Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Månggifte är väl förbjudet....

Framförallt med sina tre döttrar och två barnbarn. Skulle jag gissa iallafall.

?

Jag hävdar forfarande att det är inget fel på min mening och syftningen även om den går att tolka på olika sätt

  • Medlem
  • 2015-05-08 16:33

Vad fan är det för fel med Posten/Postnord egentligen?
Väntar på ett paket. Det har nu transporterats i två dygn. Men i själva verket så är det bara 6 mil mellan mig och firman jag beställt ifrån. Nu ligger väl skiten i nån jävla lastbil över helgen också...

Ursprungligen av Dalle:

Vad fan är det för fel med Posten/Postnord egentligen?
Väntar på ett paket. Det har nu transporterats i två dygn. Men i själva verket så är det bara 6 mil mellan mig och firman jag beställt ifrån. Nu ligger väl skiten i nån jävla lastbil över helgen också...

Ja du jag undrade samma sak när det tog tre veckor för en liten plastsak att åka från tyskland till Sverige o det med DHL dessutom

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-13 01:49

Att inte ungdomarna får ha sina hållplatser ifred, jag blir så sur!

(GP.se)

Har våra tjänstemän totalt tappat allt sunt förnuft? Jag blir totalt rabiat över idiotin... Man måste ha "betydande svårigheter att gå" för att få handikapptillstånd. Men vad *** - använd sunt förnuft och empati men det är någon millimeternisse som är nöjd över att hen har förhindrat en person från att skaffa sig orättvisa fördelar... Idioter!

Armlös person nekas parkeringstillstånd för handikappade...
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20841642.ab

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-24 21:30

Dagens I-landsproblem:
Vad är det som gäller Apple, Flash eller inte Flash?

Sen fattar jag inte varför Spotify inte orkar knåpa ihop en equalizer i OS X appen. Finns för iOS, men inte för datorn?? (kör med AU Labs, funkar men bökigt)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-26 11:30

…för att FitBit vägrar haka på Apple Health-tåget. Fitbit Surge är inte en konkurrent till Apple Watch. Träningsappar och aktivitetsarmband kommer och går. Det enda som består är datan. Att låsa in den såsom Fitbit gör är dåligt för kunden och sänker värdet på deras i övrigt hyfsade hårdvara.
Jag lägger all skuld på Fitbits att jag blir X kronor fattigare när jag köper en Sports edition.

Senast redigerat 2015-05-26 11:41
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-05-26 16:38

Köpte iPhone Lightning Dock och det följde inte med något klistermärke!

Ursprungligen av reboot81:

…för att FitBit vägrar haka på Apple Health-tåget. Fitbit Surge är inte en konkurrent till Apple Watch. Träningsappar och aktivitetsarmband kommer och går. Det enda som består är datan. Att låsa in den såsom Fitbit gör är dåligt för kunden och sänker värdet på deras i övrigt hyfsade hårdvara.
Jag lägger all skuld på Fitbits att jag blir X kronor fattigare när jag köper en Sports edition.

Har du testat Sync Solver? Frun är lite intresserad av en Charge HR så du får gärna dela med dig av dina erfarenheter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-26 19:35
Ursprungligen av HåkanE:

Har du testat Sync Solver? Frun är lite intresserad av en Charge HR så du får gärna dela med dig av dina erfarenheter.

Jag har Syncsolver och den funkar. Men varken Synsolver eller Jawbone UP appen får med alla steg bakåt i tiden. Vad jag läst mig till är Charge HR en toppenmanick och jag hade köpt två direkt OM de hade fungerat med Apple Health rakt av.

Men egentligen handlar det inte om den lilla data jag samlat på mig sedan jag köpte iPhone 6, utan vad som händer fram över. Vet vet vilka manicker som kommer framöver eller vilka tjänster som kan dra nytta av lagrad data. FitBit håller stenhårt på användarnas data, du kan inte byta armband.
Apple Health är ett ställe där all data sparas och där man kan plocka ut den med valfri app. (Stepz är toppen på detta!)

Senast redigerat 2015-05-26 20:56
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-01 16:15

…för att företag totalt missbrukar epost. Inte spam, utan typen av mail man får som autosvar:
"Bekräftelse på mottaget ärende, Hej,
Tack för att du kontaktade oss."

