Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Safari 5

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-15 02:21
Ursprungligen av Goflorp:

Hoppas du blir lycklig där.

haha, ja, det är väl det som är problemet. Det kanske är värt pengarna ändå...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-15 08:46

>>rana
Du kan installera Safari 5 på Mac OS X leopard på din iBook.
Men då måste du först skaffa Leoparden.
Den kan bara köpas begagnad, om jag har förstått saken rätt.

@rana: jag önskar dig lycka till i ditt väljande men innan du fattar ett slutgiltigt beslut o går över till PC o Windows bör du fråga dig själv vad din tid är värd. Pengar är mycket men tid är också pengar, du bör fråga dig själv hur mycket tid du är beredd på att lägga ner på virus, uppdateringar, spyware, skräpprogram o allmän skithårdvara som inte funkar med den mjuvara du kör dvs billigaste PC'n inköpt på någon stormarknad.

Du kan annars enkelt lösa ditt problem genom att installera Leopard(10.5) i din Mac. Apple kanske inte längre säljer det men du bör kunna finna det på Blocket, Tradera eller annsn liknande "butik"

Ingen annan här som använder Yahoo! mail och har problem med att hela fönstret/programmet låser sig när man lagt till en bilaga???

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ingen annan här som använder Yahoo! mail och har problem med att hela fönstret/programmet låser sig när man lagt till en bilaga???

Jag citerar mig själv för jag hittade svaret på frågan i Apples supportforum: Avinstallera Yahoos BrowserPlus (finns i kontrollpanelen) och installera den nya versionen (2.9.2)

Är det bara för mig Safari ballar ur flera gånger om dagen? Har aldrig fått så många felmeddelande som nu efter Safari 5. Känns ju riktigt PC det här

Ursprungligen av gubbslyna:

Är det bara för mig Safari ballar ur flera gånger om dagen? Har aldrig fått så många felmeddelande som nu efter Safari 5. Känns ju riktigt PC det här

Beskriv gärna vad det är som händer och vad du gjort innan det händer...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-15 13:45
Ursprungligen av gubbslyna:

Är det bara för mig Safari ballar ur flera gånger om dagen? Har aldrig fått så många felmeddelande som nu efter Safari 5. Känns ju riktigt PC det här

Använder du några extensions? Ex. Adblocker får Safari att stängas av ibland på vissa sidor.
Taget från deras websida: "Safari crashes on some web pages at random. This is a Safari bug and I've told the Safari team."

Ursprungligen av joakimo:

Använder du några extensions? Ex. Adblocker får Safari att stängas av ibland på vissa sidor.
Taget från deras websida: "Safari crashes on some web pages at random. This is a Safari bug and I've told the Safari team."

Njae. Bara ClickToFlash. Safari kan krasha när jag gör helt andra grejer. Tex stänger ner Reason och Logic. Fast det kanske hände av ren tillfällighet.

David Chartier om en riktigt bra sak med Safari 5:

I love that Safari Extensions install and just work right away; no stupid restarting. Took Apple forever, but at least it did this right.

  • Medlem
  • 2010-06-16 11:30

Undrar vad det är som styr huruvida Reader fungerar eller inte? Vet någon här tillräckligt mycket om (ährm) webbsidor för att förklara för en lekman?

Safari verkar fortfarande ha problem på WEBHALLEN.com
Kraschar relativt ofta, särskilt när man kör ett bildspel. Testa här om ni vågar: WEBHALLEN.com - Red Dead Redemption

Inte helt konsekvent och lätt att repetera, så inte säkert att det blir krasch.

Edit:
Kanske fixat med 10.6.4, för nu verkar jag inte kunna repetera det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 21:55

I åtminstone Firefox kunde man ju använda exempelvis ⌘(cmd) + 1 för att hoppa till första tabben, ⌘(cmd) + 2 för att hoppa till andra tabben o.s.v. I Safari verkar samma kommando innebära aktivering av respektive bokmärke som inte ligger i en mapp i Bokmärkesraden.

Någon som vet om man med kortkommando kan hoppa/bläddra mellan flikar? Har kollat Apples lista med kortkommandon för Safari, men inte hittat något. Vilket väl iofs. (självklart?) innebär att det inte finns...?

Ursprungligen av Guerilla:

I åtminstone Firefox kunde man ju använda exempelvis ⌘(cmd) + 1 för att hoppa till första tabben, ⌘(cmd) + 2 för att hoppa till andra tabben o.s.v. I Safari verkar samma kommando innebära aktivering av respektive bokmärke som inte ligger i en mapp i Bokmärkesraden.

Någon som vet om man med kortkommando kan hoppa/bläddra mellan flikar? Har kollat Apples lista med kortkommandon för Safari, men inte hittat något. Vilket väl iofs. (självklart?) innebär att det inte finns...?

⌘(cmd) + Shift + Pil höger eller Pil vänster

Detta innebär dock att du inte kan välja en specifik med ett nummer men du kan bläddra genom dem åt både höger och vänster och när du kommer längst ut till höger så hamnar du längst ut till vänster med nästa nedtryckning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 23:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

⌘(cmd) + Shift + Pil höger eller Pil vänster

Detta innebär dock att du inte kan välja en specifik med ett nummer men du kan bläddra genom dem åt både höger och vänster och när du kommer längst ut till höger så hamnar du längst ut till vänster med nästa nedtryckning

Aha! Funkar ju okej - tack!

Ursprungligen av Papperskatt:

Det där är otroligt störande, och faktiskt den enda anledningen till att jag fortfarande kör Firefox och inte Safari.

