Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay är nya Airtunes och blir branschstandard?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Leftrustle:

Branschstandard är Björnströms ord. Inget Apple någonsin sagt.

det gäller även att notera frågetecknet. Det är med andra ord en fråga, inte ett påstående

Redan idag så funkar det utmärkt med Spotify till Airport Express om man använder Airfoil. Använder det dagligen. Kan vara svårare att porta Airfoil till iOS-manickerna kanske.

Ursprungligen av simmarn:

Redan idag så funkar det utmärkt med Spotify till Airport Express om man använder Airfoil. Använder det dagligen. Kan vara svårare att porta Airfoil till iOS-manickerna kanske.

Om det inte e frågan om en licenserad standard borde det tvärtom vara lättare...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-05 12:26

En app för DroboFS skulle inte sitta fel. Den som finns nu är väl bara gamla AirTunes-protokollet?

Jag har för mig att jag läst att hela grejen med att strömma krypterat (vilket är en belastning i båda ändar och bidrar till att det tar en stund att börja strömma) något Apple gjorde för att skydda sin kopieringsskyddade låtar från iTunes Store, så de inte strömmades öppet och därmed skulle kunna rippas enkelt. Jag är inte hundra på att detta är sant, men jag ser ingen annan anledning till att det ska vara krypterat.

Att det kommer att fungera (med t.ex. AirFoil på min Mac) är jag övertygad om. Men frågan är hur det blir med alla iOS 4.2 enheter? (iPad, iPhone och iPod Touch) Skulle gilla att strömma från min iPad..

//Stefan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-06 09:03
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Men frågan är hur det blir med alla iOS 4.2 enheter? (iPad, iPhone och iPod Touch) Skulle gilla att strömma från min iPad..

http://www.apple.com/ipad/software-update/

Wirelessly stream videos, music, and photos from iPad to the new Apple TV, and stream music to AirPlay speakers or receivers, including AirPort Express.

Ursprungligen av Mija:

Apple - iPad - iOS 4.2 Software Update coming in November

Wirelessly stream videos, music, and photos from iPad to the new Apple TV, and stream music to AirPlay speakers or receivers, including AirPort Express.

Ja, jag vet att det går. Men frågan är om det bara är från Apples egna applikationer eller om man kommer att kunna strömma från t.ex. Spotify. (Se mitt tidigare inlägg)

//Stefan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-06 11:43
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja, jag vet att det går. Men frågan är om det bara är från Apples egna applikationer eller om man kommer att kunna strömma från t.ex. Spotify. (Se mitt tidigare inlägg)

Det är ingen som vet idag mer än Apple. Tidigast när iOS 4.2 beta + API + dokumentation släpps till utvecklarna går det att ta reda på hur det går att använda Airplay. Det borde släppas vilken dag som helst.

Om Apple är snälla så bara fungerar det direkt. Precis som när man har anslutit bluetooh enheter, då får man upp en väljare i appen där man trycker till vilken enhet man vill ha ut ljudet. Men det är som sagt ingen som vet med säkerhet.

Senast redigerat 2010-09-06 11:55
Ursprungligen av Mija:

Det är ingen som vet idag mer än Apple. Tidigast när iOS 4.2 beta + API + dokumentation släpps till utvecklarna går det att ta reda på hur det går att använda Airplay. Det borde släppas vilken dag som helst.

Om Apple är snälla så bara fungerar det direkt. Precis som när man har anslutit bluetooh enheter, då får man upp en väljare i appen där man trycker till vilken enhet man vill ha ut ljudet. Men det är som sagt ingen som vet med säkerhet.

Nä jag vet.. Därför spekulerar vi vilt i den här tråden.. Och hoppas att det kommer att fungera!

//Stefan

Inbyggt AirPlay-stöd i Spotify vore ju en killer.

