Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

YouTube - Windows Phone 7 Series Features Video

En video hur MS tror sig kunna komma ikapp.

Det finns ett plus och det är att det inte är en iPhone kopia.

Minuset måste vara att det dessvärre inte ser så kul ut.

Senast redigerat 2010-02-15 19:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 19:14

Tycker det ser ovanligt fräscht ut för att komma från MS. Däremot verkar man inte ha så bra överblick över vilken meny/sida man är på när man använder telefonen (kan ju iofs vara lättare när man pillar själv ).

Gillar att de inte kört en uppenbar ripoff som Androidlurarna, Samsung och LG t.ex. Dock förstår jag inte vitsen av att kalla systemet för Windows 7 (eller något som helst med Windows i), när nuvarande neandertalarprogram till WinMo inte passar in i nya estetiken och touch-ivern, och man i praktiken behöver nya, moderna program.

Tycker också det ser fräscht ut men känns mer som en snygg hemsida. Kan inte riktigt se hur användbart det är i en mobil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-17 11:46
Ursprungligen av draags:

Tycker också det ser fräscht ut men känns mer som en snygg hemsida. Kan inte riktigt se hur användbart det är i en mobil.

Precis. Som vanligt så gör MS snyggt för snygghetens skull. Passar illa på en telefon. Det där med att vissa ord är för långa så de kommer utanför skärmen? Hallå, 1998 ringde och ville ha tillbaka sin webbdesign.
Men vill också säga att jag inte tycker iPhones grafik är speciellt snygg. Användargränssnittet är utmärkt men grafiken kändes på många sätt daterad och ful redan 2007.

Ser helt okej ut. Hade varit kul att testa.

Jag håller med, det ser intressant. Det är bara bra med alternativ.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med, det ser intressant. Det är bara bra med alternativ.

Bra med alternativ men det behöver inte vara bra för det.

Jag menar - vad exakt ser så bra ut med detta mer än den glada nyheten att man inte kopierar iPhone.

Jag tycker att det känns som att vi helt enkelt vet för lite om hur OS:et kommer att fungera i praktiken. Det skall bli intressant att se i verkligheten, men som vanligt när Microsoft ligger bakom något så har jag inte alltför stora förhoppningar.

Men man kan ändå tycka något kring det man ser idag.

Visst kan man det. Jag tycker det ser intressant ut.

Ursprungligen av Capeman:

Visst kan man det. Jag tycker det ser intressant ut.

Där ser man. Då får vi hoppas att Apple sätter igång kopieringsmaskinen nu innan iPhone 4.0.

Senast redigerat 2010-02-15 22:06

Jag tycker det officiella säger väldigt lite, detta däremot säger mer.

Channel 9

Man kan ladda ner om man kollar under tags där det står media download, välj inte MP4 det är bara ljud.

spelas utmärkt i VLC

Denna video ger mer kött på benen och man får höra hur resonemanget gått för att komma fram till hur det nya windows 7 mobile phone series skall vara. Lansering i kvartal 4 ger dem gott om tid att fullfölja eller sno andras

jag gillar emoticon tangentbordet. smart.

gränssnittet ( Zune, metro inspirerat) är svårt att säga något om (för mig i alla fall) hur det funkar i realiteten men från kamerans vinkel ser det ok ut. Men inte speciellt polerat. Det skall dock inte lanseras förräns i kvartal 4 så det finns tid.

Vad som står klart är att Microsoft säger redan nu att man vill ha mer kontroll över kundens "windows mobile experience" så man har satt minimi krav på vad en telefon som får ha WM7 skall ha. Bland annat så ingår 3 knappar, windows, bing(sök) och tillbaka knappar samt på funktions sidan FM radio , 5 MP kamera GPS och en hel del annat.

Man hör tydliga referenser till ett citat som steve jobs hänvisat till flera gånger. något i still med att om man är seriös med sin mjukvara så gör man hårdvaran också... något i den stilen.. om det är så då är man inne på ett intressant spår.

Så Microsoft vill nu alltså begränsa de som skall använda WM7 till att i stort sett få välja hårdvara/design (deras enda sätt att få ut sitt märke som OEM) ovanför minimigränserna och vad jag kan förstå så kommer man inte att vilja att tillverkaren , exempelvis LG skall förändra UI mer än att man kan använda sitt eget UI som applikation. Detta är en väldig skillnad mot dagens wm6.5 där man gör vad man kan för att gömma underliggande lager av WM..

