Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Safari 5

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-10 17:51

Någon som testat extensions?

Jag har det inte ens menyn i inställningarna men antar att den dyker upp där först när man har installerat sin första?

Blev glatt överraskad av Safari 5. "Läsare" funktionen är klockren!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-10 17:59
Ursprungligen av Niks:

Någon som testat extensions?

Jag har det inte ens menyn i inställningarna men antar att den dyker upp där först när man har installerat sin första?

Löste detta själv.

1. Inställningar --> Avancerat --> kryssa i "visa utvecklarmenyn i menyraden"
2. Under utveckla menyn välj aktivera tillägg
3. Stänga av utveckla menyn under inställningar

Inget händer när jag "Enable Extensions" ("Aktivera tillägg"? Har du svenska i utvecklarmenyn?)
För mig aktiveras ingenting och ingen bockning blir det bredvid "Enable Extensions". INGET händer.

Ursprungligen av Niks:

Löste detta själv.

1. Inställningar --> Avancerat --> kryssa i "visa utvecklarmenyn i menyraden"
2. Under utveckla menyn välj aktivera tillägg
3. Stänga av utveckla menyn under inställningar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-10 18:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Inget händer när jag "Enable Extensions" ("Aktivera tillägg"? Har du svenska i utvecklarmenyn?)
För mig aktiveras ingenting och ingen bockning blir det bredvid "Enable Extensions". INGET händer.

Jag har svenska i utvecklaremenyn och det blir en bockning vid aktivera tillägg...och sen syns det i inställningsmenyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-10 21:29
Ursprungligen av Niks:

Jag har svenska i utvecklaremenyn och det blir en bockning vid aktivera tillägg...och sen syns det i inställningsmenyn.

På min funkar det också.
Precis så som du beskriver det.

Yes!!

Shit! Jag var ju på Debug-menyn. Nu är allt rätt (i skallen också).

Ursprungligen av Niks:

Jag har svenska i utvecklaremenyn och det blir en bockning vid aktivera tillägg...och sen syns det i inställningsmenyn.

Känner en stor skillnad, Safari startar upp MYCKET snabbare, att skapa nya flikar är snabbare, flash material fan allt flyter bra mycket bättre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-11 00:38

Haha ingen kommenterar om privat surfning hur bra det är. Men det är det ju nu kan inte tjejen smyga runt i ens dator lika lätt

Sedan det allra bästa att man nu kan se fullscreen på streamfilmer som körs med quicktime.

Ursprungligen av Esa:

Haha ingen kommenterar om privat surfning hur bra det är...

Har den funktionen ändrats i Safari 5. Har annars funnits i flera år.

Ursprungligen av Esa:

Haha ingen kommenterar om privat surfning hur bra det är.

Eh, jo, det har nog diskuterats några gånger tidigare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-11 02:55

där ser man, jag trodde de var nytt jag

Har stora problem med att vissa sidor inte laddar alls, verkar som fler ha fått likande. Det bara laddar en femtedel sen händer inget. Riktigt irriterande

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-11 11:42

Jag har en stilla undran, som jag egentligen haft sedan jag skaffade min MBP (Late 2009) och började använda Safari men sedan inte brytt mig om att fördjupa mig i...varför kan jag inte skrolla till botten resp. toppen av en site genom att dra ner och upp med tre fingrar på pekplattan i just Safari 4 och 5? Det fungerar utmärkt i FireFox.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 11:58
Ursprungligen av zinned:

Jag har en stilla undran, som jag egentligen haft sedan jag skaffade min MBP (Late 2009) och började använda Safari men sedan inte brytt mig om att fördjupa mig i...varför kan jag inte skrolla till botten resp. toppen av en site genom att dra ner och upp med tre fingrar på pekplattan i just Safari 4 och 5? Det fungerar utmärkt i FireFox.

Fungerar det i andra program också? Kanske är det en Firefox funktion?

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-11 12:10

Nej, det fungerar utmärkt i andra program...det fungerar närmare bestämt i alla program UTOM just Safari.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-11 12:18
Ursprungligen av zinned:

Nej, det fungerar utmärkt i andra program...det fungerar närmare bestämt i alla program UTOM just Safari.

Cmd + Pil upp / Cmd + Pil ner är en annan variant som fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-11 15:01
Ursprungligen av joakimo:

Cmd + Pil upp / Cmd + Pil ner är en annan variant som fungerar.

Jag har inte testat det men jag förstår inte varför jag ska behöva använda tangentbordet när jag kan göra använda multitouch-plattan för samma sak i alla andra appar...?

Nyligen släppta Flash 10.1 gör det segt att scrolla i Safari 5 – så fort ett Flash-element finns med på en sidan. Någon mer som märkt detta?

Apple - Support - Discussions - Laggy Scrolling in Safari with MacBook ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-14 17:38

adblocken fungerade fint, sidor som tidigare var spammade med reklam är nu en "fröjd" att besöka

Tycker dock att ClickToFlash slår allt - det är i.o.f.s. ingen extension utan en vanlig webplugin, men den ger möjlighet att starta en Flash man kanske vill se (inloggnings-flashar, statistikflashar, en och annan film - tja, allt utom reklam. Jg hoppas att den kommer som extension.

Ursprungligen av Lm:

adblocken fungerade fint, sidor som tidigare var spammade med reklam är nu en "fröjd" att besöka

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-14 22:05

Javascript-blacklisten laddade jag ner också.

Har, klickToFlash också, alla dessa 3 kompletterar varandra bra

Filtrerar inte AdBlock så att ClickToFlash inte ens ser någon Flash och kan erbjuda den där lilla pilen för att köra den?

Ursprungligen av Lm:

Javascript-blacklisten laddade jag ner också.

