Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och nu var den annonsen borta.

Snälla ni som snackar om en annons, ta en BILD !!!!

Så fort annonsen är borta blir det bara tomt på blocket. Då finns inget att gå på alls.
Diskussionen efter första "kolla på den här" blir ju helt menlös.

Shift option 4 och måtta lite.... inte mkt begärt

Ursprungligen av Goflorp:

Snälla ni som snackar om en annons, ta en BILD !!!!

Så fort annonsen är borta blir det bara tomt på blocket. Då finns inget att gå på alls.
Diskussionen efter första "kolla på den här" blir ju helt menlös.

Shift option 4 och måtta lite.... inte mkt begärt

Du får vara lite snabbare Goflorp.

Men jag håller med.

  • Medlem
  • 2012-01-11 21:17
Ursprungligen av Goflorp:

Shift option 4 och måtta lite....

Eller Shift option 4 + space och du får en perfekt anpassad avbild.

Hmmm... vägrar träffas face-to-face, och pengar i förskott.

"Tyvärr finns det ingen möjlighet för avhämtning på plats. Även om ni är grannar med mig kommer varan att skickas via Sveriges Posten, direkt efter när pengarna finns inne på mitt bankkonto."

Mac Mini (Mid 2011) | Skåne | Blocket

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-04-26 13:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm... vägrar träffas face-to-face, och pengar i förskott.

Säljaren kanske helt enkelt är gräsligt ful?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm... vägrar träffas face-to-face, och pengar i förskott.

"Tyvärr finns det ingen möjlighet för avhämtning på plats. Även om ni är grannar med mig kommer varan att skickas via Sveriges Posten, direkt efter när pengarna finns inne på mitt bankkonto."

[ATTACH="CONFIG"]32942[/ATTACH]

Mac Mini (Mid 2011) | Skåne | Blocket

Misstänkt, helt klart. Har dragit iväg ett mail.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-26 18:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm... vägrar träffas face-to-face, och pengar i förskott.

"Tyvärr finns det ingen möjlighet för avhämtning på plats. Även om ni är grannar med mig kommer varan att skickas via Sveriges Posten, direkt efter när pengarna finns inne på mitt bankkonto."

[ATTACH="CONFIG"]32942[/ATTACH]

Mac Mini (Mid 2011) | Skåne | Blocket

Härligt att han/hon vill ha 400:- mer än vad de kostar nya hos Apple.

Ursprungligen av Vassius:

Härligt att han/hon vill ha 400:- mer än vad de kostar nya hos Apple.

Haha, det tänkte jag inte ens på när jag såg annonsen.

Antingen är hon bara otroligt dum, eller så måste det vara någon form av bedrägeriförsök.

Jag har anmält annonsen till Blocket nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-26 13:45

Inte ett bedrägeri men konstig attityd.
Bjöd 200:- mindre än utsatt pris på en Mac Mini och fick till svar.

"Ok om jag få köpa din morsa för 2,50"

Det blev ingen affär

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-26 22:22
Citat:

Mac mini:n har endast varit öppnad, så den är som ny.

Som ett kinderägg då eller? Köpt, öppnad och så var innehållet inte av intresse?

Tack o lov är lurendrejarna i regel rätt intelligensbefriade vilket gör de lätta att genomskåda.

  • Medlem
  • 2012-04-27 00:27

Intressant är formuleringen att personen under inga omständigheter kan få betalt på plats, även om köparen är granne... How weird is that?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-27 01:00
Ursprungligen av Korsriddaren:

Intressant är formuleringen att personen under inga omständigheter kan få betalt på plats, även om köparen är granne... How weird is that?!

Weird och misstänkt är väl att "hon" vill ha 400 kr mer än nypris samt förskottsbetalt. Det säger väl allt.

Men vore jag tjej så skulle jag inte släppa in vilken finsnackande pundare som helst i mitt hem, så detta "vägra face to face" ser jag inget fel i vid första anblicken. Massa galningar där ute, stalkers och vad vet jag. Nej fy för det.

Okey visst man kan träffas på neutral mark i stan, men även där finns väl stalkers särskilt om man är tjej.

Jag släpper inte frivilligt in alla mina grannar, även om jag inte är tjej

  • Medlem
  • 2012-04-27 19:38

Det där med stalkers är nog inte fullt så vanligt, som man kan få intryck av när man läser din replik.

Ursprungligen av CUBEIS:

Weird och misstänkt är väl att "hon" vill ha 400 kr mer än nypris samt förskottsbetalt. Det säger väl allt.