Så det ser ut som MS är något på spåren och det gynnar då alla utom mac användaren så klart. Den skall inte funka med mac enligt vad de säger. hehe

Integrationen av xbox och MS egna tjänster, zune etc.. får mig att undra hur exempelvis Sony ericsson skulle kunna ha detta i sin portfölj utan att reta gall feber på sony och deras playstation nät. Om man tänker sig att de kan ta bort all denna funktionalitet så återstår frågan varför de skulle välja att göra microsoft produkter överhuvudtaget när android växer för varje dag som går.

För andra märken utan sonys koppling är det en aning lättare att se nyttan.

Zunes PC mjukvara verkar få samma funktion som Itunes och skall vara en del i deras sätt att uppdatera och synka mm... precis som iTunes funkar för iPhone i dag.

Apple har ett tufft motstånd här och det kan vara slut med de goda siffrornas tid. Lik VHS och Beta en gång i tiden så behöver inte det bästa alltid vinna. De får samexistera.

Apple kommer att bli en nisch spelare igen. Det har jag inget emot faktiskt. Ett lagom apple är nog bra för apples snabba utveckling.

Här står det att det inte är "skinnable" vad det nu innebär...

http://www.engadget.com/2010/02/15/windows-phone-7-series-faces-off-against-its-windows-mobile-past/

pressrelease mm

http://www.microsoft.com/presspass/press/2010/feb10/02-15MWC10PR.mspx

http://www.microsoft.com/presspass/default.mspx

Senast redigerat 2010-02-16 05:02
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Här står det att det inte är "skinnable" vad det nu innebär...

Windows Phone 7 Series faces off against its Windows Mobile past -- Engadget

Det innebär att andra tillverkare INTE kan lägga på sina egna alternativ över, vilket jag tror är ett bra beslut.

Det som MS gör som är smart är att inte gå efter Apple som alla andra faktiskt gjort. Detta gör att Windows 7 mobile känns frächare än iPhones UI.

Det som också är ett smart drag är den täta integreringen med exempelvis facebook.

Men annars tycker jag det ser rätt rörigt ut.

Av det lilla man har sett så såg det grymt snyggt ut, men hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men absolut värt en koll.

Det som slog mig mest var att det inte var rena kopian av iPhone OS, som Android gjorde. Microsoft gick sin egen väg, och ska tydligen prova något helt nytt. DET gillar jag verkligen.

Ursprungligen av Patrik D:

Av det lilla man har sett så såg det grymt snyggt ut, men hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men absolut värt en koll.

Du som ogillar mobiler utan multitasking bör kanske titta åt ett annat håll.

Ursprungligen av draags:

Du som ogillar mobiler utan multitasking bör kanske titta åt ett annat håll.

Jag ogillar mycket, men tittar inte bort bara för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 07:49

Syncar den bra med min Mac?

Eller är den som andra tillverkares mobiler, en enhet som bevisar:
1) Varför Apple tvunget måste utveckla iPod och iPhone, för att annars finns inget bra alternativ för Mac-användare. Apple har faktiskt inget val.
2) Att andra tillverkare aldrig, aldrig, kommer att konkurrera med Apple på deras hemmaplan (Mac-användarna). Varför vill de ge Apple en sådan guldsits?

Ibland begriper jag inte vad en del tillverkare sysslar med.

Jag tror att om det inte gick att koppla hårddiskar, skrivare, bildskärmar eller digitalkameror till Mac skulle Apple tillverka sådana produkter som var snyggare än de andra. De skulle fungera bättre, vara bättre integrerade och ha en högre vinstmarginal.

Det här tosét konkurrerar inte med iPhone utan troligtvis mer med andra os, tror jag.

Det finns några uppenbara plus med denna, framförallt för MS.

Det grafiska drar troligtvis inte alltför mycket kraft, vilket kommer betyda en snabb upplevelse.
Man fokuserar på att man inte ska köra många program, alltså man vill inte konkurrera med Appstore.
Man går sin egen väg vilket gör att den kommer sticka ut i mängden.
Man behöver inte hoppa mellan program för att få information.
Smart sök funktion.

Däremot undrar jag hur man ska lösa det i längden, innebär detta en begränsning, hur många apps kan man installera. Kommer det inte i längden bli väldigt rörigt. Kan man exempelvis installera en facebook applikation? Och om man nu kan det - hur ska man då gå vidare till denna. Blir då inte denna hemmaskärm mer en viloskärm, eller likt xperias startskärm.
Många av de applikationer man ser är både på gott och ont väldigt avskalade.