-Skall jag själv skicka ett autosvar till Butik X AB, för att bekräfta att jag fått deras bekräftelse?
Det hela är absurt, kommer inte mailet fram så får man en notis om det.

(Nu bortser jag från _viktiga_ bekräftelsemail, tex på köpta biljetter, ansökan till högskolan, polisanmälan & dyl.)

En del tror att Riksbanken är en daltförening för dem som äger sina bostäder.

När Ingves sänker/höjer räntorna, är det inte för att göra dem som är skuldsatta upp över öronen glada, men det verkar så när man läser tidningarna som tycker att han skall anpassa räntorna vartefter som dom förköper sig.
Det måste självklart bara vara köparnas huvudvärk.
Det blir nog svettigt för dem framöver, nu när man kräver att man måste betala av på lånen. Men det är inte Riksbankens problem.

Likaså detta med Rotavdragen anser jag skall förbjudas för rättvisans skull.
Varför skall dom som köper ett fallfärdigt ruckel kunna lyxrenovera och sedan sälja med övervinst som man stoppar i egen ficka utan att betala tillbaks avdraget.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

En del tror att Riksbanken är en daltförening för dem som äger sina bostäder.

När Ingves sänker/höjer räntorna, är det inte för att göra dem som är skuldsatta upp över öronen glada, men det verkar så när man läser tidningarna som tycker att han skall anpassa räntorna vartefter som dom förköper sig.
Det måste självklart bara vara köparnas huvudvärk.
Det blir nog svettigt för dem framöver, nu när man kräver att man måste betala av på lånen. Men det är inte Riksbankens problem.

Likaså detta med Rotavdragen anser jag skall förbjudas för rättvisans skull.
Varför skall dom som köper ett fallfärdigt ruckel kunna lyxrenovera och sedan sälja med övervinst som man stoppar i egen ficka utan att betala tillbaks avdraget.

Du glömde ränteavdraget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-04 10:43
Ursprungligen av ÅsaNisse:

En del tror att Riksbanken är en daltförening för dem som äger sina bostäder.

När Ingves sänker/höjer räntorna, är det inte för att göra dem som är skuldsatta upp över öronen glada, men det verkar så när man läser tidningarna som tycker att han skall anpassa räntorna vartefter som dom förköper sig.
Det måste självklart bara vara köparnas huvudvärk.
Det blir nog svettigt för dem framöver, nu när man kräver att man måste betala av på lånen. Men det är inte Riksbankens problem.

Likaså detta med Rotavdragen anser jag skall förbjudas för rättvisans skull.
Varför skall dom som köper ett fallfärdigt ruckel kunna lyxrenovera och sedan sälja med övervinst som man stoppar i egen ficka utan att betala tillbaks avdraget.

Det krävs inte att man betalar av på lånen, de ändrade sig.
Rot är tänkt att minska svartjobben och öka intäkterna.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

En del tror att Riksbanken är en daltförening för dem som äger sina bostäder.

När Ingves sänker/höjer räntorna, är det inte för att göra dem som är skuldsatta upp över öronen glada, men det verkar så när man läser tidningarna som tycker att han skall anpassa räntorna vartefter som dom förköper sig.
Det måste självklart bara vara köparnas huvudvärk.
Det blir nog svettigt för dem framöver, nu när man kräver att man måste betala av på lånen. Men det är inte Riksbankens problem.

Likaså detta med Rotavdragen anser jag skall förbjudas för rättvisans skull.
Varför skall dom som köper ett fallfärdigt ruckel kunna lyxrenovera och sedan sälja med övervinst som man stoppar i egen ficka utan att betala tillbaks avdraget.

