Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay är nya Airtunes och blir branschstandard?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min gissning är att Airplay funkar tvärs genom OS X när iOS fusioneras med OS X i 10.7…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 13:39
Ursprungligen av Stinky:

Min gissning är att Airplay funkar tvärs genom OS X när iOS fusioneras med OS X i 10.7…

det borde ju vara så... att bara kunna sända från sin iphone/ipod/ipad känns ju lite fånigt. att först lägga över film eller musik där från datorn...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-10 20:00
Ursprungligen av martenj:

det borde ju vara så... att bara kunna sända från sin iphone/ipod/ipad känns ju lite fånigt. att först lägga över film eller musik där från datorn...

Men å andra sidan, om den inte funkar i vanliga OS X, så blir det ju ganska bra motiv att skaffa sig en iOS-pryl och vem tjänar bra på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 21:13
Ursprungligen av Hjopek:

Men å andra sidan, om den inte funkar i vanliga OS X, så blir det ju ganska bra motiv att skaffa sig en iOS-pryl och vem tjänar bra på det?

ja, det förstår ju alla att det skulle de tjäna på. men det är som att bara kunna printa från dina mobila enheter. makes no sense om funktionen existerar. men å andra sidan är ju apple bra på såna saker...

Ursprungligen av martenj:

det borde ju vara så... att bara kunna sända från sin iphone/ipod/ipad känns ju lite fånigt. att först lägga över film eller musik där från datorn...

Om man tittar riktigt noga på Apples Airplay-sida kan man ana en MacBook Pro med Mac OS X som sänder till en högtalare

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om man tittar riktigt noga på Apples Airplay-sida kan man ana en MacBook Pro med Mac OS X som sänder till en högtalare

Ja men från iTunes, vilket man kan göra redan nu.. Frågan är om man kommer att kunna strömma från andra applikationer som t.ex. Spotify.

//Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-10 23:05
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja men från iTunes, vilket man kan göra redan nu.. Frågan är om man kommer att kunna strömma från andra applikationer som t.ex. Spotify.

//Stefan

Om Apple släpper api för det, och det verkar som om Apple gör det, så ska det inte vara några problem för utvecklarna att uppdatera deras program med stöd för airplay.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om Apple släpper api för det, och det verkar som om Apple gör det, så ska det inte vara några problem för utvecklarna att uppdatera deras program med stöd för airplay.

//Rob

Det märkliga är att i iOS 4.2 så stödjer Spotify (och de andra applikationerna) det utan att de utvecklarna lagt till det. De behöver alltså inte skriva om sina applikationer för att stödja AirPlay..

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja men från iTunes, vilket man kan göra redan nu.. Frågan är om man kommer att kunna strömma från andra applikationer som t.ex. Spotify.

//Stefan

Aha, nu fattar jag och tar tillbaka mitt meningslösa inlägg. Ja, det vore ju smidigt då jag inte har någon iOS-pryl. Apple verkar iofs inte vara särskilt förtjusta i Spotify men det vore ju löjligt om inte storbror får om småsyskonen får.

Airplay från iTunes i Windows? Knappast va?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Aha, nu fattar jag och tar tillbaka mitt meningslösa inlägg. Ja, det vore ju smidigt då jag inte har någon iOS-pryl. Apple verkar iofs inte vara särskilt förtjusta i Spotify men det vore ju löjligt om inte storbror får om småsyskonen får.

Airplay från iTunes i Windows? Knappast va?

iTunes för windows har stöd för dagens version av AirPlay, AirTunes så det tror jag. Strömmar från min jobb PC till min AirPort Express.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 18:46

Spännande, känns som Apple har något stort på G!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-10-11 16:57

Hur ser det ut med att strömma till andra datorer (mac)?
om man kommer att kunna strömma till recievers och högtalare så känns det konstigt att inte kunna strömma till andra datorer.

Ursprungligen av thor:

Hur ser det ut med att strömma till andra datorer (mac)?
om man kommer att kunna strömma till recievers och högtalare så känns det konstigt att inte kunna strömma till andra datorer.

Vilket man ju redan kan med hjälp av Hemmadelning, eller misstolkar jag dig?

Edit: glömde ju att saga att detta förstås bara är i itunes, men efter som det inte är klart om det blir Airplay från tillexempel Spotify så tolkar jag att det är iTunes som det handlar om.

