Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay är nya Airtunes och blir branschstandard?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-17 13:33

snyggt! hur fungerar det med andra som exempelvis vimeo?

Ännu mer intressanta nyheter från MacRumors

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ännu mer intressanta nyheter från MacRumors

Inte bara det (som alltså handlar om Hulu) utan även detta:

Yesterday's confirmation that the new Apple TV shares the same iOS codebase as the Apple's iPhone, iPod Touch, and iPad has resparked discussion about the possibility of Apple TV Apps in the near future. Several sites are suggesting that the Apple TV will be the target of Jailbreakers who will try to open the device to 3rd party apps, though we suspect Apple already has their own plans in the works.

Läs mer: New Apple TV to Get Apps? - Mac Rumors

Måste man ha en AE eller ATV för att köra från IPad/iPhone eller kan jag skicka till min Mini/Macbook?
Det gäller airplay alltså.

Bara det kommer en iPad version av Spotify nu så är jag golden.. Spotify + AirPlay + AirPort Express fungerar mycket bra, men gränssnittet vinner (nog) en del på att anpassas till iPad. Grymt att skicka runt iPad:en på festen istället för MacBook Pro:n.

Happy face!

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Bara det kommer en iPad version av Spotify nu så är jag golden.. Spotify + AirPlay + AirPort Express fungerar mycket bra, men gränssnittet vinner (nog) en del på att anpassas till iPad. Grymt att skicka runt iPad:en på festen istället för MacBook Pro:n.

Happy face!

//Stefan

Skicka runt ?
Hur fan vågar du det?
Folk kan ju ha den skummaste musiksmaken. Man kan bara lita på sig själv

Ursprungligen av PeeMaN:

Skicka runt ?
Hur fan vågar du det?
Folk kan ju ha den skummaste musiksmaken. Man kan bara lita på sig själv

Hehe sant sant.. Men den risken får jag ta, kan ju alltid använda min iPhone eller MBP och byta låt..

//Stefan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-21 07:13
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Hehe sant sant.. Men den risken får jag ta, kan ju alltid använda min iPhone eller MBP och byta låt..

Nä. När din iPad spelar musik till din Airport Express så kommer du få meddelande på din iPhone eller MBP att din Airport Express är upptagen av en annan enhet.

Ursprungligen av Mija:

Nä. När din iPad spelar musik till din Airport Express så kommer du få meddelande på din iPhone eller MBP att din Airport Express är upptagen av en annan enhet.

Nej, i alla fall tar min dator över min AirPort Express när jag ber den göra det.. Har inte min iPhone hemma så jag kan inte testa med den.

//Stefan

Senast redigerat 2010-09-21 11:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 10:18

Funkar Airplay tillsammans med Airfoil Speaker?
Nåååååågon kan väl prova i alla fall?
.A

Ursprungligen av Mactastic:

Funkar Airplay tillsammans med Airfoil Speaker?
Nåååååågon kan väl prova i alla fall?
.A

Vars vill du skicka musiken? Från en iPryl till en annan iPryl?

//Stefan

Jag vill skicka musiken från en iPad/iPhone till en Mac Mini.
4.2 är installerad och det är no go (varken via iTunes eller airfoil speakers).
Man behöver alltså en ATV eller AE för att nyttja airplay.
Damn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-22 12:22
Ursprungligen av Mactastic:

Jag vill skicka musiken från en iPad/iPhone till en Mac Mini.
4.2 är installerad och det är no go (varken via iTunes eller airfoil speakers).
Man behöver alltså en ATV eller AE för att nyttja airplay.
Damn.

Jag undrar också om detta kommer att fungera. Jag funderar på att köpa en Mac Mini som mediacenter. Kör med PS3 nu men eftersom jag bor utomlands skulle det vara skönt att kunna se svensk webb-tv med en snygg lösning.

Senast redigerat 2010-09-22 17:51
  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-21 23:09

aen känns lite gammal nu när atv'n är så pass liten.

Ursprungligen av thor:

aen känns lite gammal nu när atv'n är så pass liten.

Håller med. Men jag tycker inte ATV känns helt klockren med bara 720p och inlåst till Apples format.
Vad jag egentligen vill göra är att "fullyssna", d.v.s. ta upp iPaden och dra igång lite SR eller eller webradio. Finlyssningen kör jag lossless och till extern DAC kopplad till Minin.

Innan alla blir allt för glada över spotify över airplay- ljudkvalitén är märkbart sämre via en iPhone/iPad jämfört med datorversionen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-22 08:23
Ursprungligen av thor:

aen känns lite gammal nu när atv'n är så pass liten.

Det är ju inte riktigt samma produkt, inte ens om man ska ha den bara för ljuduppspelning

AE har analog utgång (och optisk). Alla förstärkare har inte optisk ingång, inte heller många aktiva högtalare.