Tänk framtida TV-apparater med AirPlay-stöd. Slå igång en film på datorn, iPaden eller iPhonen och låt TV:n visa bilden och surroundsystemet skjuta ut ljudet.

Hoppas det här får en "ringar på vattnet"-effekt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-07 10:22

Jag har länge längtat efter att kunna komma hem, och klicka på iphonen så fortsätter podcasten eller låten i högtalarna hemma.

Jag blir inte klok på detta, kommer jag kunna strömma musik från iPhone till airplay(port)-högtalare eller är det bara från iPad?
Om ja, så är det en funktion som jag väntat på sen man lanserade iPhone. Om nej, så lackar jag på att en funktion som jag väntat på till iPhone äntligen kommer... fast inte till iPhone utan till iPad.

Ursprungligen av Patric08:

Jag blir inte klok på detta, kommer jag kunna strömma musik från iPhone till airplay(port)-högtalare eller är det bara från iPad?
Om ja, så är det en funktion som jag väntat på sen man lanserade iPhone. Om nej, så lackar jag på att en funktion som jag väntat på till iPhone äntligen kommer... fast inte till iPhone utan till iPad.

I och med att iOS 4.2 kommer till alla "iOS devices" (av nyare slag) så borde det fungera. Men tidiga generationer kanske inte får fullt stöd för alla nya funktioner i iOS 4.2...

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

I och med att iOS 4.2 kommer till alla "iOS devices" (av nyare slag) så borde det fungera. Men tidiga generationer kanske inte får fullt stöd för alla nya funktioner i iOS 4.2...

//Stefan

Så då håller jag tummarna för att min iphone 4 kommer att kunna strömma musik till mina högtalare i november.

Vore fint med en högtalare i stil & storlek som Tivolis Pal med stöd för Airplay.
Bra ljud för semestern, utan kablar!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-07 22:08
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Vore fint med en högtalare i stil & storlek som Tivolis Pal med stöd för Airplay.
Bra ljud för semestern, utan kablar!

Då ska det vara en högtalare som skapar ett trådlöst nätverk då det är vi det som ljudet skickas.

Ursprungligen av thor:

Då ska det vara en högtalare som skapar ett trådlöst nätverk då det är vi det som ljudet skickas.

Sant, det är kanske inte så det fungerar?
Tänkte att det är lite som en inbyggd Airport express.

Hur tror ni att det kommer till att fungera?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-08 09:59

Jag tror att de flesta tillverkare kommer att bygga in en mottagare, ungefär så som airfoil speaker appen fungerar till iphone/ipod touch.
Sen kanske det kommer någon som bygger in airport express funktion. Apple har varit slöa på att avslöja en viss kod till att kunna få andra saker än airport express att utge sig för att vara just airport expresser. Men kanske släpper dem på det nu.

Appropå diskussionen om Airplay kommer vara bundet till iTunes eller även andra källor.. Jag får intrycket att Apples syfte är att stärka ekosystemet de byggt upp kring iTunes ytterligare. Om de ville ge användarna möjlighet att strömma från vad som helst till ett stort urval av hifi/tv-apparater vore det väl bättre (åtminstone för konsumentelektroniktillverkarna) att förbättra stödet i OS X/iOS för den standard (DLNA, över UPnP) som funnits i flera år?

Här är en ganska läsvärd artikel om Airtunes historia och tankar kring Airplay.

Apple i centrum av universum kan inte köpas av alla. Linn Blogs - It's not an Apple World, it's a networked world - giladt

Ja det verkar som att det bara blir iTunes som kommer att kunna strömma via AirPlay. Inte oväntat men synd.. Vågar väl inte hoppas på AirFoil för iPad..

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 10:43

Min dröm är att kunna göra ut min musik trådlöst till 2 eller fler små högtalare. De högtalarna får gärna ha möjlighet till batterier så man kan ställa dem var som helst i lägenheten.
Har länge önskat en sådan lösning från Apple. De var halvnära med iPod Hi-fi. Nu behöver jag inte hoppas på Apple längre. En mycket bra nyhet!

