Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag brukar anmäla 1-2 macbookannonser i veckan till abuse på blocket. Personalen på blocket är mycket tillmötesgående och tar ofta snabbt bort annonsen, men det är ju lite snett att vi som köpare ska behöva göra den här sållningen när blocket faktiskt granskar alla annonser innan de läggs ut. Tyvärr är det ju dock inte rimligt att kräva att blocket ska ha detaljkunskap inom alla annonskategorier...

Jag tror mycket av problematiken ligger i att det är så lätt att vara anonym. Annonsören går ju inte att spåra om man betalar med sms/kontantkort.

Ytterligare ett enkelt tips för att avslöja de här bluffarna är att fråga säljaren om macbooken är svenskköpt, och om det är datorn på bilden som är den verkliga datorn. I många av fallen påstår nämligen säljaren detta, men tangentbordet på bilden är amerikanskt. Det ser man bl a på att "retur"-tangenten är två tangenter hög på svenska tangentbord, och bara en tangent hög på amerikanska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-24 19:14
Ursprungligen av guggenheim:

Tyvärr är det ju dock inte rimligt att kräva att blocket ska ha detaljkunskap inom alla annonskategorier...

Jag tror mycket av problematiken ligger i att det är så lätt att vara anonym. Annonsören går ju inte att spåra om man betalar med sms/kontantkort.

Blocket borde erbjuda belöning om man tipsar om en misstänkt annons och det sen visar sig vara bedrägeri. Annars kommer de på sikt tappa förtroende när det får rykte om sig att vara ett skojarnäste.

En vän till mig mejlade på en minigrävare som skulle finnas i Norrland till ett alldeles för bra pris. En mycket bra uppbyggd blåsning med säljare i England och bulvan i Sverige som sa sig agera på uppdrag av Blocket. Tracking-nummer från fejkat fraktbolag, scannat köpeavtal med underskrifter etc…

Min kompis spelade med väldigt länge och fick ett serienummer på maskinen (som visade sig tillhöra en maskin i Frankrike tror jag) och det hela avslutades när den svenska bulvanen ringde upp en andra gång och vill avsluta affären:

- Hej ringer från XXX, representant för Blocket. Nu ser jag att maskinen är lastad till dig, jag har fått ett tracking-nummer och allt ser ut att vara i sin ordning. Nu ska vi bara göra upp betalningen.

– Jag ringde och pratade med Blocket om...

[klick]

/c

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-24 20:21

Där sade du något klokt. Det vore en grym grej men dessvärre tror jag inte att det i praktiken skulle fungera då det förmodligen skulle bli en hysteri i jakt på bedragare och det skulle mynna ut i att man reagerade till och med på de annonser som faktiskt är riktiga. I takt med att bedragare mer och mer anpassar sig ( finns ju folk till och med inom vår smarta kult som nappar !). Men visst vore det kul om det fungerade!

Ni får anordna en tävling här på forumet: "Hitta mest bedragare under en månad, vinn en iPad!", eller nåt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-26 13:10

Datorer är en sak, det rör sig oftast om så pass stora summor att man inte vill sätta in pengarna på någons konto. Men var någonstans går smärtgränsen? ( hustla med paypal/hämta/ etc jämfört med att föra över pengar och sen få det på Posten?)

Jag lade upp en Nokia N97 till försäljning på Eniro Köp och sälj för ett tag sedan. Fick en massa skumma svar om folk i Nigeria som skulle handla till barnhem/systerson/dotter etc etc. Ett svar var faktiskt ganska slipat, på perfekt svenska men han bodde i London och ville ha en telefon med svenskt tangentbord, vilket de såklart inte sälje där. Jag svarade hursomhelst och sade att jag skickar endast inom Sverige och endast efter att jag har fått pengarna på kontot. Efter ett tag kom ett mail från Royal Bank of Scotland som uppmanade mig att skicka telefonen till köparen varefter de skulle betala pengarna till mig. De hotade med FBI, CIA, Europol, Al Qaida, Hell's Angels och Björnligan om så inte skedde inom kort. Jag förstod såklart vad det handlade om och ignorerade det hela. Efter en vecka eller så kom ett mail till om att de var mäkta förgrymmade över att telefonen inte skickats och om jag bara skickade dem ett inlämningskvitto omedelbums skulle de inte behöva ta i med hårdhandskarna.
Det hela var ganska roande, faktiskt. Jag påminner mig nu om att något liknande hände mig förra gången jag annonserade ut något på Eniro. Undrar varför man får så mycket mail från Nigeria när man annonserar just på Eniro?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-26 23:39

eniros säljsida är rena rama skiten. man kan fylla i exakt vad som helst på namn och dyl. men så kostar det ingenting att annonsera där heller.