Har, klickToFlash också, alla dessa 3 kompletterar varandra bra

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-15 01:01

Man kan inte installera på Tiger. Har man en iBook PPC (minsta) från 2005 så tycker alltså Apple att det är hög tid att köpa ny dator. Jag tycker det är sniket av Apple och en kort livstid för en dator. 99% av min datoranvändning går till webben. Varför ska jag köpa en Mac nästa gång när livstiden blir så kort? Det var likadant förra gången, då satt jag med en iMac DV som också blev ca 5 år innan den pensionerades. Där var det mer kritiskt och ingen stödde längre en dator som levde i OS 9 världen. Thank God för Firefox denna gång. Så får man se hur länge de tänker stödja denna konfiguration, men det kommer ju inte att vara pga Apple längre som det fungerar. 5,50 kr per dag till Apple blir det. 6,85 kr per dag om man räknar från 2000 då jag köpte iMacen som låg på ca 15 tkr om jag minns rätt. För samma pengar kan jag byta netbook eller stationär PC på 2-2,5 års intervall. Lite skillnad. Det är också rätt kass livstid/ekonomi om man räknar lite på all annan teknik som man omger sig med. Bara bilen är dyrare. Iallafall om man håller sig till billiga ringa+sms mobiler som jag har för vana att göra. Enda skälet då som nu är operativsystemet, eller kanske snarare gränssnittets utseende och vissa funktioner, speciellt exposé (men det kanske finns på PC nu?). Hårdvaran är inte alltid på topp. När det är dags kommer jag att ställa mig frågan igen om det är värt det.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-15 01:19

Googlade lite och hittade det här:

Switcher for Windows Vista

Lustigt nog heter det switcher...

Nu har jag inga ursäkter längre, inget som håller mig fast...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 08:05
Ursprungligen av rana:

Man kan inte installera på Tiger.

Nej men Safari 4.1. Som, om du tittar efter lite, är i stort sätt samma som Safari 5. Så så farligt är det väl inte?

Det där beror ju på att du handlade just före ett paradigmskifte (PPC>Intel). Paradigmskiften händer då och då (Mac har haft 4 sedan start). Det är tufft...men det är ingen tebjudning att köra Mac. :-). Paradigmskiften är nödvändiga för att driva utvecklingen framåt. Det är därför MS/Win håller på att grotta ner sig i sitt oöverskådliga kluster av kod - dom är p.g.a. sin enorma storlek tvugna att alltid vara bakåtkompatibla. Apple skiter i bakåtkompabilitet om det gynnar utvecklingen markant - om det krävs för att borra sig in i framtiden. Det bör alla Macare veta och den risken får man ta - annars ska man köra Win.

Ursprungligen av rana:

Man kan inte installera på Tiger. Har man en iBook PPC (minsta) från 2005 så tycker alltså Apple att det är hög tid att köpa ny dator. Jag tycker det är sniket av Apple och en kort livstid för en dator. 99% av min datoranvändning går till webben. Varför ska jag köpa en Mac nästa gång när livstiden blir så kort? Det var likadant förra gången, då satt jag med en iMac DV som också blev ca 5 år innan den pensionerades. Där var det mer kritiskt och ingen stödde längre en dator som levde i OS 9 världen. Thank God för Firefox denna gång. Så får man se hur länge de tänker stödja denna konfiguration, men det kommer ju inte att vara pga Apple längre som det fungerar. 5,50 kr per dag till Apple blir det. 6,85 kr per dag om man räknar från 2000 då jag köpte iMacen som låg på ca 15 tkr om jag minns rätt. För samma pengar kan jag byta netbook eller stationär PC på 2-2,5 års intervall. Lite skillnad. Det är också rätt kass livstid/ekonomi om man räknar lite på all annan teknik som man omger sig med. Bara bilen är dyrare. Iallafall om man håller sig till billiga ringa+sms mobiler som jag har för vana att göra. Enda skälet då som nu är operativsystemet, eller kanske snarare gränssnittets utseende och vissa funktioner, speciellt exposé (men det kanske finns på PC nu?). Hårdvaran är inte alltid på topp. När det är dags kommer jag att ställa mig frågan igen om det är värt det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 09:39

Den filtrerar bort reklamen, men lämnar filmer, menyer, "siter" orörda. Där är / har det hittils bara varit och klicka på flash för att den ska spelas.

Ursprungligen av Zimmerman:

Filtrerar inte AdBlock så att ClickToFlash inte ens ser någon Flash och kan erbjuda den där lilla pilen för att köra den?

Vad gött att du inte går i fällan att låta grinig och bitter, det kunde blivit jobbigt.

En dator från 2005 är fem år, i PC-världen skall man väl vara glad om man får ut 3.

Fem års avskrivning på 15000 är väl ingen fara. Eller hade du tänkt att det är gratis ha dator?

Börja kör "Tibetansk iPad" (Griffeltavla + kritor) då om det skall avra så himla billigt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-06-15 01:24
Ursprungligen av Goflorp:

Vad gött att du inte går i fällan att låta grinig och bitter, det kunde blivit jobbigt.

En dator från 2005 är fem år, i PC-världen skall man väl vara glad om man får ut 3.

Fem års avskrivning på 15000 är väl ingen fara. Eller hade du tänkt att det är gratis ha dator?

Börja kör "Tibetansk iPad" (Griffeltavla + kritor) då om det skall avra så himla billigt.

Nej, jag bara jämför med mycket annat och konstaterar att jag tycker det är för dyrt, att det åldras för snabbt i förhållande till kostnaden. Och om jag får ut 3 år på en PC så kommer jag ju iallafall att ha ett fräschare system/hårdvara än nu för samma pengar.

Hoppas du blir lycklig där.

Bevaka tråden