detta eftersom Jobs himself sa att det skulle fixas i 4.1. Om det är så att vi som fortfarande har kvar problemet har hårdvarufel - som ser ut exakt som mjukvarufelet som skulle fixas med 4.1 - så kommer det att bytas ut måååånga Iphones i höst.

Ursprungligen av Robo-X:

Proximity sensorn blev inte helt fixad verkar det som. Pratade precis och hold knappen trycktes in. Har 4.1 och iPhone 4.

//Rob

bara jag som från och med 4.1 fick problem med proximitigrejen i telefonen? har aldrig lagt på ett samtal med kinden förut men från 4.1 gör jag det hela tiden. bra jobbat apple. 4.0 funkade ju ffs bra ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 12:34
Ursprungligen av Ollebro:

bara jag som från och med 4.1 fick problem med proximitigrejen i telefonen? har aldrig lagt på ett samtal med kinden förut men från 4.1 gör jag det hela tiden. bra jobbat apple. 4.0 funkade ju ffs bra ju.

Antar att du har kört en restore utan backup?

Ursprungligen av zappee:

Antar att du har kört en restore utan backup?

testat både och! blir inte bättre. får hoppas det är något som ordnar sig i 4.2. har rapporterat till Apple i vart fall.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-09-11 20:12

Kort svar ang. 3G: jag har en färsk iPhone 3G (tre månader) som levererades med 3.1.2. Jag uppdaterade just direkt till 4.1, och kan bekräfta att jag inte märker någon stor hastighetsskillnad. Vissa saker känns snabbare, andra en smula segare: jag får känslan av att den cachar mer och tar lite längre tid på sig första gången, för att sedan ta igen det om man gör samma sak igen (Kartor, e-post, mm). Alltså: jag ångrar inte att jag uppdaterade.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-12 04:07

Problemet var att Iphone 3G som körde 4.0 blev sega. Om du inte märker skillnad mellan 3.1.2 och 4.1 så är det goda nyheter. Då har 4.1 fixat till problemet med 4.0 och allt är som det ska vara igen.

Ursprungligen av zappo:

Kort svar ang. 3G: jag har en färsk iPhone 3G (tre månader) som levererades med 3.1.2. Jag uppdaterade just direkt till 4.1, och kan bekräfta att jag inte märker någon stor hastighetsskillnad. Vissa saker känns snabbare, andra en smula segare: jag får känslan av att den cachar mer och tar lite längre tid på sig första gången, för att sedan ta igen det om man gör samma sak igen (Kartor, e-post, mm). Alltså: jag ångrar inte att jag uppdaterade.

Flyttade ut inläggen om batteritid till en egen tråd: Sämre batteritid i iPhone 4 med iOS 4.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-04 21:37

Är det här nytt i 4.1? Nummer som jag inte har inlagt men som berättar vart samtalet kommer ifrån. Har aldrig sett det förut.

Ursprungligen av acke:

Är det här nytt i 4.1? Nummer som jag inte har inlagt men som berättar vart samtalet kommer ifrån. Har aldrig sett det förut.

Det fanns redan i 1.0, dock vad jag vet så gäller det endast i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-04 22:45
Ursprungligen av Patrik D:

Det fanns redan i 1.0, dock vad jag vet så gäller det endast i USA.

Va? Jag har haft iPhone sedan 3GS, fått massor med telefonsamtal från US. Aldrig sett det förut. Skulle gärna se det fungera i resten av världen.

Ursprungligen av acke:

Va? Jag har haft iPhone sedan 3GS, fått massor med telefonsamtal från US. Aldrig sett det förut. Skulle gärna se det fungera i resten av världen.

Jag minns att det fanns redan när jag fick den första iPhonen.

Det kan vara så att det numera syns i listan över alla samtal, tidigare så var det nog så att man såg den informationen om man tryckte på den blåa pilen till höger om numret.

Det blir väl svårt att få det att fungera med mobilnummer i Sverige när vi inte använder oss av riktnummer på det sättet som USA gör? Jag vet inte exakt hur det fungerar, men det har med riktnummer att göra.

  • Medlem
  • 2010-10-04 21:41
Ursprungligen av acke:

Är det här nytt i 4.1? Nummer som jag inte har inlagt men som berättar vart samtalet kommer ifrån. Har aldrig sett det förut.

Verkar inte fungera för svenska nummer.

Så vitt som jag har för mig så har man inte speciella riksnummer i USA för mobiltelefoner. En mobiltelefon har samma riksnummer som en fast telefon. Då ser du bara området för riksnumret, inte var telefonen befinner sig.

Befinner mig i ett annat land än sverige och sitter på ett sjukt dåligt internet. Går det att ladda ner ios 4.1 med torrent istället för via itunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 10:51
Ursprungligen av simcha:

Befinner mig i ett annat land än sverige och sitter på ett sjukt dåligt internet. Går det att ladda ner ios 4.1 med torrent istället för via itunes?

iTunes stöder att återuppta en avbruten nedladdning. Tar längre tid men det är säkrare än att ladda ner från en torrent sida som kan ha hackat filerna.