  • Medlem
  • 2010-05-27 13:29

MacBook pro 15" 2.53 GHz | Uppsala | Blocket
vad tror ni om denna? Lite för bra för att vara sant?

Ursprungligen av Spata:

MacBook pro 15" 2.53 GHz | Uppsala | Blocket
vad tror ni om denna? Lite för bra för att vara sant?

Hmmm. Lite väl billigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-28 09:47
Ursprungligen av Spata:

MacBook pro 15" 2.53 GHz | Uppsala | Blocket
vad tror ni om denna? Lite för bra för att vara sant?

Det är inte svenskt tangentbord på datorn på bilden. Man kan ju tycka att säljaren borde upplysa om det i annonsen ifall att det vore hans dator. Nu är dock så inte fallet utan den där bilden har han plockat någon annan stans ifrån.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-27 17:25

Gör apple några som helst accessoarer med logga på, förutom putsduken?

mängder, men det mesta finns bara i Apple Store Cupertino ...."moderskeppet" om man säger så.

Man kan hitta kepsar och dyl på ebay, men ofta är det pirattillverkat kinesskit.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-28 00:15

ipadcaset har väl loggan på sig?

  • Medlem
  • 2010-05-29 11:15

DN har en stor grej om Blocketbedrägerier i pappret idag.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-05-29 14:52

Hittade en annons på en mbp - på gränsen till för billigt. Fanns bara en mailadress som var personens namn + efternamn. Samma namn som la ut annonsen.. (stod även i annonsen att han skulle sälja datorn från sitt företag som hette hans efternamn & det fanns med en länk till hans företag) Snubben fanns på riktigt på Eniro i den angivna hålan. Hittade ett mobilnummer efter ett tag till honom och ringde upp för att fråga om datorn. Personen som svarade visste ingenting om om någon annons på Blocket och hans företag skulle verkligen inte sälja sina datorer.

Har anmält denna.. Macbook pro 15 | Södermanland | Blocket
Engelskt tangentbord och riktnumret finns inte. 0649.. Och alldeles för billigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-30 11:48

Ytterligare bedrägeri

Jag tänkte provocera genom att visa att jag genomskådat bluffen för att se om jag fick något annat svar. Icke då. Undrar vilket land de kommer från?

Hej,

Tack för att du kontaktar mig angående min prtodukt. Den finns fortfarande kvar. Produkten är perfekt och inkluderar alla tillbehör. Vänligen kontakta mig om du vill köpa min produkt. Just nu är jag i London, UK för jag har just flyttat hit. Om du gillar produkten kan vi göra en snabb affär. Skatter och frakt är inkluderat i priset.

Tack.

P.S. I am very sorry for my Swedish but I hope you can understand. If you want we can continue in english, because it would be much better for me.

----- Original Message -----
Date: Sun, 29 Aug 2010 20:29:50 +0200 (CEST)
Subject: Ang. Apple 27inch imac

Hej,

Låt mig gissa:

* Du är inte tillgänglig per telefon eller för besök.
* Du kommer från London och har lite svårt med språket
* Det här mejlet kommer att bemötas av ett automatsvar
* Du slängde ut 51 000 kronor för professionell programvara plus 25 000
kronor för en dator, har endast öppnat lådan för att fotografera
innehållet (där för övrigt kartongerna till programvaran inte syns) och
känner för att gå 68 500:- back för nöjet ha haft en kartong hemma?
* Man kan betala i förskott
* Frakten ingår
... men tyvärr ingår varken kvitton eller produkt.

Det är fantastiskt att man kan vara så dum i huvudet. Du har lagt ut
några sådana här på sistone va?

Den här annonsen är också anmäld och förhoppningsvis snart även
polisanmäld, liksom de förra jag sett.

