Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-16 18:59
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

har inte sett detta i Iphone (men det kan finnas i 4.0?)

emoticon tangenbord, en smidig och smart lösning.
special tecken menu som ändras beroende på vad man troligen behöver.
realtids iconer

Emoji on your iPhone

Ursprungligen av MatsOlov:

Tänk på att det bara funkar i iPhones, ingen annan ser dessa. Varför finns det inger universellt för emotions?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-16 19:03
Ursprungligen av Patrik D:

Tänk på att det bara funkar i iPhones, ingen annan ser dessa. Varför finns det inger universellt för emotions?

Du menar alltså att det finns de som inte använder iPhone? Inte i min bekantskapskrets i alla fall

Ursprungligen av MatsOlov:

Du menar alltså att det finns de som inte använder iPhone? Inte i min bekantskapskrets i alla fall

Då har du nog en väldigt snäv bekantskapskrets.

Ursprungligen av Patrik D:

Tänk på att det bara funkar i iPhones, ingen annan ser dessa. Varför finns det inger universellt för emotions?

Funkar i Japan.

Jag klarar mig rätt galant utan smilies, faktiskt.

Ursprungligen av draags:

Funkar i Japan.

Jag klarar mig rätt galant utan smilies, faktiskt.

jag tror det finns någon gammal standard som heter EMS eftergångaren till nokias iconer en gång i tiden.

men det hade varit smidigt om alla kunde följa samma och man visste hur det såg ut på alla plattformar. absolut!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-16 18:37

Intressant? Nja. Nyskapande? Knappast. När iPhone kom hade vi aldrig sett något liknande och den är fortfarande intressant och det dyker hela tiden upp smarta apps och möjligheter med den. Den här winephone, är precis som alla andra "smartphones" som kommit efter iPhone, en variant med några tvists.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 19:22

Det verkar inte helt dumt, till och med så att MS kanske har tänkt till lite. Nu har de 9 månader på sig att leverera.

Men rent generellt så tycker jag det finns alldeles för många aktörer på mobil marknaden, med tillhörande operativsystem. Gissar att detta året kommer bli grymt spännande.

Jag undrar. Enligt Gizmodo så kommer de inte ha stöd för OsX och tillverkarna måste följa hårda specar och får inte skinna. Vad ska de då använda som försäljningsargument för att göra sina telefoner mer attraktiva än andra tillverkares? Billigare hårdvara?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar. Enligt Gizmodo så kommer de inte ha stöd för OsX och tillverkarna måste följa hårda specar och får inte skinna. Vad ska de då använda som försäljningsargument för att göra sina telefoner mer attraktiva än andra tillverkares? Billigare hårdvara?

Här har du slagit huvet på spiken. Försäljnings argumentet till tillverkaren av hårdvara blir att det är windows..Men i miljö där det finns flera etablerade, inte som på windows PC marknaden i dag...

Sen har jag funderat på det här med att man använder begreppet hubs istället för applikationer. Kan det vara så att det finns inget (just nu) som gör att att man kan inte lägga in program helt enkelt? Då väljer man att visa det som kan hårdkodas in i OS:et?

Sen apropå att hela tiden vara online och dra data upp och ner.. Nu säger telia mfl att snart är tiden för fast pris mobilt bredband slut. Med dagens priser hur attraktivt blir det att ha någon form av ständigt data flöde upp och ner?

utvecklare
Om inte WM7 inte har multitasking och MS egna system för system för kommunikation är det enda som kan köras åtgången hur skall man intressera nya utvecklare att investera i ett sådant system? Apple kan köra sina applikationer men inte mer än ett 3:e part åt gången. Lite annorlunda än WM7 som det sägs just nu i alla fall.

Många osäkerhets faktorer här, jag har inte tagit in säkerhets perspektivet ändå..
Hur många virus/trojaner kort sagt fanstyg har marknaden sett på iPhone och android?