Har också varit inbiten Firefox-användare länge, men tog mod till mig häromdagen och började försöka vänja mig vid Safari 5. Är ju dock precis sådana detaljer som gör att man ibland saknar sin gamla trotjänare, men detta var ju ganska smidigt. Även om I-landsproblemet blir att man måste använda två händer ; )

Ursprungligen av Guerilla:

I åtminstone Firefox kunde man ju använda exempelvis ⌘(cmd) + 1 för att hoppa till första tabben, ⌘(cmd) + 2 för att hoppa till andra tabben o.s.v. I Safari verkar samma kommando innebära aktivering av respektive bokmärke som inte ligger i en mapp i Bokmärkesraden.

Någon som vet om man med kortkommando kan hoppa/bläddra mellan flikar? Har kollat Apples lista med kortkommandon för Safari, men inte hittat något. Vilket väl iofs. (självklart?) innebär att det inte finns...?

Det där är otroligt störande, och faktiskt den enda anledningen till att jag fortfarande kör Firefox och inte Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 00:31

Det fungerar ju med att hålla ctrl och tabben för att flytta mellan tabbarna. Fungerar i både FF och Safari.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar ju med att hålla ctrl och tabben för att flytta mellan tabbarna. Fungerar i både FF och Safari.

//Rob

Det funkar bättre också. Om man använder den varianten jag skrev om så tar det stopp i växlingen när man kommer till en tabb med tex YouTube eller en sida med ett aktivt kommentarsfält. Kör man din variant kan man bara bläddra på. Tackar för tipset.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-06-17 18:58
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar ju med att hålla ctrl och tabben för att flytta mellan tabbarna. Fungerar i både FF och Safari.

//Rob

Tack för tipset! Har aldrig hört detta trots snart 20 år med mac.
Finns alla dessa bra-att-ha-kommandon listade i någon databas som man kan ta del av?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-18 18:05
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar ju med att hålla ctrl och tabben för att flytta mellan tabbarna. Fungerar i både FF och Safari.

//Rob

Bugar och bockar också för detta tips. Tack!

Ursprungligen av Stig R:

Tack för tipset! Har aldrig hört detta trots snart 20 år med mac.
Finns alla dessa bra-att-ha-kommandon listade i någon databas som man kan ta del av?

Sök på "Safari kortkommandon", eller "Safari shortcuts" i Safari Hjälp så finns en lista med vissa kortkommandon. Här finns också en del, men sidan är uppdaterad senast i juli 2007, så några kanske har ändrats...

Senast redigerat 2010-06-18 23:18

Safari 5 kraschar min MBP

Hej! Har avvaktat lite, men inte sett någon som har samma problem ...

...MEN...

Safari 4 har rullat på hur fint som helst under året - kör inga tillägg utöver vad som installerats automagiskt. Direkt efter den obligatoriska automatiska uppdateringen till 5an har Safari slutat fungera (från första URL jag provade). Safari hänger sig med badboll, alternativt går väldigt långsamt (3-5 minuter att rendera en sida) - är inte säker, men jag gissar att det är java eller flash som bidrar till stoppet.

Stora problemet är att OSX stannar... Klickar jag mig ur Safari får jag antingen fortsatt badboll eller "ocklickbar" muspil, så jag kommer inte åt att tvångsavsluta - det får bli knapp-shutdown

Installerade Firefox, vilken rullar på utan problem, så något hände i samband med själva installationen av Safari, som triggas av Safari.

Någon som erfarit alt. hört om något motsvarande och/eller läst om någon fix? Det enda jag testat är reparation av rättigheter för OSX-disken, men det har inte hjälpt. Uppdateringen till OSX 10.6.4 gjorde ingen som helst skillnad för problemet. Jag har sett att det nämnts ominstallation av OSX, men roligare kan man ha...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 15:46

hmmm, samtliga mina extensions ser ut att ha slutat fungera ... visas ej i safari längre... kanske måste starta om safari ...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-19 07:41

Har du testat med att ominstallera Flash och Java?
Det är ju bara att hämta hem från java.com: Java + You resp. Adobe - Sverige

Ursprungligen av Macus:

Har du testat med att ominstallera Flash och Java?
Det är ju bara att hämta hem från java.com: Java + You resp. Adobe - Sverige

java - går inte att hämta OSX... Kontakta Apple tech support står det på sidan!

flash - testar ominstallation, men installeraren hänger sig vid 95%!

Hur avinstallerar/installerar man jaga (och flash) manuellt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-19 16:05

Förmodligen är cache filer för top sites trasigt. Fixa det så ska safari fungera igen. För säkerhets skull kolla om disken inte hållet på att gå sönder.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen är cache filer för top sites trasigt. Fixa det så ska safari fungera igen. För säkerhets skull kolla om disken inte hållet på att gå sönder.

OKI, hur fixar jag top sites cache?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 07:21

Din hårddisk verkar vara trasig. Prova att reparera den först. Kör cocktail eller onyx för att ta bort gamla cache filer.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Din hårddisk verkar vara trasig. Prova att reparera den först. Kör cocktail eller onyx för att ta bort gamla cache filer.

//Rob

Hej och tack för förslagen! Reparerade hårddisken via SL-skivan, men det gjorde ingen skillnad för Safari-problemet. Däremot så hjälpte det att köra Onyx på cacharna! Safari rullar igen MEN utan flash och jag kan fortfarande inte installera flash... skriver i ny/annan tråd om det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-20 14:57

Jag skulle också gärna g¨över till att använda Safari men det faktum att man inte kan skrolla direkt från botten till toppen av en sida, eller tvärt om, genom att använda tre fingrar på multitouchplattan så går det bort.

Oerhört märkligt att det inte fungerar i Safari när det fungerar i andra Apple-mjukvaror och även i FireFox.

Någon som vet hur man kan ta bort det här att när man skriver en adress försöker den matcha med history? Börjar bli irriterad på det nu...

Bevaka tråden