På iClarified har du en lista med direkt länkar till alla firmware installare.

iClarified - iPhone - Where To Download iPhone Firmware Files From

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iTunes stöder att återuppta en avbruten nedladdning. Tar längre tid men det är säkrare än att ladda ner från en torrent sida som kan ha hackat filerna.

På iClarified har du en lista med direkt länkar till alla firmware installare.

iClarified - iPhone - Where To Download iPhone Firmware Files From

//Rob

Okej tack. Så om jag förstår dig rätt så kan jag tanka via länkarna på iclarified utan problem?

För att återuppta ipsw nedladdning i itunes fungerar inte för mig då de startar om fårn 0 igen.

/Jakob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 11:51
Ursprungligen av simcha:

Okej tack. Så om jag förstår dig rätt så kan jag tanka via länkarna på iclarified utan problem?

För att återuppta ipsw nedladdning i itunes fungerar inte för mig då de startar om fårn 0 igen.

/Jakob

Ladda ner den som passar till din telefon. Tar du fel kan du få problem med telefonen. Och se till att använda Firefox eller annan browser som inte packar upp ipsw filen.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-13 14:36
Ursprungligen av simcha:

För att återuppta ipsw nedladdning i itunes fungerar inte för mig då de startar om fårn 0 igen.

/Jakob

Var klickar du i iTunes när du får nedladdningen att starta om från början (0)? Du kanske klickar på fel ställe?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-10-14 20:34

Jag har flera IMAP-konton som jag kolla på både telefon och dator, men de senaste veckorna har något konstigt hänt som gör att ett mail jag läst i datorn inte markeras som läst i telefonen och viceversa. Är det någon annan som upplevt något liknande problem efter uppdatering och hur får man ordning på saker och ting lättast tror ni? Nätverksåterställning eller radering av e-postkonton och skapa om dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 13:02
Ursprungligen av andas:

Jag har flera IMAP-konton som jag kolla på både telefon och dator, men de senaste veckorna har något konstigt hänt som gör att ett mail jag läst i datorn inte markeras som läst i telefonen och viceversa. Är det någon annan som upplevt något liknande problem efter uppdatering och hur får man ordning på saker och ting lättast tror ni? Nätverksåterställning eller radering av e-postkonton och skapa om dem?

Har markt samma sak, pa ett av mina epostkonton markeras inte mail som lasta om jag oppnar dem pa mobilen. Trodde att det var Thunderbird pa jobbdatorn som strulade till det, men nu nar du sager det sa borjade det nog runt 4.1. Ska Googla lite...

Mail i iOS 4.1 verkar bugga ur ibland. Just som ni skriver med ett problem vad som är läst och inte.

Jag har fått dubbeltrycka på Home, hålla nere fingret på "mailikonen" och vänta på att den börjar skaka i multitaskingfältet. Tryck på "-"-skylten. Tryck två ggr på Home-knappen igen.
Starta sedan mail som vanligt.

(För den som vet vad jag pratar om, se till att mail avslutas helt, inte bara lägger sig i standby-läge)

Ursprungligen av Goflorp:

Mail i iOS 4.1 verkar bugga ur ibland. Just som ni skriver med ett problem vad som är läst och inte.

Jag har fått dubbeltrycka på Home, hålla nere fingret på "mailikonen" och vänta på att den börjar skaka i multitaskingfältet. Tryck på "-"-skylten. Tryck två ggr på Home-knappen igen.
Starta sedan mail som vanligt.

(För den som vet vad jag pratar om, se till att mail avslutas helt, inte bara lägger sig i standby-läge)

Det finns vissa apps som beter sig på liknande vis. Jag har exakt samma problem med mail, men även med Facebook och polaren har det med något IM-program också. Funderar lite på vad det är som felar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns vissa apps som beter sig på liknande vis. Jag har exakt samma problem med mail, men även med Facebook och polaren har det med något IM-program också. Funderar lite på vad det är som felar.

FlickR's officiella app har ibland vägrat läsa in ny bilder man lagt upp.
Över-döda programmet och sedan starta om har funkat, det verkar som om programmet (Appen) läser in ngn ini-fil när det går igång. Eller att det förutstter att det är first-run och att alla cache's är tomma.

Ursprungligen av Goflorp:

FlickR's officiella app har ibland vägrat läsa in ny bilder man lagt upp.
Över-döda programmet och sedan starta om har funkat, det verkar som om programmet (Appen) läser in ngn ini-fil när det går igång. Eller att det förutstter att det är first-run och att alla cache's är tomma.

Precis så jag tänker. Framförallt med Facebook. Det kommer en push, man klickar på programmet och man kommer in och det ser ut som inget hänt, man klickar på notifications och den reagerar inte. Över-döda, starta om och allt fungerar fint.

Det är väl förmodligen själva bakgrunds-processen där den "saves current state" som inte riktigt fattar att något nytt hänt. Förmodligen och förhoppningsvis något som vi kan förvänta oss vara fixat i 4.2!

Bevaka tråden