Til Windpws phone hittils?

inget varar för evigt men i dagens räkning hur ser det ut?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-16 19:41

Hmmm...kan väl inte påstå att min användning av en mobiltelefon står och faller på huruvida jag kan använda emoticons eller inte...jag är inte 12 år...;)

Ja, jag vet att det är ironiskt att jag använder en emoticon i detta inlägg...

Kul att de åtminstone gör NÅT.

Också kul att de inte gör som alla andra - härmar iPhone.

Personligen tycker jag inte om när det blir listor som skall läsas, telefonen ser helt olika ut beroende på språk och översättningarna blir ibland... pinsamma, typ "mouse" blir "pekdon" ungefär.

"Avklingsningstid för förinställt Värde" osv...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-17 01:13

Sökfunktionen vann över mig med en gång. Om ändå Apple kunde bygga in något sådant i iPhonen...

Ursprungligen av shandar:

Sökfunktionen vann över mig med en gång. Om ändå Apple kunde bygga in något sådant i iPhonen...

Har den inte det då? Ingen dedicerad sökknapp men du har spotlight och du har google (eller bing) i form av appar.

Senast redigerat 2010-02-17 12:36
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 01:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Har den inte det då? Ingen dedicerad sökknapp men du har spotlight och du har google (eller bing) i form av appar.

Tja, jo, lite, men jag hade mycket hellre haft det integrerat i OSet. Att starta en app bara för att göra en sökning (som i Googles fall bara är ett skal för deras websida) känns lite för mycket som 00-talet efter att ha sett hur väl Microsoft integrerade allt

Nackdelen är ju att Microsoft numera bara verkar satsa på nya teknologier i USA. Ta tex Zune och Zune HD som aldrig kom hit, Bing som knappt fungerar utanför USA och deras iPhone app som bara går att ladda ner i USA trots att den har flera funktioner jag vill ha. På tal om det, vet någon om Windows mobilerna kommer släppas i Europa inom en vettig framtid?

Sen håller jag med acke, det är verkligen på tiden att Apple uppdaterar iPhonen med lite ny grafik. Det börjar kännas gammalt.

Ursprungligen av shandar:

På tal om det, vet någon om Windows mobilerna kommer släppas i Europa inom en vettig framtid?

Det tror jag nog. Nu kommer ju inte Windows Phone 7 Series ut förrän i slutet av året (om jag minns rätt?), men då lär den nog komma hit ganska omgående, annars ger de ju upp hela sin marknad här som de redan skapat med WM 6.5.x. De skulle nog skjuta sig själva i foten om de gav upp den, visserliga lilla, skara användare de har utanför USA idag.

Ursprungligen av shandar:

Tja, jo, lite, men jag hade mycket hellre haft det integrerat i OSet. Att starta en app bara för att göra en sökning (som i Googles fall bara är ett skal för deras websida) känns lite för mycket som 00-talet efter att ha sett hur väl Microsoft integrerade allt

Nackdelen är ju att Microsoft numera bara verkar satsa på nya teknologier i USA. Ta tex Zune och Zune HD som aldrig kom hit, Bing som knappt fungerar utanför USA och deras iPhone app som bara går att ladda ner i USA trots att den har flera funktioner jag vill ha. På tal om det, vet någon om Windows mobilerna kommer släppas i Europa inom en vettig framtid?

Sen håller jag med acke, det är verkligen på tiden att Apple uppdaterar iPhonen med lite ny grafik. Det börjar kännas gammalt.

Jo, det är lite skumt att Bing bara finns i amerikanska AppStore. Vilka är de funktioner som du vill ha från den? Jag ser inte så mycket mer än vad du exempelvis kan från Googles app.

En dedicerad sökknapp går att ordna på iPhonen. Du kan alltid definera om dubbelklick så att du kommer till sökskärmen och kan göra en lokal sökning.