Nu tror jag inte det är något större problem att lyxrenovera med rot-avdrag. För det första är (var?) avdraget maximerat till 50 000:- per person och år. För det andra tror vag inte det är någon bättre business att köpa risiga hus, renovera upp dem för att sälja med vinst. Skulle i så fall vara om man gör allt jobb själv och i så fall tycker jag inte det är något annat än respekt om man kan tjäna pengar på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 11:40
Ursprungligen av pmarriott:

Nu tror jag inte det är något större problem att lyxrenovera med rot-avdrag. För det första är (var?) avdraget maximerat till 50 000:- per person och år. För det andra tror vag inte det är någon bättre business att köpa risiga hus, renovera upp dem för att sälja med vinst. Skulle i så fall vara om man gör allt jobb själv och i så fall tycker jag inte det är något annat än respekt om man kan tjäna pengar på det.

Ursprungligen av reboot81:

Rot är tänkt att minska svartjobben och öka intäkterna.

Precis. Minska svartjobben och öka de vita > ökar sysselsättningen -> ökar intäkterna.

Ping @ÅsaNisse

Det finns ursäkter på allting om man vill. Att ge bidrag för att få bort kriminaliteten (Svartjobben) var en ny dålig ursäkt. Flera av dessa rotrenoverare lever på att mygla till sig bidrag som har blivit en miljardindustri.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-06-04 12:29
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Det finns ursäkter på allting om man vill. Att ge bidrag för att få bort kriminaliteten (Svartjobben) var en ny dålig ursäkt. Flera av dessa rotrenoverare lever på att mygla till sig bidrag som har blivit en miljardindustri.

Nu är ju inte ROT-avdraget något "bidrag". Det är ett avdrag på skatten. Alltså får man tillbaka sina egna pengar, inte andras.

Ursprungligen av lasselu:

Nu är ju inte ROT-avdraget något "bidrag". Det är ett avdrag på skatten. Alltså får man tillbaka sina egna pengar, inte andras.

Varför skall du få tillbaks några pengar över huvudtaget.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2015-06-04 12:42
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Varför skall du få tillbaks några pengar över huvudtaget.

Det är en helt annan fråga det. Man kan ju se det som ett sätt att stimulera ekonomin. Ju fler som anlitar hantverkare ju fler jobb finns det i den branchen desto färre går arbetslösa osv.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Varför skall du få tillbaks några pengar över huvudtaget.

Om det står mellan att betala 100 vitt och få tillbaka 50 eller betala 75 svart så väljer jag det förra. Även i fallet det är 50 svart. När de höjde skatten på tobak ökade smugglingen och Sveriges rökare finansierade till stor del kriget på Balkan. När man sänkte skatten minskade smugglingen. Det är så människan fungerar. Acceptera. Moralen sitter huvudsakligen i plånboken.

Ursprungligen av pmarriott:

Om det står mellan att betala 100 vitt och få tillbaka 50 eller betala 75 svart så väljer jag det förra. Även i fallet det är 50 svart. När de höjde skatten på tobak ökade smugglingen och Sveriges rökare finansierade till stor del kriget på Balkan. När man sänkte skatten minskade smugglingen. Det är så människan fungerar. Acceptera. Moralen sitter huvudsakligen i plånboken.

Nja. Du inbillar dig väl inte, att en enda en av husägarna bryr sig ett dugg om samhället, fler vita jobb och fler i arbete, när dom ansöker om Rot. Det är av egen vinning i någon form man ansöker. "Moralen sitter som du säger i plånboken"
Vad är det som bevisar att arbetarna arbetar vitt bara det på papperet ser vitt ut. Det är väldigt svårt att smuggla bostäder över gränserna.

Om du gör samma undersökning som jag gjorde förra året, så lär du få samma indikationer som jag. Jag gick fram och pratade svenska med byggfolket som renoverade minst tio fastigheter i stan. Ingen pratade svenska eller engelska. Alla visade sig komma från öststaterna. Vad jag vill få fram med detta, får var och en gissa sig till.

Det är för mig obegripligt att man tillåter bolånare att köpa och bo utan att amortera, som bygger upp en säker bubbla, den dagen inte priserna ökar längre. Många lever redan på marginalen. Men det finns ju Lyxfällan och skuldsanering att ta till om det går åt skogen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 15:27
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Nja. Du inbillar dig väl inte, att en enda en av husägarna bryr sig ett dugg om samhället, fler vita jobb och fler i arbete, när dom ansöker om Rot. Det är av egen vinning i någon form man ansöker. "Moralen sitter som du säger i plånboken"
Vad är det som bevisar att arbetarna arbetar vitt bara det på papperet ser vitt ut.