Annonsen finns på Annonsen kunde inte hittas | Blocket

Senast redigerat 2010-09-02 00:11

olale, du kanske ska ta bort din epostadress i posten om du inte vill ha extra mycket spam

  • Oregistrerad
  • 2010-09-01 23:15

Imac 27" toppskick | Skåne | Blocket

Priset är inte skumt (möjligen skumt högt) men killen hävdar att han köpt den av en "privatperson som jobbade i en mobilaffär i Malmö", har inget kvitto, vägrar ge ut serienummer och blev orolig när man ville kolla om den var anmäld som stulen. You do the math

Ursprungligen av Iphone77:

Imac 27" toppskick | Skåne | Blocket

Priset är inte skumt (möjligen skumt högt) men killen hävdar att han köpt den av en "privatperson som jobbade i en mobilaffär i Malmö", har inget kvitto, vägrar ge ut serienummer och blev orolig när man ville kolla om den var anmäld som stulen. You do the math

Den är ju bara ett stenkast från där jag jobbar. Man kanske skulle pysa förbi och vara lite obekväm - be att få titta på kvitto, kolla upp serienumret mm.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-04 18:38
Ursprungligen av Iphone77:

Imac 27" toppskick | Skåne | Blocket

Priset är inte skumt (möjligen skumt högt) men killen hävdar att han köpt den av en "privatperson som jobbade i en mobilaffär i Malmö", har inget kvitto, vägrar ge ut serienummer och blev orolig när man ville kolla om den var anmäld som stulen. You do the math

Nu även ute på tradera...

Imac 27" 5 månader gammal i superbra skick! på Tradera. Stationära

haha säljer datorn pga. jag spelar för mycket... Raden under:

Sparsamt använd.. hahaha !!

  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 16:44
Ursprungligen av Iphone77:

Imac 27" toppskick | Skåne | Blocket

Priset är inte skumt (möjligen skumt högt) men killen hävdar att han köpt den av en "privatperson som jobbade i en mobilaffär i Malmö", har inget kvitto, vägrar ge ut serienummer och blev orolig när man ville kolla om den var anmäld som stulen. You do the math

Ute på blocket igen med ny annons:
Imac 27", 5 månader gammal i superskick | Skåne | Blocket

Här är en skön en, iofs inte från Blocket, men Craigslist. Priset är ju ok, men jag undrar vad är för skräp som man försöker sälja:

Apple iPhone 4G HD 32GB (Black) (Factory Unlocked)

  • Medlem
  • 2010-09-06 11:14

Haha, fy fan vilken ful kopia. Ja det finns alla sorter i vår herres hage...

Ursprungligen av pmarriott:

Här är en skön en, iofs inte från Blocket, men Craigslist. Priset är ju ok, men jag undrar vad är för skräp som man försöker sälja:

Apple iPhone 4G HD 32GB (Black) (Factory Unlocked)

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-09-10 19:01
Ursprungligen av pmarriott:

Här är en skön en, iofs inte från Blocket, men Craigslist. Priset är ju ok, men jag undrar vad är för skräp som man försöker sälja:

Apple iPhone 4G HD 32GB (Black) (Factory Unlocked)

Vad är det för en sida?? Aldrig hört talas om.
Ibland är det roligt med de som inte vet vad de lägger upp. Dvs. de googlar och tar vad som ser grymmast ut. Ganska roande!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 09:08
Ursprungligen av pmarriott:

Här är en skön en, iofs inte från Blocket, men Craigslist. Priset är ju ok, men jag undrar vad är för skräp som man försöker sälja:

Apple iPhone 4G HD 32GB (Black) (Factory Unlocked)

"The naked iPhone 3 1/2 "

Här ett typiskt lurendrejarsvar jag fick på min MacBook Pro som ligger ute till försäljning på Blocket.
Det som följer om man svarar på detta med bankuppgifter är att det kommer ett svar som ser ut som att det är från en brittisk bank. Mailet förkunnar att banken tagit emot en betalning för varan samt att för att förhindra bedrägerier ska man inkomma med inlämningskvitto på försändelsen för att pengarna ska betalas ut. Efter ett par dagar hotas man med FBI, Europol, CIA, Scotland Yard och Lakritstrollet om man inte omgående skickar varan.

Hello dear,
i am from London UK and i work for nurses with out boundary in London,
i want to buy this laptop to my pastor whom travel to west Africa
Nigeria for an Educational program.

I was introduced to this website by a Swedish doctor who work in the
same hospital with me, i want to know if you can ship international?
If yes i will pay you via bank transfer or paypal please get back to
me so the i can transfer the money to you ok
Regards
Mamiska

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-15 13:34

Då var det dags igen. Väldigt billig, oregistrerat mobilnummer och i en liten ort långt bort dit väldigt få kan åka för att kolla på datorn.

Macbook Pro 13,3" - 2,53Ghz*4GB*250GB | Norrbotten | Blocket

Bevaka tråden