Personligen så föredrar jag att kunna välja internetsökmotor istället för att vara totalt i händerna på OS:et. Iofs är ju Google integrerat i Safari men det är sällan jag söker via Safari utan jag går alltid in via Googelappen

Eller rättare sagt (efter lite eftertanke): jag gillar inte att vara i händerna på MS:)

Läste nyss att den kommer inte kunna copy&paste - för att det kommer inte att behövas. Intressant.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-17 14:25

Nu har jag äntligen tittat på filmen och...note to Steve Ballmer: ALLT behöver inte vara animerat!
Herrejesus vad det flipprade och flög på den skärmen...

Det var verkligen "A phone designed to keep your life in motion" som det stod...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 22:53

En sak jag tänker på. Windows Mobile har ju haft mest kunder bland affärsmän. WM7 känns inte alls för affärsmän. Det och att gamla program kanske inte fungerar. Ska man då hitta nya kunder och tävla mot Apple och Android och Palm och till viss del Nokia. Kan blir tufft kan man nog lugnt påstå.
Om inte MS ger upp mobilbranschen vilket de inte kommer då det finns alldeles för mycket pengar där så kommer de nog att behöva köpa upp antingen Nokia eller nog troligare RIM. Köper de RIM så är det ju då tillbaka bland affärsmobiler igen.

Närmsta två åren kommer att vara avgörande tror jag.

Såg en demo där på deras sida, känner en lätt åksjuka.
3-4 saker på skärmen som inte slutar svaja samtidigt...
Det var hemskt irriterande för ögonen.

Intressant om gränssnittet: LukeW | Information Resolution on the Windows Phone 7 Series
Tycker det låter hittills som att form går före funktion och att det kan bli en något frustrerande upplevelse för användarna. Fler klick (eller ska det heta pek numera?) för att uppnå samma saker, dåligt med hints om vad som är klickbart och inte, och kanske lite för mycket visuella övergångar, men vi märker väl hur slutprodukten blir. Här finns det ju åtminstone någon sorts antydan till smak, vilket man inte varit bortskämd med från Microsofts håll, och det är väl ett plus antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 00:52

Engadget skriver om hur Microsoft kommer sköta sina program, sin affär osv. Ser väldigt bekant ut.
Confirmed: Marketplace will be the only way to get apps on Windows Phone 7 Series - Engadget

Ursprungligen av acke:

Engadget skriver om hur Microsoft kommer sköta sina program, sin affär osv. Ser väldigt bekant ut.
Confirmed: Marketplace will be the only way to get apps on Windows Phone 7 Series - Engadget

Ja där kom den... Kanske de har lärt sig något?.. jag tror dock att det är för att windows 7 användarupplevelse måste stå för något och då måste kontroll införas. Sen har ju MS dock kanske problemet att det som steve jobs uttryckte det för länge sen...
YouTube - Steve Jobs and Steve Ballmer

Jag lägger till steve balmers svar. 35miljoner vs resten..
http://www.youtube.com/watch?v=ayCNgRrv5g8&feature=related

Frågan är om de är ett pånyttfött företag eller samma rutin som kommer att köras.
Skulle du lämna ut din källkod till MS? Jag vet inte hur många som litar på MS.

Oavsett vilket, att MS blandar sig gynnar konsumenten i långa loppet. Vi har absolut inte sett slutet på plattforms kampen. Fler OS ligger och väntar på mobila enhets marknaden. Operatörernas investeringar i mer bredbandsliknande nät är avgörande för hur snabbt det kommer att gå men det kommer. Japan är marknaden att titta på om man vill se den möjliga framtiden. Man kör där med teknik i näten som är minst 5-7 år före de generella näten i världen.

Vad gäller plattformar
Google har fler ess i rockärmen och Nokia och intel jobbar på sitt plus flera som idag inte gör mycket väsen av sig men jobbar under radarn.

Kampen om kakan hårdnar och taktiken att i början "inspireras" av något som fungerar för att snabbt komma in kan visa sig fungera även för MS.

Däremot pekar marknaden på att saker och ting kommer att bli rejält mycket sämre innan det blir bättre och det kommer att sätta käppar i hjulen för hur fort kampen avgörs i rond 2. Rond 1 vann apple på knockout.