Men vore jag tjej så skulle jag inte släppa in vilken finsnackande pundare som helst i mitt hem, så detta "vägra face to face" ser jag inget fel i vid första anblicken. Massa galningar där ute, stalkers och vad vet jag. Nej fy för det.

Okey visst man kan träffas på neutral mark i stan, men även där finns väl stalkers särskilt om man är tjej.

Jag släpper inte frivilligt in alla mina grannar, även om jag inte är tjej

Kanske har säljaren böldpest? Jag har också anmält annonsen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-28 22:35

En kompis till mej blev blåst på en Macdator av en tjej. Men hon var bara målvakt, han kollade upp henne, fick tom personnummer, och har polisanmält henne. Men hon har inga pengar förstås...

Ursprungligen av kenjon:

En kompis till mej blev blåst på en Macdator av en tjej. Men hon var bara målvakt, han kollade upp henne, fick tom personnummer, och har polisanmält henne. Men hon har inga pengar förstås...

Har själv blivit utsatt för detta då jag inte var så erfaren, och det är en skillnad mellan målvakt och offer, och är oftast svårt att se skillnaderna, men jag är ganska säker på att din vän råkade ringa till offret, dvs tjejen.

De som lurar folk tex på tradera brukar oftast ha stulit kontot på något sätt, och när man nå väl har skickat in pengarna till denna person (bedragarens riktiga konto) men inte hört något därefter, och man sedan ringer personen som står för kontot för att höra vad som hänt, ja då får man höra att denna person inte har en sysning av vad detta handlar om vilket oftast också visar sig vara sant (men ibland så kan de låtsas, dvs målvakter).

När jag gör affär på Blocket/tradera från och med nu, så ber jag alltid om ett bifogat id/körkort, och jag ringer sedan upp personen ifråga och frågar något slumpmässigt om vår deal, tex "ja, jag vill bara säga att jag överför pengarna imorgon" osv. Eller så kollar du bara upp om numret han angav är knytet till personen ifråga.

Att göra affärer på Internetgirot/paypal/payson är inte så säkert som alla får det att låta, bedragare som använder sig av såna metoder är troligen mer erfarna än köparen och vet troligtvis små kryphål för att lura dessa bolag, allt handlar om vem som lyckas komma med bäst bevis, och det är inte alltid offret som lyckas göra detta.

En annan sak som jag vet om, är att ALLA säljare som har 30-40 + omdömen där auktionernas värde är ca 1-12 kr och där de sedan mass säljer dyra varor, det är ett gammalt knep och är troligtvis scam, men det brukar också vara väldigt enkelt att lura folk på detta sätt, eftersom de oerfarna inte kollar på betygen noggrant. På blocket affärer där säljaren skriver att han erbjuder "avhämtning" kan också oftast vara bluff, skriver ni tex i ett svar att ni vill hämta, och säljaren inte svarar, då vet man,

Många vet säkert om det ja skrivit här,

  • Medlem
  • 2012-05-04 21:39

Kanske inte bedrägeri i ordets rätta bemärkelse. Men att begära över 4000 för en MBA med trasigt logikkort känns hutlöst.

Trasigt ( startar ej ) Macbook Air | Stockholm | Blocket

Senast redigerat 2012-05-04 21:55
  • Avstängd
  • Uppsala
  • 2012-05-05 22:04
Ursprungligen av Dalle:

Kanske inte bedrägeri i ordets rätta bemärkelse. Men att begära över 4000 för en MBA med trasigt logikkort känns hutlöst.

Trasigt ( startar ej ) Macbook Air | Stockholm | Blocket

Kan ju dock tycka att annonsören får ta det priset de själva vill? (Folk värderar ju olika)

  • Medlem
  • 2012-05-05 23:45

"Kvitto finns på alla." Säljer han flera MBA för 3500 styck? Verkar lurigt.

NYA MACBOOK AIR 13.3tum SE HIT | Stockholm | Blocket

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-06 00:31
Ursprungligen av Dalle:

"Kvitto finns på alla." Säljer han flera MBA för 3500 styck? Verkar lurigt.

NYA MACBOOK AIR 13.3tum SE HIT | Stockholm | Blocket

Lurigt är bara förnamnet anmäl skurken. Nya MBA för 12000 kr stycket skänker han bort för 3500 kr med kvitton.

Finns ju kvitto och sedan finns det ju kvitton liksom. Detta låter som hemmagjorda original kvitton med egen äpple stämpel på

Nej seriöst anmäl annonsen bums hos blocket. Fattar inte varför blocket släpper igenom sådana här bluffanonnser, förstör ju för seriösa annonsörer, kan dom inte ha något mänskligt filter som stoppar att sådana här annonser publiceras överhuvudtaget kan man tycka.