AE kan jag trycka in direkt i 230v uttaget på baksidan av min förstärkare vilket ger en snyggare montering utan extra 2 meter kabel.

Därför köpte jag en ny AE nyss istället för att vänta på nya ATV.

Jag har kört PS3 innan och Mini + Plex är fantastiskt mycket trevligare på all sätt.
SVT play direkt i Plex t.ex.

Ursprungligen av Mactastic:

Jag har kört PS3 innan och Mini + Plex är fantastiskt mycket trevligare på all sätt.
SVT play direkt i Plex t.ex.

SVT-play i Plex har fått mig att sluta se på vanliga SVT...:Förutom om de sänder något som man vill se live... och när de sänder något bra i HD såklart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-23 08:43

SVT Play i Plex har alldeles för låg bitrate för att vara ok för min del.

Jag kan bekräfta att det funkar att strömma från ex Spotify på iPad till Airport-Express, med ios 4.2 Beta. Har testat själv.

Ursprungligen av Janneskynet:

Jag kan bekräfta att det funkar att strömma från ex Spotify på iPad till Airport-Express, med ios 4.2 Beta. Har testat själv.

Grymt!

Konstaterade jag för ett par sidor sedan.. Fungerar med alla program som spelar upp ljud eller bild. T.ex. spotify, VLC, YouTube mm.

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-24 11:00

Vad jag har förstått så kommer det mesta med 4.2 gälla iPad men när det kommer till just Airplay-funktionen så ska den fungera på iPhone också, eller hur?

Innebär då detta att jag ska kunna skicka ljud trådlöst från min iPhone till stereo som stödjer Airplay?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-24 11:54
Ursprungligen av zinned:

Innebär då detta att jag ska kunna skicka ljud trådlöst från min iPhone till stereo som stödjer Airplay?

Ja så är det.

DAC m inbyggd A.Express/AirTunes

Tja, nån frågade efter produkter med AirPlay. Den här DAC'en från Micromega har som en inbyggd A.Express kopplad till en DAC. Säljs i Sverige för dyra pengar, 10500:-, o ska låta attans bra enligt dem själva...
Kolla: CES: Micromega?s AirStream WM-10 Wireless Digital Music Player | AVguide

Ursprungligen av Patrik Bredberg:

Tja, nån frågade efter produkter med AirPlay. Den här DAC'en från Micromega har som en inbyggd A.Express kopplad till en DAC. Säljs i Sverige för dyra pengar, 10500:-, o ska låta attans bra enligt dem själva...
Kolla: CES: Micromega?s AirStream WM-10 Wireless Digital Music Player | AVguide

trevlig. Men jag hajjar fan inte grejjen med att ha en svinstor låda full av luft, när innehållet knappt tar halva ytan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-08 10:01

Denon har nu sagt att de kommer att sälja firmware till vissa modeller med stöd för Airplay. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Just nu finns det Firmware für AVR-4311, AVR-3311, AVR-A100 och Denon CEOL.

DENON Download&Support

//Rob

Senast redigerat 2010-10-08 10:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 09:00

jag har läst en massa inlägg här, frågar garanterat dubbelt.. men är tekniskt dum i huvudet, så ursäkta mig

idag kör jag itunes mot airport express och även airfoil för spotify. med airplay kan jag alltså skippa airfoil och köra dator till airport express, oavsett källa? lika enkelt som itunes idag kör mot airporten? fats nu med hela datorn.
låter ju fantastiskt, äntligen....

och det kommer stereos/receivers med inbyggd airplay. man kan då alltså skippa airporten till stereon. korrekt?

ska till usa i november, om det detta stämmer köper jag mig nog en ny reciever med airplay.

Ursprungligen av martenj:

jag har läst en massa inlägg här, frågar garanterat dubbelt.. men är tekniskt dum i huvudet, så ursäkta mig

idag kör jag itunes mot airport express och även airfoil för spotify. med airplay kan jag alltså skippa airfoil och köra dator till airport express, oavsett källa? lika enkelt som itunes idag kör mot airporten? fats nu med hela datorn.
låter ju fantastiskt, äntligen....

och det kommer stereos/receivers med inbyggd airplay. man kan då alltså skippa airporten till stereon. korrekt?

ska till usa i november, om det detta stämmer köper jag mig nog en ny reciever med airplay.

Jag vet inte om Mac OS kommer att få AirPlay på systemnivå som iOS får. Dvs. att alla applikationer som körs på Mac OS kan spela upp till en AirPlay-enhet. Så är det just nu i iOS 4.2 beta. Men jag har inte läst att det ska läggas in i Mac OS. (men det borde bli verklighet, frågan är om det blir i Mac OS 10.7?)

Nu spekulerar jag friskt..

//Stefan

Bevaka tråden