Jag tror att vad thor menar är att köra samma typ av funktioner som en airport express/apple tv gör över airplay fast med en Mac som mottagare istället. Det är inte samma sak som hemmadelning.
Jag kör 4.2 på min iPad och i dagsläget funkar det inte med airplay till en Mac.
Ren spekulation men jag tror inte det kommer heller.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-10-12 14:13
Ursprungligen av Mactastic:

Jag tror att vad thor menar är att köra samma typ av funktioner som en airport express/apple tv gör över airplay fast med en Mac som mottagare istället. Det är inte samma sak som hemmadelning.
Jag kör 4.2 på min iPad och i dagsläget funkar det inte med airplay till en Mac.
Ren spekulation men jag tror inte det kommer heller.

anade detta. MEN, om det nu är så att apple släppt det "fritt" att implementera funktionen i recievers etc, då borde (exempelvis rogue amoeba) kunna göra ett insticksprogram som nu fungerar med itunes till datorer

Jag mailade Rogue för ett tag sedan:

"Right now, we really don't have enough information on AirPlay to say anything concrete when it comes to Airfoil Speakers. We'll certainly be looking at it, and we should know more within a few weeks, so watch our blog (Under The Microscope) or our Twitter stream (@RogueAmoeba)."

Det finns hopp.

Vill varna ALLA iPhone-användare som kör AirPlay, lämna INTE AirPlay igång i iPod.app om ni använder alarm/påminnelse för att vakna på morgonen. Ni väcker hela huset, det gjorde jag!

Ursprungligen av GustavKjellin:

Vill varna ALLA iPhone-användare som kör AirPlay, lämna INTE AirPlay igång i iPod.app om ni använder alarm/påminnelse för att vakna på morgonen. Ni väcker hela huset, det gjorde jag!

Ha ha

Ursprungligen av GustavKjellin:

Vill varna ALLA iPhone-användare som kör AirPlay, lämna INTE AirPlay igång i iPod.app om ni använder alarm/påminnelse för att vakna på morgonen. Ni väcker hela huset, det gjorde jag!

Varna?
Tipsa måste det ju vara. Det här måste ju vara varje hemmafrus stora dröm när hon ska ha upp hela familjen på morgonen

Ursprungligen av PeeMaN:

Varna?
Tipsa måste det ju vara. Det här måste ju vara varje hemmafrus stora dröm när hon ska ha upp hela familjen på morgonen

Vilken skön reklam Apple har uppslag till här: "There's an app for that"

AirPlay är tyvärr bortplockad från 4.2 Beta 3, tillfälligt förhoppningsvis!

Ursprungligen av Janneskynet:

AirPlay är tyvärr bortplockad från 4.2 Beta 3, tillfälligt förhoppningsvis!

Det finns fortfarande kvar för iPod appen och det finns en bugg som gör att du kan ändra till den Airplay enhet du vill spela upp ljudet på genom iPod, gå sedan bara in på programmet du egentligen ville använda och ljudet kommer nu ut i valda enhet. Det fungerar även då på apps som t.ex Pandora och Netflix.

Ursprungligen av GoYoghurt:

Det finns fortfarande kvar för iPod appen och det finns en bugg som gör att du kan ändra till den Airplay enhet du vill spela upp ljudet på genom iPod, gå sedan bara in på programmet du egentligen ville använda och ljudet kommer nu ut i valda enhet. Det fungerar även då på apps som t.ex Pandora och Netflix.

Ja jag märkte det idag, helt plötsligt fanns Airplay knappen i ex spotify igen!

Så för att sammanfatta:

Har man Iphone eller Ipad med Spotify så kan man "sända musiken trådlöst till airportexpress, utan någon dator eller liknande imellan, med airplay.

Är detta korrekt!

Ursprungligen av carlsvanholm3:

Så för att sammanfatta:

Har man Iphone eller Ipad med Spotify så kan man "sända musiken trådlöst till airportexpress, utan någon dator eller liknande imellan, med airplay.

Är detta korrekt!

Ja men med BETAN av iOS 4.2, tyvärr inte säkert att man kommer att kunna göra det med den skarpa versionen som släpps i november.

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 13:24

Kommer jag kunna streama en DVD från datorn till min AppleTV?

Jag har raderat tre inlägg som handlade om var man får tag på betan. Vi tillåter inte diskussioner om piratkopierad programvara. Är man inte registrerad iOS-utvecklare, så får man vänta tills programmet släpps till allmänheten.

/Mod

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-10 14:17
Ursprungligen av acke:

Kommer jag kunna streama en DVD från datorn till min AppleTV?

Nej, inte direkt, bara om du rippar den till iTunes med t.ex Handbrake.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-16 18:35
Ursprungligen av acke:

Kommer jag kunna streama en DVD från datorn till min AppleTV?

Med nya appletv så hittar väl den filmer på hemmadelningen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-16 23:23
Ursprungligen av thor:

Med nya appletv så hittar väl den filmer på hemmadelningen?

Helt korrekt...men inte lägger du till en fysisk DVD i ditt iTunes-bibliotek?

Bevaka tråden