Granskar skriver blocket innan publicering, ja här ser man tydligt vad blocket granskning innebär.

Man brukar säga om det låter för bra för att vara sant så ska man dra öronen åt sig. jag drar alla kroppsdelar åt mig och lite till .

  • Medlem
  • 2012-05-06 09:16

Anmäld.

Säger det IGEN då, gör ett skärmklipp på den annons ni avser "varna" för.
Allt man möts av efter en stund är det här:

  • Medlem
  • 2012-05-06 16:51
Ursprungligen av Goflorp:

Säger det IGEN då, gör ett skärmklipp på den annons ni avser "varna" för.
Allt man möts av efter en stund

Sorry, även solen har fläckar.
Det var en kille som hade, som jag förstod det av formuleringen, "ett par" MBA 13", splitter nya med kvitton. Troligtvis stöldgods med förfalskade/kopierade kvitton tror jag. Han begärde 3500:-/st.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-06 10:33

För en gångs skull imponerad av blocket - en annons bortplockad innan 10 på en söndag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-06 11:43
Ursprungligen av reboot81:

För en gångs skull imponerad av blocket - en annons bortplockad innan 10 på en söndag.

Personalfest hos blocket på en lördag kanske med obligatorisk övernatting i lokalerna :), med tidig frukost brunch idag söndag Alla gubbar och gummor på plats ....

Säljer just nu en stationär-dator av modellen Mac mini (mid 2011) med 2.3ghz processor / 2x1gb ramminne / 500gb hårddisk och svensk, inköptes från Apple Store.
Mac mini:n har endast varit öppnad, så den är som ny.

Tänkte mig 6000kr. för den och då är det även fri frakt inom Sverige.
Men priset kan självklart diskuteras vid snabb och smidigt affär.

Hör gärna av dig till mig vid frågor eller instesseanmälan.
Och vill endast blir kontaktad av seriösa köpare, tack!

PS. Tyvärr finns det ingen möjlighet för avhämtning på plats.
Även om ni är grannar med mig kommer varan att skickas via Sveriges Posten, direkt efter när pengarna finns inne på mitt bankkonto.

-----------
Det roliga i kråksången är att en ny från apple kostar 5500kr inkl frakt sen att de bara skickar den med posten även om man bor granne.
Jag hade kunnat köra 10mil för att hämta den hemma hos någon och bytt pengar mot vara direkt.

http://www.blocket.se/vi/39694417.htm

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-31 08:01
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Säljer just nu en stationär-dator av modellen Mac mini (mid 2011) med 2.3ghz processor / 2x1gb ramminne / 500gb hårddisk och svensk, inköptes från Apple Store.
Mac mini:n har endast varit öppnad, så den är som ny.

Tänkte mig 6000kr. för den och då är det även fri frakt inom Sverige.
Men priset kan självklart diskuteras vid snabb och smidigt affär.

Hör gärna av dig till mig vid frågor eller instesseanmälan.
Och vill endast blir kontaktad av seriösa köpare, tack!

PS. Tyvärr finns det ingen möjlighet för avhämtning på plats.
Även om ni är grannar med mig kommer varan att skickas via Sveriges Posten, direkt efter när pengarna finns inne på mitt bankkonto.

-----------
Det roliga i kråksången är att en ny från apple kostar 5500kr inkl frakt sen att de bara skickar den med posten även om man bor granne.
Jag hade kunnat köra 10mil för att hämta den hemma hos någon och bytt pengar mot vara direkt.

Mac Mini (Mid 2011) | Skåne | Blocket

Skärmdump på den.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

...Det roliga i kråksången är att en ny från apple kostar 5500kr inkl frakt sen att de bara skickar den med posten även om man bor granne.
Jag hade kunnat köra 10mil för att hämta den hemma hos någon och bytt pengar mot vara direkt.

Mac Mini (Mid 2011) | Skåne | Blocket

Den annonsen har vi redan diskuterat - och anmält. Se inlägg #275 och framåt.

Ursprungligen av Dalle:

Är den stojaren igång igen? Vissa människor borde få sina händer avhuggna! Killen finns med i tråden sedan tidigare. Anmäl annonsen!

Inte "igen" - det är fortfarande samma annons (den sattes in 9 april). Men tydligen tycker Blocket att den är OK eftersom de inte gör något åt våra anmälningar.

Ursprungligen av lappen71:

Skärmdump på den.

Finns redan en skärmdump på den, se inlägg #275.

  • Medlem
  • 2012-05-31 06:24

Är den stojaren igång igen? Vissa människor borde få sina händer avhuggna! Killen finns med i tråden sedan tidigare. Anmäl annonsen!

Bevaka tråden