Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Safari 5

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Safari5 reagerar inte - fönstret går ej att klicka i

Har hittat ett nytt fel med Safari5. Har sett detta tidigare i förra versionen men det brukade ofta lösa sig efter tvingad avstängning av programmet.

Efter att jag bifogat en bilaga i mitt mail (yahoo) kan jag inte längre klicka någonstans i fönstret, det verkar hamna i bakgrunden (trafikljusen i vänsterhörnet blir grå). Nästan alla rubriker i menyerna är utgråade, inklusive quit. Dock är Safari inte rödmärkt i ForceQuit fönstret. Försöker jag göra om proceduren efter omstart av Safari händer samma sak igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-09 11:43

Fungerade CMD + Z för att ångra stängda flikar i Safari 4 eller är det en ny funktion?

Ursprungligen av joakimo:

Fungerade CMD + Z för att ångra stängda flikar i Safari 4 eller är det en ny funktion?

Nu kan jag inte installera Safari 5 fort nog. Äntligen något för mig som ständigt klickar fel!

Det tror jag är nytt.

Lite lustigt hur intro-texten i ovanstående artikel hamnar som sidhuvud på varje Reader-sida. Lite ungefär som en speakerröst inför/efter en reklampaus.

Vad gäller kontrollerna i slutet av "dokumentet" behöver man inte ens klicka på dem. Snabbkommandon så som Esc för att stänga, Kringla + I för att maila och Kringla + P för att skriva ut funkar minst lika bra

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lite lustigt hur intro-texten i ovanstående artikel hamnar som sidhuvud på varje Reader-sida. Lite ungefär som en speakerröst inför/efter en reklampaus.

Vad gäller kontrollerna i slutet av "dokumentet" behöver man inte ens klicka på dem. Snabbkommandon så som Esc för att stänga, Kringla + I för att maila och Kringla + P för att skriva ut funkar minst lika bra

Bra - då lärde jag mig ngt extra. Kringla - I har jag inte tänkt på...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-09 17:40

Adblock till Safari, äntligen!! Nu vill jag bara ha ett kombinerat adress-/sökfält så kommer jag slänga ut alla andra browsers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 07:42
Ursprungligen av jouh:

Adblock till Safari, äntligen!! Nu vill jag bara ha ett kombinerat adress-/sökfält så kommer jag slänga ut alla andra browsers.

Håller med dig!

Nu fattar jag inte...AdBlock etc har väl funnits till Safari före 5an? Jag har haft det sedan Safaris barndom.

Ursprungligen av jouh:

Adblock till Safari, äntligen!! Nu vill jag bara ha ett kombinerat adress-/sökfält så kommer jag slänga ut alla andra browsers.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-14 13:32
Ursprungligen av jouh:

Adblock till Safari, äntligen!! Nu vill jag bara ha ett kombinerat adress-/sökfält så kommer jag slänga ut alla andra browsers.

Finns det risk för att "adblockers" inte fungerar som de ska till Safari 5 (eller inte kommer att fungera efter framtida uppdateringar) om de är skapade med s.k. fulhack som jag läst om bland annat i denna tråd?

Har det kommit någon vettig blockerare som är konstruerad med Extensionsverktyget?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-14 15:05
Ursprungligen av Guerilla:

Finns det risk för att "adblockers" inte fungerar som de ska till Safari 5 (eller inte kommer att fungera efter framtida uppdateringar) om de är skapade med s.k. fulhack som jag läst om bland annat i denna tråd?

Har det kommit någon vettig blockerare som är konstruerad med Extensionsverktyget?

AdBlock for Safari

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-14 20:45
Ursprungligen av joakimo:

Precis efter att jag skrivit föregående inlägg testade jag den Adblock du tipsar om. Funkade perfekt - den blockade det mesta utan att jag behövde göra någonting (har tidigare använt Adblock till Firefox där jag var tvungen att manuellt blockera bildannonser och flashbaserad reklam) - men när jag senare startade om Safari var tillägget borta. Jag har inte ändrat någon relaterad inställning vad jag vet. I "Inställningar" är "Tillägg" på, men Adblock finns inte längre i listan som det gjorde förut...

Någon som råkat ut för detsamma?

Ursprungligen av Guerilla:

Precis efter att jag skrivit föregående inlägg testade jag den Adblock du tipsar om. Funkade perfekt - den blockade det mesta utan att jag behövde göra någonting (har tidigare använt Adblock till Firefox där jag var tvungen att manuellt blockera bildannonser och flashbaserad reklam) - men när jag senare startade om Safari var tillägget borta. Jag har inte ändrat någon relaterad inställning vad jag vet. I "Inställningar" är "Tillägg" på, men Adblock finns inte längre i listan som det gjorde förut...

Någon som råkat ut för detsamma?

Det verkar vara lite instabilt. Se nedan:

Så aktiverar du tillägg i Safari 5 - MacWorld

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 10:33
Ursprungligen av Capeman:

Det verkar vara lite instabilt. Se nedan:

Så aktiverar du tillägg i Safari 5 - MacWorld

Ahaja, där ser man! Är man inte ensam alla fall. Installerade om tillägget igår och idag finns det kvar så ska inte gnälla för mycket...fast ändå lite eftersom Safari nu avslutas av vissa sidor (vilket ju skrivits tidigare i tråden). Men det är väl barnsjukdomar får man hoppas...

Tack för hjälpen!

Fattade inte vad ni menade med det blå fältet först men wow!
Topsites är annorlunda det med, mer space i framkant, vet inte om det vart så bra. Man kan välja history i överkanten med.. Lite annan nyans på bakgrunden också.