  • Medlem
  • 2010-02-16 09:36

Lansering kvartal 4...

Får hoppas att MS har lärt sig lite från sina tidigare produktlanseringar, så att de vet att de verkligen har något att leverera då. Fast jag misstänker snarare att man satt datumet "tillräckligt långt fram", och sen räknar man med att hinna lösa eventuella problem som uppstår längs vägen. Och det vet vi ju hur bra det brukar gå...

Ursprungligen av wlao:

Lansering kvartal 4...

Får hoppas att MS har lärt sig lite från sina tidigare produktlanseringar, så att de vet att de verkligen har något att leverera då. Fast jag misstänker snarare att man satt datumet "tillräckligt långt fram", och sen räknar man med att hinna lösa eventuella problem som uppstår längs vägen. Och det vet vi ju hur bra det brukar gå...

angående lanseringar i tid
Man kunde inte hitta på denna story.. läs hur SE testade om X10 var redo för lansering..

”Den sista kvalitetsstationen är mitt skrivbord, jag försökte under tre veckor knäcka den nya X10, men lyckade inte och sade sedan ja till skeppning.”

Källa:
Bert Nordberg: Vi nobbade Googles mobil

undrar hur MS kommer att testa sin första mobil nya plattform som riskerar att bli deras enda om den inte slår ganska omedelbart. tre veckor hos steve balmer?

Vad skulle vi då vilja se att Apple anammade utifrån det vi sett av Windows 7 mobile.

Ursprungligen av draags:

Vad skulle vi då vilja se att Apple anammade utifrån det vi sett av Windows 7 mobile.

En startskärm, men den behöver inte vara kopierat från någon annan. Men jag vill kunna ha en trevlig startskärm, där man kan sätta på BT snabbt, se väder, se kommande kalender, klocka, anteckningar, olästa mail etc.

Man bör kunna anpassa den efter eget behov.

Ursprungligen av Patrik D:

En startskärm, men den behöver inte vara kopierat från någon annan. Men jag vill kunna ha en trevlig startskärm, där man kan sätta på BT snabbt, se väder, se kommande kalender, klocka, anteckningar, olästa mail etc.

Man bör kunna anpassa den efter eget behov.

+1 på den.

Ursprungligen av Patrik D:

En startskärm, men den behöver inte vara kopierat från någon annan. Men jag vill kunna ha en trevlig startskärm, där man kan sätta på BT snabbt, se väder, se kommande kalender, klocka, anteckningar, olästa mail etc.

Man bör kunna anpassa den efter eget behov.

Vad menar du med startskärm?

För det finns väl dels de som vill se mer info på iphonens viloskärm (eller vad den kallas).

----

Det verkar överlag vara så att nästan alla tycker Windows 7 Mobile ser ut att bli riktigt vass.

MS Vågade satsa nytt och kanske lyckas också. Frågan är bara hur dom ska kunna kämpa emot Android och iPhone.

Senast redigerat 2010-02-16 13:44
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-02-16 18:47
Ursprungligen av Patrik D:

En startskärm, men den behöver inte vara kopierat från någon annan. Men jag vill kunna ha en trevlig startskärm, där man kan sätta på BT snabbt, se väder, se kommande kalender, klocka, anteckningar, olästa mail etc.

Man bör kunna anpassa den efter eget behov.

Absolut min högsta önskan inför iPhone OS 4! Gärna skräddarsydd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-16 12:11

Det där såg ju inte alls roligt ut. Märkte ni hur scroll funktionen med fingret inte fungerade flera gånger vid första försöket? Nej... det var på det hela taget riktigt trist faktiskt.

Ursprungligen av planB:

Det där såg ju inte alls roligt ut. Märkte ni hur scroll funktionen med fingret inte fungerade flera gånger vid första försöket? Nej... det var på det hela taget riktigt trist faktiskt.

Nu är det visserligen en demo - så.

har inte sett detta i Iphone (men det kan finnas i 4.0?)

emoticon tangenbord, en smidig och smart lösning.
special tecken menu som ändras beroende på vad man troligen behöver.
realtids iconer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-16 18:35
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

har inte sett detta i Iphone (men det kan finnas i 4.0?)

emoticon tangenbord, en smidig och smart lösning.
special tecken menu som ändras beroende på vad man troligen behöver.
realtids iconer

Skrufve skrev på sin blogg om ett emoticontangentbord, enkelt att lägga in.... men det var ett tag sedan.

Bevaka tråden