Versionen som apple släpper i nästa hårdvara måste vara rejält vässad och hårdvaran i par med dagens annars kommer apple tappa rejält tror jag. Jag är dock inte särskilt förvånad om förväntningarna på nästa iphone serie blir skyhöga och man slår dem ändå.. tekniken som finns ute gör RAW bilder möjligt i telefon, HD video inspelning.. etc Knyt det till en ny generation av iLife så har du något som jag tror apple kan komma långt med.

Sony ericssons Vivaz har HD inspelning men symbian S60 är sten ålders system... Som för övrigt nokia dras med också.

MS har här möjligheten att visa att de faktiskt har de bästa talangerna och inte bara en massa pengar baserade på svunnentids storhet.

jag har sagt det innan. Vi är på väg ur en MS dominans av gammalt slag. Tänk vilka följder det får på långsikt på alla nivåer för MS.

Senast redigerat 2010-03-16 19:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-16 20:23

Saker jag tror är viktiga i nästa iPhone:
Ny design, gärna skippa plasten.
Bättre kamera
Uppdaterat iPhone OS med något riktigt smart tex bättre kartor.

Ursprungligen av acke:

Saker jag tror är viktiga i nästa iPhone:
Ny design, gärna skippa plasten.
Bättre kamera
Uppdaterat iPhone OS med något riktigt smart tex bättre kartor.

Ny design. Stål och glas.
Os 4, ny processor, facetime och en skärm med fyrdubbla upplösningen blev det ju...
Rätt bra prickat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 21:12

Läste tidigare att Windows Mobile 7 webbläsare kommer vara baserad på Internet Explorer 7 och inte kommer stödja HTML5. Det och så ingen copy n paste eller multitasking. Bra jobbat Microsoft.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-09 16:34
Ursprungligen av draags:

Nu när MS WM7 dykt upp och jag faktiskt tycker de har löst en sak mycket smidigt så skulle jag önska att Apple också arbetade fram något liknande på ett ännu bättre sätt.

WM7 och deras hubbar är otroligt smidigt och smart.

Jag har alltid önskat Apple anammat ett liknande tänk till deras "spotlight" i OSX. Jag skulle gärna vilja koppla saker mer till en person. Om jag exempelvis väljer en "PERSON" - då vill jag få upp all info som är kopplad till den personen på ett smidigt och smart sätt.

Gärna också kopplat till en almenacka så man kan se tidpunkt osv.

I iOS får detta gärna visas på ett smartare och mer direkt sätt än vad det gör idag. Om jag idag söker på "PERSON" i min iPhone - då får jag fram en lista och enbart i text står det "PERSON" - trycker jag på den får jag fram kontaktinfo.

Här borde man kunna göra det mer direkt och som i WM7 kopplat till alla tänkbara sociala medier. Exemepelvis Facebook, Twitter, chat konversationer, Kalender med möten osv. bilder, filmer, dokument, spellistor - iTunes(ping) eller Spotify. Youtube om personen har konto där osv osv.

Det finns oändliga möjligheter.

Jag hoppas mer på att Apple snor från MS denna gång än Google och Android. iOS behöver verkligen ett smartare sätt att se saker när telefonen startas från viloläge. Ett mer dynamiskt läge. Här ligger MS helt klart i framkant.

Instämmer med detta, ge WP7 lite tid att fixa småfel så kommer det vara ett riktigt bra OS. Får hoppas Apple tar lite...

Tyvärr kan det vara en aningen sent för MS. - Tyvärr - för denna gång måste jag ge dem all heder.

Ja, jag tycker WP7 har varit en frisk fläkt och heder åt MS som inte bara gör en iOS-kopia utan försöker göra något annorlunda och bättre. Jag hoppas det går bra och de fixar en plats som en av de större aktörerna, även om försäljningsstarten hade kunnat vara bättre.

Bevaka tråden