Det måste stå "Reader", eller möjligen "Läsare" om man kör OS'et på svenska, i högra änden av adressfältet för att det ska funka. Funkar inte överallt.

Safari har ballat ur flera gånger sen igår. Inte jättenöjd.

Besvikelse. Chrome fortfarande överlägset. Och bookmarkleten Readability funkar med alla browsers, även Safari 4… Hatar att Safari 5 fortfarande inte klarar av sök i browserfönstret, och att man kan ta bort det dedikerade sökfönstret. Tack vare att Chrome tagit bort det kan man ju ha tilläggen där i stället, väldigt funktionellt och snyggt.

Readability - An Arc90 Lab Experiment

Safari 5 crash

Måste tyvärr säga att Safari 5 är den sämsta upplevelsen jag någonsin haft av ett program från Apple. Safari 5 går att starta men så fort jag går in på en hemsida kraschar den. Har installerat om och kört skivverktygen men inget hjälper. På Apple-supporten ser jag att många andra har samma problem men var är lösningarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-10 00:00
Ursprungligen av Lee Labrada:

Måste tyvärr säga att Safari 5 är den sämsta upplevelsen jag någonsin haft av ett program från Apple. Safari 5 går att starta men så fort jag går in på en hemsida kraschar den. Har installerat om och kört skivverktygen men inget hjälper. På Apple-supporten ser jag att många andra har samma problem men var är lösningarna?

Ta bort pithhelmet och andra Safari hacks.

//Rob

PS. Och varför är pit helmet förbjudet att skriva på forumet?

Ursprungligen av Robo-X:

Ta bort pithhelmet och andra Safari hacks.

//Rob

PS. Och varför är pit helmet förbjudet att skriva på forumet?

Tack för tipset! Jag har inte PithHelmet men jag tog bort Safari AdBlocker så nu fungerar Safari 5, men jag har svårt att se vad som är bättre med 5 jämfört med 4. Det får bli Firefox som vanligt.

Ursprungligen av Lee Labrada:

Måste tyvärr säga att Safari 5 är den sämsta upplevelsen jag någonsin haft av ett program från Apple. Safari 5 går att starta men så fort jag går in på en hemsida kraschar den. Har installerat om och kört skivverktygen men inget hjälper. På Apple-supporten ser jag att många andra har samma problem men var är lösningarna?

Detta är exakt det skälet till att Apple inte gillade tillägg förut eftersom de alla var hack och eftersom de inte följer något API (eftersom det inte finns) så blir det problem vid uppdateringarna och folk som hackat Safari skyller sedan på Apple och Safari när det inte fungerar. Snart är dock den tiden förbi iom tilläggen till Safari 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 10:30
Ursprungligen av Lee Labrada:

Måste tyvärr säga att Safari 5 är den sämsta upplevelsen jag någonsin haft av ett program från Apple. Safari 5 går att starta men så fort jag går in på en hemsida kraschar den. Har installerat om och kört skivverktygen men inget hjälper. På Apple-supporten ser jag att många andra har samma problem men var är lösningarna?

Du förstår att felet ligger i din dator på något sätt och inte i Safari 5? Antagligen ligger det i något gammal fulhack till Safari du installerat förut. Har du kollat och plockat ut eventuella filer från mappen ~Bibliotek/Internet Plug-Ins ?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-10 07:09

Jag verkar ha problem med Flash, det står bara och laddar och laddar eller så är det bara tomt där Flashen brukar vara.
I övrigt funkar det jättebra...som vanligt

Ursprungligen av ledin:

Jag verkar ha problem med Flash, det står bara och laddar och laddar eller så är det bara tomt där Flashen brukar vara.
I övrigt funkar det jättebra...som vanligt

Är det flash eller bara YouTube?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-10 15:08
Ursprungligen av EricBradley:

Är det flash eller bara YouTube?

Flash. På YouTube har jag ställt in HTML5.
NHL.com är ett exempel där det inte funkar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-11 13:07
Ursprungligen av ledin:

Jag verkar ha problem med Flash, det står bara och laddar och laddar eller så är det bara tomt där Flashen brukar vara.
I övrigt funkar det jättebra...som vanligt

Rensa cache ! Ibland är det ligger en skadad cachefil som stör

Gå till menyraden uppe "Safari" och välj "Töm cache.."

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-06-11 15:48
Ursprungligen av REP:

Rensa cache ! Ibland är det ligger en skadad cachefil som stör

Gå till menyraden uppe "Safari" och välj "Töm cache.."

Det behövdes inte, Flash har börjat fungera som det ska igen

  • Oregistrerad
  • 2010-06-10 12:01

Kan man stänga av den otroligt korkade sökfunktionen i URL fältet? Jag vill för faan inte få tips på HELT andra url'er. Skriver jag tele2 så kan jag få aftonbladet.se/tele2-suger-fett typ. Hur korkat är inte det?

Ursprungligen av studiox:

Kan man stänga av den otroligt korkade sökfunktionen i URL fältet? Jag vill för faan inte få tips på HELT andra url'er. Skriver jag tele2 så kan jag få aftonbladet.se/tele2-suger-fett typ. Hur korkat är inte det?

Det kanske inte hjälper men "tipsen" du får beror på vert du varit tidigare eftersom du får adressförslag baserade på besökshistorik o bokmärken. Kanske någon fixar ett addon eller vad de nu heter som stänger av funktionen...

Bevaka tråden