Inget bevisas. Dock är det så oavsett om ROT-avdraget existerar eller ej.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Om du gör samma undersökning som jag gjorde förra året, så lär du få samma indikationer som jag. Jag gick fram och pratade svenska med byggfolket som renoverade minst tio fastigheter i stan. Ingen pratade svenska eller engelska. Alla visade sig komma från öststaterna. Vad jag vill få fram med detta, får var och en gissa sig till.

Återigen, du insinuerar att ROT-avdraget orsakar anställning av dåligt betalda arbetare från öst. Fel.

ROT-avdraget ger arbetsgivaren möjlighet till ytterligare jobb då han får fler beställningar då kunderna blir fler. Vilka han anställer är upp till honom men det finns redan reglerat hur en anställning ska se ut i sverige. Detta påverkas inte av ROT-avdragets vara eller icke vara.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Det är för mig obegripligt att man tillåter bolånare att köpa och bo utan att amortera, som bygger upp en säker bubbla, den dagen inte priserna ökar längre. Många lever redan på marginalen. Men det finns ju Lyxfällan och skuldsanering att ta till om det går åt skogen.

Det är ju en helt annan fråga. Om du ska diskutera ämnet får du ju vara saklig och inte svamla mellan olika topics.

En del är så barnsligt ljusblå så dom inbillar sig att svarta jobb blir vita (I verkligheten) Haha.
Fastighetsägarna som anlitar svart arbetskraft tjänar på lägre löner plus rotavdraget som bara är ett formulär att fylla i. Och vem kontrollerar byggarbetsplatserna. Ingen.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

En del är så barnsligt ljusblå så dom inbillar sig att svarta jobb blir vita (I verkligheten) Haha.
Fastighetsägarna som anlitar svart arbetskraft tjänar på lägre löner plus rotavdraget som bara är ett formulär att fylla i. Och vem kontrollerar byggarbetsplatserna. Ingen.

Nu är du inne på något som inte har ett dugg med ROT att göra. ROT får privatpersoner som anlitar arbetskraft. Problemet du beskriver kan möjligen skava lite i kanten med ROT. Att det anlitas svart och/eller underbetald arbetskraft av byggföretagen på byggarbetsplatser är ett obestridligt faktum och ett problem, men det stora problemet där gäller stora byggprojekt, inte så mycket privatbostäder som byggs om eller renoveras. Du får ha en rätt rutten kåk och ha ganska många ägare till den (50 k/ägare/år) för att pressa ut så mycket ROT att det lönar sig med upplägget du beskriver.

Den enda som är i det blå är ÅsaNisse som verkar leva kvar i en tid när verkligen ÅsaNisse levde

Jag ska totalrenovera en lägenhet och jag kommer anlita vit arbetskraft dels för att ROT finns och att skulle något bli fel kan jag reklamera. Och att svart arbetskraft inte blir billigare så att jag vill försaka den möjligheten.
Något som är omöjligt om jag hade anlitat svart arbetskraft och dom vet det så kvaliten blir där efter.

Ursprungligen av Megolon:

Den enda som är i det blå är ÅsaNisse som verkar leva kvar i en tid när verkligen ÅsaNisse levde

Jag ska totalrenovera en lägenhet och jag kommer anlita vit arbetskraft dels för att ROT finns och att skulle något bli fel kan jag reklamera. Och att svart arbetskraft inte blir billigare så att jag vill försaka den möjligheten.
Något som är omöjligt om jag hade anlitat svart arbetskraft och dom vet det så kvaliten blir där efter.

Jovisst. Det finns flera stycken som är ärliga, men jag pratar om dom som utnyttjar systemet dom gör mer illa.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Nja. Du inbillar dig väl inte, att en enda en av husägarna bryr sig ett dugg om samhället, fler vita jobb och fler i arbete, när dom ansöker om Rot.

Så du känner alla husägare så du kan med säkerhet yttra dig?

Nu blir jag sur över diskussionen som pågår här, starta en egen tråd, eller hitta nåt nytt att vara sura på.

Bevaka tråden