Computerworld beskriver AirPlay som en ny 15 miljarder dollarsindustri:

Perhaps you didn't see it, but Apple last week helped create a brand-new $15 billion business when it introduced its new AirPlay music streaming system, which it is licensing to third party developers.

[...]

The potential is huge: there's 120 million iOS devices out there right now, and that number is growing by 1.5 million a week. If half of these users buy an AirPlay-enabled device across the next year, then what we're seeing is the almost instantaneous appearance of a multi-billion dollar industry.

BridgeCo estimates the valueof this new industry as approximately $15 billion -- broadly in line with recent ABI Research analysis, which declares, "Revenues for networked audio devices will grow from $1.3 billion in 2009 to more than $10.7 billion in 2015."

The back story? Apple and BridgeCo have been working together for years.

Läs hela intervjun med Gene Sheridan och Jordan Watters från BridgeCo här: Interview: Apple's AirPlay is a big, big business - Computerworld Blogs

Mer intressant från artikeln i mitt förra inlägg:

Essentially the company's JukeBlox connectivity platform includes components: an optimized network audio processor and WiFi network modules; and software, JukeBlox 2.1.

The extensive software is designed to enable music streaming and networking and is described as "very comprehensive", including support for AirPlay and multiple services and systems.

The beauty of these solutions is that by the Holiday season consumers looking for new audio equipment will have a huge choice of AirPlay ready kit from multiple branded manufacturers.

Because so many solutions will be AirPlay-compatible, consumers will be able to use their choice of system from their choice of manufacturer, a different system in every room, if they so desire. All these systems will happily pump out whatever tuneage you want to throw at them from your iPad, iPhone or iPod touch.

Set-up is automatic, and because BridgeCo solutions also support services such as Pandora and Rhapsody, the future for home audio finally got connected.

BridgeCo-powered audio equipment can also access 12,000 Internet radio stations. That's not all -- the solution offers manufacturers of audio products 80 different software and service choices.

Harmon-Kardon, Denon, Sony, Nokia, Phillips, Pioneer and others already use BridgeCo technology.

Detta är alltså en teknologi som redan används brett på marknaden och som inte verkar låst till Apples lösning.

Ursprungligen av Adrian B:

...
Detta är alltså en teknologi som redan används brett på marknaden och som inte verkar låst till Apples lösning.

Intressant. Rent teknisk finns det alltså få begränsningar. Återstår att se hur det implementeras. Om valfriheten finns där rakt av eller om det jailbreak krävs för att kunna utnyttja alla funktioner.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-09 19:05

Tidigare i tråden hoppades jag på att detta skulle implementeras enbart med hjälp av ny firmware, och så verkar bli fallet:

Denon's AVR-4311CI to gain AirPlay compatibility this fall -- that easy, huh? -- Engadget

Jag hoppas det stämmer för jag får snart hem mitt exemplar och vore gött att inte behöva koppla in airport extress till den.

Rent logiskt sett, tekniken behöver inget dedikerat chip eller något, bara någon form av ethernet och något som tillämpar strömmningen av mediat (mjukvara)

Joel Johnson på Gizmodo om att AirPlay kan bli något stort:

It was almost a footnote. AirPlay, the audio streaming protocol once known as AirTunes, got just one minute of keynote time last week. But it might end up as the backbone of Apple's assault on the living room.

Han tar bland annat upp det intressanta med BridgeCos lösning, som vi diskuterat här i tråden redan.

Läs hela: Forget Apple TV. AirPlay Is Apple's Sneak Attack On Television

När man tittar på ett YouTubeklipp i Safari på iPad (iOS4.2) så dyker det upp en AirPlay symbol. Klickar jag på den så kan jag skicka ljudet till min AirPort Express. Det var lite oväntat..

//Stefan

Bevaka tråden